Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 WeeFoal 120 drægtighedstest
Forfatter: 
Dato:  18-09-2016 20:37

 

Hej søde avlere


Min hoppe blev insemineret d. 27 maj og scannet drægtig på 17. dagen d. 13. juni.


Dyrlægen anbefalede ikke at scanne hende igen, da hun skal sederes til over begge øre, for at han må komme til hende. Vi har derfor valgt at tage chancen med den drægtighed og har selvfølgelig betalt 2. rate nu. Hun er ikke blevet undersøgt yderligere.

 

Nu skulle hun jo så gerne være knap 4 måneder henne og synes da også hun allerede er blevet lidt rundere, men man kan jo ikke lade være med at "se spøgelser". Næste måned er det tid til 1. virusabort-vaccine og i den forbindelse kunne det jo være rart at vide om der stadig er en drægtighed.

 

I går faldt jeg så over en graviditetstest til heste på nettet. Nogen der har erfaringer med sådan en?


Eller skal vi fortsat bare tage chancen?

 

www.avelssto.se/weefoal-120- 28856624

 


Venter føl efter Antobello/Samba Hit I d. 27. april 2017

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Urin- og blodprøver
Forfatter: 
Dato:  18-09-2016 21:19

Både urin- og blodprøver har en vis usikkerhed, hvis hoppen HAR været drægtig kan hun stadig have de hormoner der måles på i hhv urin/blod, og så vil der komme et falsk positivt resultat.

 

Jeg ville tage chancen, jeg ved godt at det bliver 2 x vaccination inden du kan være 100% sikker, men hvis du vil vaccinere så gør det. Jeg gør det ikke, da hele stalden skal vaccineres én gang før at det har nogenlunde fuld effekt.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

3-års Hannoveranervallak til dressur/military sælges

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  19-09-2016 08:46

Står du opstaldet et sted, hvir der er risiko for udbrud af virusabort?

Ellers ville jeg overveje, at undlade den vaccine, da der også er en vis risiko for at hoppen kan abortere sit føl ved at bruge den.

Vi har avlet i en del år, bruger den aldrig og har aldrig haft bekymringer i den retning.

Men det er naturligvis et temperamentsspørgsmål, hvis du kun venter det ene føl.

 

Er hun ikke blevet mildere af sind, nu da drægtigheden skrider frem?

 

Mvh

 


Tina

 

 

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os?

 

Lionell DVH 571 - grand old man og still going strong

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 Virusabort vaccine
Forfatter: 
Dato:  19-09-2016 10:09

Tak for svar :)

Hun står i en lille stald uden den store udskiftning og kun sjældne besøg udefra, men dyrlægen anbefalede virusabort vaccine. Er selv lidt skeptisk overfor det, men ville bare ærge mig så utrolig meget, hvis hun tabte pga herpesvirus.

Men ville nok ærge mig i større grad, hvis hun tabte pga vaccinen :(

 

Det er det eneste, første og formodentligt sidste føl vi venter, da hoppen har et varmt temperament og bøvler meget med at skulle scannes, insemineres osv.

 

Jeg synes hendes temperament skifter lidt. Hun er blevet mere rolig, men også mere teenager/hingstet, hvor hun går og smånapper hele tiden, stejler og brummer af mig, ligesom en hingst gør, når han ser en hoppe. Så store adfærdsændringer, men hun er også kun 5 år og i sin bedste teenagealder.

 

Hun virker ikke interesseret i vallakken på folden, men går alligevel og blinker umotiveret indimellem.

I går blinkede hun, da en fremmed vallak fik forbi. Hun virkede ikke interesseret i ham, men flyttede alligevel halen til siden og blinkede. Det er de "spøgelser" jeg ser.

Jeg tænker også bare at tage chancen og se, men det ville bare være SÅ trist og skuffende, hvis hun nu er tom til foråret.

 

Men I mener ikke at vaccinen er et must?


Venter føl efter Antobello/Samba Hit I d. 27. april 2017

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Brunstsymptomer
Forfatter: 
Dato:  19-09-2016 14:09

Så længe hoppen ikke viser tydelig brunstsymptomer, så burde der ikke være nogen ko på isen.

 

Brunstsymptomer er ikke engang et sikkert tegn på manglende drægtighed, det blev jeg lige mindet om forrige år. For 4 år siden inseminerede vi med en hingst, hvor jeg havde fået et vide at sædkvaliteten var meget ringe, men hoppen blev drægtig i første forsøg.

 

Året efter fik vi et vanvittigt lækkert hingsteføl, men vi var enige om at hun ikke skulle ifoles det år. Man har af og til et standpunkt til man tager et nyt så i den tredje brunst efter folingen bestilte vi sæd fra den samme hingst, desværre viste hun brunst 3 uger efter, så vi bestilte igen. 3 uger efter viste hun brunst igen, men nu var vi sidst i juli og jeg gider ikke så sene føl, hvis jeg kan undgå det, så vi blev enige om at nu havde vi forsøgt og det var så det. Hun viste trofast brunst hver 3. uge resten af sommeren. Så blev det efterår, der røg dækken på, som kun kom af på vaskepladsen når der skulle strigles, indtil en dag sidst i marts hvor solen skinnede fra skyfri himmel. Der afslørede maven sig. Og 2½ måned senere en eftermiddag så den her skønhed dagens lys.

Billede

 

Billede

 

Billede

Amazing Grace er nu 2 år og højt elsket.

 

Mht virusabortvaccine så har jeg haft en hoppe der blev rigtig dårlig, den svedte og måtte have dyrlæge hveranden time til langt hen på natten før der faldt ro på, siden da har jeg kun vaccineret når det var nødvendigt fx ved stationsafprøvning.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

3-års Hannoveranervallak til dressur/military sælges

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 virus abort
Forfatter: 
Dato:  19-09-2016 17:08

selv da jeg var aktiv konkurrence rytter blev jeg frarådet at vacc mod virus abort, og dette af en dyrlæge der selv avler og jo kører rundt til mange heste.

 


 

 

www.stenhedegard.dk

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

samt Staldren Jorenku

 

Bedækning v/ welsh hingste tilbydes

 

Welsh føl sælges, venter to i 2017

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tusind tak
Forfatter: 
Dato:  20-09-2016 11:11

Tusind tak for jeres dejlige svar :) Tror jeg vil droppe vaccinen så. Har hele tiden været lidt skeptisk overfor den og hvis risikoen for abort ligeså stor eller større pga. den, så vil jeg ikke.

 

Charlotte: Det var da en dejlig overraskelse at få, hun er godt nok en lækker hest :D Så har jeg lidt fornyet håb, for min viser ikke decideret brunst og slet ikke i cyklus, men blinker bare sådan i ny og næ.


Tror måske bare jeg tager chancen uden vaccine og uden graviditetstest :)


Venter føl efter Antobello/Samba Hit I d. 27. april 2017

 

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider