Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Hvordan ser en stram overlinie ud?
Forfatter: 
Dato:  08-10-2011 12:34

Hej med jer! :)


Står og skal stille min pony til kåring til næste år.

Da jeg havde dyrlægen ude for at vaccinere hende sagde han at jeg skulle lave jordarbejde med hende fordi hun har en stram overlinie?


.. Hvad betyder det? Kan det ændres?


Er der nogle der kan vise mig billede af en der ikke har og en der har?


I kan se billeder af tøsen på min præsentation og der må i gerne kommentere hendes overlinie og hvis der ellers er andre ting :)


Tak for hjælpen.


Mvh. Sanne

0
0
Svar på denne tråd
 
 svært spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  09-10-2011 20:48

Tiltrods for at man gang på gang høre om den her overlinie, så synes jeg den, for mig, er svær at se. Hvilket andre sikkert også synes, siden du endnu ikke har fået noget svar. Så jeg vover pelsen .


Overlinien er en del af anatomien på hesten. Den går fra første nakkehvirvel til halen. Altså udgør alle nakke-,hals-,lændehvirvler, korsben og hale overlinien.


Derfor vil overlinien være underlagt hestens anatomiske konstruktion. Nogle kan have en lav ansat hals, lang eller kort hals, lav ryg osv. Alt sammen har indflydelse på overlinien.


Når vi sætter os op på hesten, vil vi med vores vægt og balance ændre på hestens holding og balance.

Det er her at overliniens vigtighed kommer ind. For at hesten skal kunne holde til vores ridning, er det vigtigt at styrke overlinien, altså at hesten bliver så muskulær stærk, at den bl.a. kan holde sin ryg løftet under rytterpåvirkning og skubbe af med bagbenene.


Når vi taler om overlinie osv. så skal vi altid huske, at vi kun kan arbjde med den anatomi, som hesten nu engang har, og hvis den har en lille afvigelse, vil det også give en begrænsning et eller andet sted, og så må man "nøjes" med det næstbedste resultat.


Jeg synes det er rigtig svært at vurdere billeder generalt, og udfra dine, tør jeg kun forsigtigt udtale mig om billede nr. 6: Hun ser umiddelbart ud til at have en kraftig, måske kort, hals (jeg har lidt svært ved at vurdere det fra billedet), det gør sikkert, at hun gerne holder hoved og hals højt, og dermed ikke strækker og smidiggøre sin overlinie. Derudover lader det til, at hun er lidt høj bagi og dermed kan bagbenene have en tendens til at arbejde mere bagud og dermed få en stram lænd - det er mit gæt! Men det behøver jo slet ikke at være sådan med din pony!!!


Jeg undrer mig, at dyrlægen kan give sådan en vurdering uden at se ponyen i bevægelse, for en ting er hvad man ser i stående, en anden er, hvordan de så bevæger sig. Nogle gange bliver man overrasket!


Se evt flg. artikler:

www.ansagerdyrehospital.dk/ Artikel%20hals%20og%20ryg.pdf

hest-online.dk/blog/ vis.asp?vis=traad&id=2...nfo=Sannes+ blog-Hvorfor+skal+hestens+hals+ v%E6re+lang+og+n%E6seryggen+i+lod+ eller+foran%3F+2.+del


Mange hilsner fra

Belinda


Highmoor, kvalitetsavl af dressurheste

www.highmoor-dressage.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dumdidej....
Forfatter: 
Dato:  09-10-2011 21:41

For mig er en stram overlinie en hest/pony, som gerne går lidt højt med hovedet, evt med lidt underhals skudt frem, evt sænket ryg, evt stiv ryg uden megen bevægelse - sådan en hvor den ikke af sig selv bygningsmæssigt vil ligge sig ned og frem. En som måske kommer til at stjernekigge nemt, når den skal tilrides, dvs går ovenud.


Jeg har selv et par vallaker, hvor den ene "vender helt rigtig" i overlinien, og som ligger sig helt korrekt fortil i forbindelse med ridningen.



Ofte ser de mere stive ud i overlinien, hvis de elsker at drøne rundt med halen til vejrs, og pisker en stemning op.

Og jeg synes også ofte, at korrekt ridning kan vende en let stiv overlinie til en nydelig smidig overlinie - så ofte er ungheste ikke dem emd en lækker overlinie, de skal først lige have lidt træning.


Så din pony ville jeg træne fra jorden af, fx over kavaletties, således at hun begynder at kigge nedad og fremad, fremfor opad. Ellers ville god gåture i bakket terræn også ofte give dem en bedre overlinie, og nogle flotte muskler.

Og hvis hun er typen som gerne pisker en stemning op, og stiver sig og leger araber - så ville ejg begynde at atge hende ud i fremmede ridehaller, så hun kan vænne sig til at komme i byen , og forhåbentlig slappe lidt mere af på dagen.


MVh charlotte


0
0
Svar på denne tråd
 
 Tusind tak!
Forfatter: 
Dato:  10-10-2011 12:06

.. for nogle meget uddybende og flotte svar :)


Lauanni: Hun er højere bagtil fordi hun vokser, men sybes ikke hun har bagudgående bagben. Hun har faktisk en rigtig god motor.

Ud fra billede 6 kan jeg sagtens se hvad du siger, men her ser hendes hals kortere ud end den normalt er.


Det sjove er at når jeg longerer hende, bare i grime, sænker hun hovedet fint på venstre volte, fremfor højre, hvor hun ikke går med hovedet i sky, men bare har det normalt.


Ja, når du siger det så undrer det også mig at han kan sige det, men det kan måske have været fordi hun har spændt i kroppen? Hun kan nemlig ikke lide mænd.


Morgan: Hun har ikke underhals og sænket ryg, men hun er typen der nemt kan piske en stemning op med løftet hale. Især når jeg går tur med hende!! På banene går hun fint og jeg synes faktisk hun bruger sig godt.


Jeg tror også jeg skal til at gå over i ridehuset og øve nogle kavalettis med hende.


Men vil det også kunne hjælpe hvis jeg longerer hende med nogle løse indspændinger så hun søger nedaf?? :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 træning
Forfatter: 
Dato:  10-10-2011 22:13

Hej igen


Træning er ligesom fodring - lidt en religion .


Personligt bruger vi aldrig hjælpemidler, da vi mener, at de fixere hesten og i værste fald skader!


Faktisk er korrekt longering svært, meget svære end de fleste er klar over.


Jeg kan anbefale dig, at prøve et kursus med Klaus Schönreich, når han kommer til Danmark.

Han er ikke speciel pædagogisk, men tilgengæld kan han altså noget med longering og korrektion af skæve heste .

Jeg kender en af arrangørerne, men det er her i jylland de bliver afholdt - jeg kan ikke se hvilken del af landet du kommer fra?

Men jeg vil gerne formidle din emailadresse for info om kursus, hvis du er interesseret!


Se hans hjemmeside: http://arr.de/



Mange hilsner fra

Belinda


Highmoor, kvalitetsavl af dressurheste

www.highmoor-dressage.dk

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider