Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Højde på 1 års og sluthøjde
Forfatter: 
Dato:  16-04-2017 18:28

Hej I kloge avlere

Der var engang en herinde, der sagde, at man kunne nogenlunde regne den blivende højde ud på en hest, når man havde højden som 1 år gammel.

Jeg blev fortalt, at hvis en 1 års målte 148 cm, så ville den blive omkring 165 cm.

Det sjove er, at min gamle hest, som jeg selv avlede, målte præcis 148 cm på sin 1 års fødselsdag, målte 165 cm til hoppekåringen som 3 års, og sluttede så godt nok på 168 cm.

 

Mit spørgsmål er vel stadig, om der er hold i det?

Hvis en 1 års f.eks. måler 144 cm, kan man så regne med, at den ikke bliver højere end 165 cm?

 


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forventet sluthøjde
Forfatter: 
Dato:  16-04-2017 18:49

Jeg har mest en fornemmelse af hvor meget vores varmblodsføl vokser hen af vejen. Sådan løst sagt så vokser en 1 års 20 cm og en 2 års 10 cm.

 

Selvfølgelig er der forskelle, men det er faktisk ikke helt ved siden af. Men jeg har da også haft en 1 års på 145, som endte godt på den anden side af 170.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  16-04-2017 20:27

Mange tak for svaret Charlotte :)


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 1 års højde
Forfatter: 
Dato:  17-04-2017 00:51

Som Charlotte skriver, så er hovedreglen i min verden også +20cm fra 1 års og +10 fra 2 års, MEN :-P Der er jo ikke en regel uden undtagelse, så jeg har da oplevet en 1års hoppe på 140, ender på 176cm Og omvendt en 1 1/2 års på 156, ende på 160cm(på en god dag). Så man kan aldrig vide sig sikker ;-)

 


Nuuni

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 jeg havde
Forfatter: 
Dato:  17-04-2017 10:27

Jeg havde en 1-års på 148 cm, som endte på 157 cm. Så det var jo ikke videre imponerende - men med forældre på 157 og 163, så var han jo heller forventet særlig høj.

 

Nu er jeg ude i 5. generation med min nuværende hest og det jeg kan konstatere er, at hestene i denne afstamning ikke vokser nævneværdigt efter 1 1/2 - 2 år. De ser meget harmoniske og færdige ud som 2-års og så er der måske et par cm i dem endnu - resten lægges til i skulder og mås.

Så "vokse-vaner/mønstre" i afstamningen, skal man vel også tage højde for?


Mvh Tina

 

"Undervurder aldrig styrken af dumme mennesker i flok"

 

"When a lovedone becomes a memory,

memory becomes a treasure."

 

http://www.freec.dk/hermelinhaven

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider