Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 tips til at stoppe mælken
Forfatter: 
Dato:  26-11-2016 20:54

Hej

 

Hvad gør i andre ved fravænning af føllene for at hoppen så hurtigt og problemløst som muligt stopper sin mælkeproduktion? Er der noget man kan give?

Jeg reducerer naturligvis foderet, men hun har ENORMT meget mælk og jeg er bekymret for yverbetændelse.

 

Gode råd modtages gerne, da det er længe siden jeg sidst har skullet fravænne et 6 mdrs føl (han er solgt).

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ingenting
Forfatter: 
Dato:  26-11-2016 22:12

Jeg plejer faktisk ikke at gøre det vilde ud af det. Jeg har tidligere prøvet at trappe foderet ned på nogle af mine hopper, og enkelte af dem når at tabe sig rigtigt meget på de få dage og har været svære at få op i huld. Jeg har oplevet at hvis jeg bare lader som ingenting, så er hoppens yver allerede begyndt at svinde efter 2 døgn.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  26-11-2016 23:28

ok - mange tak Charlotte. Jeg håber det svinder hurtigt så. Har taget ham fra om natten fra i går og vil tage ham helt fra mandag. HÅber virkelig at hun ikke får yverbetændelse

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stop af mælk
Forfatter: 
Dato:  27-11-2016 10:03

min have også meget mælk så jeg ville gerne ha at hun stoppe med at lave så meget mælk så føllet blev taget fra om natten da yveret er nødtil at blive spændet for at de stopper med at lave så meget mælk for det er spændning i yveret derpå det til at stoppe

men føllet og hoppen gå stadigvæk på fold sammen så føllet sørger for at der ikke går betændelse i yveret når den patter lidt men hun er selv begyndt at sige fra nu det er blevet koldt og hun skal bruge energien på at holde varmen så nu er der ikke så meget tilbage

 

ellers kan man få noget hos dyrlægen som kan stoppe det

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sjatpatteri
Forfatter: 
Dato:  27-11-2016 10:42

er den sikre vej til yverbetændelse.

 

Når du bestemmer dig til at tage føllet fra så skal de skilles ad. Både om dagen og om natten.

Tag føllet fra og giv hoppen hø eller wrap alt efter hvad hun er vant til det følgende døgn og så er mælkeproduktionen stoppet.

 

Får hoppen først yverbetændelse så ricikere du at yveret aldrig bliver 'funktionsdygtigt' igen.

 

Jeg har både fravænnet grise, kalve og føl igennem flere årtier så der ligger masser af erfaring bag disse ord.

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

 

Happy wife, happy life

3
0
Svar på denne tråd
 
 min erfaring..
Forfatter: 
Dato:  28-11-2016 14:23

jeg har så en lidt blandet erfaring med de kære hopper..

 

Hoppe og føl blev skilt af og hoppen fik yverbetændelse..

 

hoppe og føl skilles af om natten nogle dage og føllet går med sin mor om dagen.. efter nogle dage skilles de helt af.. ingen problemer.

 

hoppe og føl skilles ad og føllet får lige et par gange lov til at tage en tår inden jeg stopper dem helt.. ingen problemer..

 

hoppe og føl bliver sammen.. hoppen fravænner selv sit føl, da hun var ca. 9 måneder.. ingen problemer og havde faktisk det bedste forløb hos både hoppe og føl..

 

Min erfaring siger mig dog at jo ældre føllet er inden det fravænnes, jo mindre risiko er der for yverbetændelse.. (sådan er det vel også hos os mennesker.. mælken bliver jo mindre jo ældre de små poder er og jo mere de små lærer at spise selv er det lettere at stoppe mælkebaren).

Jeg var selv af den holdning før i tiden at føl bliver da fravænnet når de er omkring 5-6 måneder.. men har rykket det til min 7-8 måneder, hvis hoppen er i fin huld... synes dog at bliver føllet mere end 10 måneder og stadig får mælk, så vil jeg sørge for fravænningen..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  28-11-2016 17:53

mange tak for svar, jeg har valgt at skille dem helt ad - hoppen er solgt og rejser i Weekenden. Følle er også solgt men bliver her lige nytåret over.

 

Det går umiddelbart fint, i dag er det faldet en del - det er stadig spændt men mælken fosser ikke ud af hende ved hver bevægelse som det gjorde det første døgn. Så jeg krydser fingre!

 

Jeg har reduceret hendes foder lidt, men sulter hende ikke. Hun får hø og æbler samt en halv skefuld müsli morgen og aften. Hun går ude hele dagen og kan der spise hø ad libitum og det græs der nu er på denne årstid.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider