Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Hvis hoppen ikke kommer i brunst?
Forfatter: 
Dato:  02-05-2017 17:57

Hej alle

Nu har min hoppe stået på hingstestation i 9 dage, og hun er stadig ikke blevet forelsket = ingen brunst. Hingsteholder er på ingen måde bekymret og vil bare blot vente og se.

 

Måske er det lidt hysterisk af mig, men nu begynder jeg tænke alt muligt. At hoppen måske slet ikke kan komme i brunst osv. hvilket er skørt, da hun har været det én gang i marts eller april, hvor hun havde klistrede bagben (som hun plejer at få, når hun tisser det der gule noget)

 

Men har I oplevet, at en hoppe ikke vil komme i brunst? Og er det så bare ærgeligt?


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Koldt vejr
Forfatter: 
Dato:  03-05-2017 05:51

Det kolde vejr vi har fået efter en periode med varmere vejr har rigtigt meget at sige. Vi har flere hopper som har sprunget en brunst over, men i hvert fald den ene er på vej igen, og nu lover de jo også bedre vejr.

 

Et foreslag til en anden gang er at tage en billig kalender og så sætte krydser når madammen er i brunst, så har man lidt mere styr på det og kan sende den afsted på det rette tidspunkt.

 

Men jeg har også oplevet hopper som ikke vil vise brunst over for en hingst, så selv de faktisk er i brunst, så opdager man det ikke. Der kan en lidt hingstet vallak nogen gange hjælpe.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
0
Svar på denne tråd
 
  altså -
Forfatter: 
Dato:  03-05-2017 19:31

Du kommer bare med damen.. Min vallak kan få selv en cykel i brunst

Det er self. ment i sjov, men han er faktisk utrolig "bestemt" overfor damerne, selv om han er kasteret for 13 år siden som 3 års.

Han havde inden da fået lov at lave et føl og gået i stod med hopper - er jeg blevet fortalt. Han er dog en rigtig ven og flink fyr i det daglige.


Sort havre sælges 100 kg/200 kr.

Vårbyghalm, småballer fine. 10 stk./100 kr.

4470 Gl. Svebølle - Ring 4014 3480

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Faktisk modsat
Forfatter: 
Dato:  04-05-2017 05:57

Flere af vores hopper vil under ingen omstændighed vise brunst over for en hingst/vallak der er "bestemt", de skal have lov til selv at komme til en vallak, der absolut intet siger til dem.

 

Specielt inden vi fik hingste selv kunne det være et problem at hopperne "kravlede på væggene" når en hingst begyndte at spille op.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 de kære hopper
Forfatter: 
Dato:  04-05-2017 08:23

tja min gamle hoppe vidste altså de bedste brunster når hun var på hjemmebane..

 

jeg sendte hende et år til hingst, hvor hingsteholder sagde hun var da noget reserveret overfor teaserhingsten, så der måtte arbejdes fra herrens side inden hun viste noget som helst.. hjemme var jeg slet ikke i tvivl og dengang havde jeg endda kun hopper..

 

kender en hvis hopper IKKE kom (eller ihvertilfald INTET ville) når hun blev opstaldet i byen.. og da det var naturlig bedækning, endte det med at hoppen måtte i brunst HJEMME, så kørte de hende til hingst hver anden dag for at blive bedækket og hjem igen.

 

min lille pony har været forsøgt ifolet 3 gange, to gange lykkedes det.. alle tre gange har hun været opstaldet ude.. de to gange stod hun der i 6 uger og kom i fol, (begge gange stod hun i den anden ende af landet og blev til hun slog fra), den 3. gang kom hun afsted og blev hentet men kom ikke i fol..

så hende her tyder på hun lige skal være det nye sted lidt vænne sig til det og så kommer hun i fol..

 

de hopper er finurlige.. så det er bare om at finde den bedste løsning med de kære heste...

og netop derfor hælder jeg til at mine bliver insemineret hjemme (men det giver problemer når det er naturlig bedækning)..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  06-05-2017 11:15

Jeg ville ikke blive bekymret før hoppen har været hos hingsten en hel cyklus igennem, og så kan man jo altid sprøjte den i brunst.

 


Hilsner

Anja

Avler af Årets NF hingst og hoppe 2015

AB Jetstream og AB Cikorie

 

www.123hjemmeside.dk/ABNewforest

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 En uge til
Forfatter: 
Dato:  07-05-2017 08:39

Er en cyklus ikke ca. 3 uger? I så fald har min hoppe en uge endnu :)

Hvis ikke brunsten kommer, så må jeg høre, hvad hingsteholder har af ideer :)


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hoppens cyklus
Forfatter: 
Dato:  07-05-2017 09:43

En hoppes cyklus består af en brunst på 4-10 dage og så en periode på 16 dage inden næste brunst starter. Så når de 16 dage er gået, kan man begynde at overveje hvorfor hoppen ikke viser brunst.

 

Jeg har flere gange oplevet at det er angst for hingsten der gør at hoppen intet viser. Jeg har også oplevet en hoppe der intet viste ved afprøvning så længe der var en boksvæg imellem, kun når hingsten var umiddelbart bag hende klar til bedækning viste hun noget.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sprøjtet
Forfatter: 
Dato:  08-05-2017 16:54

Hoppen er i dag blevet sprøjtet med et eller andet, så nu skulle hun gerne komme i brunst inden for kort tid


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det virkede
Forfatter: 
Dato:  11-05-2017 15:55

Sprøjten virkede, min hoppe blive insemineet i morgen ?


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider