Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Hjælp til valg af ponyhingst
Forfatter: 
Dato:  20-12-2016 09:47

Jeg er ved at have næste års hingstevalg på plads men jeg mangler lige den sidste, hvor jeg håber at I kan komme med nogle input

 

Ponyen det drejer sig om, er Sejlstrups After Surprise, hun er en welsh partbred med 50% welsh sec. B blod.

Far: Bjerregårds Witek, Welsh sec. B

Mor: Sartors Knights Surprise, DPA (palomino forbund)

Morfar: Crowns Choice, DPA

 

Surprise er 136 cm, bliver 4 til januar. Det bliver første føl hun skal have.

Surprise er udstillet en del, og en generel beskrivelse af hende; Særdeles god type, kønt hoved, god nakke, velansat hals, melmarkeret manke, særdeles godt sadelleje, Godt kryds, velstillie tørre lemmer, korrekt fundament, særdeles god skridtbevægelse, taktfast trav. Hun får som regel 9 i type, 8 eller 9 i fundament og 8 hvis bevægelen er samlet i en karakter, ellers 9 for skridt og 7 for trav. Surprise har en middel galop.

 

Surprise har en noget specielt temperament, hun er virkelig en enmandshest, hun har behov for en meget rolig hånd, så er hun enorm cool, også i nye situationer. men bliver man bare det mindste stresset, så stresser hun vildt op og kan have en uhensigstmæssig adfærd (stejler bla. og forsøger at flygte), og 'fremmede' kan ikke håndtere hende, der er hun så stresset, at hun ikke kan lytte efter signalerne. Jeg har været nød til at få en ny smed ud til hende, da ham der nomalt kommer, var for hurtig i bevægelserne, så det gik slet ikke. Hun er avlet hos mig, så jeg ved at hun ikke har oplevet noget grimt tidlgiere. Hun er tilredet i år, hvor hun på intet tidspunkt har lagt an til at bukke, stejle, løbe eller lign. Hun går ind til alting med 'ja-hatten' på, hun vil gerne arbejde og gerne please. Hun er ikke forsøgt redet af andre ryttere endnu. Så gerne en hingst der giver et godt temperament.

 

Det jeg umiddelbart søger forbedret er, at jeg gerne vil have lidt længere hals og så forbedret især galopbevægelsen. Jeg vil gerne bibeholde den lidt kraftige type. Jeg vil gerne benytte en kat. 2 pony igen, for at bibeholde kat. 2 mål. Hvis jeg vælger at bruge en kat. 1 pony, så skal der helst ikke være 'hest' i de første led, da Surprises mor var 160cm (og avlede småt).

 

Da Surprise er 50% welsh, har jeg mulighed for at væge mellem 'nærmest alle' kårede ponhingste, da jeg kan søge om bedækningstilladelse. Så for mig er det vigtigere at finde den rette hingst, og så er det ikke så vigtigt om hingsten er kåret i welsh, DSP, pinto eller andet rideponyforbund.

 

Hinsten skal tilbyde naturlig bedækning eller mulighed for insemination med råsæd da både Surprises mor og søster ikke kan blive ifol med transportsæd, så det vil jeg ikke kaste mig ud i pt.

 

Lige et enkelt billede af Surprise fra i år

Billede

 


Stutteri Sejlstrup

Avl af welsh sec. A og sec. F

 

www.facebook.com/sejlstrup/

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hingst...
Forfatter: 
Dato:  21-12-2016 08:48

ihhh hun er fin og jeg kan desværre ikke hjælpe dig indenfor Welsh idet jeg ikke kender de hingste overhovedet..

 

Men som nyerhvervet new forest ejer er jeg allerede begyndt at kigge hingste og afstamninger og lytter også til min veninde der dømmer en del ponyer..

så generelt ud fra min sparsomme viden omkring NF så vil jeg mene at der sagtens kan findes sådan en hingst, der opfylder dine krav. Det er gode konkurrence ponyer, der jo har lidt ponypræg og derved ikke for ædle.. men gode i hovederne og bevægelserne.. flere af disse hingste er også kåret i DSP.

Når det nu er naturlig bedækning og hvis det ikke skal være for langt væk, så står AB Jetsteam i Jylland. Han har dog kort hals (ved første kåring blev han beskrevet med velformet hals), men har fået 889 i gangarter og har en super galop. Jeg kender ikke meget til hans temperament men har ladet mig fortælle at moderen var det sødeste.

Hans mor er blevet elitehoppe ud fra kun 1. klasses afkom og flere med medalje, samt hun er mor til en B pony.

morfar og farfar er begge S ponyer i dressur.

Om hans type er for langt fra din skal jeg ikke kunne sige, men der findes video af ham på youtube. Han er 143 cm i stang så en lille 1´er.

 

Jeg har kigget på welsh hingstene og kender ikke til deres afstamning, men er jo generelt af den holdning af når man jo har en "racehest" så skal man så vidt muligt holde sig til racen når det er en hingst.. og når jeg ikke har kendskab til hingstene, så er det virkelig svært at komme med gode ideer netop fordi, der ikke altid ligger kåringsbeskrivelser..

men en god welch B hingst burde da kunne findes.. og jeg vil give dig ret,,. med en morfar i storhestestørrelse kan der pludselig komme en hilsen med ekstra højde.. og så vidt jeg ved er Welch B hingste gode til at sikre højde på afkom.


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sec. C?
Forfatter: 
Dato:  21-12-2016 09:58

Jeg vil da gerne slå et slag for vores egen sec. C hingst Rytterbjergets Discovery. Han har alt hvad du efterspørger: Kat. 2, godt og mildt temperament, super galop (og dertil en eminent trav - men det gør vel ikke noget?).

Han udviklede sig fra rå foldpynt til B-pony i dressur på under 1 år, og det siger ikke så lidt om talent og samarbejdsvilje.

Ridevideoen der ligger på hans præsentation er fra en PRI hvor han kun er redet 11 mdr, og derfor langt fra fuldt udviklet ridemæssigt. Så kræfterne slipper lidt op i slutningen af programmet ;)

Han har startet lidt hesteklasser med min datter i 2016 og har et gennemsnit på over 75% i de sidste 6 starter.

Vi håber at finde en dygtig ponyrytter til ham, og så vil han være et oplagt emne til landshold mm.

 

Han er derudover en rigtig gentleman overfor hopperne og ved hvad det drejer sig om. Han har en drægtighedsprocent på 100% i 2016 :)

 


Mvh

Gitte

 

Bedækning ved ultra velgående Welsh sec. C

Avlgodkendt og B-pony i dressur

 

Jo mere jeg lærer, jo mere går det op for mig hvor meget jeg ikke ved

 

Opstaldning med ridehal. NY bund!!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Iutfdvbmæl
Forfatter: 
Dato:  21-12-2016 16:58

Jeg ville gå efter en hingst med resultater bag sig, gerne med flere forskellige ryttere..

dertil ville jeg gå efter en hingst der har gået stations afprøvning, da disse også er bedømt på temp. Og så ud og mød hingstemand og se om du kan lide hans temp. Væremåde... :)

 

Mvh Kit :)


"I used to have an open mind, but my brain kept falling out"

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  22-12-2016 19:56
Tak for lidt input. 😊

Jeg har ikke kunne finde en ren Ber hingst der har en god galop, godt temperament og hvor jeg ikke skal gå på kompromis med rideegenskaber 😉 Ren sec. a er jeg heller ikke interesseret i. Sec. C har jeg overvejet, men vil hellere have enten en pony med welshblod i, end en ren welsh, når jeg ikke har kunne finde en B'er.

Jeg har faktisk overvejet new forest, men også tænkt om det ikke var synd for new forest avlen?

Det primære mål er at den skal være funktionel under rytter til børn. Bliver det en hoppe, så kan det godt være, at den skal udstilles lidt, men det er ikke det primære fokus.

Stutteri Sejlstrup

Avl af welsh sec. A og sec. F

 

www.facebook.com/sejlstrup/

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  23-12-2016 08:50

Hvad med dsp hingsten ?Poppelgaardens Da Capo han er en toer hingst og lyder til at have en fornuftig sind og med welsh blod.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  23-12-2016 12:32

Ham har jeg bestemt haft overvejet, og det er også ham der fører pt. Jeg så ham til landsskuet i år. Men jeg må nok indrømme, at jeg synes at der er langt fra Nordjylland og ned til ham Jylland og Fyn er ingen problem, men synes at det er langt at køre til Sjælland, Lolland og Falster med én hoppe.... Så håbede at der var et lige så godt bud på denne side af storebælt


Stutteri Sejlstrup

Avl af welsh sec. A og sec. F

 

www.facebook.com/sejlstrup/

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  23-12-2016 15:58

Da capo levere da fersk sæd

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  23-12-2016 18:27
Ja, men jeg tør ikke anvende transportsæd på denne hoppe, da det er hendes første føl, og transportsæd har altid voldet problemer med den hoppestamme. Måske jeg kaster mig ud i det senere, men ikke første gang hun skal ifoles....

Stutteri Sejlstrup

Avl af welsh sec. A og sec. F

 

www.facebook.com/sejlstrup/

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  24-12-2016 09:26

Hvis hun er så følsom over for noget pludselig og en enmandshest er det så ikke sin sag at aflevere den hos hingsteejer?

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Naturlig bedækning?
Forfatter: 
Dato:  24-12-2016 12:43

Jeg ville som hingsteejer være lidt bekymret over at få en maiden-hoppe ind til bedækning, som har sådan en adfærd hvis den føler sig presset. Jeg har ofte oplevet at ganske almindelige rolige hopper bliver nervøse de første gange de skal bedækkes, men det plejer at gå aligevel. Men hvis man kan frygte mere voldsom adfærd, så skal du finde et sted med stor erfaring ellers kan det gå grueligt galt.

 

Umiddelbart ville jeg nok sige at det ikke er en hoppe der skal bruges til avl, hvis den kan være farlig i håndtering? Det uanset hoppens kvalitet. Vi snakker børneponyer. Når du så heller ikke kan vælge frit blandt hingste, når der ikke kan bruges transportsæd, så er det lidt op af bakke.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 hingstevalg
Forfatter: 
Dato:  26-12-2016 13:20

når hun jo nu, er halv palomino, har du så måske overvejet en palominohingst ?

når hun nu er halv B'er ville jeg personligt have svært ved at blande c'er i, men måske det ville give et godt skud fylde til afkommet.

jeg ville ikke have mine betænkeligheder med at blande new forrest i, jeg synes efter at have set på dsp avlen, at new forest tilfører et godt kækt ansigt og god ledmarkering.

jeg har ikke lige selv nogle konkrete hingste i tankerne, er nemlig selv lige så meget i tvivl om hingstevalg

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider