Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 boksbund foling
Forfatter: 
Dato:  08-12-2012 11:58

Hejsa

 

Normalt er jeg den som siger halm og ikke andet til foling, men flere har efterhånden prikket til mig og spurgt hvorfor jeg ikke lader hende gå på træpille bund også som de andre.

 

Så jeg vil gerne høre jeres meninger omkring dette, jeg ved jo her er flere garvede avler, som har noget erfaring at tale ud fra.

 

Personligt kan jeg ikke se at en træpille bund er sund for sådan en lille størrelse som kommer i marts måned, her er jeg jo klart tilhænger af halmen, som den rigtig kan putte sig i, men jeg kan jo tage fejl af om det er bedst.

 

Mvh

Mie


Med de tre skønne arabermuler :)

 

Wrap fra 2 slet i år sælges, minibig, ca 300kg, priside ca 250 kr pr balle

0
0
Svar på denne tråd
 
 Halm halm og halm
Forfatter: 
Dato:  08-12-2012 14:02

En halmbund udvikler varme, det er der ikke nogen af de andre typer strøelse der gør. Så her bliver andet end halm aldrig aktuelt.


Mvh. Charlotte


Avl er som en bustur,
ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.


Sælges:


Smuk 1-års hannoveranerhoppeplag

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kommer an på årstiden
Forfatter: 
Dato:  08-12-2012 14:34

i koldt vejr ville jeg absolut bruge halm og i varmt vejr træpiller som vi har i resten af stalden.

 

De få gange vi har fået føl i marts/tidlig april, har vi haft enten en halmbund der er 4-6 uger gammel (klatter fjernes hver dag og hygiejnen holdes iø i top), eller træpillebund lagt 6 uger før forventet dato, hvor vi så har lagt halm over, når det nærmer sig.

 

Når navlen er faldet, ila en uge-ti dage, bliver halm-toplaget fjernet gradvis over nogle dage...og der er så en fin, fast, lun træpillebund (lun, fordi den er tør og min 10 cm tyk).

 

Om sommeren, hvor de næsten ikke når at komme ind/ ikke står inde andet end om natten, lige når det nærmer sig, kan de IKKE nå at danne en ordentlig halmmadras, halm tiltrækker fluer en masse, hvilket er et hygiejnisk problem (selv når det er top-rent)og der er ikke behov for varmen...så der gider jeg faktisk ikke halm mere end et par dage lige omkring folingen, men foretrækker klart træpillerne så meget som muligt.


Lipizzanere til salg:

* Rolig,barok type,vallak f.2009,ryttervant,157 cm

* Lipizzaner/DSP-hoppe,7 år,155 cm,tilredet

* Lipizzaner vallak,150 cm, 8 år, tilredet

Alle 3 er trafiksikre og turfornuftige.

0
0
Svar på denne tråd
 
 de 2 drægtige
Forfatter: 
Dato:  08-12-2012 16:27

hopper vi har står pt på piller, men når folingen nærmer sig er planen at de får halm oven på, sådan at der er en tyk bund under halmen:-)

 

Jeg muger alt møg ud hver dag og derfor ser jeg det som den bedste løsning da jeg ikke har en "bund"...

 

De får så et kæmpe lag halm, der bliver ikke sparet på det.


 

Camilla Diana Henriksø og Lilly af Støvlebæk


Præstemarkgaard

 

 

Salg af Biss25 hundefoder!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Altid bund i boksen
Forfatter: 
Dato:  08-12-2012 16:46

Uanset om man smider en hel bigballe i boksen, så giver det ikke den samme bund som hvis boksen ikke har været muget i 14 dage.

 

Det svarer lidt til at vi selv skifter madrassen ud med 10 lagner, det bliver gulvet ikke blødere af.


Mvh. Charlotte


Avl er som en bustur,
ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.


Sælges:


Smuk 1-års hannoveranerhoppeplag

0
0
Svar på denne tråd
 
 tak for jeres svar
Forfatter: 
Dato:  08-12-2012 17:02

Tak for jeres svar.

 

Jeg kan jo se det praktiske i en træpille bund, indtil en 2-3 ugers tid før foling, som er der hvor jeg normalt får bygget et godt tykt lag halm i boksen, hvor der kun fjernes klatter.

 

ideen med at bygge halmbunden ovenpå træpillerne kan jeg godt følge, men hvor smart er det når halmbunden skal blive der 1-2 måneder, som jeg jo synes er nødvendig for at føllet kan holde sig varmt på den årstid.

 

mvh

Mie


Med de tre skønne arabermuler :)

 

Wrap fra 2 slet i år sælges, minibig, ca 300kg, priside ca 250 kr pr balle

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er jo lidt
Forfatter: 
Dato:  08-12-2012 19:14

af en kunst at lave en madras af halm. Og det tager tid. Man kan flytte det øverste tørre lag, og tage jævnt af, over boksen, og genetablere det tørre lag, og supplere med mere halm, men aldrig muge i bund.

Det nederste lag bliver helt fast, og der er ikke vådt.

En sådan halmmadras, der er "bygget" rigtigt, vil altid udvikle 14 graders varme, og et føl vil ikke fryse.

Spåner og træpiller er ikke velegnet til følhopper med føl. Det hænger lettere ved en våd navlestreng, og er ikke varm for føllet.

Uanset hvad, er det jo vigtigt at bruge Iobac eller lignende den første uge på føllets navle, til den er tør.


Med venlig hilsen Lene


www.hestebamserne.dk

 

FIRST RIDER dukke, anvendelig til tilridning,tilvænning til vægt, udlejes på ugebasis

 

HENRA 1½ HESTES TRAILER UDLEJES I KALUNDBORG.Total vægt 1300 kg.

0
0
Svar på denne tråd
 
 halmbund
Forfatter: 
Dato:  09-12-2012 15:22

tro jeg vil holde mig til den kære halmbund, og så bare bede de andre om at lukke, det er mig som muger ikke dem.

Så må hun komme på træpille bund til næste vinter hvor hun bestemt ikke skal have føl igen.

 

 

Lene, jeg laver altid en god halmbund til mine hopper når de foler, god tyk og ikke rodet for meget i, et par veninder og min familie har blot været efter mig hvorfor jeg ikke bare lavede en træpille bund til hende, da det jo var nemmere arbejdsmæssigt, men jeg kan jo høre jeg ikke er helt gal på den med at halm altså uanset hvad isolere bedst til sådan en lille størrelse.

 

Navlen har vi nu godt nok aldrig givet noget på nogen af de mange føl vi har fået, så det er heller ikke planen her, jeg ser ikke nogen grund til at rode for meget med sådan noget, så længe det heler fint.

 

mvh

Mie


Med de tre skønne arabermuler :)

 

Wrap fra 2 slet i år sælges, minibig, ca 300kg, priside ca 250 kr pr balle

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Mkc
Forfatter: 
Dato:  10-12-2012 09:48

hejsa.

Så er det ved at være tæt på igen... helt mærkeligt.

 

Men Chino blev født på træpille bund, og jeg kan med det samme sige gør jeg ALDRIG igen.

 

Sikke noget @!#$, det var MEGET svært for ham at komme op og stå, han var SMURT ind i træpiller, jeg måtte grave det ud af mund, øjne ører og ja alle steder fra KONSTANT.

 

Og så var der jo det, at han jo begyndte at æde af træpillerne med det samme, så han fik jo to gange slem forstoppelse.

 

Så jeg vil helt og addeles fraråde træpiller.

Og ja som Charlotte skriver, der er slet slet ikke den samme varme i det.

Chino ELSKEDE da han fik halm, rullede sig rundt i det, og puttede, han kunne godt finde på at ligge og små ryste da træpillerne var derinde.

 

Så ja HALM


Vi er på facebook :

"Kvistgaarden the New Beginning"


www.stald-kvistgaarden.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 den søde ventetid
Forfatter: 
Dato:  10-12-2012 12:48

jeps så er det ved at være tid igen 3 mdr. til terminsdato, og så må jeg jo så se hvor længe hun vil gå over denne gang :)

 

Badi'ah er jo ved at være en stor pige og godt 2 mdr til hun er et år gammel, bliver så spændende at se hvor høj hun er der, hun er ca 140 cm nu.

 

men det bliver halm igen denne gang, og så er planen jo ikke flere føl forløbig.

 

mvh

Mie


Med de tre skønne arabermuler :)

 

Wrap fra 2 slet i år sælges, minibig, ca 300kg, priside ca 250 kr pr balle

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  10-12-2012 13:16

 

Hej

 

Held og lykke med dit kommende føl. Halm med en god madras er det bedste at fole i.

 

 

 

Jeg kan ikke lade være med at undrer mig over disse linier : "Navlen har vi nu godt nok aldrig givet noget på nogen af de mange føl vi har fået, så det er heller ikke planen her, jeg ser ikke nogen grund til at rode for meget med sådan noget, så længe det heler fint." DVS at du skal opleve følsyge før du gør noget ved. At desinficeret navlen er lille ting med stor betydning.

 

MVH Hanne

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 navlen
Forfatter: 
Dato:  10-12-2012 14:18

Hanne, vi har fået nogle og 30 føl siden jeg var barn, og har aldrig gjort noget ved navlen, på nogen måde, den har altid været off-limit så at sige, også ifølge vores dyrlæger gennem mange år.

 

Hvad andre gør er op til dem, men jeg har set hvad jod, iobac og lign. kan gør ved hud hvis man ikke er meget meget forsigtig med det, og det vil jeg helt ærligt ikke udsætte et lille føl for.

 

om men skal gøre det ene eller andet tror jeg på er op til en selv, vi har dyrlæge på fra dag 1 og følger hans råd og hvad vi ser er nødvendigt for lige netop det føl.

 

mvh

Mie


Med de tre skønne arabermuler :)

 

Wrap fra 2 slet i år sælges, minibig, ca 300kg, priside ca 250 kr pr balle

0
0
Svar på denne tråd
 
 Udtørring af navle
Forfatter: 
Dato:  10-12-2012 16:52

Jeg har så fået 75 føl, som på ganske få altid har fået behandlet navlen straks efter fødslen. Det har aldrig givet problemer, selvom det oftest har været gjort med Iobac

 

Et år havde vi flere venner/naboer som mistede føl pga følsyge. Så jeg synes det er letsindigt at undlade det. Faktisk anbefales det at man behandler flere dage i træk, indtil navlen er tør.


Mvh. Charlotte


Avl er som en bustur,
ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.


Sælges:


Smuk 1-års hannoveranerhoppeplag

0
0
Svar på denne tråd
 
 faktisk bruger
Forfatter: 
Dato:  10-12-2012 21:21

jeg ikke koncentreret IOBAC, men den opløsning der er anbefalet til operationssår, bl.a. Man kan også bruge hexaklorofen.

Jeg tager en engangssprøjte, og kommer lidt olie i, så den glider let.Tømmer den igen.

Suger så kun en hættefuld desinfektionsvædske, som jeg kan sprøjte på navlen, og kun på navlen


Med venlig hilsen Lene


www.hestebamserne.dk

 

FIRST RIDER dukke, anvendelig til tilridning,tilvænning til vægt, udlejes på ugebasis

 

HENRA 1½ HESTES TRAILER UDLEJES I KALUNDBORG.Total vægt 1300 kg.

0
0
Svar på denne tråd
 
 halm.....
Forfatter: 
Dato:  13-12-2012 13:34

Halm bedst! Prøvede engang en spånebund, hvilket resulterede i at det våde følle var helt smurt ind i spåner som hoppen ivrigt slikkede i sig.



frederiksborger.dk


en linksamling til frederiksborghestesider på nettet


Destrier.dk


mit lille bestillings stutteri

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider