Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Hvorfor blev han sort?!?
Forfatter: 
Dato:  31-07-2016 13:50

Vi har i år fået 2 føl, en shetlænder hingst, og en islænder hingst. Islænderen er efter rød hoppe, og brun hingst, han blev fin rød som sin mor (typisk nu når vi kun har røde og sorte heste )

shetlænderen har rød mor og skimmel far, han blev sort? Han er født grå, så blev han brun, og nu har han smidt føl pelsen og endt på sort? Skal jeg 'regne' med at han bliver skimmel med tiden, eller må jeg bare indse at vi åbenbart kun skal have røde og sorte heste?

 

Billede

1 uge gammel

Billede

2 mdr gammel

Billede

Nu, 3 mdr gammel

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Skimler fødes mørke
Forfatter: 
Dato:  31-07-2016 13:55

Ja, hvis han var blevet skimmel, så ville han være født kulsort og ikke grå.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

3-års Hannoveranervallak til dressur/military sælges

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tja...
Forfatter: 
Dato:  31-07-2016 19:44

 

Forklaringen ligger formentlig hos den skimlede far ? Hvis han er født sort og ikke bærer det røde gen, så bliver føllet sort ?


Kh. Britt

 

med

den smukke welsh cob, Valhallas Abigail - kaldet Abby

og

hendes vidunderlige datter, Donwell Allegra (wpbr)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak til både Charlotte og britthn
Forfatter: 
Dato:  31-07-2016 21:47

tak for svar!:) så må jeg bare indse at sorte og røde basser hænger til hos mig ;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 ttttttttt
Forfatter: 
Dato:  01-08-2016 08:12

Skimmel er dominerende så det burde han blive

0
4
Svar på denne tråd
 
 Til CFR222
Forfatter: 
Dato:  01-08-2016 15:00

Ja, det var nemlig også det jeg vidste. Og der var 50% på at følle også ville blive skimmel, og da han så blev født sort/grå blev jeg jo helt i tvivl

0
0
Svar på denne tråd
 
 ttttttttt
Forfatter: 
Dato:  01-08-2016 19:19

Skimmel G dominerer over alle andre farver. Dvs at en ikke skimlet hest ikke kan være bærer af skimmelgenet. GG og Gg vil altid være skimmel. GG vil altid avle skimlede afkom ligegyldigt hvilken farve der krydses med. Gg vil avle 50 % skimler med en ikke skimlet hest. To Gg skimlede heste vil få 75%skimlede afkom.

0
0
Svar på denne tråd
 
 skimmel
Forfatter: 
Dato:  02-08-2016 00:39

Føllets skimlede far har jo to farvegener han kan give videre til sine afkom, - et skimmel og tilsyneladende et sort. Da skimmel er dominerende er han selv skimmel, men bærer stadig det andet farvegen skjult. I dette tilfælde har han tilsyneladende givet sit sorte gen videre til sit afkom.


Hilsner

Anja

Avler af Årets NF hingst og hoppe 2015

AB Jetstream og AB Cikorie

 

www.123hjemmeside.dk/ABNewforest

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Men han
Forfatter: 
Dato:  02-08-2016 12:33

blev jo født grå? Skal det så forståes at det var mussegrå? Det er nok mig der har misforstået. Jeg læste det som han var født skimmel grå og ikke musse/sort grå


Mvh og tusind tak

 

~~ Elsker ny viden ~~

0
0
Svar på denne tråd
 
 Han var grå/sort
Forfatter: 
Dato:  02-08-2016 16:10

Han var nærmest sort/grå i toppen (altså det øverste af hans krop, og hoved), og så blev han lysere og lysere jo længere ned mod benene man kom, og så næsten helt hvid under maven :) hvis det er til at forstå?

Billede

 

Billede

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 farve..
Forfatter: 
Dato:  02-08-2016 16:15

Ja han så nemlig meget lys ud. Han må være et grænsetilfælde :-PPP


Mvh og tusind tak

 

~~ Elsker ny viden ~~

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mange farvegener
Forfatter: 
Dato:  02-08-2016 18:36

Den skimlede hingst har ikke bare haft to men mange farvegener at give videre til sit afkom. I alle genpar dækker store bogstaver over dominante gener og små bogstaver over recessive gener.

 

Det første i den her sammenhæng er skimmel G eller ikke-skimmel g. Her har hingsten et genpar der hedder Gg, dvs han har kun ét anlæg for skimmel.

 

Det vigtigste genpar, som man normalt taler om først er sort E eller rød e. Det næste er agouti hvor A gør sorte heste brune og a lader sorte heste forblive sorte, dette genpar har ingen indflydelse på rød.

 

Skimler er født med farve som voksne heste, altså kulsort, brun med sorte ben eller rød med røde ben. Mens sorte føl er født grå, brune føl er født brune med lysebrune/gule ben og røde er født røde med gule/cremefarvede ben. Så udfra dine billeder har føllet fra fødslen vist alle tegn på at være blivende sort.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

3-års Hannoveranervallak til dressur/military sælges

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  01-01-2017 20:28

Han er født med lige præcis den grå farve, som sorte heste fødes med.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Sodet palomino-skimmel
Forfatter: 
Dato:  02-01-2017 20:42

Jeg har ikke styr på farvegenetikken, men kan han ikke nå at skimle endnu - eller?

 

Min skimlede hoppe blev født som palomino. Kort tid efter blev hun mørk (sodet palomino) som på de to første billeder. I dag er hun helt almindelig skimmel - omend det er en noget langsommelig proces fra mørk til lys :)

 

Billede

 

Billede

 

Billede


Bedste hilsner Maj-Britt

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345668
Forfatter: 
Dato:  03-01-2017 10:29
Mit føl fra 2015 var født musegrå. Følpelseb blev lysebrun, men han endte ud med at blive sort. Kan ikke ligge illeder ind fra tablet, men har lavet et album (Rosenlunds St Tropez) der kan du se hvordan han har ændret sig i farven. Billederne er ikke aldre rækkefølge, men har skrevet alder på billederne.

Skrevet af Stephanie

Gess Alfarvad Z
Grace Kelly Virkelyst
Hejbøls Unik
0
0
Svar på denne tråd
 
 om han kan
Forfatter: 
Dato:  03-01-2017 13:14

om han kan skimle plejer faktisk ret hurtigt at kunne ses..

skimler fødes tit med briller og så er der noget med benenes farve.

ham her er skimmel, begge forældre er skimler.. begge forældre har et skimmelgen, så han kunne godt være bleve ensfarvet.

Billede

 

Billede

han har "briller" .. jeg var ikke i tvivl om han er skimmel..

 

ham her har en skimmel mor og ensfarvet far.. han blev også skimmel:

Billede

han var også født med briller.. også ham var jeg ikke i tvivl om var skimmel..

 


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  04-01-2017 00:04

Dem der skimler har mørke ben ved fødsel, dem der bliver sorte har lyse ben.


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider