Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Brun - brun gav rødt
Forfatter: 
Dato:  29-03-2017 12:04

Hejsa

 

Har her i nat fået et dejligt stort hingsteføl på min trakehnerhoppe. Men han er rød? og ligner hverken far eller mor i forhold til type heller. Så jeg kan ikke lade være med at tænke om jeg måske har fået forkert sæd op fra Tyskland?.

 

Hoppen er brun, hingsten er brun. Mormor og morfar er brun og sort og ligeså resten af hoppestammen 4 generationer tilbage.

 

jeg har aldrig fået et rødt føl på stammen, heller ikke ved brug af rød hingst, så jeg undrer mig.

 

Hvad siger i farveeksperter?. Kan det sagtens lade sig gøre? Eller er min mistanke måske god nok.

 

Billede

 

Sød er han nu alligevel?

2
0
Svar på denne tråd
 
 tillykke..
Forfatter: 
Dato:  29-03-2017 12:58

Tillykke med den bette .. og jo brun og brun kan sagtens give rød, hvis begge forældre gemmer på det røde gen.. dette kan det nemt idet det ikke er dominant.. og det kan sikkert gemmmes i mange generationer..

 

der findes dog både hopper og hingste der ikke er bærer af det røde gen.. så hvis faderen er ikke er bærer af det røde gen vil jeg klart brokke mig..

 

men f.eks. så er der de to halvbrødre Prinz K3 og Placido Domingo lidt sjove.. Prinz har ikke lavet et rødt afkom, og Placido er helt sikkert bærer af det røde gen og har lavet flere røde afkom..

 

hvem er faderen til den lille lækre sag??


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 For romance
Forfatter: 
Dato:  29-03-2017 13:45

For Romance er far til ham?.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tja...
Forfatter: 
Dato:  29-03-2017 13:51

 

Brun og brun kan sagtens give rød. En vallak, jeg havde, var rød - det samme var helbroderen...Men forældrene var røde.

 

En avler jeg kender, fik også et rødt hingsteføl. Han kunne godt finde det røde gen på den ene forælder, men han måtte fem generationer tilbage for at finde rødt på den anden side. Og her taler vi naturlig bedækning, så forældrene var helt sikkert de rigtige ;-)


Kh. Britt

 

med

den smukke welsh cob, Valhallas Abigail - kaldet Abby

og

hendes vidunderlige datter, Donwell Allegra (wpbr)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Heldig
Forfatter: 
Dato:  29-03-2017 13:59

Så må jeg simpelthen bare have været heldig at styre udenom det røde indtil nu. Det er bare pudsigt at jeg ikke har fået røde afkom med de røde hingste jeg har brugt 6-7 gange på mor, mormor og søskende til dem. Tak for svar:-)

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hoppen
Forfatter: 
Dato:  29-03-2017 14:08

Hoppen har helt sikkert et rødt gen, ellers ville føllet ikke kunne blive rødt, da der skal to røde gener til. Så hingsten har også et rødt, dvs 25% chance (risiko ) for et rødt føl. Var hoppe og hingst begge røde, men føllet ikke, se så var der et problem. Som to blåøjede forældre, der får et barn med brune øjne. Der har moderen et forklaringsproblem

Og tillykke med ham


1
0
Svar på denne tråd
 
 Brun + brun = rød
Forfatter: 
Dato:  29-03-2017 18:41

Sidste år fik jeg ham her, jeg havde joket med hoppens opdrætter at jeg ville få et rødt føl med store aftegn, men det troede hun ikke på.

Billede

Farmand ser sådan her ud

Billede


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 lækkerhaps
Forfatter: 
Dato:  30-03-2017 07:58

hvor han bare flot:) lækre aftegn :)

kender dog ikke til genetik for farve:) fik selv for 2 år siden et brunt føl efter 2 sorte forældre, men der var brunt længere ude dog:)


OLDENBORG

Avlshingst Renti´s Zeus OLH 794

tilbyder bedækning

kun 3000kr plus attest.

lev længe- lev vel :)

Uafhængig lifewave distributør

vil du også have en bedre hverdag?, så send pb :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mere problematisk
Forfatter: 
Dato:  30-03-2017 18:20

At få en brun efter to sorte forældre er mere problematisk, da sorte heste ikke bærer anlæg for brun. Jeg gætter på at den ene af de sorte har været mørkebrun.

 

Derimod kan rød bæres skjult.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  31-03-2017 08:26

Tillykke med det fine røde føl. Må vi ikke se et rigtig billede og høre afstamning ? Ja brun brun kan sagtens 25 % chance for et rødt føl. Rød rød kan ikke give brunt. Sort sort kan ikke give brunt. Som Charlotte også fortæller. Men brunt brunt kan give rød sort og brunt.

 

MVH Hanne

1
0
Svar på denne tråd
 
 Heldig?
Forfatter: 
Dato:  04-05-2017 13:28

Heldig ikke at have fået røde? Røde heste er super smukke - tænk bare på sådan en skinnende rød hest i solskin.

Tillykke med et dejligt føl !

Vh Lone

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lige det med farver
Forfatter: 
Dato:  07-05-2017 08:43

Lige den med brun+brun=rød har jeg oplevet en del gang, men jeg vil så sige, at jeg kunne se, at der var rødt længere ude, da flere familiemedlemmer på begge sider var røde.

 

Nu er min egen hoppe brun, og der er ingen røde heste på hendes side helt ud til oldeforældrene (har ikke tjekket længere ude)

Men hingsten, hun holdes til ved, er også brun, men har lavet føl i alle farver, så det bliver vildt spændende, om jeg får en rød eller en brun :)

 


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider