Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Creme gen...
Forfatter: 
Dato:  19-03-2017 11:28

Vi har en palomino Welsh pony hoppe, vi overvejer at ifole mhp en efterfølger pony til vores søn på 3.

 

Vi har fundet 2 hingste, endda nær os, hvor især den ene lyder til at have et dejligt temperament.

 

De er begge cremello, og så vidt jeg kan se, vil der så være 50/50 for palomino og cremello afkom.

 

Så kommer mit mærkelige spørgsmål: Hvordan er det med cremello- er de egentlig mere følsomme for sol end andre? Det kom jeg lige til at tænke på...

 

Et tillægsspørgsmål: Hoppen er ca 127, hvor høj hingst ville I vælge, hvis barnet er 7 år når afkommet skal til at rides? Skal jeg op i en større for at han kan få nogle år med den


ROSE og de 2 RØDE MULER

0
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  19-03-2017 18:36

Nu ville jeg overhovedet slet ikke som udgangspunkt lade så lille et barn hverken ride eller begynde at ride.

Men når så det er sagt, så vil din søn med 99% sikkerhed aldrig nogensinde få glæde af det afkom, som du avler i år - i alt fald ikke som ridehest.

De færreste vil tilbyde deres børn at ride en ung og uerfaren ridepony, men derimod vælge en solid, godt redet ældre erfaren pony i en passende størrelse, i stedet for en ung uprøvet, der med ret stor sikkerhed vil medvirke til at et barn ret hurtigt taber interessen for heste og ridning, fordi der vil medfølge alt for meget bøvl og alt for små glæder ved ridningen.

 

Lad ham dog ride hoppen i stedet, hvis den ellers er fornuftig og ridetam, så har du måske en chance for at han dels bevarer glæden ved dyrene og dels får lyst til at ride ponyen, som han rent faktisk må ride i en hel del år efter det 7. år.

 

Mvh

 


Tina

 

 

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os?

 

Lionell DVH 571 - grand old man og still going strong

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

2
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm...
Forfatter: 
Dato:  19-03-2017 18:56

Altså nu har drengen INSISTERET på at få lov at komme op at ride længe. Nej han skal ikke lære at ride rigtigt endnu, han får bare trækketure på den rolige og tilredne pony. Jeg brugte lang tid på at finde en der netop var super rolig og mild. Synes nu altså det er bedre end trækketure på vores store varmblod vi avler.

Mht fremtidig pony- så har vi rytter ansat og ponyen ville jo være redet til rigtig stabil før hans tid kom. Men hellere en, vi selv har avlet og vænnet til alt, det er jeg mere tryg ved. Hingstevalget kommer til at foregå netop efter temperament- og med denne hoppe, kan det altså ikke gå helt galt. Jeg kender ikke mere tålmodig og mild pony og den mangler fuldstændig det der billet -skubbe pony gen. Hun er ret forsigtig.

 


ROSE og de 2 RØDE MULER

1
1
Svar på denne tråd
 
 min erfaring..
Forfatter: 
Dato:  20-03-2017 09:18

min datter fik sin lille dartmoor som 4 års og pony var 2 år.. hun er nu snart 10 år og pony fik et føl for snart 4 år siden, som min datter nu har tilredet og er ved at "ride op", som man nu kan..

 

ponyhoppen er en lillle dame med en mening om tingene, sød og rar men kræver altså at den lige en gang imellem skal huske hvem der bestemmer..

men hendes nu 4 årige afkom er da godt nok det sødeste nemmeste og kan allerede rides på tur uden bøvl eller noget.. men hvor er folk forskrækket over hans unge alder.. (indtil de møder ham)..

(og ja jeg har tit tænkt at jeg burde have købt en ældre pony over de 20 år, men de hænger ikke på træerne og de kan skam også have deres nykker og så har jeg endda gjort det igen at købe et føl til min datter som ridepony om 2-3 år, men heldigvis en størrelse hvor jeg så kan sætte mig op og hjælpe, dette føl blev primært købt ud fra temperament og tavlen, og hvor er hun bare mild og sød)

 

Så mit bud er find en hingst hvor du IKKE går på kompromi med temperamentet, vægt dette næsten højere end alt andet.. dernæst er det også vigtigt at finde en hingst der vender rigtigt.. det gør bare tingene lidt nemmere at halsen vender som den skal (også på hoppen) og der ikke er en kort nakke, underhals og andre ting, der gør det svært for pony og derved også barnet.. gangarterne skal gerne være bløde og dejlige at sidde på.. dvs ikke for kort og jappende..

 

Jeg har ikke hørt palomino skulle være mere lysfølsomme end de andre heste.. men hvide aftegn tåler ikke så meget sol som den farvede pga huden jo er lysere, så om en cremmelo er mere lysfølsom kan jo egentlig godt være logisk hvis huden er lys..

 

med hensyn til størrelsen af hingsten til hoppen.. så er jeg lidt.. hvis hoppen er en A med tavle, så vil jeg bruge en welsh a idet jeg er mest af den holdning at man så vidt muligt bør blive indenfor "egen" race.. alternativt en anden godkendt welsh for at blive i racen.. og hvis du kan gå efter en hingst der laver et afkom, der vil blive en stor 2´er eller 1´er pony vil knægten jo have mulighed for at vokse med den..

 


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

2
0
Svar på denne tråd
 
 Cremello
Forfatter: 
Dato:  20-03-2017 18:04

Nu er det Cremello der spørges til om er mere lysfølsomme end fx Palominoer.

 

Punkt 1: De har lyserød hud mens alleandre har grå/sort hud, så de vil være mere lysfølsomme. Isør skal man passe på ikke at have fotosensibiliserende planter på foldene, da det så vil være sikkert at de får soleksem.

 

Punkt 2: Så mener jeg at deres øjne er langsommere ti at omstille sig fra skygge til lys end mørke øjne.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Cremello...
Forfatter: 
Dato:  22-03-2017 19:54

Tak Charlotte :)

 

Jeg tænkte det samme i forhold til cremello, at de må være lidt mindre beskyttet med det manglende pigment.

Det går nok også, når bare vi er opmærksomme.

jeg havde ikke overvejet det med øjnene , men det er da rigtig godt at være opmærksom på, hvis vi nu ender ud med et cremello afkom.

 

Jeg tror umiddelbart jeg holder fast i den hingst, da hans og hans afkoms temperament er rigtig godt :) hans afkom har været børneponyer selv som ungheste og flere har kommet tilbage og købt afkom netop pga de var glade for temperamentet.

 

Jeg er også noget vild med hende her- hvor er Welsh en skøn race :)


ROSE og de 2 RØDE MULER

0
0
Svar på denne tråd
 
 De blåøjede
Forfatter: 
Dato:  23-03-2017 08:34

Selvfølgelig er der også forskel på dem, min den ene er ekstrem lysfølsom og skal gå med maske når solen er skrap, den anden er af helt anden støbning og kan endda gå på fold med smørblomster i et hjørne uden problemer, men man fornemmer stadig at den tager længere tid at omstille mellem lys og mørke end dem med mørke øjne.

 

ved begge oplever vi lidt udfordringer ved springning udenfor om sommeren. Og den meget følsomme kan reagerer hvis rytteren laver pludselige bevægelser lige i kanten af synsfeltet


 

 

www.stenhedegard.dk

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

samt Staldren Jorenku

 

Bedækning v/ welsh hingste tilbydes

 

Welsh føl sælges, venter to i 2017

 

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider