Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Knapstrupper
Forfatter: 
Dato:  05-05-2017 08:33

 

Jeg kunne godt tænke mig at blive klogere på knapstrupper avl.

 

Hvis rød og cremello giver palomino føl, er der nogen mere sikre kombinationer for at avle en knap?

Var der ikke et eller flere stutterier som havde succes med at avle knapperne? eller hører man ikke om spildproduktet?

 

Jeg syntes der er virkeligt langt imellem snapsene inden for den race.

 

Ps: Spørger på vegne af min datter som er helt skudt i racen og er ved at vokse fra sin pony....

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

0
0
Svar på denne tråd
 
 hvidfødte ..
Forfatter: 
Dato:  05-05-2017 10:41

så vidt jeg er blevet fortalt, så får du helt sikkert pletter hvis du bruger en hvidfødt knapstrupper, på din ensfarvede hest..

 

jeg har set en grå knapstrupper, ikke skimmel, den havde to plettede forældre.. (med stamtavle)


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Knab-avl
Forfatter: 
Dato:  05-05-2017 13:12

Nu vil jeg ikke gå ind og kloge for megen genetik, for det er der helt sikkert nogle herinde der ved mere om end jeg... Men lidt ved jeg da...

 

Du kan nogenlunde sammenligne en Cremello med en Hvidfødt type I knabstrupper. Der er også type II hvidfødte. Så vidt jeg husker, giver en type I 99 % chance for knabstrupperlød, og en type II giver 80 %.

 

Knabstrupperlød er ikke nødvendigvis = den type pletter mange forbinder med knabstrupperfarve. Det kan fx være melering, tæppe i større eller mindre grad, ensfarve med hudfarve omkring naturlige åbninger, OG så kan det være helplettet.

 

Min gamle hoppe var hvidfødt, og formentlig type I (ikke testet), men hun gav 5 plettede afkom efter 5 ensfarvede hingste, så det vil jeg tro hun var.

 

Min gamle hoppe, Tekla, med hendes sidste afkom, der er efter varmblods-dressur-hingsten Grandeur:

Billede

 

Et af Teklas afkom som ridehest:

Billede

 

Teklas barnebarn, 1 års plag efter føllet på første billede. Amazing her er efter Bøgegårdens Santiago og altså med morfar Grandeur. Derved 75% varmblod:

Billede

 

 

 

I dag vil jeg ikke sige der er spildprodukter i knabstrupperavlen, da ensfarvede afkom er fuldt accepterede.

 

Der bliver efterhånden flere knabstruppere med et flot skind, der også kan være med på konkurrencebanerne. Men hvis det er den vej i vil gå, ville jeg personligt gå efter en en del varnblod/fuldblod i årene. Det kan efterhånden sagtens lade sig gøre at få en super fin varmblodstype med knabstrupperskind.

 

 

Milla

 

5
0
Svar på denne tråd
 
 Hvidfødt
Forfatter: 
Dato:  13-06-2017 20:34

Som Milla skriver så er der ikke "spild" da ensfarvede er godkendte.

 

Men jeg har en hvidfødt hingst, der blev kåret sidste år.

Han er ikke testet genetisk, men han skulle meget gerne give farve videre :)

 

Billede

 

Billede

 


Mvh Mette Stelmach med alle de skønne Pletter
Følg Sartors Simply the Best på Facebook her

<3 <3 <3 I hjertet gemt, men aldrig glemt <3 <3 <3

2
0
Svar på denne tråd
 
 Ensfarvet, det dur
Forfatter: 
Dato:  16-06-2017 01:37

Man kan da sagtens bruge de ensfarvede til noget, selvfølgelig er chancerne for pletter lidt mindre, men der er masser af andre egenskaber at hente.

Vores ensfarvede knabstrupperhoppe har fået 4 hingsteføl efter samme knabstrupperhingst, Fairbanks Skrødstrup, kun ham fra sidste år er blevet ensfarvet og han er lige god for det.

Billede

 

De andre har fået forskellige farver og mønstre, men er alle udpræget rideheste modeller. Begge forældre bærer springblod, mor efter Cajus og far efter Mosegårdens Dilight.

Billede

 

Ældste i flokken er en 6 års, som er godt på vej

Billede

 


Thetis's Legend, en soulmaid for livet <3

Theca's Boy, fremtidens pletmodel med et holstener islæt

 

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider