Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Romanov er ikke far til Sezuan
Forfatter: 
Dato:  26-04-2012 10:12
Indsat fra nyheden Romanov er ikke far til Sezuan:

Den obligatoriske DNA-bestemmelse af de nykårede hingste har givet et meget overraskende resultat. Ved testen blev det nemlig opdaget at den nykårede og meget omtalte hingst, Sezuan, ikke er efter Blue Hors Romanov, som hidtil antaget. Hingsten har vist sig i stedet at være efter Blue Hors Zack, og har dermed nu fået "ny" afstamning.

 

Opdagelsen har ingen indflydelse på Sezuans kåringsmæssige status i DV, oplyser Dansk Varmblod på deres hjemmeside.

 

Hingsten er ejet af Helgstrand Dressage og parret Arlette Jasper-Kohl og Edvin Kohl.

"Vi er meget overraskede over resultatet af DNA-testen. Men det ændrer ikke på kvaliteten af Sezuan på nogen måde, som stammer ud fra en af de bedste præstations-hoppestammer, og tophingstene Blue Hors Zack, Blue Hors Don Schufro og Lionell i direkte linje." Fortæller Andreas, i enighed med Arlette Jasper-Kohl og Edwin Kohl, på sin hjemmeside.

 


Billede

Sezuan ved kåring i DV, 2012

Foto: JP-photo


0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvordan?
Forfatter: 
Dato:  26-04-2012 11:25

 

Er der nogen der ved hvordan det kan ske?

 

Burde der ikke være styr på hvilken hingst der ender på hvilken hoppe?

 

Har hoppen gået sammen med begge hingste eller er der blevet byttet om på sæden ved insimering?




____________________


Hovedet ned, ryggen op, måsen med og så rider vi af sted !

- hvorfor ride med bid, hvis man kan ride uden?


"Det' dejligt, bedstefar !"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad???
Forfatter: 
Dato:  26-04-2012 12:02

Tror da li der er nogle, der vil have tjekket deres blue-horse afkom nu :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 ÅRETS JOKE
Forfatter: 
Dato:  26-04-2012 12:20

En ting er helt sikkert, og det er at hoppen MED GARANTI ikke har gået sammen med begge hingste! (eller én af dem for den sags skyld)

 

Det sætter da lidt den anden tråd på avl i perspektiv, mht. hans ODC....


Opstaldning tilbydes i Lemming, nord for Silkeborg. Sommergræs fra 1. maj til 1. oktober. Sommergræs og løsdrift tilbydes til hingsteplage. Dejlig natur og lille ridehal.

www.lipas-horses.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sikken en UPS'er !!
Forfatter: 
Dato:  26-04-2012 12:55

*Og så er der så lige noget med en betaling for Romanov der er dyrere end Zack - der er liiige noget at gå i gang med dér, og mon dog ikke at Blue Hors skal have gennemgået tappe og forsendelsesprocedurerne ;-)

 


Helene W


Forhandler af:

Cavalor, Marstall, TRM og HorseLux på Sydfyn.


Find os på Facebook - søg på HM Horse Nutrition.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 taget fra Blue hors
Forfatter: 
Dato:  26-04-2012 12:57

Blue Hors Zack er far til Sezuan!

 

 

I forbindelse med den obligatoriske DNA-kontrol ved Dansk Varmblods hingstekåring i Herning i marts måned, er det nu påvist at Blue Hors Zack er far til hingsten Sezuan DVH 1110 - og ikke som først antaget Blue Hors Romanov.

Sezuans mor, Bøgegaardens Donna Romina, blev den 6. juni og igen den 7. juni 2008 insemineret med Blue Hors Romanov. Hoppen blev ikke drægtig, så hoppens daværende ejer Andreas Helgstrand, som var ansat på Blue Hors på det tidspunkt, beslutter sig for at skifte hingst til Blue Hors Zack. Bøgegaardens Donna Romina bliver derefter insemineret ved Blue Hors Zack den 28. juni og igen den 30. juni 2008. Hun bliver konstateret drægtig den 14. juli 2008.

Fejlen opstår så ved, at vi i forglemmelse ikke laver en ny 1. bedækning ved Blue Hors Zack, i indberetningen af insemineringen til Landsudvalget for Heste, men istedet bare indberetter insemineringsdatoerne. (Der var jo i forvejen indberettet insemineringen med Romanov fra første brunstperiode)

Så hvis man i fremtiden skifter hingst midt i bedækningssæsonen, så HUSK at tjekke kvitteringen på bedækningen fra Landsudvalget for Heste, at alle oplysninger er korrekte så sådanne fejl opdages i tide.

 


- Jannie Baggesgaard Jensen -

 

med stjernen Baggesgaards Amazing

og babyhesten Sandie Ravnskov

+ nyeste stjerneskud Renette

 

Sponsor: valsoe-horses.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 sezuan
Forfatter: 
Dato:  26-04-2012 13:19

nu kan jeg så ikke lade være med at trække på smilebåndet da jeg så sent som igår sad og snakkede med en veninde om sezuan kunne være spændende på hendes zack hoppe.

Tror lige at jeg må fortælle hende at det bliver nok lidt for spændende



Sagt af Jeanette

Mor til den skønne Jonathan 13/12-09


Welsh typerne er bare de rigtige gangmaskiner alt andet er billige kopier!!!

 

 

Chinchilla bortgives til godt hjem

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345565768
Forfatter: 
Dato:  26-04-2012 16:32

Jeg synes ikke den forklaring holder... de må da vide hvem hoppen er blevet drægtig med?

 

Uanset om man vælger at skifte hingsten ud efter de første insemineringer.

 

Det lugter lidt synes jeg...

 

 

Var det min hoppe så er jeg da 100% sikker på hvilken hingst som min hoppe er drægtig med...Med mindre hingstestationen har lavet fejl.

 

Men har Videncenter for heste ikke fået alle oplysninger, så vil det jo stå på føllets pas hvem DE tror faderen er. Og der vil man se det med det samme og vil kunne lave det om!

 

Ikke når hesten er 3 år gammel....hmmm og færdig kåret....

 

Det virker vildt skummelt.

 

 

 

 



Inkarneret Hestetosse med sin HELT egen mening!


Flotte armbånd lavet af hestehår - se på http://www.bricksite.com/ZZDesign

 

 

 

På hestens røgt ses menneskets kløgt

0
0
Svar på denne tråd
 
 Helgstrand
Forfatter: 
Dato:  26-04-2012 17:47

Andreas Helgstrand, som jo ifølge Blue Hors ændrede hingst til anden inseminering, må da kunne huske, at han ændrede det til Zack, skulle man synes:-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  26-04-2012 18:54

saa fik jeg ogsaa grinet lidt i dag.

 

det er da en gang kuks der vil noget, og det saetter som en siger et helt andet lys paa de mange kloge der debaterer om hingstens OCD er grundet dens "orginale" far

 

 

jeg er helt enig i det der er sagt hvis man ved man har aendret hingst saa ser man det som avler naar man faar passet, det er jo ikke fordi folk ikke har haft netop denne hingsts pas i haenderne, det har jo ikke ligget i en skuffe i 3 aar (tjaa og selv om det havde, man tjaekker det da naar passet ankommer for man skal jo se om navn mm er stavet som oensket + selvfoeldig ved vacciner).

 

cock up big style er det eneste jeg kan sige.

 


Little Arabians

Passion for classic Polish


http://www.littlearabians.com


0
0
Svar på denne tråd
 
 undres
Forfatter: 
Dato:  30-04-2012 22:42
Over det hele. Og jeg sys bestemt ik det er første gang jeg høre det. Kender en som har bh afkom, der krævede videnscenteret dna for han ku få sin stamtavle.

Jeg kommer aldrig til at bruge blue horse. Ville altid ha min tvivl omkring dem.

Her holder vi Dansk Varmblod =)

Køre på SPT.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Undres..
Forfatter: 
Dato:  30-04-2012 23:19

Man kan undres at hesten hedder Sezuan og er efter Romanov så mon ikke man bliver endnu mere mistroisk over deres historie for hvor er den røde tråd med det navn er det selvfølgelig en Zack hmm

0
0
Svar på denne tråd
 
 flere underlige ting
Forfatter: 
Dato:  30-04-2012 23:46

der er flere tinge der er lidt for langt ude i det her. Før Blue Hors kom med deres udtalelse, havde Andreas udtalt, at han var meget forbavset over resultatet, men det jo ikke blev en dårligere hest af den grund. Underlig udtalelse, når det nu er ham selv der har valgt at skifte hingst, ifølge Blue Hors.

Noget andet er, at Blue Hors jo ikke har indberettet korrekt til landscenteret, for det skal man jo altså hver gang man inseminerer.

 

Næ i mine øjne er det noget af en sø-forklaring Blue Hors har gang i. Alle kan lave fejl, vi er jo blot mennesker, spørgsmålet er, hvorvidt man er ærlig nok til at indrømme dem...


Hvis det ikke er en Trakehner, er det bare en hest...

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider