Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Låne Hoppemave
Forfatter: 
Dato:  02-02-2017 08:25
Hej alle!

Jeg går lidt med tanken om at finde en hoppemave jeg kunne "låne" så jeg kan lave mig en kommende springhest.

Har lidt spørgsmål i den forbindelse jeg tænkte nogen herinde kunne hjælpe med.

•Hvordan finder man en der villig til at udlåne sin hoppes mave?
•Hvordan plejer udgifter at være fordelt? Og hvor plejer hoppen at stå?

Glæder mig til at høre hvad i har og fortælle :-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 udlåner
Forfatter: 
Dato:  02-02-2017 19:10

Jeg står faktisk og vil låne min hoppes mave ud til den kommende sæson.
Og der er masser af lån/leje grupper på facebook.

Mit forslag til lånere er, at hoppen bliver hos mig indtil det føl hun bærer nu er fravænnet.
Her står kommende låner får alt vedrørende deres eget føl, og så tænker jeg evt foder deles.

Når hun flytter, så står låner for alle de daglige udgifter og jeg betaler smed, den årlige vaccine, tandraspning + livsforsikring.
Dyrlæge deles.
Alt vedrørende føllet er låners.

Skal hoppen have zink tilskud (som hun plejer at komme i underskud af) så betaler jeg dette.


Mvh Kathrine

Med tre smukke stjerner på himlen og tre dejlige i stalden

 

Sov godt

Dinna 1983 - 12/12/13

Rainbow 28/01/01 - 17/03/14

Pandora Á Fenris 20/05/09 - 14/04/16

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kontrakt
Forfatter: 
Dato:  03-02-2017 07:14

Husk nu kontrakt, jeg har prøvet at låne en hoppe ud til avl, det fik jeg en del ekstra regninger af og så lige et springføl, som jeg ikke havde ønsket mig.

 

Jeg havde lavet en lignende aftale som Kathrines, der var bare én ting jeg havde glemt, lige inden hoppen skulle afleveres hos låner, opdagede jeg at hun hverken havde betalt hingsteholder eller den inseminerende dyrlæge. Så jeg gav hende en deadline for hvornår de skulle være betalt, så sprang hun fra.

 

Så vi endte med at betale begge, hingsteholder gav os et pænt afslag, så der var jeg 100% tilfreds. Dyrlægen ville da også gerne have pengene, men sendte os hendes regning, og den ville jeg ikke betale, så 3-4 mdr senere fandt de endelig ud af at udskrive en regning i vores navn, så de kunne få deres penge.

 

Jeg har haft lånt en hoppe ud som rugemor, den kom ikke-vaccineret hjem, men heldigvis gik udlånet gennem en dyrlæge, som bare vaccinerede og sendte regningen til låner. Ellers havde det også været en ekstra udgift.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 min erfaring..
Forfatter: 
Dato:  03-02-2017 08:51

jeg har haft lånt min hoppemave ud, mere som en bestilling af føl..

jeg kendte hende godt og hun valgte hingsten og jeg sørgede for at holde regnskab med udgifterne.. føllet blev født og af uransagelige årsager trak det lidt ud inden hun kunne hente føllet.. hun betalte blot mine omkostninger som aftalt også selvom hoppen var løbet om og vi måtte skifte hingst for at prøve om det hjalp..

Da det gik godt.. lavede vi nogle år senere en anden aftale.. hun skulle passe min hingsteplag (fordi jeg ikke kunne have en hingst) et par år og så lavede jeg et føl til hende.. så holdte vi hinandens udgifter op imod hinanden og det endte med at hun fik et føl af mig for at have min hest opstaldet i ca. 2 år...

 

Jeg har så også haft en aftale med låner af maven valgte hingst. Jeg sørgede for det praktiske og låner så løbende skulle betale regningerne.. første rate gik fint.. men 2. rate kom aldrig og låner blev ved med at sige at pengene var overført, men de gik aldrig på min konto.. i fællesskab endte det med vi aftalte jeg betalte 1. rate tilbage og så måtte de selv slås med de penge der tilsyneladende var overført til forkert konto..

 

så hvis min hoppemave skal lånes ud vil jeg umiddelbart foretrække hoppen står hos mig og så mere kalde det et bestilling af et føl..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

1
0
Svar på denne tråd
 
 Udleje af mave
Forfatter: 
Dato:  03-02-2017 14:56

Jeg vil have min hoppe hjemme under foling, da det så er mit eget ansvar at holde opsyn med hoppen og sørge for hjælp hvis nødvendigt.

 

hvis du låner hoppen ud, så husk også at føre ind i kontrakten hvem der skal dække hvis hoppen dør


 

 

www.stenhedegard.dk

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

samt Staldren Jorenku

 

Bedækning v/ welsh hingste tilbydes

 

Welsh føl sælges, venter to i 2017

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Avle for andre
Forfatter: 
Dato:  03-02-2017 20:03

 

Jeg har en gang lavet et føl på bestilling. Det foregik på den måde at jeg kørte hoppen til hingst sammen med den der betalte. Hoppen stod hos mig til føllet var født, men pga. flytning 4 måneder senere, så kom hoppe og føl til at stå hos køber af føllet i en periode.

 

Det tragiske var så at hoppen var ved at dø pga. fejlernæring og vi oplevede et frygtelig forløb. Da vi fik pengene for føllet (ikke at det var et problem!) men så gik der ca. to uger og føllet dødede.

Selvom der var interesse for min hoppe så gjorde jeg det aldrig igen!

Skulle det ske, så ville jeg hellere lave et føl på bestilling hvor JEG havde ansvar for hoppe og føl hele vejen igennem og køber af føllet afholder udgifter løbende. Havde jeg ikke hentet min hest hjem omg. den blev syg, så var hun død dengang.

 

 

 

Charlotte/ Godt nok fik du et springføl, men det var vel salgsbart eller 'brændte du helt inde med det'?


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

 

You only fail

if you quit.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mandagsmodel
Forfatter: 
Dato:  03-02-2017 21:21

Springføllet viste sig at være en mandagsmodel, først brækkede hun albuen samme dag som hun skulle forsikres, så hun blev forsikret med forbehold. Det kom så ikke til at betyde noget, for hun blev aflivet 7 mdr gammel af anden årsag.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hold da op
Forfatter: 
Dato:  06-02-2017 20:53
Kan godt se der er en masse skrækhistorier, hvor er det dog træls hvis det skal ødelægge det for os andre!

Kan godt forstå jer der gerne vil beholde hoppen hjemme, det må da også være muligt? Så kan "følle ejer" vel komme og besøge føllet indtil fravænning?

Har nogen af jer en idé om hvad det beløb føllet ender op med? Altså udover sæd men løbende udgifter osv tænker jeg
0
0
Svar på denne tråd
 
 Udgiftern
Forfatter: 
Dato:  11-02-2017 14:47

er hvad i aftaler

jeg tog et beløb svarende ca til de udgifter personerne ville have haft hvis hoppen stod hjemme ved følejer


 

 

www.stenhedegard.dk

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

samt Staldren Jorenku

 

Bedækning v/ welsh hingste tilbydes

 

Welsh føl sælges, venter to i 2017

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider