Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Øv med Øv på
Forfatter: 
Dato:  24-08-2016 13:05

Ja sagen er den min hoppe gik tom til iår...

 

Fik hende til hingst hvilket gik ok.

Scannet ikke drægtig på 16 dagen af egen dyrlæge, afsted til hingst igen, hun går fint i brunst men han må ikke springe på uanset hvad de gør flejner hun...

 

Får hende håndprøvet på 30 dagen efter aller første bedækning af hingsteholders dyrlæge, som siger den er i fol og passer med c 30 dage...

 

Jeg får hende så scannet/håndprøvet på 70 dagen igår igen tom står i fin brunst (hun viser ikke brunst derhjemme) kun for hingst!!!

 

Hun er tjekket igennem fra ende til anden, hun er ren i svaber og tjek af alt hvad der tjekkes kan..

 

Jeg er i tvivl om hun overhovedet har været drægtig på 30 dagen!!

 

Jeg fik et råd eller nok mere en mulighed, for at hvis jeg fandt en hingsteholder der var med på ideen at ifole hende via inseminering senere på året altså nu her efter afsluttet sæson?? er der nogen af jer med forstand på dette eller har nogle andre gode råd...

 

Det er en New forest vi snakker om og det har været naturlig bedækning alle gange...


 

 

Elmholst Nutella <3

Zurreal Perfection <3

Sjocho <3

 

Nu mor til Frida <3 (11.11.12)

Og Mille <3 (04.06.14)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  24-08-2016 13:43

Hun kan nu sagtens være uren, selv om der er udtaget svaberprøve. Svaberprøven er ikke altid 100% retningsvisende i forhold til den langt mere sikre biopsi.

Du skriver hun går fint i brunst - men han må ikke springe på - så flejner hun.

Nu ved jeg ikke lige hvad, jeg skal sige til det - bortset fra, at hun jo så med ret stor sikkerhed ikke har været i brunst, idet jeg går ud fra, at hingsten fik lov til at bedække på hende i første omgang, da hun var der på det første besøg.

Om hun har været drægtig eller ikke, vil jeg ikke kloge mig på. Begge dyrlæger kan have taget fejl, overset en drægtighed eller ikke, vi er alle kun mennesker. Men det kræver nu en ret erfaren hestedyrlæge at håndprøve ved 30 dage, det gør man oftest ved omkring 40. dagen.

jeg tænker jo, at når det ikke er lykkedes med naturlig bedækning på nuværende tidspunkt, så gør det det næppe med insemination, da ifolingsprocenten er mindre end ved naturlig bedækning, når man inseminerer.

Jeg ville nok opgive forehavendet for i år også få udtaget en biopsi og se hvad den kan fortælle dig, inden yderligere omkostninger.

Mvh

 


Tina

 

 

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os?

 

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

Kvolsbæk's Amazing Aqua DH og HB1 kåret cremello varmblod

2
0
Svar på denne tråd
 
 tak for svar
Forfatter: 
Dato:  25-08-2016 08:33

Tak for svar ;)

 

Jeg bebrejder nu heller ingen af de dyrlæger der har været på, jeg ville jo også sige at du skal kunne vurdere om hornene har den str. der er passende for en drægtighed..

 

Jeg er veterinærsygeplejerske dog med smådyr og har da forhørt mig hos mine egene dyrlæger som mener det samme....

 

Hoppen er heller ikke nem bagtil, hun er hyper sensitiv og kræver noget for at lade hingsten bedække altså min. en bremseel. lign.

 

Jeg tænker om man kunne lade hende gå i stod med en hingst for at se om hun er mere afslappet på denne måde...

 

En biopsi vil jeg foreslå min dyrlæge.

 


 

 

Elmholst Nutella <3

Zurreal Perfection <3

Sjocho <3

 

Nu mor til Frida <3 (11.11.12)

Og Mille <3 (04.06.14)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bedækning i stod
Forfatter: 
Dato:  25-08-2016 09:37

Hvis hoppen er sensibel, så ville jeg som hingsteholder være utryg ved at bedække i stod. For hvis hoppen er i god brunst så skal hun altså stå for hingsten. Jeg har mange gange oplevet at unge maiden-hopper bliver bange når hingsten forsøger sig, og så er man nødt til at bremse. Men efter nogle gange så skal de altså ikke forsøge at slå længere. Alternativet er inseminering.

 

Jeg ville få taget en biopsi nu, så der er tid til at behandle før vinterpausen hvis det skulle vise sig at være nødvendigt. Derefter vill jeg kigge på foderet. Jeg ved godt at mange af foderproducenterne skriver at deres produkt bare skal bruges de sidste 4 uger inden ifoling, så er alt fint. Men min erfaring er det det optimale resultat opnås hvis man tænker på den kommende ifilong fra den dag hoppen kommer på stald. I starten måske bare lucerne.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

3-års Hannoveranervallak til dressur/military sælges

 

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider