Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 ungheste til spotpris eller aflivning
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 13:50

Når man går ind her på HN og kigger på priserne på 1-2 år heste bliver man mildest talt målløs !!


Man ser stærke præstationsstammer, finaleføl, renstammede sunde plage til priser der ikke engang indbringer kostprisen...og som yderligere er NEDSAT...


Jeg har selv to smukke unge vallakker til salg til priser, der ikke er værd at snakke om ...for slet ikke at snakke om min dejlige store og sunde fuldblodshoppe på 4 år ...og der har absolut ingen henvendelser været..!



Jeg er i den situation at jeg er nødt til at aflive smukke unge og sunde dyr, hvis der ikke er nogle der vil købe dem. Der er simpelthen for mange heste til salg og folk har ingen penge som tiderne er nu...

Jeg synes situationen er fuldstændig kaotisk ... halmen er sin vægt værd i guld, alternativet med spåner og andet er 3x så dyrt og priserne på hestene daler og daler....


Er det kun mig... eller er der andre derude der overvejer den tunge og hjerteskærende løsning


Mange hilsner Nynne




Stald-Amazing, sydfyn

26134242


Sælges : 2 helbrødre, vallakker 1 og 2 år

BH Zack/ Natiello xx/ Bolero.

Det dejligste sind og suveræne gangarter.




0
0
Svar på denne tråd
 
 salg eller slagt
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 14:00

vi har faktisk haft det oppe at vende herhjemme, skræmmende men sandt.




Beklager taste og stavefejl


www.stenhedegard.dk


Halmpiller sælges



Ungheste sælges, 0, 1 og 2 års drenge

0
0
Svar på denne tråd
 
 De gamle hopper
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 14:08

Jeg overvejer mere at slagte de gamle hopper, og så måske låne de unge ud til ryttere. På den måde har jeg stadig hopper fra mine stammer, når det forhåbentligt en gang vender.

0
0
Svar på denne tråd
 
 kun unge
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 14:24

Jeg er i den situation at det er lykkedes mig af sælge mine "gamle" hopper, inden verden gik helt af lave, så nu har jeg mine 3 unge heste tilbage og så min dejlige ridehest, som jeg for alt i verden ikke vil undvære.


Jeg synes det er sørgeligt at måtte erkende at slaget er tabt... at have 3 unge smukke og sunde,.. døde heste liggende i indkørslen med pressening over er aldeles ubærligt.. men som metjen siger: skræmmende sandt !!



Stald-Amazing, sydfyn

26134242


Sælges : 2 helbrødre, vallakker 1 og 2 år

BH Zack/ Natiello xx/ Bolero.

Det dejligste sind og suveræne gangarter.




0
0
Svar på denne tråd
 
 det lyder trist
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 14:28

Jeg har kun haft mit føl fra i år til salg og han blev hurtigt solgt, jeg var så heldig at jeg nærmest selv kunne vælge køber blandt flere intr. og har pt 2 på "venteliste" hvis salget mod forventning ikke skulle blive til noget.


Så jeg har ikke mærket krisen.


Jeg er også på købers marked ( børnepony ) og her synes jeg tilgengæld priserne er for høje på mange af dem.



April 2012 ventes føl efter Casir Ask / senta xx DH / Final Appearance

0
0
Svar på denne tråd
 
 ja jeg
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 14:29

overvejer at aflive min 1 års. Der er så længe til at den er tilredet og MÅSKE til at sælge, og udgifterne stiger og stiger. Jeg ved at jeg nok ikke får taget mig sammen til at gøre det, men tanken har jeg haft flere gange, skræmmende.


Med venlig hilsen


Lene



0
0
Svar på denne tråd
 
 stald amazing
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 14:38

ang din fuldblod, var det måske en mulighed at låne hende ud til avl ? hun kunne jo godt være intr i varmblods avlen.


Så slipper du for udgifter og tanken om slagt, måske vender markedet så igen og så har du hende stadig.


April 2012 ventes føl efter Casir Ask / senta xx DH / Final Appearance

0
0
Svar på denne tråd
 
 Slagtning eller...
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 14:56

Jeg synes også det er et svært marked.


Her oplever vi at køberne falder over et godt tilbud til spotpris stort set hver eneste gang.


Så der bliver solgt heste, men ikke til de priser de burde koste.


Som Charlotte skriver, så er det eneste fornuftige at beholde de bedste hopper fra stammen til bedre tider og væk med resten. Hvis det så betød at disse heste blev slagtet i stort tal ville markedet hurtigt rette sig op. Desværre bliver de ofte foræret bort eller solgt meget billigt.


Jeg har det også dårligt med at slagte sunde,unge dyr. Har dog været så heldig at udlåne en 4 års. Men vi har stadig 3, 4 og 5 års heste som jo burde være i gang med deres karriere hos nye ejere.


Kirsten


se vore salgsheste på www.stutteriskoven.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vi er ikke så store...
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 15:01

Vi har heldigvis ikke avlet så mange, at vi ikke kan have dem - og måtte også aflive en 4 års hoppe sidste år, så beholdningen er ikke så stor.


Men, det skyldes da udelukkende markedet, at vi ikke har ifolet vores ellers interessante halvblodshoppe.


Hilsen Dagmar


www.avlogfoder.dk



Vi fået to af vores stjålne sadler tilbage, og efterlyser nu den sidste...
Har du købt en sort Kieffer Marzog 17" i Hornsyld/Stenderup, kontakt venligst Østjyllands Politi.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Krisen kradser
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 15:10

Ja, det gør den, og det vil den gøre nogen år endnu. Men når det er sagt, så vil jeg stadig sige, at der stadig er gang i marked, og man kan sælge hvis man har gode heste, og REALISTISKE priser.


Vi talte faktisk også om det igår aftes, og alle de heste jeg har ønsket at sælge i de her år, hvor vi har haft den her krise, ja de er solgt, og der har været overskud på dem alle.


Jeg har solgt til den pris som jeg synes føllet er værd, ergo gode priser, og jeg har solgt til priser, mindre end jeg egentlig synes føllet er værd, men ikke så jeg har sat penge til.


De priser er igen sat efter marked, og ikke efter "de gamle" priser, altså det vi kunne få engang.


Desuden har jeg den klarer holdning, jeg sælger hellere 10-15 tusind under pris(vi snakker føl), hvis jeg kan se det er en proff. som er interesseret, og en som kan give hesten de muligheder og uddannelse, som dens talent er til. Jeg er sikker på det kommer ti foldigt igen om nogen år.


Nu er TS blevet til plage, og så er de klart svære at sælge, end hvis de var føl, det har selvfølgelig også noget at sige.


Marked er hårdt pt, og jeg har også den mening, at får man ikke solgt som føl, ja så er det nok svært at gøre noget før de er tre, eller i alle fald i slutningen af to års alderen.


Jeg ser tit, rigtig tit, føl og også ung og rideheste, som er helt ude af proppotioner i pris, og selvfølgelig bliver de engang i mellem solgt, vi kan jo alle sammen være heldig at møde den køber, der køber for dyrt, fordi de måske forelsker sig hovedkulds i en hest.


Men skal man sælge til dem der er flest af, nemlig realistiske mennesker, så skal priserne være derefter, men så kan det også lade sig gøre.


Jeg synes det ville være synd og skam at slagte dem, så ville jeg hellere finde en super dygtig berider eller rytter, som Charlotte nævner, og lave en aftale med dem. Er det gode plage, så kan de også se fidusen i at have dem gående et år eller to, det er jeg sikker på.



Annette


Kvalitets avl af springheste


Hoppeføl efter Cosmeo og Diarado sælges


Tre års Cassini I, ifol med Larimar sælges


www.erfa-vest.dk


www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 16:18

Synes aflivning/slagtning er skørt.... Vil ikke engang kalde hestene billige sæt dem dog i det mindste ned til 10.000 inden en aflivning kommer på tale.... Synes at give over 20.000 for en plag eller en 2-3 års uanset afstamning er skørt...




Hilsen Mette



- En gang fjordhest - Altid fjordhest! -



- Med Fanta&Freja!



"En hest uden rytter, er stadig en hest.
Men en rytter uden hest, er kun et menneske."

0
0
Svar på denne tråd
 
 Man må også gøre lidt for det!
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 16:20

Ja, det er krise tider, og priserne på heste er faldet, MEN!


Gør nu lidt ekstra med annonceringen!

Vi har i år solgt en 1 års til 35.000, 2 års til 25.000 (havde 2 mus der skulle fjernes) og en rå 3 års til 45.000 (i februar) og sidste år solgte vi en 2 års til 38.000 (i november). Alle salg er gået ret stærkt, og med MANGE henvendelser og fremvisninger, og det skyldes uden tvivl annonceringen. Alle plagene er solgt til dressurryttere, som ønskede at spare lidt penge på deres nye stjerne og tilgengæld vente et par år på dem.


Når man laver en annonce med plage, nytter det altså ikke noget bare at tage et par fold billeder. Vi fletter plagene op, får taget hoved og opstillingsbilleder og kører dem derefter til en ridehal hvor vi får taget video og bevægelses billeder, alt sammen for at få lavet en god annonce, som viser hesten fra sin bedste side, og som giver køberne "en drøm". Når folk køber plage, køber de dem på drømmen om den kommende fantastiske ridehest.


Nynne, jeg har set begge dine annoncer på plagene, og det er KUN ud fra afstamningen at jeg finder begge plage meget spændende og kunne finde på at tage ud og se dem. Der er ingen video, og billederne siger mig intet udover at de kan finde ud af at gå på fold. Hvis man kun ønsker at sælge til særlig avlskyndige folk, så er det jo også fint nok at der kun er afstamingen til at tiltrække og virke som "blikfang", men i disse krise tider er det nok lige lovlig luksus kun at henvende sig til avlsnørder.

Ta det ikke ilde op, men jeg forstår bare ikke hvorfor man ikke vil bruge en halv dag på at få lavet noget ordentligt materiale til sine annoncer. Vi har selv et godt spejlrefleks kamera og videokamera i god kvalitet, men hvis vi ikke havde, ofrede jeg da gerne 1.000 kr. på at få en semi-prof ud og tage noget godt video og billeder, for jeg er overbevist om at det kommer 10 fold igen, ift. den pris man kan få for kræet med en god annonce.


Sælges:

2011 DV hingst e. Schufro og DV hoppe e. Sonny Boy

2009 DV hingst e. De Noir.

2008 DV hoppe e. Firenze


Se mere på:

www.lipas-horses.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tjae....
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 17:07

Jeg har i år ikke haft problemer med at sælge, og har da også flere henvendelser på dem jeg har til salg lige for tiden. Jeg har solgt en 1-års, et hingsteføl og en 4-års hoppe i år, og går og venter på svar fra en svensk køber som har været og se på det sidste hingsteføl jeg har.


Mine priser har været realistiske men stadig med overskud til mig, og jeg synes faktisk ikke jeg kan klage.


Jeg har ligesom Linda lagt vægt på at få lavet gode videoer og billeder, men har dog kun adgang til ridehus til ridehesten. Men en ridebane der er godt hegnet, en tur med striglen og så lidt solskin, så er det bare frem med kameraet.


Jeg har endda også været køber/låner i år, og har skaffet mig en skøn fuldblodshoppe som jeg så fik ifolet på et forsøg. Har også søgt efter et godt hoppeføl, og har et i kiggerten som jeg forsøger at overtale sælger til at sælge til mig (Læser du med Tine? Blink blink )


At aflive en sund og rask unghest ville jeg aldrig gøre, men jeg har så heller ikke problemer med pladsen. Og har da også løbende fået solgt mine ungheste, og har desværre også måttet aflive en skadet 1-års for nylig.


Så jeg er stadig ret optimistisk og glæder mig til mine 4 kommende føl i 2012



Reni Nielsen, Stutteri Krone

www.stutterikrone.dk


Til salg: Gennemavlede dressurheste, 1 hingsteføl, RDH-hoppe 14 år drægtig med Fürstenball og 5-års velgående hoppe starter LA

0
0
Svar på denne tråd
 
 Priser..
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 17:13

Priserne for tiden er lave ja, det er købers marked - helt sikkert!

Dog er der også visse mennesker der ikke er helt realistiske i deres prissætning, men alle tror jo de har guld stående.


Hvis jeg havde pengene på kontoen, så havde jeg straks købt din Zeitgeist-A. Han er SÅ fin og jeg har længe sukket efter ham. Men må indrømme at som MIN situaton er nu, så køber jeg ikke plag for så mange penge. Så hellere en ridehest som du næsten kan få for 25.000kr som markedet er nu.


Jeg ved min veninde er helt skudt i Atlantis, men prisen for en "aflagt" fudblod skal desværre noget længere ned, før det har interesse. På galopsport er priserne længere nede og galopsæsonen slutter snart, dvs de heste der ikke gik som forventet, bliver skudt af.


Slagtning er da helt hen i vejret, så hellere sælge til "underpris" og få bare lidt penge i kassen. Køber bliver ikke en dårligere person af at hesten er "billig".


Harvester




"Man is least himself when he talks in his own person. Give him a mask, and he will tell you the truth." - Oscar Wilde



0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 17:30

jeg har en veninde der leder med lys og lygte uden at kunne finde det rette.

her er et link til hendes købs annonce, jeg er sikker på at hun vil blive glad for en henvendelse.

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/ match_do_salg.php?uid=...leid=31754


Sælges: hoppeføl efter Flyinfact XX/Romanov og Stevie Wonder/Lorentin 2.

http://www.stald-egebjerg.dk/

0
0
Svar på denne tråd
 
 priser på fuldblod
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 17:43
SENTA (DEN)Avlshopper

Det er jo den der har grisen, som sætter prisen - Jeg købte en fuldblodshoppe i feb mdr. fandt hende på galop.dk - prisen blev forhandlet ganske lidt.


Jeg synes selv hun er i den dyre ende, men når det var hende jeg ville ha så vil jeg hellere betale "overpris" og være glad for at hun endte hos mig fremfor at gå på komprimi og ikke få den hest jeg ønskede.


De gode fuldblod med højde og format / rammer og eksteriør til varmblodsavl er der ikke mange af.


Annoncen er sat ind nedenunder, der var 1 billede og ingen video.


Måske har jeg betalt ALT for meget, men jeg er ligeglad, for det er mig der nyder hende i dagligdagen og glæder mig til det kommende føl.


SENTA (DEN)Avlshopper



VINDENDE HELSØSTER TIL DERBY-, BREEDERS'-, LISTED-, OG GRUPPE-3-VINDEREN PEAS AND CARROTS!

Enestående chance for at avle på noget af det hotteste blod i skandinavien.

Senta er vinder og placeret i ganske få starter. 9 år gammel og ca. 174 cm i stang.

Har fået to meget korrekte og velstillede føl, begge med rigtigt godt temperament.
Hun har en 2-åring efter Academy Award i træning hos Birgitte Nielsen, samt en meget flot åring på 152 cm efter Academy Award.

Senta resorberede sidste år og er derfor tom og klar til bedækning i 2011.

Pris: 24.000 ex moms


April 2012 ventes føl efter Casir Ask / senta xx DH / Final Appearance

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvorfor........
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 18:30

Hvorfor slagte når der er masser der gerne vil give dem et godt hjem. Ved godt i så ikke får nogle penge for dem eller måske kun et par tusinde. Men det tror jeg da heller jeg ville end at slagte sunde dyr. Jeg er en af dem der pt. ikke har pengene til at købe en, men savner at have hest og vil kunne give en et godt hjem. Jeg er nok ikke den eneste. Men hvis alternativet for jer at slagte dejlige sunde dyr, så ville jeg da heller forære væk til søde mennesker.


Knus fra Lene


www.123hjemmeside.dk/stutteri- kronlykke


Avl af stjerne spring- og militaryheste samt fuldblod.


Fuldblod er bedst.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Slagtning
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 18:36

Jeg vil klart hellere slagte end sælge langt unde reel værdi, for det er bare en ond cirkel. Jo flere billige heste der sælges nu, desto længere varer det før man kan opnå gode priser igen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 glemmer
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 18:54

sys der glemmes lidt det er dyr der tales om og ikke døde ting. ved godt en død hest ikke lider, men sys ik der er megen moral i at slagte sunde dyr, som ku ha en god fremtid for sog. så man man sælge endnu billigere og holde igen med sin avl hvis ik man kan få dem solgt til ønsket pris


Her holder vi Dansk Varmblod =)

Køre på SPT.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Slagtning af sinde dyr.
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 18:59

Det syntes jeg bare ikke er okay. Ikke når det drejer sig om et sundt dyr. Dem der skulle rydes ud i, er de dårlige. Ikke sunde dyr med god afstamning. Fordi du slagter et par heste går det jo ikke hurtigere at få priserne op igen. Vi må simpelthen vente på at finanskrisen er overe. Bankerne er begyndt så småt at låne penge ud igen. Dog nok mest til huslån. Men at du slagter nogle sunde dyr ændre jo ikke noget. Som sagt er det de dårlige heste der skal rydes ud i.


Knus fra Lene


www.123hjemmeside.dk/stutteri- kronlykke


Avl af stjerne spring- og militaryheste samt fuldblod.


Fuldblod er bedst.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Røntved.
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 19:03

Helt enig. Man afliver ikke en sund og rask hund hvis man kan finde et godt hjem til den. Også selvom det er gratis. Ved godt der er lidt forskel på priserne. Men nogle racer sælges aflogevellet for 10-14000kr. med stamtavle. Hvis man så ikke kunne få den pris for den eller noget overhovedet skulle man så bare aflive en sund og rask hvalp.


Knus fra Lene


www.123hjemmeside.dk/stutteri- kronlykke


Avl af stjerne spring- og militaryheste samt fuldblod.


Fuldblod er bedst.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Der er en
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 19:13

smertensgrænse efter min mening ang. salg af heste - individuelt fra den ene og anden, og hvilke penge man har investeret i hesten mht kåring mv.


Men der er jo også grænser for hvor meget man vil være til grin, så hellere slagte selvom man har en sund og rask hest.




Mvh Janni


Life without horses...

I dont think so !

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 19:49

Mange gode indlæg.

Meget enig med Annette og mibsens betragtninger.

Ligeledes enig med Charlotte og Janni hellere slagte end sælge til foræringspris..


Kunne ikke drømme om at forære mine heste bort ikke gang til søde mennesker. Mine dyr mit ansvar.

Folk der ikke har råd til at købe en hest, har hellere ikke råd til smed, foder og en dyrlæge søndag nat.


jeg håber da den gris jeg spiste her til aften var sund og rask inden den måtte lade livet.


MVH Hanne.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg tænker lidt
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 19:52

hvor mange af jer, der siger I har svært ved at sælge nu, har ifolet igen iår?


Og få ærger jeg mig helt vildt over at jeg ikke har penge til at gå ud og købe en ny hest. Helst en vallak, for de bliver ikke til flere .


Men jeg er så osse typen der ikke kan få mig til at skambyde på folks dyr. Det er jo bare træls for mig.


Vi må håbe det snart vender.







Har du et barn på Vasehus Rideklub? Jeg har to bluser se præs! Udstyr til barn, se præs! Bud modtages.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er jeg så
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 19:55

ikke enig med dig i, Hanne. Der er immervæk forskel på at hive mange tusinde kr ud af kontoen på en gang, end at ringe til smed eller dyrlæge, osse en søndag. Med de dyrlæge og smederegninger jeg har fået det sidste stykke tid, ved jeg godt hvad jeg taler om.


Heldigvis for egne kartofler og eget oksekød , jeg ved at den ko jeg sætter tænderne i hver aften har haft det godt.







Har du et barn på Vasehus Rideklub? Jeg har to bluser se præs! Udstyr til barn, se præs! Bud modtages.

0
0
Svar på denne tråd
 
 PN Dominik
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 20:04

Min hoppe har fået føl i år, og var også solgt indtil jeg d.d. opdagede køber ikke havde mulighed for at overtage.


Nu er det så ikke noget jeg græder over; hun bliver hos mig som "klappe" hest; jeg skal ikke avle mere - synes dog ikke man bliver godt belønnet ved at sørge for et ens føl har gode opvækstbetingelser = sunde dyr.


Så jeg kan ikke være med mere.



Mvh Janni


Life without horses...

I dont think so !

0
0
Svar på denne tråd
 
 Priser
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 20:37

Det ville da være brænd ærgeligt at slagte en yderst god hest!

Bare fordi priserne ikke er som de har været, så hjælper det da ikke at slagte hestene? Så ender vi da kun med papirløse, gamle, skadede heste på markedet. Enig i at kvantitet og kvalitet hænger sammen, men der er jo ingen der snakker om foræring?


Fordi krisen kraser er der jo ikke nogen der siger man skal forære hestene væk. At sætte prisen 5-20.000kr ned, hjælper meget. Selvfølgelig får du ikke de penge i kassen, men du får da stadig penge for hesten i stedet for at stå med et tab på x antal kroner + en aflivning oveni?


Mht til priser på fuldblod, så er der jo meget stor forskel på om hoppen er kåringsegnet og med henblik på avl , eller det er som ridehest. En hest som Senta ville jeg også have givet den pris for, da hun er et super avlsemne, hun har præsteret i sin løbstid og hun har afstamningen med sig.


Jeg ved bare at om lidt over en måned, der slutter sæsonen for galop og de heste der ikke har præsteret, de ryger - og det er for små penge. Træner/ejer gider ikke ofre en vinter med træning, boks, foder, smed osv for en hest der kun har præsteret middelmådiigt og som de ikke er sikre på kan indbringe lidt penge til næste sæson.


Nåh, det var jo ikke fuldblod det handlede om, men om markedspriserne.


Jeg er selv en mulig køber, i andre er sælgere.

Jeg har undersøgt markedet siden januar hvor jeg mistede min hest og jeg ved hvad jeg kan få af kvalitet til prisen, så selvfølgelig er jeg da kritisk når jeg kigger heste. Der er jo ingen grund til at give for meget ;)


Harvester


"Man is least himself when he talks in his own person. Give him a mask, and he will tell you the truth." - Oscar Wilde



0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 20:41

Hold op der er nogen i denne tråd som kun tænker på penge.. Er glad for jeg aldrig skal begive mig ind og avle varmblod....




Hilsen Mette



- En gang fjordhest - Altid fjordhest! -



- Med Fanta&Freja!



"En hest uden rytter, er stadig en hest.
Men en rytter uden hest, er kun et menneske."

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tænke på penge?
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 20:48

Selfølgelig tænker vi på penge, det gør vi vel alle?


I har da helt ret i at det er de forkerte heste der bliver slagtet, men I må da gerne overbevise ejerne af sekunda-hestene om at de skal slagte DERES heste og købe en af VORES. Desværre er det mellemklassen det går udover.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Priser
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 21:08

Desværre er det nok bare krisen der sætter sit spor. Kigger man på MP, så har jeg aldrig set så mange avlshopper til salg. Rigtig rigtig mange heste over 16 år.

Ved godt der kan være et par gode år i dem endnu, men mange af dem har jo skader af diverse omfang.

Folk vil have penge for alt de kan få penge for. Kan de sælge hesten for 5000kr, jamen så er det jo 5000kr i lommen i stedet for 2000kr op af lommen til aflivning+daka.


Det ærgeligt, for der findes rigtig mange gode heste. Men nogen gange kunne man fristes til at be folk om at åbne øjnene og slagte skadede, gamle, specielle(sind) heste. Oftest ender hestene bare som kastebolde og så er det altså immervæk mere fair overfor hesten af være død og så bliver priserne ikke presset i bund.


Harvester



"Man is least himself when he talks in his own person. Give him a mask, and he will tell you the truth." - Oscar Wilde



0
0
Svar på denne tråd
 
 Forstår ikke
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 21:17

Er der nogen af jer der indtil videre har slagtet en hest fremfor solgt med underskud?


Jeg har MEGET svært ved at tro, at der er nogen der virkelig vil gøre det når det kommer til stykket...


Man får altså ikke mere end ca. 1.500 ved slagteren. Så I må da have penge nok, hvis I kan sige nej til 15, 10 eller 5 tusind tilgengæld for 1.500... Og er det ikke lige lovlig optimistisk at tro, at priserne på markedet bliver bedre, fordi I er nogle få der slagter jeres sunde og raske plage?


Så er det måske bare for jeres egen stoltheds skyld?


I så fald må man da have en dårlig smag i munden, når man slagter en plag, som man har sat i verden med henblik på salg, men som ikke lykkedes...


Sælges:

2011 DV hingst e. Schufro og DV hoppe e. Sonny Boy

2009 DV hingst e. De Noir.

2008 DV hoppe e. Firenze


Se mere på:

www.lipas-horses.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mibsen
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 21:25

Næh det har jeg aldrig prøvet; har du ?



Mvh Janni


Life without horses...

I dont think so !

0
0
Svar på denne tråd
 
 gfjdkxs
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 21:51
Nu avler jeg ikke dv mere, men jeg vil nu alligevel kommentere denne tråd. Min opfattelse er skam også, at der er gang i salget, men det kræver, at man gør en indsats, og det kræver at man sætter en realistisk pris. Jeg avlede dengang det var opturstider i DK og dengang var det da også almen viden, at hvis du skal sælge med fortjeneste så skal du sælge mens de er føl eller vente til de er klar til tilridning. Det har altid været nemt at finde billige plage i topkvalitet... Jeg synes ærlig talt at man er en dybt uansvarlig avler, hvis økonomien er så skidt, at man ikke kan klare, at der ikk er meget salg i plage. Hvorfor i alverden ifoler man sin hoppe, hvis situationen er så desperat? Så sat da prisen ned og skyd hestene af.... Eller tag ansvar og vent til de er tilredet. I øvrigt: Er en hest værd at avle på, hvis køberne ikke er interesseret i afkommet?
0
0
Svar på denne tråd
 
 flere ting--
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 21:56

tja jeg har vist også for mange heste...

MEN når det er sagt, så har jeg en aftale om udlån af mit hingsteføl, hvis han ikke bliver solgt (låner ønsker ham ikke solgt, da han skal være selvskab til et andet føl he he).


jeg tager min 2 års plag hjem og dermed får jeg 5 heste til 4 bokse.. men da to af boksene er 18 m² store kan min pony godt klemmes sammen med den 1 årige plag..


mit job har heldigvis ændret sig til det bedre og derved udsigt til en indkomst et stykke tid endnu DEJLIGT.


så ja jeg vil overleve selvom jeg ikke får solgt, selvom jeg gerne vil ha reduceret..


i yderst nødstilfælde kan jeg da aflive min 15 årige hoppe, som jeg har sagt ikke flere føl. Sælges NEJ, hvis hun ikke skal være min skal hun ikke være nogens, så sød og rar og godmodig en hest.. vil hellere have samvittigheden i orden over evt aflive hende end.. sælge til de forkerte (og ja de fleste er gode ved deres dyr), jeg har oplevet en pony der blev bortgivet, blot 4 måneder efter var den en del af en dyreværnssag, radmager, da en hest havde sparket den i hovedet fik den ingen dyrlæge, manden solgte den efterfølgende som værende godt 10 år gammel (den var 24 år og han vidste det godt) som ridepony.. køber fik dyrlæge og dyrlægen konstaterede et gammelt brud på kæben..

denne oplevelse har gjort at jeg vil kun sælge en sund, ridebar hest.. og den gamle er til tider urentgående.. så derfor..


og nej jeg har ikke ifolet nogen hest iår.. og jeg har det RIGTIG godt med det.. nu er jeg igang med at ride, og jeg bliver helt høj af de super dejlige rideture, min unghest giver mig


hingsteføl efter Prinz K3/BH leredo til salg.


Billig Citroen Xantia fra 2000 sælges, synet jan 2011.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ibrahim
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 22:15

Du har fat i det rigtige; sådan en RDS hoppe som min der let kommer ifol og føder føl der står godt på bentøjet - hun skal ikke være i avlen.


At hendes første føl er ren i røntgen - pyt skidt.


Jeg kan ikke have med det at gøre.


Ibrahim er det så bedre at være DV avler hvor man har vished om at ens hingsteføl som 1.5 års er slået ned pga udbredt OCD, og så står man igen i år og prøver at sælge føl på hoppen.


Men det er en fin avler, så jo jo - ham skal man købe fra hvis man vil frem i verden - for han er priset inden for DV.


Synes jo nok manden kunne have lidt selvransagelse.



Mvh Janni


Life without horses...

I dont think so !

0
0
Svar på denne tråd
 
 den rigtige pris
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 23:08

Tak for alle inputs´ne...


Nogle mener at prisen på mine 2 drenge er for høje..


Hvad mener i så de skal koste..??








Stald-Amazing, sydfyn

26134242


Sælges : 2 helbrødre, vallakker 1 og 2 år

BH Zack/ Natiello xx/ Bolero.

Det dejligste sind og suveræne gangarter.




0
0
Svar på denne tråd
 
 Finde en køber
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 23:57

Det er altid let at blive forarget på andre.


Jeg har selv en hoppe til salg, 4 år, ok afstamning (skræmmer måske nogle), LC klar i dressur, god højde, trafiksikker og indsprunget - nå ja og så ok i røntgen. Det er ikke en GP hest, men det er prisen sat efter.


Pt er der brugt penge i ridning af dyret og den har været til salg på nettet en periode.

Jeg er nu nået dertil, at jeg skal gøre op med mig selv om det bare er en hest, der ikke er værd at investere mere tid/penge i.

Kommer den under en "pressenning" så er det ikke for min egen stoltheds skyld, men mere for ikke at hesten ender som en 15.000 kr's kastebold mellem uerfarne ryttere.


Lige nu har jeg selv rigelig med heste i den ridbare alder og må selektere i, hvad jeg selv kan bruge min tid på.

Alternativet er at se om nogle ville bytte med et par føl af dressurafstamning, men der har ikke været nogen interesse her heller.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke nemt
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 00:30

Hej Alle


Svært spørgsmål. Dog synes jeg ikke, at man skal tro at fordi folk ikke vil betalte mange tusinde kr. for en plag/hest så vil hesten ende som kastebold.

Jeg har selv sidste år købt en 2 års til en god pris. Hun skal være min hygge/dressur/tur hest. Jeg har ikke købt hest efter afstamning men efter hvad jeg kunne lide og specielt efter temperament. Men jeg kan garantere, at hun ikke kommer til at lide nogen nød.


Jeg er dog enig i, at der er utroligt mange heste til salg som sælges som avlsheste. Kikker man på dem, så er det heste som er skadede eller har fejl og derfor ikke kan bruges til rideheste. Nogle endda med fejl som kan nedavles. Man kunne ønske at ejerne tog deres ansvar mere alvorligt og enten beholder disse heste eller afliver/slagter dem selv. Disse heste har virkelig en risiko for at blive kastebolde.


Mange hilsner

AnetteE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg undres
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 00:35

Ja det er let at blive forarget på andres vejne, jeg forarges dog ikke men stiller mig ganske undren over noget.


Det er, at mange af de omtalte heste der her i tråden er bedre tjent for avlerens pengepung med aflivning i stedet for salg er relative unge.


Krisen startede jo ikke i går, faktisk skal vi helt tilbage til slut 2007 starten af 2008 da den startede, og trods det avles der løs.


Som jeg ser det er det ingen skam at ville have en god pris for sit afkom, der bruges tid, og penge, på dyrlæge hingst og foder og fremstilling til skuer, men ligefrem at ville aflive pga manglende omtanke for markedet, syntes da logisk nok at være mangel for omtanke.


En anden ting er at krisen formodentligt vare ved noget tid endnu, men når vi kommer ud på den anden side er der igen efterspørgsel på rideheste, dem kan man så ikke få for de er aflivet, og så står man med gamle heste, eller papirløse heste, som jo igen er dem der holder markedet nede efter nogens udsagn.


For den onde spiral skal stoppe må det da være klart som blæk, at der ikke skal flere hopper i fol og der i den grad skal avles med omtanke hvis der skal avles.


Det er ikke første gang enmet har været opppe, og det er med garanti heller ikke sidste gang, måske år 2012 skulle være det år, hvor man sparede bedækningerne.


Dressurundervisning på Fyn tilbydes, skriv pb så kontakter jeg dig.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ibrahim
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 07:58

jeg vil give dig ret.

når jeg læser i denne tråd, er det da sørgeligt at folk vil slagte sunde og raske plage,men hvis imener at de ikke er mere værd, ja så skulle i jo ikke have lavet en middel hest, da market er fyldt med dem, og krisen er jo slet ikke slut, der kommer mange heste tilsalg i løbet af vinteren.

MVH Anja


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 08:12

Mette:hvilken verden lever du i

Da jeg er en af dem der ifølge dig kun tænker på penge.

nej jeg giver hellere dr.dyr 800 kr for aflive min hest og DAKA 800 kr for at hente den, End sælge den for 5000 kr det kunne jeg ikke drømme om jeg har respekt for min gamle hopper.

En stor 5 års hoppe fik jeg 1250 kr for i slagt. Bare der var flere danskere der ville spise hestekød.


Lene: helt enig.


Mibsen : Ja jeg har da aflivet heste der godt kunne gå og have det godt som foldbumms/hyggehest/hyggeridning med det bliver de ikke solgt til. Omvendt sælger jeg til realistiske priser. Dem jeg har ville sælge har jeg solgt.

Jeg har pt en 4 års til salg, smuk ukompliceret ren i røntgen. trailervant hest kun få forspørgelser, jeg kunne da gøre mere med ny video frem på forsiden flere profesionelle billeder osv. Men jeg vil gerne beholde ham til næste år



Jeg har sat to i fol, kun fået et føl i år. Jeg leder et et hingsteføl til mit føl som legekammerat. jeg tror på fremtiden og på at vi nok skal sælge det der skal sælges.




MVH Hanne, der er røvtræt af regn.


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 09:24

Altså nu er det ikke ligefrem pladsmangel, vi har her på stedet. Men når det så er sagt, så fatter jeg ikke helt, at folk er så chokerede over, hvor svært det kan være at sælge en åring eller 2 års plag. Det har der aldrig i mine mange år i hesteverdenen været det helt store marked for, må jeg sige. Selvfølgelig sælges der da en plag eller to, men langt flertallet må altså afvente tilridning m.m. før end et egentligt salg kommer på tale.

Det at dumpe priserne på afkom, man har brugt tid og sved på er heller ikke noget, jeg gør i min verden.

Vi afliver/slagter dog ikke unge raske dyr, men lader så som andre herinde hellere nogen af de ældre avlshopper afgå, hvis de går tomme. Men ungdyr der er redet, sælger nu egentlig ganske pænt.


Man må jo prioritere, på hvad man satser så. Og har man et godt hoppeafkom efter en ældre goldet hoppe, så må den ældre måske afgå, og den unge træde i stedet.

Og jo det er raske dyr Mette - men du spiser vel heller ikke kød fra syge dyr vel - altså gris, ko, får eller lignende. Vi glemmer lidt i denne sammenhæng, at det rent faktisk er dyr, vi har med at gøre. Ingen begræder vel naboens Hereford ko eller tyr, når der er pladsmangel og den må den trange vej til slagteren, det er naturens gang, siger vi, den skal jo måske i fryseren, så vinterens kød dermed er sikret.

Vi er nok nødt til at indse, at markedet til en vis grad er mættet på en bestemt kategori heste, og at en prisdumping ikke vil lette markedet for overflødige dyr desværre.


Mvh





Tina

www.linnerup-skovgaard.dk

DVH 571 Lionell på Linnerup Skovgaard


Staldhjælp søges på deltid. Primært ridning og klargøring samt let staldhjælp.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forstår ikke
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 09:33

Jannie: Nej, selvfølgelig kunne jeg ikke finde på at slagte en sund og rask plag, som jeg har sat til verden med henblik på salg. Fremgår det ikke tydeligt af mit indlæg?


Hanne: Jeg synes du blander forskellige ting sammen. Nu er det jo hhv. en rask og sund 1 års og 2 års plag, som trådstarter overvejer at slagte, og jeg tror nu nok hendes plage kan bruges til andet end "foldbums/hyggehest/hyggeridning", jeg tror faktisk at de har alle forudsætninger for at blive kommende dressurheste. Så hvorfor begynde at snakke om heste, der kun kan sælges som "foldbums/hyggehest/hyggeridning"? De heste der kun kan sælges som "foldbums/hyggehest/hyggeridning" er vel ældre avlshopper, skadet rideheste eller heste med psykiske/sundhedsmæssige fejl? Det er vel ikke plage med fremtiden for sig?


At man slagter ældre avlshopper, skadet ridehste osv. er da fuldt forståeligt, men det er jo heller ikke det som debatten handler om. Debatten handler om slagtning af SUNDE og RASKE plage.


At du ikke ønsker at lave en ordentlig annonce på din 4 års, fordi du gerne vil beholde den til næste år, er da fint nok (lidt spild af annoncepenge måske, men what ever...)Men så kan du jo nok forstå, at så er det heller ikke dig jeg henvender mig til.


Min opfordring om at gøre lidt mere ud af annoncen, går til de hestesælgere, som SKAL have solgt. Som ikke kan forstå at de ingen henvendelser får, som overvejer at slagte deres sunde plage ?!


Sælges:

2011 DV hingst e. Schufro og DV hoppe e. Sonny Boy

2009 DV hingst e. De Noir.

2008 DV hoppe e. Firenze


Se mere på:

www.lipas-horses.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 de to drenge
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 09:48

De omtalte 2 drenge jeg har til salg er ikke et middelmådigt produkt, som nogle antyder.


Deres mor er ud af en kendt Hannoveraner hoppestamme og har KUN leveret kvalitetsafkom. Hun er solgt tilbage til Tyskland, fordi jeg tog konsekvensen af krisen og lukkede min avl ned.

Hun var virkelig én af dem, der skulle være blevet i avlen..!!


Blandt andre har Rune Villum set mine to drenge. Han mente bestemt at de var fine begge to, men hans, og iøvrigt også andres problem er jo at de skal stå i nogle år endnu inden de rigtigt kan bruges.


I kommer ikke ud med hvad i så synes de skal koste..?


Skal alle kvalitets plage koste under 20000, for at der kommer gang i salget igen..?










Stald-Amazing, sydfyn

26134242


Sælges : 2 helbrødre, vallakker 1 og 2 år

BH Zack/ Natiello xx/ Bolero.

Det dejligste sind og suveræne gangarter.




0
0
Svar på denne tråd
 
 Er i chok
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 09:52

Puhh sikke en lang tråd at komme igennem. Og er dybt chokeret!


Jeg kan ikke helt forstå, at hvis man står med åringer man ikke kan sælge, så har man vel taget højde for det inden man satte hoppen i fol???


Så var jeg egentlig af den overbevisning at man ikke ligefrem "tjente på at avle", dermed ikke sagt de skal sælges til spotpriser. Hvis man regner sammen hvad det hele koster i sidste ende, ja så tror jeg ikke ligefrem der god økonomi i det, medmindre man laver en guld hest ( det måske 1:100.000.000)


Jeg vil mene, at kan man ikke få det man gerne vil have, for sit føl eller plag, så må man vente til market igen ændre sig. Jeg synes det uansvarligt, hvis der ikke er råd til at vente, det skulle man vel gerne tage højde for inden man sætter et føl i verden.


Jeg håber det lykkes jer alle, at sælge jeres føl og de undgår at blive slagtet. Som tidligere person i tråden har skrevet, så er krisen jo ikke først begyndt anno 2011 men omkring 2007...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vallakker
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 09:54

Jeg vil mene at i og med du har valgt at kastrere dem, så har du vanskeliggjort processen for dig selv. 1- og 2-års unghingste med den afstamning kan sælges som hingsteemner. Som det er nu skal de sælges som rideheste/konkurrenceemner, og der skal de være redne (dvs 4 år) eller til foræringspriser.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svært at sælge
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 10:00

Attika: Bedækningstallet er gået kraftigt tilbage de senere år, så mange tager konsekvensen denne vej. Mange har allerede slagtet/aflivet deres gamle hopper, ja så vidt jeg ved, har der været ventelister på slagterierne og i dyreparkerne.


Personligt kunne jeg ikke aflive/slagte mine sunde, raske heste. Så ville det slet ikke give mening for mig at avle. Men jeg kan godt respektere, at andre vælger denne løsning. For det er jo også at tage ansvar. Jeg vil bare hellere sætte prisen ned og mener ikke at man nødvendigvis er en dårlig køber, fordi man ikke har givet "fuld pris" for produktet. Er der for meget af en vare, så falder prisen, så jeg forstår da så udmærket, at køberne ser sig grundigt omkring, for der kan virkelig gøres nogle gode køb i denne tid. Har man sparet penge på en handel, må der jo alt andet end lige også være flere penge til foder og dyrlægeregninger. Det betyder for mig at se ikke, at man ikke respekterer avler/sælger, men at man tænker sig om. Det er sådan betingelserne er, og så må man indrette sin avl efter det.


Jeg har ikke selv været for heldig med salg i år, men solgte godt sidste år. Jeg håber stadig, men har indstillet mig på, at jeg må prøve at få dem stoppet ind i stalden alle sammen Halmen er pølsepakket, og jeg krydser fingre for at vi snart får opholdsvejr, så det sidste wrap kan blive lavet. Så skal det nok gå, og inden vi får set os om, er det jo forår igen.


Nynne: Dejlige plage du har og spændende hoppe. Jeg kunne aldrig tage beslutning om at slagte dem. Giver ret i at du i første omgang må gøre noget mere ud af billeder og video, og ja måske skal prisen også lidt ned, hvis de SKAL væk nu.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 10:01

Der må jeg indrømme, at jeg er fuldstændig enig Charlotte!

De unge kastererede dyr på 1 og 2 år tiltrækker sig ikke nok opmærksomhed hos de potentielle kunder, fordi de ønsker at ride derud af omgående, når de køber hest. Og ikke at vente.

Prisen på en god redet unghest kan jo sagtens ligge i en prisklasse på langt over 50.000-100.000 kr. og det skal den også gøre, ellers hører alt op.


Mvh


Tina

www.linnerup-skovgaard.dk

DVH 571 Lionell på Linnerup Skovgaard


Staldhjælp søges på deltid. Primært ridning og klargøring samt let staldhjælp.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svært marked
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 10:26

Det er et svært marked, og det er efter min mening både købere og sælgere der er med til at gøre markedet svært. Køberne har masser at vælge imellem, og mange sælgere panikker over overfloden og sælger til ingen penge når de endelig får en henvendelse, og så bliver markedet presset i bund. Men at overveje at aflive fordi man ikke kan sælge til overpris, det er efter min mening hul i hovedet.

Først og fremmest vil jeg melde mig i koret af folk som synes, at hestene er alt for dyre. Beklager til trådstarter, men det er altså ikke umiddelbart specielt interessante ungdyr, du har til salg, og selv i 2007, inden finanskrisen, ville hestene have været alt for dyre. De er efter en danskkåret RDS hoppe med 7-6-7 i gang, og i annoncen slår man på at det er en fantastisk hoppe som er kåret højt og flot i Tyskland. Det er muligt, men i DVs øjne er den tydeligvis slet ikke roserne værd. Og det er det jeg som køber lægger mærke til, når jeg snuser rundt for at få info. Vi kan trods alt ikke se noget af alt det du fortæller, der er foregået i Tyskland, og så er der også meget forskel på, hvilket avlsforbund man taler om. Mange hopper kåres ekstremt flot i det danske oldenborg forbund, men klarer kun lige at gå i DS når de kåres i DV. I konkurrenceøjemed er det intet værd at en hest er kåret flot, hvis den i menigmands øjne (og her tænker jeg på dressurdommere mv.) er en ganske almindelig hest.


Når du ved 2-års'en skriver "military-emne", så læser jeg det som en allroundhest der hverken har rigtig kapacitet til dressur eller spring. Med andre ord en udvidet skovturshest, og sådan en kan aldrig blive tæt på 30.000 kr. værd før den er godt redet. Ved 1-års'en ville jeg nok sætte prisen ned til 15.000 kr., og så kræver det bevægelsesbilleder eller video, når man påstår at man har en hest der er godt gående. Ellers bladrer køberne bare videre til næste annonce, hvor de kan se om sælger rent faktisk har ret i sine påstande. Nu om dage har alle heste i prislejet 10-40.000 kr. jo, ifølge sælger, kapacitet til at blive international grand prix hest i både spring og dressur, og hvis du er heldig at en seriøs køber kommer forbi din annonce, så vil man gerne have syn for sagen, ellers kan man ikke vide, om det er en overdrevet annonce, som så mange andre.

Alt dette er baseret på hvad jeg umiddelbart ser i dine annoncer og hvad du selv beskriver i dem.

Når det så er sagt, så er det umådeligt svært at sælge ungheste lige nu. Markedet bugner, og man kan få en 4-5 års ridehest skudt i nakken til ingen penge. Så hvorfor skal køber købe en unghest og have besværet med at arbejde med en teenager, samt udgiften eller besværet af at få dyret tilredet og trænet? Som køber vil jeg kun gøre det, fordi det økonomisk kan betale sig. Og det kan betale sig fordi en utrænet plag koster meget, meget mindre end en redet unghest. Det skal afspejle sig i prisen, ellers er der ikke mange der vil gå og vente på en unghest.


Men at aflive, det er nu noget pjat! Så sæt hellere hestene til et symbolsk beløb, kontakt dit netværk med budskabet eller sæt dem på bortgives her på HN. Det kan stadig bedre betale sig end udgiften til aflivning og fragt med Daka.


Mange gange held og lykke med at få fundet nogle gode hjem til hestene :)


... sagde Randi


"Kun småskårne mennesker har orden i tingene, genier kontrollerer kaos"

0
0
Svar på denne tråd
 
 kastration
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 10:34

Der er mange delte meninger om man skal kastrere sine hingsteafkom.


Charlotte har ret i at antage at mine to drenge var hingstemateriale, men min og andres vurdering var at det ville være nemmere at sælge dem som rideheste. Det er en vurderingssag...


Løkke85.... Du skal tænke på at min hoppe blev ifolet sidste gang i 2009, hvor verden så lidt anderledes ud... der havde jeg bestemt ikke i tankerne at jeg ikke engang ville kunne få 20000 for hendes føl, så ville jeg da ikke have ifolet hende...det siger sig selv.!


Jeg har haft med heste at gøre i ...pyha... i 35 år og jeg har ikke før nu set heste, man er nødt til at aflive fordi ingen vil købe dem... Jeg har ALTID haft held til at sælge både mine følafkom men også de heste jeg førhen tog hjem til Danmark, var der glade købere til.

Jeg ved selvfølgelig godt at mine annoncer ikke er de bedste blikfang, men der står faktisk ret udpenslet beskrevet, hvilken hoppestamme de kommer fra, men jeg synes at potentielle købere har svært ved at få lettet r.... og komme ud og se hestene.


Der er en tråd kørende på galop, trav forum... og der er faktisk én der tager konsekvensen...at aflive en sund og ung hest...


Ann...Jeg har netop sat prisen ned på de to drenge... til 19 og 29..... Er det så en fair pris mon..?




Stald-Amazing, sydfyn

26134242


Sælges : 2 helbrødre, vallakker 1 og 2 år

BH Zack/ Natiello xx/ Bolero.

Det dejligste sind og suveræne gangarter.




0
0
Svar på denne tråd
 
 priser............
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 10:39

Hvis jeg skulle købe een af dine heste (og de ser alle rigtig fine ud) skulle prisen som markedet er MINIMUM 10.000,- ned en 4 års XX hoppe der ikke kan andet end at løbe til 24 K?????? den sidste 4 års XX jeg købte gav jeg 4 K for, der er altså en del arbejde i at "omvende" dem, plagene skal man ofre penge på i henh. 1 og 2 år inden man kan foretage sig ret meget andet med dem end at klappe dem. Kigger man priser i dag (fandt en M hoppe på 7 år for 25 K en dag) jamen så skal man virkelig meget længere ned i pris før de er interessante. Et er at de har en ok afstamning, men den giver jo sådan set kun et fingerpeg om hvad forældrene har kunnet, du kan lave et føl på superfine forældre og er du uheldig så står man med en middelmådig skovturshest, så det er altid et sats at købe en plag, da man jo ikke kan sætte sig op på den og prøve hvordan den er, netop derfor skal man enten sælge dem som føl eller vente til de er tilredet. Jeg har i over 2 år haft kårede miniatureheste til salg og ikke ret mange henvendelser på dem, fint nok så bliver de bare her og skulle jeg finde nogen der evt vil låne dem, ja så bliver de lånt ud. Vi har ikke ifolet nogen af vores hopper, hverken XX eller miniature da det ikke er til at sælge, sidste åring vi solgte gik for 13 K på åringsauktionen i XX hvilket er en fuldstændig tåbelig pris for hende, men sådan er tilværelsen. Vær glad hvis du bare får nogen af dine udgifter ind.


Beklager det lidt negative svar ;)


mvh

Vipse


Kombisadel, Wintec 500 CAIR, 17", sort, helt ny brugt max 5 gange- kvittering fra 24/12-08 haves

Pris 2000,-

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ups, pris
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 10:43

Jeg kan så læse på TS sidste svar, at priserne er SAT NED til det niveau, de har nu; dvs. 29 og 18. Og det er altså de priser, jeg synes er alt for høje, måske ikke for den 1-årige, men i hvert fald for den 2-årige. Hvorfor er det lige, at den skal koste dobbelt så meget? Ud fra beskrivelsen lyder den til at have mindre kapacitet, og den bliver altså ikke mere værd af at være et år ældre. Men nu kan jeg ikke lade være med at tænke på, hvad dælen de var til salg for før??


... sagde Randi


"Kun småskårne mennesker har orden i tingene, genier kontrollerer kaos"

0
0
Svar på denne tråd
 
 med jævne mellemrum
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 11:23

Mine heste har været til salg med jævne mellemrum siden de var føl. Jeg har altid kunnet sælge afkom, bare umiddelbart ikke disse to... tiderne..JA, men bestemt ikke fordi kvaliteten ikke er iorden. èn ting er ihvertfald helt sikkert.... Deres mor har aldrig lavet middelmådige skovtursheste - Jeg havde ikke fået Rune Villum til at komme og se dem, hvis de havde været det.


Mibsen..du sammenligner med prisen på en tilfældig M ridehest... Det synes jeg er helt hen i luften..! Men bortset fra det synes jeg ikke dit svar som sådan er negativt, bare din mening.


Rasmus-modsat...Prisen på den ældste er da ikke dobbelt så dyr..? Der er ingen forskel i vurderingen af kapaciteten, men det er alligevel 2 forskellige dyr, selvom de er helbrødre.


Som jeg startede med at skrive så er jeg målløs over priserne på de unge heste...men jeg tror desværre ikke at vi har set de laveste priser endnu... Vi går vinteren i møde...uden halm og mange har ikke fået hø nok ind... det bliver skisme "op ad bakke" for mange,- incl mig selv.....








Stald-Amazing, sydfyn

26134242


Sælges : 2 helbrødre, vallakker 1 og 2 år

BH Zack/ Natiello xx/ Bolero.

Det dejligste sind og suveræne gangarter.




0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg er så
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 11:27

en af dem, der kigger på priser, jeg overvejer at købe et par plage til billige penge og lad dem gå, i håb om at min kommende ride hest skulle findes der, jeg har kun brug for en men syntes de skal være et par stykker så de har glæde af hinanden, jeg vil helst købe billigt da jeg gerne ofre udannels på dem når den tid kommer.

hestene vil ikke selv om de er købt billigt, solgt vidre, de vil blive redt og udannet i håb om at jeg på denne måde har en eller 2 der kan komme ud og gå nogle stævner, så selv om i sælger jeres heste billigt er det altså ikke ensbetydende med de kommer vidre, jeg har selv avlet, og miste min hoppe, derfor ønsker jeg ikke at avle på mine rideheste, og vil derfor heller køb en plag evt et føl.



Halm sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 Flere tanker...
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 11:47

Stald-amazing: du skriver selv du har haft med heste at gøre de sidste 35 år, så har du sikkert også været med den gang, det var rigtige gode tider og alt kunne sælges. Nu er det købers marked og det skal nok venne igen på et tidspukt, men synes stadig at man som avler må tage højde for man ikke altid lige kan sælge.

Priserne om de er korrekte eller ej undlader jeg at deltage i.


Der er mange gode 4 års som ligger på en 50-75.000 kr som de almindelige rytter kan få en fin ridehest udaf. Man kan jo selv regne lidt på hvad det koster at have en plag. Alt efter hvor i landet du står, vil jeg mene at en 2 års kommer til at koste ca. 24.000 kr + købspris inden den kan rides til og er klar som den fremtidige stjerne. Det giver selvfølgelig også noget særligt at have dem fra små.


Der skal ikke herske tvivl om at du har avlet på noget godt materiale, men det giver jo ikke en 100 % sikkerhed om føllet/plagen bliver en stjerne. Hvis du kan ville jeg nok gemme dem og få udnyttet deres protentiale inden du sælger.


Du skriver også at sidste gang du satte i fol var 2009 og der var tiderne altså heller ikke gode. Jeg købte selv en unghest til gode penge i 2009.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Er lidt på markedet og frustreret
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 12:01

Altså, de tilstrækkeligt gode heste, bliver jo solgt og der kan sælger jo næsten vælge og vrage mellem køberne.


Jeg kigger pt. efter en 1 -1½ års hest med noget godt springblod (en hoppe), men jeg synes at samlingen jeg ser er ret svag, derfor har jeg ikke købt endnu. Jeg venter på den perfekte plag, for det skal være en beholder hest som senere skal indgå i avlen.


Og fandt jeg den perfekte hest slog jeg gerne til med det samme, men jeg efterhånden ledt i noget tid.. Men som sagt, jeg venter gerne på det rigtige!


Jeg tror at problemet er at mange bruger de populære hingste for at kunne sælge, derfor bliver der jo så mange af de her føl med samme afstamning og samme midelmådighed.


Den plag jeg skal have fat i skal indeholde noget Ladykiller/Furioso (eller en med noget fransk blod, meget gerne Quidam de Revel) og afstamningen (flere led tilbage) skal have vist noget international kapacitet.


Man skulle tro det var til at finde, men det er faktisk lidt svært at finde en plag med en solig gennemavlet springafstamning, for alle bruger de unge (billigere) hingste, som ikke har vist noget solidt endnu, for det er de ikke gamle nok til og det solide blod kommer så simpelthen til at ligge for langt tilbage i afstamningen.



Nå, men så fik jeg lidt luft. Anyway, pointen er at de gode heste bliver solgt, uanset om de er føl eller plage..






** Stavefejl er gratis **


SJÆLDEN DRESSURSADEL SÆLGES

Sommer Egon von Neindoff

17,5 sæde og bom 32,5

Bommen kan justeres

Sadelen er yderst velholdt!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 12:09

Rasmus-modsat: Nu er der heldigvis mange der har god indsigt i avl og hoppestammer og derfor ved at både afstamning og præstation på Nynnes plage er tip top.

Man kan ikke sammenligne redne heste på 4-5 år med plage. Plage og føl køber man på forventningen om, at de lever op til den drøm man måtte ha'. Når først de er 5 år skal de ha' vist talent under rytter og være alderssvarende uddannet. Og her ser man vel især fårene blive skilt fra bukkene. En talentfuld unghest af god og solid afstamning får man stadig ikke smidt i nakken. Det er alle dem, som under rytter viser sig kun at være middelmådige, som kan købes til billige penge. De gode koster stadig mange penge.


Nynne: Jeg synes, det er absolut rimelige priser, men får du dem ikke solgt, må du jo korrigere et eller andet sted, hvis de SKAL sælges nu. Først og fremmest på billeder og video, og som en anden skriver, skal de måske flettes op. Jeg er sikker på, at kommer der en køber der mener, at hans/hendes fremtidsdrøm ligger i en af dine plage, ja så betyder 10-20.000 mere eler mindre ingen ting. Hvis prisen kommer for langt ned kan man også komme til at signalere at produktet er halvskidt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 12:44

Nullergøj: Fordi en plag er efter en ung hingst er den vel ikke nødvendigvis svag? Jeg har selv haft 2 af mine 1½ års springhopper til salg (lige pt. overvejer jeg dog at beholde dem). De indeholder begge Ladykiller blod (kan mn næsten kommer uden om det?), den ene også fransk blod og de er begge ud af gode hoppestammer. Jeg kunne godt tænke mig at vide, om der er andet end mit hingstevalg, du vurderer som svagt hos dem? Jeg spørger ikke, fordi jeg er fornærmet, men fordi jeg oprigtigt gerne vil vide det


Den ene af de unghingste jeg har brugt, Volstrups Casillas, har allerede debuteret i S og har et væld af gode resultater i M-klasserne. Derudover har han også vist meget positivt i avlen allerede, bl.a. en kåret hingst. Og han er kun 7 år!


Jeg vælger ikke kun de unge ud fra prisen, men også fordi jeg synes det er vigtigt at bruge dem set ud fra et avlsmæssigt perspektiv.

0
0
Svar på denne tråd
 
 zoltan trolde
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 12:55

jeg syntes ærlig talt at det er trist at høre på, at i som avlere forventer at evt. køberer vil behandle hestene dårligt hvis de ikke giver minimum 20.000 kr for en hest, og i mange tilfælde en plag, som jo ærlig talt er en noget usikker invistering.


jeg tror da at det er de færeste der vil købe en unghest for at behandle den dårligt, du har jo stadig de samme udgifter til den, flere opdragelsesmæssige udfordringer, og ikke glæden ved at ride den. så hvis man køber en unghest er det da nok i det fleste tilfælle med intentionen om at kende sin hest fra lille af, og få glæden ved at se den vokse op.


jeg har selv en dejlig vallak fra 2008 som jeg købte i 2009. jeg vil da gerne have en unghest til, nu da jeg kan begynde at bruge vallaken, men det skulle da kun være for glæden ved at have en hest til.

Så jeg vil ikke give så mange penge for en plag, som mange vil have for dem, de unge kræver meget arbejde og koster mere i foder, og skal tilrides på et tidspunkt også. man kan jo ikke være sikker på hvordan de udvikler sig, så at give 30.000-40.000 for en plag der muligvis bliver en middelmådig ridehest efter 2-3 år er for dyrt i min verden.


Hilsen Nichola

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er en af dem der
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 12:58

lurer lidt på markedet og ja jeg er en af dem der ikke giver så mange penge for hestene fordi jeg ikke har de helt store ambitioner- jeg søger en ny bedste ven der vil få det som blommen i et æg.


Jeg har lige måtte aflive min dv- vallak pga medfødt KS og ham har jeg haft i 8 år og købte ham på et hestemarked for 5000 kr som 3 års- hans far er en EDH hingst og hans mor en ERDH hoppe... Kan godt se en avler ikke vil få det store præstationsmæssigt ud af at sælge til mig da jeg er hyggerytter og nok aldrig kommer ud og starte de store stævner.Jeg går der imod meget op i hestevelfærd, godt foder, ordenligt udstyr, undervisning, at hesten bliver passet med smed, dyrlæge kiropraktor, massage, fold og får en masse gode oplevelser i naturen og en varieret hverdag- derfor kan eg godt blive lidt harm når man i en tråd som den her mener at fordi man er nødt til at sælge sit afkom billigt så ender det ved en der ikke kan passe sit dyr pga økonomi og hesten ender som kastebold- min vallak blev aflivet med stor sorg men kun fordi jeg ville ham det bedste og jeg har altid lovet mig selv at han aldrig skulle andre steder hen og det gælder for øvrigt også den connemara pony vi har købt i okt- han kommer aldrig nogensinde andre steder han og ja selvom han har været billig så bliver han altså passet og plejet i alle ender og kanter og kommer aldrig nogensinde til at mangle noget.


Kan godt forstå det er meget ærgeligt at man skal meget langt ned i pris for at kunne sælge sit afkom- men de helt unge som måske er en af dem jeg ville kunne bruge en ganske alm hest hvor avleren ikke har de store ambitioner om alt det man skal deltage i inden man er værdig til at købe den hest ja så skal man jo også tænke på hvad sådan en hest løber op i for køberen inden man kan nå at ride på hesten... Jeg vil bare gerne have en ny ven der skal have det godt ved mig til det er på tide at sige farvel og jeg håber jeg snart finder en sådan uden at skulle have rigtig mange penge op ad lommen fordi jeg ikke har de ambitioner jeg mener man skal have hvis man skal ud og købe en dyr hest og finder jeg ikke den hest der svarer til det jeg gerne vil til det jeg vil give for en hest- så bliver jeg nok bare pony-rytter og vil takker pony's gamle ejer for at hun turde sælge os ham så billigt uden frygt for om han ville blive paaset i alle ender og kanter- det stolede hun nemlig på at vi gjorde i det vi sagde ja tak til at købe et af hendes afkom


R.I.P fantastiske Charly-dyr- aldrig vil du blive glemt


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 12:59

Nullergøj: En sådan plag du søger kan du finde hos Stutteri Grene i Tisvildeleje - men jeg er ganske sikker på at de ikke bliver solgt for hverken 10 eller 20k selvom de kun er 1 og 2 år gamle.


Mange års avlsarbejde og mange års knokleri for at få oparbejdet en god hoppestamme med resultater af både international og national karaktere tæller i min verden også med på hvad en plag skal koste.


Selvom vi ikke avler for at "tjene penge" - avl er en passion - nogen vil sige det grænser til sindsyge (blandt andet min egen familie....), så synes jeg det er dybt urimeligt når folk siger at en (god) plag ikke bør koste mere end 10.000. Det er nogen gange hvad sæden alene koster og på et eller andet plan skal tingene jo også løbe rundt. But then again - sindsyge kan jo ikke forklares - derfor bliver vi ved med at avle...


Nullergøj: Hils Søren hvis du ringer til ham.


Venlig hilsen


Terese


www.designhorses.dk


Til salg:

Hingsteføl e.Fassbinder/Romancier/Bellucci

4 års vallak e.Don Schufro/Romancier/Bellucci

(brødre går hhv. Grand Prix og Intermediaire)


www.dv-hesteavl.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 krisetid....måske
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 12:59

Folk bliver ved med at snakke krisetider - og ja selvfølgelig er priserne ikke helt de samme som de var for 5 år siden.


men jeg har fået solgt 2 heste i år på ganske kort tid - den ene en 4 års vallak efter romantic og den anden en skøn 10 års vallak som kunne gå LA klasserne i dressur og springer LA. begge heste er solgt til det der for mig var den rigtige familie. den 4 års er solgt for 45.000 kr og den 10 års for 35.000(grundet røntgen)det er ikke blevet handlet om prisen.


Jeg har selv lige været ude og købe den skønneste 4 års RDH hoppe som jeg vil avle på fremover - Jeg er ikke bange for at jeg ikke kan sælge - pris og kvalitet skal jo bare hænge sammen - selvfølgeligt er tanken lidt skræmmende når man ser priserne til eliteskuet i år - men det kan stadigvæk lade sig gøre at sælge sine føl,plage,avlsdyr eller rideheste - kan jeg få 10.000 mere for min heste end at køre den til salgteren,når den er sund og rask...tja det ville jeg nok vælge at gøre.Men det er jo bare min holdning.


Jeg glæder mig i hverfald til at træde ind i hestenverden som AVLER og satser på at få nogle skønne føl på min nyindkøbte drømme hoppe


hej det er bare mig
0
0
Svar på denne tråd
 
 Ann....
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 13:08

Det er muligt at man som "gammel" avler ved, at hoppen indeholder noget godt i sin stamtavle. Men som rytter er stamtavlen altså ikke nok, for det er ikke den man rider på, og nu taler vi vallakker, så stamtavlen er principelt irrelevant. Personligt vil jeg aldrig købe en unghest efter en "kun" DS-hoppe, ganske simpelt fordi man regner med, at en knapt så god hoppe giver et knapt så godt føl. Sådan er det ikke altid, men som regel. Det er altså de færreste DS-hopper som spytter guldmedaljehopper ud. Og jeg har i dette tilfælde ret svært ved at forstå, at hoppen kan være så flot præmieret i Tyskland, hvis den kun kan kåres i DS i dk. Så for mig er det intet værd, at der ude i stamtavlen er noget, som har givet gode præstationer.

Det er meget sjældent at en hest udvikler sig drastisk i enten en god eller dårlig retning fra den er plag til den er redet unghest. Hvis man taler absolut topniveau så skal man ride på dem før man ved, om det er en kommende grand prix hest, men nu tror jeg ikke det er det niveau, TS forventer af disse plage. Og for mere almindelige heste er det altså ret nemt at se, om der er noget gang at komme efter, eller om der ikke er, uanset om hesten er 1, 2, 3 eller 5. Og hvis man købe en hest med tilsvarende gang til samme pris, nogenlunde voksen, redet og trænet, hvorfor så købe en unghest i dyre domme?

Vi er helt enige om, at de gode heste ikke har ændret sig i prisen, på trods af markedet. Som en anden også skriver herover, så er det faktisk svært at finde noget kvalitet på markedet. Men netop derfor må prisen på mere almindelige heste også afspejle, at det altså ikke er en kommende international stjerne man har fat i. Og der mener jeg at prisen på den 2-års bør komme ned i retningen af samme niveau som på den 1-års. Ifølge beskrivelse er den 1-års den fineste af de to heste, så kan jeg ikke se hvorfor den 2-års skal være 11000 kr. dyrere. Ifølge beskrivelsen burde man vel bytte priserne rundt på dem.


... sagde Randi


"Kun småskårne mennesker har orden i tingene, genier kontrollerer kaos"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ann :)
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 13:21

Ann - jeg har overhovedet ikke set på dine heste. De unge hingste som rigig mange bruger i avlen, (meget ofte grundet den lavere pris og med tanken, ''er det en søn efter sandro hit, så er det jo nærmest sandro hit'', hvilket vi vel hurtigt kan blive eninge om at den holder ikke(!)?) dem ser man sjældent den ægte kapacitet fra. F.eks. bruger man BH Touch Me pga. dens præstationer, eller bruger man den i håb om at den har Tuschinski/Krack C kapacitet? - selvfølgelig det sidste for den er fra 2007. Men bruger man en hingst som ikke har vist noget og som kun er brugt pga. man håber at den har samme format som faren, kunne man jo lige så godt bruge faren eller farfaren (Krack C), han er sikkert bare dyrere. Der er jo selvfølgelig også den mulighed at man bruger en Blue Hors hingst, fordi man tror at navnet sælger. Men det viser ''krisen'' jo os, at navnet sælger ikke. Det gør gennemavlede præstationsstammer, og det er BH Touch Me jo ikke, men det er FF Krack C. Derfor vil en hest efter Krack C eller Tuschinski sikkert blive solgt hurtigere en en hest efter BH Touch Me.


Ift. til de heste du kort nævner, så synes jeg ladykiller blodet ligger for langt ude til at jeg vil se på dem. Igen, bare fordi der er ladykiller blod, er det jo ikke en ladykiller hest. Og det er da fint at Volstrups Casillas har så fine resultater, men han siger mig intet ift. hvad jeg søger.


Din Coronado II kunne være spændende, men jeg personligt bryder mig ikke om afstamningen på mor-siden (igen synes jeg det bevist gode blod ligger for langt væk fra selve hesten - Copperfield bestod jo ikke sin materianprøve)


Så nej, ikke en plag efter en ung hingst til mig.. Jeg betaler hellere 50.000 mer for en plag ud af en god gennemprøvet stamme, end en plag efter en hingst hvor faderhingsten ikke engang er gennemprøvet.



** Stavefejl er gratis **


SJÆLDEN DRESSURSADEL SÆLGES

Sommer Egon von Neindoff

17,5 sæde og bom 32,5

Bommen kan justeres

Sadelen er yderst velholdt!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 tilføjelse Ann
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 13:35

Din butterfly hoppe er i mine øjne den mest interessante hest du har, men jeg vil igen ikke købe en hest hvor det kun er FF som har vist format.

Hvad er prisen egentlig?



** Stavefejl er gratis **


SJÆLDEN DRESSURSADEL SÆLGES

Sommer Egon von Neindoff

17,5 sæde og bom 32,5

Bommen kan justeres

Sadelen er yderst velholdt!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 plage og afstamning
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 13:45

jeg er selv i gang med at købe en plag. Prisen vil jeg ikke ud med, men jeg synes jeg har fået den til en god pris og avler virker til at være glad og tilfreds med aftalen.


Det er en to-års hingst efter talkative xx/quidam/chamisso. I mine øjne bevæger den sig godt, kommer hen over jorden i galoppen og tænker rigtigt i springningen. Jeg regner med at jeg skal bruge den til at springe på og sikkert også til military. Man ved jo ikke om de kan gå S førend man har nået mål i 150cm til et eller andet stævne. Man kan have en teori om det og et håb, men man ved det ikke. Der er MASSER af rigtigt gode Ma heste som vinder MANGE præmier i Ma, men som ikke kan gå S alligevel. Skulle det vise sig at jeg har set forkert da jeg udvalgte netop denne plag, så må den jo byttes til noget andet senere.


Der er mange der er helt syge for at have Ladykiller eller Cor de la bryere helt tæt på. Man glemmer bare ofte hvor gamle disse hingste efterhånden er. ladykiller selv døde i 1979. Det gør det snart svært at få ham tættere på en 3-4 generation hvis man vil have andet end en 16 år gammel ridehest. et hurtigt regnestykke: hvis han virkede indtil sin død findes (fandtes) der afkom efter ham fra 1980. de har nok udspillet deres rolle i avlen i en alder af 20. så har vi år 2000. dvs afkom med ladykiller i 2. led er mindst 11 år gamle. tilsvarende for cor de la bryere iøvrigt.


Man skal jo ikke glemme at den 'ideelle' hest har ændret sig noget siden 1980. og derfor handler avlsfremgang i høj grad om at bruge mere moderne afstamning. Selvfølgelig ved vi ikke noget om hingstene selv hvis de er unge, men hvis de har en gennemavlet stamme (det har mange af dem heldigvis, specielt de tyske) så burde de have en rimelig sandsynlighed for at give det videre. hvis ikke hingstene bliver brugt i en ung alder, så er der heller ingen afkom at kigge på og vurdere hingsten ud fra når den bliver 10 år, og der er jo massere af eksempler på hingste der selv gør sig godt i sporten, men som ikke har haft den store succes i avlen og omvendt iøvrigt.





Med venstre hånd
Line og Calano


GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste


Wenn Fliegen hinter fliegen Fliegen, Fliegen fliegen Fliegen nach

0
0
Svar på denne tråd
 
 bum bum
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 13:52

Line - Jeg er klar over at ladykiller er gammel, også cor de la bryére. Men man kan sagtens finde dem i 3 og 4 generation hos en plag - og det vil jeg gerne. Og når folk kommer til mig og siger de har en ladykiller-plag, hvor den er i 7. generation, må jeg jeg jo pænt mene, at nej, det er ikke en ladykiller-hest, for kommer man langt nok ud, er der jo ladykiller i nærmest alle heste.


Men jeg er rigtig glad på dine vegne at du har fundet en dejlig mule. Jeg venter stadig på at finde min :) For den må jo da vre der et sted :)



** Stavefejl er gratis **


SJÆLDEN DRESSURSADEL SÆLGES

Sommer Egon von Neindoff

17,5 sæde og bom 32,5

Bommen kan justeres

Sadelen er yderst velholdt!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 ds hoppe
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 14:25

For lige at slå helt fast mht til kåringsgraden af min hoppe, så vil jeg tilføje at min hoppe er Statspræmie hoppe i Tyskland med en rideprøve der var én af de bedste i årgangen.

Stammen indeholder ikke andet end flotte internationale resultater og toppriser på eliteauktioner mmm.

Namibia er tillige selv hingstemor.

Så hvad det angår fejler hendes kåringsgrad og alenlange resultatliste bestemt ikke noget


Når man udtaler sig om at ds hopper sådan helt generelt ikke "spytter" medajleafkom, er det kun noget man falder over i DV kredse og som efter min mening er noget uvidende vås. Man skal lige skele til hoppens afstamning før ma udtaler sig og man ser jo desværre tit i DV, at hoppens afstamning ikke er ret lang eller for den sags skyld heller ikke har nogle resultater at prale med, hvilket jo nok også er derfor at ds-snakken tit kommer på banen i DV-regi. I Hannoveranerforbundet hvor mine to drenges mor er født ind i, har man en helt anden slægtshistorie og her er mange af hoppestammerne gennemavlede i år-10´er og man ved at en lavstammet hoppe sagtens kan få afkom, der går elitevejen og som er ædle og højtstillede (selvom hoppen ikke selv er det) og Namibia har ud af de 11 føl hun har fået, ikke lavet ét føl, der ligner hende selv. De ligner allesammen de hingste der er far til føllene og er allesammen af særdeles høj kvalitet. Namibia er kåret RDS i DV og giver sit fantastiske temperament til alle sine afkom.


Men det er jo en helt anden snak og kommer an på de øjne der ser og de holdninger der er i de forskellige forbund.

Det har jeg ikke tænkt mig at kommentere yderligere i denne tråd.


Tak for alle de PB´er jeg har fået fra folk som gerne vil hjælpe...jeg tror at jeg slipper for det forfærdelige alternativ ... trods alt...





Stald-Amazing, sydfyn

26134242


Sælges : 2 helbrødre, vallakker 1 og 2 år

BH Zack/ Natiello xx/ Bolero.

Det dejligste sind og suveræne gangarter.




0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 15:22

Som jeg ser det Nynne, så er den mest graverende fejl, du har begået med dine afkom åbenbart, at du ikke har trukket Tysk hestepas på dine afkom... bum, bum, bum ingen ville vel have drømt om at så flotte papirer kunne dække over en lille undsigelig DS hoppe....


Jo jeg har også en DS hoppe, der fik tysk forbundspræmie sidste år, også har jeg tillige en statspræmieret hannoveraner avlshoppe vel efter årets hannoveranerhingst 2010 samt med en flot bestået 30 dages test fra Tyskland m.m. Hun bliver også stillet i DV nu.

Jeg har så i alt fald lært noget af denne tråd. Tavlen har betydning i allerhøjeste grad. Men gad vide om det har betydning, hvem der laver tavlen.

Når man ser på auktionspriserne fra Verden i år og sammenligner med Dk, så vil man nok betænke sig et par gange på de danske auktioner, hvis man vil sælge føl på auktion og vel at mærke have lidt for dem også.

Nynne dine afkom er såmænd nok udbudt til en for billig pris, det gør nemlig også markedet nervøst og mistænkeligt sjovt nok.......

Jeg håber ikke du finder på at slagte afkom af den gode hoppe!!

Mvh


Tina

www.linnerup-skovgaard.dk

DVH 571 Lionell på Linnerup Skovgaard


Staldhjælp søges på deltid. Primært ridning og klargøring samt let staldhjælp.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ville ALDRIG forære bort
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 15:23

Jeg er SÅ enig med Charlotte. Kunne aldrig finde på at give bort eller sælge meget billigt. En af grundene er, at heste som "bare" bliver givet væk også på sin vis bliver værdiløs for deres ejere (sådan er det naturligvis ikke altid), men en hest som man ikke har givet noget for, behøver man ligesom ikke passe lige så godt på. Ofte ender den slags heste med at stå hos hestehandlere, eller også blive de i sidste ende lastet på en bil og kørt til Italien for at blive slagtet under kummerlige forhold. Det ville jeg aldrig byde en hest!. Problemer med mange af de heste som ikke kan sælges lige nu er, at der simpelthen er for lidt af det hele! Nogen leder efter netop sådan en hest, og så er det jo lykkeligt, at disse findes og kan købes til en meget billig pris nu i forhold til for 5-6 år siden, men for lant de fleste ryttere, er der bare ikke nok at arbejde med. Jeg har selv lånt en hest ud til en sød pige, da den ikke kan holde til at blive presset overhovedet - men når hun er færdig med den, skal den skydes. Det er bedst for den, for den er netop sådan en hest som vil komme til at leve en kummerlig tilværelse med mange forskellige ejere. Det har jeg for længst indset, og jeg vil hellere have 1200 kr. i slagt end 5000 kr. i salg, for så ved jeg ikke, hvor den ender..


Så er der jo alle de heste som er fine middelheste, men hvor sælger ikke har forstået, at der er finanskrise og derfor stadig forlanger en jetjager for dem. Jeg har selv heste i ridning for avlere, og det er heste som har gået 70% i LA klasserne og som changerer, men disse kan ikke sælges, fordi ejerne vil have flere 100.000 kr. for dem... det går altså ikke i disse tider. Til gengæld har jeg også en ung hest som alle vil have og byder på, når de ser den, så de gode heste med x-faktor kan altså stadig sælges - også til penge.... men den almindelige hest kan sælges mellem 30-50.000 hvis den er sød, pæn og nem at ride OG ren i røntgen!!! Min erfaring er, at de billige og de meget dyre stadig sælger, men det meste ind imellem er næsten umuligt :-(


Charlotte har desuden ret i, at det er med til at ødelægge markedet endnu mere, hvis man sælger til 5-10.000 kr. Ved godt at det lyder hårdt, men det er realiteten - og en hest ved ikke at den skal dø. En hest er her indtil den ikke er her mere!!! alt det andet er menneskelige følelser og selvfølgelig også moral og etik.. er det i orden at skyde sunde dyr?


Jeg er selv på udkig efter en rigtig dejlig unghest, men de er sjældne - og hvis man finder een, står den som regel ved en avler som stadig ikke har forstået, at der er finanskrise... og hvis man skal købe dyrt, skal man jo også sæge dyrt, og det ved jeg jo er svært....

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nullergøj....
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 15:24

Mht. Butterfly mener du så, at det kun er FF Balou Du Rouet, der har vist format? Hvad med MF Cajus eller oldefar Lagano for den sags skyld og det faktum, at der er 3 gange elite i hoppestammen og både S- og A-heste. Er der ikke format over det? Jeg kan godt se, at hvis du ikke regner det for noget, så er du lidt til den kræsne side. Måske mente du bare på hingstesiden, men jeg mener jo, at hoppestammen er det aller vigtigste. Du kan bruge en nok så gennemprøvet hingst, men hvis hoppestammen ikke har format bliver resultatet jo ofte derefter.

En nøjagtig pris vil jeg ikke ud med her og som sagt har jeg mere eller mindre besluttet at beholde hende selv, da jeg synes hun er interessant at avle videre på, og jeg vil ikke sælge hende for en slik.


Mht. Ladykiller må jeg give Line ret. Det bliver svært at finde en 1½ års med ham i 3. led.


Du har ret i, at Copperfield er et svagt element. Hans afstamning fejler dog ikke noget. Hans far Clasikker har vist stor gennemslagskraft trods sin tidlige død.


Tak for svar og held og lykke med at finde drømmehesten.


Nynne: Held og lykke med salget. Dejligt du kan finde nogle der vil hjælpe.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nullergøj
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 15:29

og andre: hvilke hingste ser man gerne som far til sin springstjerne?


Ullan

0
0
Svar på denne tråd
 
 købere er der da nok af..
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 15:36

jeg har i år været med ud og købe en del heste og jeg må sige jeg faktisk er træt af at læse om folk der ikke kan sælge deres heste. faktisk har vi enligt købt alt vi har set på, for vi søger hestene godt ud hjemme fra, kun ud fra at finde gode annoncer. jeg synes problemet er hos sælgerne pga de virker så desperate at man faktisk bliver i tvivl om, om der nu er noget galt med hestene og ellers er annoncerne så lige gyldige at vi slet ikke gider læse dem... jo mere vi selv sætter priserne ned jo mere er vi også selv med til at ødelægge markedet...


Stald Amour


Avl og Ridning af DV og DOA



0
0
Svar på denne tråd
 
 nu har jeg jo lige skrevet
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 15:44

hvad jeg selv har budt på. det er halvblods hvor ejg kender moderen og et par afkom. Jeg kender ikke umiddelbart hingsten, men han er rost på de sider jeg har fundet på tysk og plagen springer efter min mening godt og rationelt og det kan jeg godt lide.


Når jeg har kigget på heste, og det gør jeg jo jævnligt, så er det ikke nok at hingsten er god. der skal altså også være lidt interessante hingste på morsiden og mor eller mm skal helst have lave afkom der har vist noget i sporten.

Jeg har et par hingste jeg går uden om mere end jeg har egentlige favoritter som jeg går efter. Det er grundet personlige oplevelser at jeg går uden om dem og siger altså ikke nødvendigvis noget som helst om hvorvidt afkommene ellers ville være gode nok. Jeg er helt vaccineret for lancier blandt andet. Han har lave lando og mange flere og jeg har selv haft en jeg har redet internationalt på, men jeg vil ikke have en til.


Derudover gider jeg som udgangspunkt ikke at have aleksander eller victory eller de niro eller andet dressuragtigt i dem. Nogle hingste har været brugt til dressur uanset at de nok var avlet til at springe, og derfor går jeg ikke uden om heslegårds platin blandt andet. Det er dog ikke værre end at jeg for nogle år siden var ved at købe en michelino, den sprang Ma dengang og har siden gået S med hende der købte den.


Jeg tror det er meget følelsesmæssigt og kommer an på hvilke hingste der tiltaler en. Jeg kan rigtigt godt lide at have goldfinger i stamtavlen, det har jeg så ikke på min sidste erhvervelse, men det har jeg på de to andre i stalden hvor han ligger som mmf.


Noget der iøvrigt ofte har undret mig når jeg læser annoncer på plage er alle dem der tror at de har en kommende militarystjerne stående i stalden bare fordi den er halvblods. De fleste heste kan nok gøre sig op til CNC* men skal vi ride større skal vi altså kunne springe Mb på dem. Dressuren skal vi nok få lært militaryhestene, men hvis ikke de kan springe Mb så er der lang vej rundt når springene i terrænet nærmer sig 130.





Med venstre hånd
Line og Calano


GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste


Wenn Fliegen hinter fliegen Fliegen, Fliegen fliegen Fliegen nach

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er jo op til folk selv
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 16:33

Det er jo op til ejerne om de vil slagte frem for at sælge til underpris.


Men i min verden synes jeg også det er synd at slagte/aflive sunde og raske dyr.


Det er helt sikkert købers marked for tiden og er det nok også de næste par år.

Men personligt ville jeg hellere have 5000,- i lommen for en solgt hest end 1500,- for en slagtet. Eller skulle betale for at få den aflivet og afhentet.


Hestene kan bare ikke sælges til de priser de kunne for år tilbage og slet ikke unge dyr. Hvis man vil have dem solgt tror jeg bare man må bide i det sure æble og sætte prisen godt ned.

Det koster jo at have hest uanset hvad prisen for dyret har været.


Til sidst vil jeg bare sige at jeg ikke har noget imod at man slagter heste, hvis der er en årsag til det.

Synes bare det er en skam at det er sunde og raske dyr det går udover. For så bliver heste da for alvor en Fødevarer som EU beskriver dem og ikke de kæledyr/sportskammerater vi fleste vel har dem for.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm. prøv liiiiige dette
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 16:35

Nu har jeg 4 heste til salg. fik lige solgt min pony efter 2 uger.

ikek til det jeg ville, men gå laaaangt ned i pris. og kontakt ALLE der søger, hver lidt fræk.


Og evt giv dine heste væk i stedet for aflive, eller lån dem ud, bliver altså sur når folk skriver de vil aflive, der er altså også andre muligheder.


Lån ud, eller giv væk, eller sælg for næsten ingenting.




FOR JA, det er satans svært at sælge, jeg har bare været heldig, men gå ed i pris. prøv prøv og atter prøv


R.I.P Marquis. Evigt være dit minde.<3

>Rigtige heste er heste, og rigtige hunde siger vuf !

0
0
Svar på denne tråd
 
 priser...............
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 17:05

jeg tror absolut ikke din hoppe har avlet middelmådige heste, men pointen i det er at selvom man tager 2 topheste er der ingen garanti for at føllet også bliver en tophest, jeg tvivler ikke på at dine heste er hver en krone værd som du har sat dem til men så er tiden nok bare for dårlig at sælge i.


Kan rigtig godt lide Niels Hausgaards udtalelse "man kan sagtens blive millionær på at avle heste, man skal bare starte som milliadær" *GG*


Det er trods alt mange penge der skal puttes i en plag inden man finder ud af om den er noget værd, modsat har avler selvfølgelig også mange udgifter på bla bedækning, foder, vacc m.m.


Hvis jeg skulle købe en plag skulle den for det første være billig og så udelukkende fordi jeg kan have den stående hjemme, så udgifterne ikke bliver så store. Papirerne er jeg lidt ligeglad med, hvis kræet har talent har den talent uanset mor/far og som også skrevet tidligere kan jeg ikke se hvad et sæt papirer på en vallak skulle hjælpe, de siger noget om hvad avler har troet på gav et godt resultat ikke hvad det er der står der på 4 ben. En hoppe kan jeg sagtens se ideen i at der ligger en gennemavlet stamme bag hvis man vil bruge den som avlshoppe, din fuldblod ville være rigtig attraktiv med højde og afstamning især som forædler inden for DV men der er mange final apperiance afkom til noget billigere penge.


pøj pøj med salget og finder du de vise sten om hvordan man får solgt så send endelig en besked til mig


mvh

Vipse


Kombisadel, Wintec 500 CAIR, 17", sort, helt ny brugt max 5 gange- kvittering fra 24/12-08 haves

Pris 2000,-

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hingsteføl
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 18:23

Øh, sælg billigt eller giv væk? Hvordan?

Min far har haft en pony med rødt hestepas og chip, som ingen ville have, selvom den stod til 500,-, altså mindre end det har kostet at chippe og lave pas på den.


Af samme årsag bliver mit føl fra i år slagtet, hvis ingen vil betale, hvad det vil koste at lave hestepas på ham, samt få ham chippet.


Var idag på Egeskov Marked for at kigge i boderne, og kiggede da også ovre på det, der normalt er et hestemarked- men der var næsten ingen dyr i år. Handlerne fortalte, at de ikke engang kunne forære hingsteføl og plage væk, for at slippe for at fodre dem og passe dem i vinter.

Derfor var mange blevet hjemme med salgshestene, de forventede ikke at få solgt noget som helst.


Men det er selvfølgelig også dyr uden for den registrerede avl.


Håber da på at få solgt mit føl, som er med fuld afstamning. Synd at skulle aflive et raskt føl, blot fordi ingen vil ha ham...



Avl af typefulde welsh sec. A med prima temperament

Smuk 2 års hingst sælges

Hingsteføl sælges

Welsh-stutteri Cashella

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sikke en lang tråd
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 19:11

ibrahim/


Som jeg ser det så er det ikke hesteavl, man skal tjene penge på.


Uanset hvad TS vil og gør med sine heste, så kunne jeg aldrig drømme om at ifole en hoppe ene og alene med det formål at få en økonomisk gevinst! Så er pengene vist bedre givet ud på en lotto kupon.


Jeg har et svagt punkt for shetlændere. Indrømmet de er herre søde, kloge, charmerende, stærke og børnene kan tumle dem osv. osv.

Hvis vi ifolede en eller to shettere og fik 2 hingsteføl så ville vi ikke endgang kunne sælge dem for det det koster at lave pas mm. hvis de skulle sælges. Sagt på en anden måde, de vil aldrig blive det værd bedækningerne vil koste!


Hvis vi havde en Maine Coone hun kat feks. så kunne vi få mere pr. killing vel at mærke uden stamtavle end et shetlænder hingsteføl som jo har en produktionstid på ca. 17 måneder i forhold til missens 4 - 5 måneder....


Heldigvis styres min hesteavl ikke af økonomi, men af lyst, behov og egne drømme, og vi får ikke ret mange føl af samme grund.


Jeg står med 2 heste i stalden som er + 20 år som har fremtiden bag sig... og en skøn ung papirløs varmblods hoppe som jeg planlægger at ifole næste år, i håb om at få et lækkert føl til eget fremtidigt brug




~ Anette


Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!



Kåret og ridevant shetlandspony hoppe, sælges.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad dog
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 19:49

At slagte sunde, raske dyr er da helt hen i vejret. Det gør man bare ikke!!!!


Som andre har skrevet ville det da for dyrets bedste være at sætte dem godt ned i pris eller give dem væk, hvis man er i den uheldige situation at avle noget man ikke har plads til og skal af med hurtigst muligt.


At aflive fordi man er stædig og fordi man mener det er en ond cirkel er da noget af det mest egoistiske jeg længe har hørt.


Stop avlen og lad udbuddet af heste falde, så de heste, der er her ikke bare avles for at bli afvlivet. Hvad er da det for noget!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ej altså.
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 20:15

Bare fordi man ikke lige har de amge tusinde kroner til at købe en hest nu, er jo langt fra ens betydigt med at man så ikke kan betale hvad det koster at have den eller behandler den dårligt. En hest bliver da heller ikke nødvendigvis behandlet dårligt fordi den kun koster 5000kr. Jeg ville sagtens have råd til at holde hesten med alt hvad der til høre + sygeforskring og jeg ville da absolut ikke behandle den dårligere af den grund og det er jeg næppe alene om. Langt fra. Og en hest der bliver solgt for 30-50.000kr. eller mere kan få det lige så dårligt. Bare fordi en køber har råd til købsprisen er det jo desværre ikke alle der kan finde ud at passe en hest ordenligt, ikke banke den med en pisk osv. Så det er en ommer.


Metjen købte Spotlight for lav pris og Spotlight kunne ikke have det bedre og er ikke kasteboldt.


Knus fra Lene


www.123hjemmeside.dk/stutteri- kronlykke


Avl af stjerne spring- og militaryheste samt fuldblod.


Fuldblod er bedst.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min mening....
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 20:23

Det kunne jeg ALDRIG finde på .... ville ikke engang overveje det....


Har selv fået solgt en plag i sidste uge, dog til langt under værdien, men til et godt kærligt kyndigt hjem


Kom det til at økonomien ikke rakte så ville jeg først prøve udlån og dernæst bortgivning.... Sætter ikke et sundt dyr i verdnen for at aflive det... uanset omstændighederne !!


Penge er ikke alt !


Mvh Jannie



Jannie

Rolig westernhest søger nyt hjem

kr. 35.000

Kvalitets udstyr kan medkøbes til nedsat pris.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Interessant
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 20:50

tråd efterhånden.


Man slagter da forhåbentlig kun sunde, raske dyr - de andre vil jeg da nødig spise.


Jeg forstår ikke det argument at hesten skal være billig i anskaffelse fordi der er mange udgifter inden man kan ride på den. Den har allerede kostet mange penge for avleren og det er mig en gåde hvorfor han/hun ikke skal have sine udgifter dækket!!


Selv om vi vel alle avler fordi vi interesserer os for det skal der alligevel være en vis balance mellem indtægter og udgifter ellers holder det op af sig selv.

Nogen af os har valgt det som erhverv og har derfor et udvidet ansvar for det vi sælger uanset pris.

Så derfor, hvis hesten ikke kan indbringe en fornuftig pris (i disse tider ikke nødvendigvis solgt med overskud) står man sig faktisk bedst ved at slagte - der kommer garanteret ingen klager.


Nuvel der er mennesker med så velfunderet en økonomi at de kan tillade sig at poste store summer i heste, men tror ikke det er dem vi møder her på HN eller??


Det er til en hver tid bedst og mest ansvarligt at slagte/aflive de dyr man ikke har råd eller tid til, hvis det ikke er muligt at sælge på fornuftige vilkår.


Jeg har flere eksempler på dyr (også heste) der er blevet vanrøgtet fordi pengene ikke slog til.


Nu synes jeg bestemt ikke de to plage tråden omhandler ser usælgelige ud og som køber ville jeg lægge meget mere vægt på en gennemavlet hannoveranerstamme end på hvad en DV dommer har set på 2 minutter. Avlsforbundene har ikke nødvendigvis det samme avlsmål.


Håber du får solgt, jeg er ikke så sikker på at prisen er det afgørende for salget.


Kirsten


se vore salgsheste på www.stutteriskoven.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 cnjendfjewnfdeqj
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 21:37

7-9-13 og heldigvis har vi ikke haft problemer med at sælges vores afkom, og det er alle til rigtig gode priser, så vi klager ikke - men vi ofre også en del tid på billeder, video og følskuer osv. og vi kunne ALDRIG finde på, at lægge mudrede fold-billeder ud af vores heste, hvor de står umotiverede og ligner gamle øg.

Det kan man simpelthen ikke i det marked vi er i.


Flere på tråden klager over ikke at kunne sælge 1 og 2 års.... Det har altid været svært at sælge 1 og 2 års for de ligner jo altid noget der er løgn i den periode. Har man alligevel valgt at sætte sin hoppe/r i fol i perioden 2008-9, ja der var finanskrisen jo i fuld gang...så kan det da ikke komme bag på jer, at man ikke kan sælge et luksus-produkt som heste midt i en finanskrise.

Hvis man alligevel har VALGT at sætte sin hest ifol i den periode, så må man også forvente først at kunne sælge som 3-4 års, og at der måske går endnu længere tid før krisen driver over. Altså har man VALGT en langsigtet investering.


Jeg syntes, at man skal tage ansvar som hesteejer for de føl man har skabt og sat i verden, og så må man som Anettet skriver, gå ned i pris, låne ud eller give plagene til talenter, hvilket selvfølgelig indebære at man har avlet et godt produkt. At tale om aflivning er simpelthen i mine øjne en skamplet.


Jeg syntes heller ikke finanskrisen er det sjoveste, men gode heste kan stadig sælges, og avlerne må også tage ansvar og tage hånd om føllene i de perioder, hvor de ikke bare lige kan sælges - det er en del af spillet.

Finanskrisen har ikke kun været skidt. Jeg er glad for som avler, at krisen har indvirket positiv på, at vi har fået rydet op i alle de hopper, som alligevel ikke havde kvaliteten til at avle på.


Med venlig hilsen


Maria


Stald VG


www.staldvg.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stald-Amazing.
Forfatter: 
Dato:  22-09-2011 05:15

Du slagter ikke Atlantis. Så sender du hende over til mig.

Vil du stoppe helt med at avle?


Knus fra Lene


www.123hjemmeside.dk/stutteri- kronlykke


Avl af stjerne spring- og militaryheste samt fuldblod.


Fuldblod er bedst.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Atlantis
Forfatter: 
Dato:  22-09-2011 09:26

Det er længe siden jeg stoppede med at avle..


Krisen er skyld i at der bliver slagtet en del ældre hopper men jeg tror ikke på at det kun er dem der bliver sorteret fra, sådan krisemæssigt set. Det rammer alle over en bred kam !!

Man ser jo RDH hopper til dumpingpriser også og som nævnt M hest og andre fine redne heste til meget billige priser.


De gode heste, bliver ikke solgt i denne tid...det kan man jo med al ønskelig tydelighed se, alene bare her på HN er mange gode heste til salg rigtig længe og til meget billige priser...

(jeg ved selvfølgelig godt at enkelte af jer har fået held til at skyde én af..)



Som sagt så tror jeg ikke vi har set det værste endnu... Vi går en hård vinter i møde med skyhøje priser på alt hvad der hedder strøelse. Foderet vil også stige pga den dårlige høst og høet er regnet væk på markerne. Jeg har 15 tønder land med ½m langt græs, der ikke kan høstes fordi jorden er for blød til kørsel...osv, osv.. og vores nye røde afgiftsregering vil s**** en hatfuld på vores luxusproblemer.


Tak fordi i var med i denne tråd...mange meninger om en svær sag...


Held og lykke til jer alle !!



Mange hilsner Nynne







Stald-Amazing, sydfyn

26134242


Sælges : 2 helbrødre, vallakker 1 og 2 år

BH Zack/ Natiello xx/ Bolero.

Det dejligste sind og suveræne gangarter.




0
0
Svar på denne tråd
 
 Hellere slagte end forærer væk
Forfatter: 
Dato:  22-09-2011 09:34

Hvis man tænker lidt fornuftigt så er slagteværdien ikke nødvendigvis kun 1500 kr.

Når vi slagter en 1½ års belgier får vi 300 kg. kød i fryseren - her er for mere end de 1500 kr.


Desuden ved vi at hesten har haft et fantatisk liv på græs og ingen medicin fået (så spiser vi dem ikke).

Kødet er magert og mørt, og virkelig lækker kvalitet.


En belgierhest er måske ikke helt at sammeligne med en varmblodshest, men det koster immervæk stadig noget at lave den og fodre på den.


Vores heste bliver avlet for avlens skyld, men da det er et lille forbund og næsten alle hestene er i familie med vores 2 avlshingste, så er der ikke den store fremtid for hingsteplagene.

Bliver de solgt er det fantatisk, men vi ønsker at tage ansvar for de dyr vi sætter til verden - frem for at se dem hos hestehandlere eller på en mark hvor ingen ønsker dem.

Vi snakker også prisklasser hvor hesten nærmest er billigere end den første dyrlægeregning.


Selv har jeg foræret et DSP føl væk - fordi han fortjente en chance, han var nemlig muligvis hingstemateriale. Men jeg ønskede ikke at betale hvad det koster at have et føl, når den ingen fremtid havde hos mig - og markedet ville ikke give 5.000 kr for ham. Jeg var klar til at slagte - men en springrytter har overtaget ham for at give ham en karriere når han bliver ældre.



Heste er en hobby for de fleste - men ikke alle kan spytte penge i dem uden at tænke på omkostninger og konsekvenser. Avl er for sjov for mange, men vi må også være realistiske og tænke økonomisk - ellers ender alle hesteejere på herberg fordi økonomien er løbet løbsk.

Et sundt hestehold er et hestehold med trivsel for dyrene, ansvarlige ejere og økonomisk forståelse.


Et pip fra en hesteejer der med velbehag spiser hestekød, når jeg ved de har haft et skønt liv fyldt med kærlighed og klap.


Mvh. Gitte


Gfoto.dk

Hestefotograf


StaldOlsen.dk


Bøgen's Tina

termin 21. april 2012

Findus B - Top of Class - Urprinz

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg kan
Forfatter: 
Dato:  22-09-2011 10:05

jeg kan godt huske den hoppe trådstarter har avlet de to afkom har og den var intet mindre en fantastisk. en hver avler drøm om en avls hoppe. Den blev fremvist med et suverænt godt føl efter den og stedinger. jeg formoder at det er de tidligere ejere som har købt den tilbage da den var virkelig noget særligt.


hvis du på nogen måde kan så behold de afkom til de er redet lidt

det får du meget mere ud af.Der er da ikke meget sjov ved at have avlet på sådan en god hoppe også skyde dens rigtig gode lovende afkom af for ingen penge



som de andre skriver får man ikke meget for plage selv om der er gp heste i stammen .


Vedr markedsføring så tror jeg ikke engang plage fra meget etablerede steder som feks atterupgård kan sælge deres plage fra mark billeder

0
0
Svar på denne tråd
 
 det er helt rigtig at hestepriser
Forfatter: 
Dato:  22-09-2011 13:08

er i bund og krisen kradser.... ingen tvivl der.


men så vil jeg godt lige sige til alle dem der står og overvejer at slagte sunde heste: jeg kan sagtens følge jeres tankegang, og det er en frygtelig tanke! specielt når man står med en rigtig fin unghest eller føl som har det hele, men ingen vil give prisen.


- men der er altså stadig håb. Jeg har lige sagt ja til at købe en hest til "lavpris" og der lød det også så´n at hesten skulle slagtes hvis den ikke blev solgt. En sød og rar unghest på 3 år der er godt sat sammen, fejler intet og er helt igennem lige en hest efter mit hjerte og vil fint egne sig til det jeg vil bruge ham til!...


den var sat så billig, at jeg ikke vil prutte om prisen over for den herre der stod og skulle sælge ham. Det er rent ud sagt møg uhøfligt!... og det syntes jeg der er rigtig mange købere der gør. Det er ok at prutte men ikke skambyde...


det sidste skal lige på plads og så kommer han hjem til mig når det er klaret.


- SÅ FAT MODET jer der står og skal sælge heste!... det skal nu nok lykkes men tror bare man skal være tålmodig.. meget tålmodig og måske også en smule fræk...


"Et godt hestemenneske hør når hans hest Taler til ham...

Et stor hestemenneske høre når hans hest hvisker til ham....

- men et dårligt hestemenneske hør ikke engang når hans hest skriger til ham!"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Skal ikke klage
Forfatter: 
Dato:  23-09-2011 11:22

Vi har de to heste tilbage som vi hele tiden har ønsket os.


2 er solgt - den ene dog meget billigt, men pga afstamning og str så ville hun nok blive til løvemad. Hun er xx og lidt for lille i DV avl. Men har en rigtig fin ½blods efter hende, så det er vi tilfredse med.


Vores 4 års er også godt på vej, trods lidt svink ærinder, men fandt en fantstisk låner som har hesten som sin egen, rider og uddanner den og til en særdeles fair pris.


Den er klar til egnethedstest 15 okt 2011 i Sdr. Hygum, så må vi se hvad dommerne siger. Hun er Don Romantic/ Hertug / Leonardo II og en lækker højtstillet sag - indkøbt som føl - så nej vi har ikke mærket krisen, men har heller ikke avlet de sidste år.


Men 2012 skal ½ blods hoppen ifoles - hingstevalget er på plads - så det er bare at vente.


Held og lykke med salget til alle jer andre.


R.I.P. Arina 29/4 1996 - 10/12 2009


Hvor verdens behov og dine talenter mødes, der findes dit kald!


Opstaldning til 2 års hoppe 8600 området NU! :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ansvaret...
Forfatter: 
Dato:  23-09-2011 21:30

Har ikke læst alle indlæggene, men får lyst til at pippe med her: vi har selv kun 2 heste, og måske et føl på vej - så heste står jeg ikke og skal sælge.


MEN vi opdrætter hunde og jeg må sige, at jeg altid har haft den klare forudsætning for at vælge at sætte liv i verden (ved at parre min tæve), at kan vi ikke sælge en eller flere hvalpe, så er det vores ansvar selv at sørge for at give dem et godt liv.


Jeg har aldrig stået i den situation, at jeg ikke efter nogle måneder fandt egnede hjem til hvalpene - men nogle gange har vi valgt at beholde selv, nogle gange har vi udstationeret hunden, nogle gange solgt billigere og nogle gange på afbetaling, da det at opnå den fulde pris/den bedste pris nu engang ikke er det vigtigste, hvis den rette ejer til pågældende hund, måske ikke lige står med 8000 kr. i hånden.


Min pointe er, at vælger man at sætte liv i verden, hvad enten det er føl, hvalpe, killinger el. andet liv, så har man påtaget sig det ansvar at sørge for, at dyret får et godt liv, også selvom det betyder, at man mister penge på salget eller at man selv må beholde dyret.

Har man ikke råd eller plads til dette, synes jeg, man bør afholde sig fra at avle.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rebakka S.
Forfatter: 
Dato:  24-09-2011 09:33

Helt enig. Og at aflive er bare ikke ok fordi man ikke kan få solgt. Kan forstå det når det er skadet, gamle eller syge dyr.

Lån dog ud med henblik på at låner evt. køber, afbetaling eller til et beskedent beløb. Selv dyre heste kan få det dårligt eller ende på et markedet hvis den bliver skadet. Tag dog ansvar. Det er det ikke ved at aflive. Det er bare en "let" måde at skilde sig af med problemet på. STAKKELS heste.


Knus fra Lene


www.123hjemmeside.dk/stutteri- kronlykke


Avl af stjerne spring- og militaryheste samt fuldblod.


Fuldblod er bedst.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  24-09-2011 09:59

Jeg er simpelthen rørende enig med Kirsten "skoven", i det hun skriver. Og selv om man egentlig skulle være aldrig så velfunderet økonomisk, så bør man nok i disse noget trange tider tænke økonomi uanset. Man ved jo aldrig, hvordan man står sig i morgen.



Mvh


Tina

www.linnerup-skovgaard.dk

DVH 571 Lionell på Linnerup Skovgaard


Staldhjælp søges på deltid. Primært ridning og klargøring samt let staldhjælp.

0
0
Svar på denne tråd
 
 komme af med afkom
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 07:59

Ja de er jo super nuttede de der små følbasser der...


Og da i allesammen besluttede jer for at lave dem, så var det vel velvidende om at man havde pladsen og økonomien til den hvis nu den ikke blev solgt.???


For der er sgu ikke nogen som er så DUMME at de ifoler deres hopper og tænker "den er solgt inden udgangen af året" og så ikke har pladsen efterfølgende????


Ja undskyld mig - det er fuldstændig grotesk at folk nu sidder her og taler om aflivning af sunde og raske dyr, fordi at man som ejer har haft en umådelig trang til at ens hopper ABSOLUT skulle have føl, til trods for at man ikke selv kunne bruge dem til en hylende fis.


Ris til egen røv......


KASPERSKY ANTI-VIRUS- Køb dit Antivirus program idag, et af verdens førende virus programmer Kaspersky. 30 dages gratis prøveperiode med fuld beskyttelse. herashop.dk/group.asp?group=23

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg er startet på studier og kan
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 09:35

heller ik komme af med min hoppe og hvis hun ik er væk inden 1 november må jeg måske os aflive, hun er sat til 10.000 og ingen vil have hende hun er taf blod kåret dog ik særlig godt da hun var uren på grund af vækst men hun kan bruges til avl samme tid med man måske får en super ridehest hvis man har tid til at vente på hende,


sys det synd af sku aflive men hva ska man gøre når ingen vil betale den minimale pris for hende, prisen jeg forlanger er kun til at dække de dyrelæge omkostninger for at få diagnosen på hende.


mvh steph



Trakehner hoppe sælges

10.000

stephaniehansen.minisite.dk

Calinka










0
0
Svar på denne tråd
 
 Xarana
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 09:48

Har du overvejet at man ikke kan planlægge sig ud af alt i livet ???


som fx en fyring, skilsmisse, opsigelse, sygdom osv , de fleste af de nævnte kan komme fra den ene dag til den anden - har du overvejet dette ???



Steph: Har set annoncen på din hoppe, og faktisk tænkt at hun var en af dem man burde aflive. Medmindre du kan fremvise rene røngten billeder, så tror jeg ikke du får hende solgt. Desværre.




Beklager taste og stavefejl


www.stenhedegard.dk


Halmpiller sælges



Ungheste sælges, 0, 1 og 2 års drenge

0
0
Svar på denne tråd
 
 metjen
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 10:20

hva får dig til at sige dette har du erfaring med mit problem med hende.


mvh steph

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 10:39

Fuldstændigt rigtigt, at ingen ved, hvad livet bringer - og vi kan alle komme i en dum og utilsigtet situation.


Men i stedet for at aflive sunde ungdyr kan man jo vælge at give dem væk til slagteprisen - hvis slagtning er det alternativ, man har.


Det vil næsten altid kunne lade sig gøre, og så har man undgået at aflive et sundt dyr - det er også værd at tage med.


Dette selvfølgelig forudsat, at man har tillid til, at dem man sælger hesten billigt til, kan og vil passe den godt - evt. kan man jo sælge med krav om tilbagekøb, så man sikrer, at hesten ikke bliver købt for at blive solgt videre.

0
0
Svar på denne tråd
 
 steph ...
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 10:43

nej kender ikke jeres problem, men kan se hvad du har skrevet i annoncen, og så er jeg nok ikke den eneste der ikke ville tage chancen når man kan få noget der er sund og rask til næsten samme pris.

Som sagt tror jeg at rene røngten billeder ville gøre meget ved salget af hende for hun ser da fin ud ellers.




Beklager taste og stavefejl


www.stenhedegard.dk


Halmpiller sælges



Ungheste sælges, 0, 1 og 2 års drenge

0
0
Svar på denne tråd
 
 Købeloven
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 10:49

For mig er den nuværende købelov en hindring for at man eventuelt sælger en hest billigt. For med købeloven risikerer man at skulle af med rigtigt mange penge for at få en hest tilbage som man har solgt billigt. Der skelnes jo ikke mellem om det er en stjerne solgt til flere hundrede tusinde eller om den er "foræret" bort. Der skelnes heller ikke mellem om der sælges til en dygtig/omsorgsfuld rytter eller om det er en rytter der ødelægger alle heste han/hun kommer i kontakt med.


Jeg har selv en yderst billig unghest til salg. Henvendelser? Nogle få ganske useriøse. Så er vi nødt til at tilride ham, men så bliver prisen også en anden. Jeg er bedøvende ligeglad med om den bliver købt med videresalg for øje. Men uanset prisen så er der ikke bid.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Købeloven
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 11:37

Kan du forklare, hvad du mener mht. købeloven?

0
0
Svar på denne tråd
 
 trakehner
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 13:40

Den der trakehnerhoppe er skøn!


det er næsten synd hun er blevet kåret så hun skal hænge på de dårlige karakterer.


Havde jeg mit eget sted løb jeg gerne risikoen med en hest som hende, men jeg må nok give de andre ret i at hun bliver svær at komme af med. I segmentet 'jeg-har-heste-opstaldet-ude' er det tricky med en hest man ikke ved om den bliver ok.


Men hvis du vil forære den væk så sig til - måske jeg kan overtale min far (landmand med masser af plads) til at tage et par heste :-)


Ane


Bred springsadel sælges 17"

~

Commit random acts of kindness and senseless acts of beauty

0
0
Svar på denne tråd
 
 Købeloven
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 13:42

Nu har vi lige fået kasseret en unghoppe i røntgen den havde kissing spines, den har ingen symptomer vist der indikerede at der skulle være et problem.


Hvis vi nu havde solgt denne hest billigt uden røntgen, og køber efter måske 1½ år fik ridemæssige problemer, en røntgen havde så vist KS og køber var gået tilbage til os med krav om erstatning af ALLE udgifter i det 1½ år, dvs opstaldning undervisning evt dyrlægebehandling osv. Det kunne komme til at koste os mange penge.


Men hvis den forsat havde været redet korrekt, så havde den måske stadig ikke vist nogen symptomer. Den risiko er nemmere at kapere når man har fået en god pris for hesten, end for en billig hest.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 14:10

Nåeh, på den måde.

Det kan man jo løse ved at kræve, at køber betaler handelsundersøgelse + en billig pris/slagteprisen. Det er i alles interesse og så har man en rimeligt god sikkerhed for, at hesten ikke bliver dyr i erstatning senerehen.


Hvis der er anmærkninger på hesten, skal der stå i købekontrakten, at køber ikke kan gøre krav på erstatning i forbindelse med de anmærkninger - dvs. hesten er "købt som beset". Det burde løse dette problem. Og er kun rimeligt, hvis man vælger at sælge en sund og god hest billigt for at undgå at skulle hen og slagte den.

0
0
Svar på denne tråd
 
 som beset
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 14:14

Uanset hvad man skriver i kontrakten kan man ikke komme uden om købeloven..


så det der med købt som beset kan man i hvert fald ikke gøre som proff salgssted/stutteri -muligvis som privat (hvor man har nogle andre muligheder)


Bred springsadel sælges 17"

~

Commit random acts of kindness and senseless acts of beauty

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 14:24

Det er jeg ikke sikker på, at du har ret i.

Så længe en anmærkning er kendt for køber, og man skriver den ind i købekontrakten med et bestemt afslag i prisen pga. den anmærkning, så mener jeg ikke, der er noget at komme efter senere. Taler vi om at køber giver en symbolsk pris for hesten, er det jo nemt at sandynliggøre, at der er givet afslag for en given anmærkning.

Problemet opstår derimod, hvis hesten viser sig at være behæftet med fejl, som køber ikke var bekendt med, enten fordi det var en skjult fejl eller fordi hesten ikke blev handelsundersøgt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 som beset
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 14:35

Du har ret så langt at: så længe køber er gjort opmærksom på mangler og fejl ved hesten (og de er skrevet ned så man ikke skal diskutere det senere) kan de ikke komme efter sælger. Det her kræver jo at sælger ved præcis hvad der er med hesten (hvis der er noget).


Men man kan ikke sælge en unghest 'som beset' og så afvise køber hvis han / hun kommer tilbage senere og påviser at hesten har en lidelse den havde før købet, som ikke er nævnt i kontrakten.


Håber jeg er mere forståelig nu :-)


Ane




Bred springsadel sælges 17"

~

Commit random acts of kindness and senseless acts of beauty

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jamen....
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 14:40

så er vi jo enige

Fantastisk.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Handelsundersøgelse
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 14:57

Jeg vil da som sælger føle mig ret dum, hvis handelsundersøgelsen er dyrere end hesten, og det risikerer man da hurtigt med de priser I mener man skal ned i. Så vil jeg altså hellere slagte/aflive.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Alt er jo et valg
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 15:16

Ja, alt er jo et valg her i livet. Ingen tvivl om det.

For min egen del må jeg sige, at jeg godt kan sluge min stolthed og min ære, hvis det betyder, at et sundt dyr får et godt liv istedet for at måtte af med livet alt for tidligt.


Jeg forstår godt, at det ikke er lige det, man havde forestillet sig, da man bedækkede sin gode hoppe med en god hingst og havde dejlige drømme om, hvordan fremtiden blev for føllet.


Men hvis virkeligheden viser sig at være en helt anden, når man står og skal sælge føllet - og man er i den situation, at man bare ikke kan beholde selv, så ville jeg til enhver tid give dyret en chance i livet og sælge (alt for) billigt.


Synes meget denne debat handler om en grundlæggende etik.

Vi mennesker leger jo ofte Gud i forbindelse med dyr, og vi har forskellige syn på rimeligheden i dette - personligt kunne jeg ikke slagte et sundt dyr, som dårligt nok har fået en start på livet - så for mig ville valget være nemt, hvis jeg kunne finde en egnet ejer, som kan give dyret det liv, jeg drømte om som udgangspunkt. Der er jo masser af gode heste-ejere derude, som vil gøre alt for deres hest, også selvom de måske ikke kan betale en formue for at købe den. Det er jo netop det, krisen handler om - vi har ikke råd til de store armbevægelser i disse år.


Penge vil for mig altid være irrelevant, når jeg kan se mig selv i spejlet hver morgen...
Penge gør ikke mennesker lykkelige - men menneskelige værdier og principper og en god etik gør.

0
0
Svar på denne tråd
 
 men se nu betty rasmussens sag
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 15:36

den var da om noget handelsundersøg, men havde altså ikke fået scannet sine sener. Noget man iøvrigt normalt aldrig gør ved handelsundersøgelse.

Hvis man skal vide sig helt sikker skal man nok få den lagt ned i en MR scanner og det koster mig bekendt 15000 alene for undersøgelsen og så kommer bedøvelse etc oven i. og riciko ved at fuldbedøve den.


Og hvem skal så betale for at den skal undersøges for 10.000 undersøgelsen er jo ikke ret god i en retssag for sælger hvis det er sælger der har betalt. Jeg har MEGET svært ved at tro at man kan få solgt den til slagtepris plus handelsundersøgelse til 10.000 hvis man i forvejen ikke kan sælge den for 20.000


jeg kan ikke forstå hvorfor det er synd at aflive/slagte. Hesten er da ligeglad med om den er død, men den er ikke ligeglad med om der er nogen der tager sig af den mens den er i live.





Med venstre hånd
Line og Calano


GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste


Wenn Fliegen hinter fliegen Fliegen, Fliegen fliegen Fliegen nach

0
0
Svar på denne tråd
 
 For mig er det...
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 15:47

i høj grad et spørgsmål om etik. Jeg finder det uetisk at vælge at sætte liv i verden og så vælge at fratage dyret det liv igen, når der ingen grund er, andet end, at man føler det pinligt, uværdigt mm., at man ikke kan få solgt til en god pris.


Så er det jo kun penge, der afgør ens handlemåde. Det er, for mig at se, meget mere uværdigt end at sælge billigt.


Men mht. hvem der skal betale handelsundersøgelse, så må det være køber. Den sag du omtaler må være et yderst sjældent tilfælde, så mon dog, det er nødvendigt at gå så grundigt til værks generelt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 det er det skam ikke
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 16:04

altså et yderst sjældent tilfælde.


betty tabte på den gale side af 1 mio på det der. fordi hun ikke kunne bevise at hesten ikke havde haft en eller skade på en sene da hun solgte den. på trods af at den havde været redet regelmæssigt og startet til stævner helt op til salget.


Der er masser af den slags sager. Jeg har personligt kendskab til flere avlere der ikke har sat noget som helst i fol i år, fordi de har tabt retssager og derfor mange penge.


Den værste sag jeg pt har kendskab til er en 9 års hoppe. der blev indklaget da køber havde haft hesten 1½ år.

Hesten er ved salg røntgenfotograferet i ryggen og to tætsiddende torntappe er fundet. Der er skrevet i kontrakten at de er der, men at de er uden betydning samt givet afslag i prisen. Hesten har inden salget været redet i 3 år og startet i alle La klasserne i dressur uden problemer. Køber er ikke den mest rutinerede i verden og køber den som lærehest. Hesten har aldrig (ifølge beridder der underviser køber) stejlet eller bukket. Køber har svært ved at holde sammen på den og den tripper sidlæns og slår med halen. Det samme observeres da en tredje dyrlæge ser hesten i forbindelse med retssagen. han vurderer at den gør det fordi den har ondt i ryggen og at denne smerte stammer fra de to torntappe. Sælger taber sagen og skal nu betale for købers opstaldning samt dyrlægeregninger i 1½ år. Hesten er nu i ridning igen med ny rytter og er klar til at gå ridestævne på La-niveau. Den har ikke siden været mærket af de to torntappe.


Der er ingen grænser for hvor skruppelløse folk kan være når de er blevet træt af en hest. Det er jo bare at tage røntgenbilleder nok, så skal man nok finde en fejl der var der før den blev solgt.





Med venstre hånd
Line og Calano


GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste


Wenn Fliegen hinter fliegen Fliegen, Fliegen fliegen Fliegen nach

0
0
Svar på denne tråd
 
 Markedet
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 16:09

Ja, det er en interessant debat denne her. Den sætter nogle tanker og følelser igang.


Jeg bliver bare trist, når jeg hører, at man sidestiller et levende væsen med en hvilken som helst anden handelsvare, også selvom jeg godt er klar over, at nogle mennesker vitterligt ser heste som sådan.

Men kan man ikke få solgt sin bil eller sit fjernsyn, har det ikke så drastiske konsekvenser, som der er tale om her.

Sådan en vare må man jo vælge enten at beholde eller at sælge til markedsprisen. Der er vel ikke nogen, der kunne finde på at køre en bil til skrot, hvis de ikke kan få den pris, de påregnede?

Hvorfor så gøre det med et dyr?


Forstår det ikke...

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 16:50

Og jeg som plejer at opfatte mig selv som blødsøden Ærlig talt Rebekka, der slagtes tusindvis af dyr hver eneste dag. De bliver sat i verden med det ene formål. Hvorfor er det så lige pludselig uetisk, bare fordi der er tale om en hest? En hest anses også for at være et konsumdyr.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Heste som slagtedyr
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 16:57

Ja, gu er jeg blødsøden - og stolt af det!


Hvis man vil avle for at slagte, så er det vist ikke rideheste, man skal gå efter at avle.


Jeg håber da, at langt de fleste avlere har andre håb for deres føl end en boltpistol af økonomiske årsager.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hvem er det synd for?
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 17:52

hvis man afliver/slagter en hest af den årsag at den ikke kan sælges?

Er det synd for hesten fordi den er død?

Er det synd for avleren fordi denne har mistet penge?

Er det synd for alle os uden penge der gerne ville have haft en S-hest til 2500?


Hvis det er synd for hesten så bliver nogen nødt til at forklare mig hvordan hesten ved om den er avlet til slagt eller ridebrug?


Hvis det ikke er synd at slagte dem der avles til slagt, hvad fortæller man så dem der er avlet til ridning for at gøre det synd for dem at blive slagtet.


Vi kan godt blive enige om at det er ærgeligt at det er sådan, men det er altså ikke synd for hesten.





Med venstre hånd
Line og Calano


GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste


Wenn Fliegen hinter fliegen Fliegen, Fliegen fliegen Fliegen nach

0
0
Svar på denne tråd
 
 Heldigvis....
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 18:04

er det jo sådan, at vi alle har ret til hver vores mening.


Min er at det er uetisk at aflive et sundt dyr, fordi kan mister penge ved at sælge billigt.


Din er åbenbart, at det er helt i orden.

Så er den vist ikke længere vel?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forskellig måde at tage ansvar på
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 18:21

Der er da INGEN varmblodsavlere, der vælger slagtning som den nemme løsning. De, som vælger slagtning, gør det af nød og fordi de er overbevist om, at det for dyret er en bedre løsning end at bortgive eller sælge til en slik til en uvis skæbne. Der er da ingen der vælger slagtning, fordi de synes, det er pinligt at sælge billigt. Tænk på alle de drømme, al den tid og ikke mindst alle de penge der sendes efter hver eneste varmblodsføl.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lige præcis
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 18:35

også derfor jeg synes, man bør gøre alt for at sikre hesten et fortsat godt liv og ikke en boltpistol.


Bortset fra det kan jeg nu nemt forestille mig, at der er tanker omkring det at sælge (alt for) billigt, som omhandler, at man "føler sig til grin", fordi man event. pga. krise og markedspris mm. må sælge en hest til langt under "produktionsprisen".


Den følelse har jeg da af og til selv, når jeg sælger en hund billigere, vel vidende at den tegner til at blive rigtigt god og som minimum lige så god, som den jeg for 3 år siden, kunne få det dobbelte for.


I år har jeg selv solgt en hest til det halve af det, jeg havde forventet - men jeg ved, at han har et godt liv, og han er solgt på tilbagekøbsvilkår til samme pris og vil jeg ikke have ham tilbage, så skal jeg ind og godkende nye ejer - og desuden var han på prøve hos køber før salget. Så jeg har sikret ham så godt, som jeg kunne og givet ham mulighed for at få et godt liv et andet sted. Det vægter nu engang mest for mig - men som sagt, vi er alle forskellige og sådan er det.


Håber bare at nogle tænker over det 1 gang mere, før de vælger slagtning. Der er andre muligheder, hvis man tænker fleksibelt.

Man kan jo også sælge billigt og så stille mange flere krav til køber - el. sælge på vilkår, låne ud, sælge med forkøb mmm.

Der er mange andre muligheder, hvis man vil se dem, end lige af slagte.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stavefejl...
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 18:36

er helt gratis

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Rebekka.
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 19:01

Er helt enig med dig.


Knus fra Lene


Studiejob søges.


Mangler du en passer (Evt. part på et tidspunkt) til din hest/1´ere pony i Helsingør eller nærmeste omegn. Så er jeg intresseret.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Lene
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 19:14

Det er jeg glad for at høre

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja jeg er så
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 19:20

én af dem der har taget beslutning om slagtning af min hoppe i november. 7 år - sund og rask.


Det er ikke let, men jeg må også sige at et marked hvor heste foræres væk eller sælges for en slik; det vil jeg ikke understøtte.


Jeg har såmænd nok råd til at beholde min hoppe, men da jeg ikke skal avle mere, så synes jeg hun bliver for dyr en plæneklipper.


Desuden er den salgspris hun står til, tjent ind på et år hun ikke er i live.




Mvh Janni


Life without horses...

I dont think so !

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 19:47

jeg kunne skam sagtens finde paa at slagte for at tynde ud, men har det princip at ingen hopper ifoles hvis jeg ikke har raad samt lyst til at beholde foellet hvis det ikke skulle blive solgt ved fravaenning.... markedet er helt doedt herovre saelges hingste foel for foraeringspriser, ja og hopperne koster ikke voldsomt meget mere... mit hingstefoel fra i aar bliver nok afsat til en dygtig distance rytter alt for billigt med krav om forkoebsret og kasteration inden det aar han fylder 2, men med saadan en handel er der jo saa god reklame vaerdi paa sigt.


Rebekka, Jeg mener paa ingen maade man kan sammenligne avl af hunde og heste naar det kommer til disse beslutninger... heste er i bund og grund konsumdyr, hunde er foerst og fremmest kaeledyr.... det koster mange tusinde kr at lave en god hest og draegtighedsperioden er LANG med kun ET afkom til resultat.... det er grotesk at heste saelges for hundepriser... men med det sagt saa syntes jeg ogsaa at det er grotesk at hunde koster hvad de goer.


Little Arabians

Passion for classic Polish


http://www.littlearabians.com


0
0
Svar på denne tråd
 
 Hest og hund
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 19:57

Jeg mener heller ikke, at man kan sammenligne avl af heste og hunde og for øjeblikket da slet ikke prissætningen - men principperne bag, når der er tale om levende dyr, kan man godt sammenligne.


Men vi er nu også så blødsødne her, at vi sætter vores heste lige så højt som hundene. Og så er jeg ret ligeglad med, om "man" opfatter heste som konsumdyr. Det er de ikke her, og det bliver de aldrig.


Men jeg tror, jeg slutter nu, da jeg har fået givet udtryk for, hvad jeg havde på hjerte, og sådan at debatten kan bevæge sig andetsteds hen

0
0
Svar på denne tråd
 
 Åhh lige en sidste tanke...
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 20:03

ja, jeg lovede jo ikke, at jeg ikke vendte tilbage, vel


Fik lige den tanke omkring markedet, at vi om nogle år meget vel kan stå med et marked fyldt med middelmådige heste, fordi folk ikke har råd til de dyre (og gode) heste, og vælger avlerne så som en konsevkens heraf at aflive de gode og sunde plage, som folk ikke har råd til - ja så er det fortrinsvis de billige (og halvdårlige) heste, der er tilbage, fordi dem har folk råd til.


Det er da også en trist tanke!

0
0
Svar på denne tråd
 
 For......
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 20:20

mig er en hest så lige så meget et kæledyr, som min hund og kat er.


Og jo på sin vis kan man godt samligne en hest og hund. Syntes det er så uetisk bare at aflive fordi de lige ikke passer ind i ejers kram mere. Og det er lige meget hvilket dyr det er. (Og det er som sagt for unge sunde og raske dyr med livet foran sig.)

Der er for meget tendens til. Køb og smid væk når det passer en.


Knus fra Lene


Studiejob søges.


Mangler du en passer (Evt. part på et tidspunkt) til din hest/1´ere pony i Helsingør eller nærmeste omegn. Så er jeg intresseret.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456789
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 20:24

De gode heste skal beholdes. Hvis i slagter de gode heste, så står vi lige plusseligt tilbage med middelmådige og dårlige heste tilbage. Det er jo de forkerte der så bliver sorteret ud i.

Det er de dårlige heste der skal rydes ud i. Stamtavle eller ej.


Knus fra Lene


Studiejob søges.


Mangler du en passer (Evt. part på et tidspunkt) til din hest/1´ere pony i Helsingør eller nærmeste omegn. Så er jeg intresseret.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg lurer lidt med på markedet...
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 21:08

Jeg har en 12 årig datter der bliver ca. 174 cm høj udvokset, som vi så småt lurer på om vi skal købe unghest / 1-2 års plag til allerede nu - Zaubergeist A ser rigtig fin ud ( ved ikke om han bliver lige stor nok)- der er mange fine ungdyr til gode priser lige nu - jeg må dog også indrømme at jeg savner video på plan reel ridebane/ridehus bund - og jeg må indrømme at jeg også bliver noget betaget af opfletning og professionelle billeder - det fanger bare øjet bedre når der nu er så mange....jeg sorterer på video først og prisen bagefter - så om en plag som Zaubergeist A skal koste 28000,- 18000,- eller 12000,- er ikke det afgørende for mig når jeg kigger.


Har i øvrigt lige købt en super 9 års kat 3 b-pony i dressur og fejlfri til 25000,- det var så meget et fund at den måtte jeg bare eje til min yngste datter på 8 år :-)


Min kamp, for at lære at ride Zavannah hestevenligt, er startet


Taktfast og med næsen foran lod.


Nu med nyt ideal:


Ashley Holzer og Pop Art


&


Prinsesse Nathalie


Jeg er stolt af IKKE at have Blue Hors i stamtavlen

0
0
Svar på denne tråd
 
 Alt for mange heste.
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 22:03

Stop med at avle til et marked der ikke har brug for det! I avler selv ud i det og ja, hvis I overvejer aflivning, så avler i hestene ud til aflivning. Det handler om simpel udbud og efterspørgsel.

Der er har været finanskrise siden 2007 og det gælder også for hesteverdenen. Efter fire år skulle man tro at folk havde forstået at sætte produktionen ned.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mættet marked
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 22:44

Ja vi avler til et overmættet marked og bør indstille/nedskære produktionen.

Men det er vel også det de fleste gør??

Rundt om på hingstestationerne hører jeg da om nedgang i bedækningerne og en del avlere har vel også været så fornuftige at sætte de mindst rentable hopper ud.


Når der er flere heste end der er købere så må der nødvendigvis være nogle heste der skal lade livet. Men vi klynger os vel alle til håbet om at det ikke lige er vores?? Der er ingen der slagter deres hest med glæde.


Omvendt er det svært at finde den helt rigtige hest hvis man er køber, måske fordi man slet ikke kan få øje på den helt rigtige for alle de andre der er til salg eller måske fordi man er bange for at der i morgen kommer et endnu bedre og billigere tilbud.


Vi overvejer også at slagte 1 eller 2 af de unge hopper som vi beholdt for at se dem færdige inden vi traf beslutningen om hvilke der skal indgå i den videre avl.

Hver enkelt har kostet mellem 50. og 100.000 kr at lave indtil nu og hvor meget mere skal vi bekoste på dem?? Det koster 10.- 12.000 kr. om året pr. hest hvis der ikke kommer uforudsete udgifter. Som markedet er nu er sandsynligheden lille for at få disse penge ind igen. Og måske kunne pengene bruges på noget bedre.

Så jer der er forargede kom på banen og giv et fornuftigt bud på disse heste hvis I mener det er så forkert at slagte dem. Hvis I ikke er vegetarer så forklar mig lige hvorfor det ikke er synd for grisen at blive slagtet i en meget ung alder - den er trods alt væsentlig mere intelligent end hesten.


Vi har et ansvar for de dyr vi tager til os. Et ansvar for at de får opfyldt deres behov mens de er her, men også et ansvar for at de kommer herfra på en ordentlig måde. Kan man leve op til det ansvar hvis man dårligt har råd til at anskaffe sig hesten, anskaffelsen er trods alt den mindste udgift når man regner det hele sammen.


Kirsten




se vore salgsheste på www.stutteriskoven.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 At holde hest
Forfatter: 
Dato:  28-09-2011 09:08

Klart at det dyreste ved heste er at holde dem på langt sigt - og da helt sikkert, hvis man skal opstalde ude.

Hvis man er så heldig ikke at have meget brug for dyrlægen, synes jeg nu udgifterne er overkommelige for at have hest hjemme.


Men krisen betyder, at mange mennesker ikke længere har råd til de store investeringer, og det må man vel kalde en hest til 75-100.000 kr.


Bankerne er enormt restriktive med at låne ud - og mange er berørt på anden vis.


Jeg tror, at der er en del mennesker i disse år, som har råd til at holde hest på en forsvarlig måde - men som ikke har råd til at købe en dyr hest.


Vi har selv to - den ene har kostet det 4-dobbbelte af den anden - men der er da absolut ingen forskel på, hvordan de to heste bliver behandlet, fodret eller tilset. Mon ikke de fleste dyreglade mennesker har det på samme måde?


Jeg forstår godt, at man er øm om sine salgsheste - men man kan også være for mistroisk i forhold til købers evne og vilje til at passe hesten.


Eller stole for lidt på sin egen evne til at bedømme køberne.


Endelig kan man sikre sig kontraktligt - specielt vil jeg anbefale, at man sætter en bod på, hvor det er angivet, hvad det koster køber ikke at overholde det og det krav i kontrakten.

Sælger man billigere mod vilkår el. specifikke krav om stævnedeltagelse, kåring mm. står man stærkere som sælger, hvis man sætter "en pris" (bod) på, hvad det koster ikke at overholde disse vilkår.

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  28-09-2011 09:40

Jeg håber dem som afliver de unge heste, ikke vil avle mere.

jeg må sige jeg sidder og bliver ked af det, avler heste for og sende dem til slagt, jeg forstår udmærket mange måske ikke har råd til og have alle afkommene, men sæt priserne ned, og se om ikke det vil hjælpe.

jeg er en af dem som lige har taget imod en 4 års sund og rask hest, hun skulle aflives på mandag, sidste håb var og give mig den, og jeg må sige jeg står ikke og mangler hest. men jeg er nu meget glad for henne, og hun vil blive passet som de andre.

Jeg håber for alle jer der tænker på og aflive jeres unge heste, at i finder en anden løsning.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vilkår i kontrakt
Forfatter: 
Dato:  28-09-2011 09:40

Problemet er jo at man skal tage højde for ALT i en kontrakt. Det er jo ikke nok at skrive at dyret skal fremstilles til kåring/forbesigtigelse, der skal også stå at det skal gøres professionelt, da der ellers ingen mening er med det. Det nytter jo heller ikke at der er krav om stævnedeltagelse, hvis ikke rytteren kan honorere de krav der er.


Sagt på en anden måde, hvis jeg skal "forære" min hest væk, så skal jeg have noget ind den anden vej i form af reklame, dvs køber skal opfylde en række krav som fx ridning på minimum M-niveau med 65% eller noget lignende. Jeg kan ikke se formålet med at forære "Lille Lise" en hest for at hun kan ride skovture eller klubstævner.


Men jeg kender da en avler, der for nogle år siden solgte 2 plage MEGET billigt (læs: tæt på foræring), men han endte alligevel med at måtte tage den ene retur da den viste sig at have OCD. Eller det vil sige han bad køber om at køre den til slagtning, og da der forelå dokumentation for aflivning blev købssummen refunderet.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  28-09-2011 09:54

Vi kender garanteret alle historier, hvor alt gik galt - og livet er usikkert, sådan er det bare.


Selv vil jeg da hellere sætte mig sammen med en advokat og skrive en købekontrakt på 5 sider, hvor der er taget højde for alt det, jeg kan komme i tanke om, end at vælge at slagte hesten, fordi jeg på forhånd har besluttet mig for, at jeg ikke har tillid til en mulig køber.


Det er jo en stor del af at avle at måtte sælge og dermed at have med mennesker at gøre - er det virkelig så svært, som nogle gør det til..?


Det er heldigvis langt fra alle, som køber dyr kun med det formål at snyde og bedrage, kræve en masse penge tilbage og undlade at gøre noget af det, de forpligter sig til i kontrakten.


Selvom det da kan ske, at man som sælger kommer i den situation - og så er det, at en god kontrakt gerne skulle holde.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Avleren der gav væk
Forfatter: 
Dato:  28-09-2011 10:06

Ham der næsten forærede de to plage væk, havde jo ikke udgifter på dem, mens de var hos køber. At han så måtte sende den ene til slagtning pga. OCD og refundere købsprisen, det er jo så bare det - men han gav sine plage en chance i livet.

Hatten af for ham.

0
0
Svar på denne tråd
 
 helt sikker
Forfatter: 
Dato:  28-09-2011 10:53

Rebekka... du skal da være HELT sikker på, at avleren som gav plagene væk, har lært sin lektie og ALDRIG gør det igen.


Jeg mener som andre, at det bedst at få hestebestanden på et leje, hvor det passer lidt bedre til markedet. Problemet er bare, at det er dem med det bedste hestemateriale, som er klar over det.


Jeg kan simpelthen ikke forstå de argumenter for at det er synd og de skal have en chance i livet. MAN skal være vegetar for at komme med den udmelding.


find den nærmeste landmand, gerne med feks. jersey køer. Kig den dybt i de store brune øjne og kom tilbage og argumenter for, hvorfor koen godt må slagtes.



"Det tar lang tid, at få en gammel ven"


Mor til Alfred 2009

Mor til Agnes 2011

0
0
Svar på denne tråd
 
 Middelhestene
Forfatter: 
Dato:  28-09-2011 11:56

Hovedsageligt er det vel de middelgode heste der slagtes, da avlerne tynder ud fra den ringe ende. Mens hobbyfolket beholder deres (oftest) ringere heste. Dvs der bliver de allerbedste og de ringeste tilbage. Men nu I har så ondt af at gode ungheste bliver aflivet, så må I da opfordre folk med de ringe heste til at lade DEM aflive, så kan de købe noget bedre til fornuftige priser.


Ja jeg er også helt sikker på at han aldrig gør det igen, næste gang han har en plag der måske ikke helt lever op til hans krav, så ryger den direkte i fryseren.

0
0
Svar på denne tråd
 
 stutteri skoven.....
Forfatter: 
Dato:  28-09-2011 12:31

Alle kender jo Skovens Rafael - en rigtig skøn ( og dyr) hest som de fleste gerne ville have i sin stald - allerede her forventer jeg at jeg som alm. hesteejer/bruger/dressurrytter ikke har råd til at købe nogen af jeres fine heste - så derfor kigger jeg kun på jeres hjemmeside og drømmer videre - jeg vil ikke engang være bekendt at ringe og spørge til prisen.....så hvis interesserede køber vidste prisniveauet på forhånd ville i helt sikkert få nogle henvendelser på de dejlige ungheste i har....


Min kamp, for at lære at ride Zavannah hestevenligt, er startet


Taktfast og med næsen foran lod.


Nu med nyt ideal:


Ashley Holzer og Pop Art


&


Prinsesse Nathalie


Jeg er stolt af IKKE at have Blue Hors i stamtavlen

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456789
Forfatter: 
Dato:  28-09-2011 12:50

Så skide da være med hestens føelser. Ok. Jeg og mange andre spiser ikke vores venner. Ellers var hestekød nok også meget mere in her hjemme. Og de fleste har stadig ikke det samme forhold til en ko eller gris. Og jeg har været i praktik på landbrugsskolen med begge dyr. Vi er bare mange der ikke ser hesten som et slagtedyr vi skal spise. De er vores elsket venner.


Men vi kan ikke komme uden om at det bliver de forkerte heste der ryger. Altså ikke de ringeste. Gamle, syge, halte og heste med fejl og arvelige lidelser. Blandinger af traver o.l. der ingen fremtid har osv.


Men jeg ville da gerne opfodre alle ejer af ringe heste/ponyer der ikke kan sælges. Afliv dem. Men vi får dem nok ikke til det. Mange vil bare hive de sidste tusinde ud af dem og så er de ellers lige glade med dyerne.


Knus fra Lene


Studiejob søges.


Mangler du en passer (Evt. part på et tidspunkt) til din hest/1´ere pony i Helsingør eller nærmeste omegn. Så er jeg intresseret.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Udlåne
Forfatter: 
Dato:  28-09-2011 12:52

Nu har jeg fulgt lidt med på sidelinjen, da jeg ikke selv er avler.


Jeg hører til gruppen, der ikke mener heste bør aflives pågrund af manglende indsigt i markedet, samt manglende økonomi.


I skriver selv - mange af jer, at det er jeres hest og dermed jeres ansvar.

Og selvfølgelig er det da det! Men i min verden fralægger man sig ansvaret, når man avler trods manglende økonomi og stille stående marked.


Som avler burde man være klar over omkostningerne, man burde være klar over at en hest skal tilrides og at dette koster penge, såfremt man ikke selv er i stand til at gøre det - men det er en del af det at avle.


Min opfattelse er, at mange avlere gerne vil have redet deres heste og de skal koste så og så mange penge og kunne dit og dat, men når det kommer til betaling har de (mange) ikke råd. - Men så har du altså heller ikke råd til at have dyreheste, der kan en helt masse.


Nu ved jeg godt spørgsmålet især omhandler plage - men igen det er en af konsekvenserne som i sagde ja til, den dag i satte jeres hoppe i fol.


Til jer der ikke vil give penge for en plag, jeg synes 10.000 er fuldstændigt urimeligt for en god plag med gode papire og mener ikke det er forkert at sælgeren forlangere mere!

Det handler jo desværre om, at køber hører flere og flere historier om salg af plage til ingen penge.


Men til jer avlere, der har heste det kunne rides. Hvorfor ikke sætte en annonce op om at låne dem ud, eller gratis part? Der er massere af dygtige ryttere, der ikke har råd til prisen på en hest, eller tid pågrund af studier - men som er hamrende dygtige.

Idag skal hestene kunne præstere noget, ikke mange giver 100.000 for en 5 års der ikke har gået noget.

Derfor kunne en god rytter uddanne jeres heste, tage dem med til stævner og undervisning og dermed få den ud i verden - så den kan blive opdaget.


Jeg tilrider/rider selv ungheste til/op hos avlere og private og tager heste i ridning. Det fungere for mig, og alle har været meget glade.

Så hvorfor skulle det ikke kunne lade sig gøre hos jer? :)

Man kunne evt. klare betaling for ridning imod boksleje? eller bolig. Kun fantasien sætter grænser.


Mht. Om hesten skal i fryseren - vil i ikke hellere have 50000 kr. for jeres hest i stedet for 1500? Der er massere af mennesker, der kan give jeres heste gode hjem.


Er enig i, at de ældre heste, der har tjent mange år evt. med div. skader, samt heste på det "dårlige marked" bør have fred. Så vi kan få de sunde og unge heste på banen.


Fortsat god dag:)


Lnk


0
0
Svar på denne tråd
 
 Irrelevant...
Forfatter: 
Dato:  28-09-2011 18:34

Der er nogle der nævner, at det da også er synd for produktionsdyr (grise/køer), at de bliver slagtet - ja, det synes jeg også og er alligevel så dobbeltmoralsk, at jeg spiser kød fra dem. Der er også børn i Afrika, der sulter, og fattigdommen tager til i mange lande...


MEN, det er nu engang ikke al verdens øvrige fortrædeligheder, vi snakker om her - det er avlen af (dyre) rideheste, som ikke var påtænkt at ende på middagsbordet.


Mht. ham I nævner, som måtte slagte sin plag pga. OCD - tjaeh, ikke for at være ond, men OCD skyldes delvist avl, så måske han skulle kigge på sit avlsmateriale fremfor at blive knotten på køber, som nok købte en billig, men en invalideret plag. Jeg antager, at den var invalideret, da den blev slagtet pga. OCD.

Var den solgt til normal pris, var det endnu flere penge han måtte refundere.


Det virker som om nogle avlere "holder vejret" og håber verden igen bliver ligesom den var for 5 år siden.


Det gør den næppe de næste 10 år - og derfor kan man (måske) som avler med sunde usælgelige plage få det bedre med situationen, hvis man ser den i øjnene og giver sig til seriøst at vende de øvrige muligheder der er, fremfor slagtning. Jeg har også selv tænkt på berider-elever mm., som nok gerne vil lægge et fint stykke arbejde i en ung hest mod at få den til rådighed, mens den udvikler sig og står til salg.

0
0
Svar på denne tråd
 
 At være Avler i dag
Forfatter: 
Dato:  28-09-2011 18:46

Nu har jeg læst dele af tråden,og vil her give stutteri Kronlykke ret,vi skal ikke aflive de gode heste men hold fast i at der kommer fremgang...måske ikke lige nu .Jeg har selv lige opkøbt super gode heste bla 2 fløj hopper den ene er i fol (fuldblod) og ja til spot pris som jeg nok ikke ville haft råd til i år 2007.


Jeg tænker også frem i tiden derfor har jeg ikke sat nogen af mine hopper i fol i år men vil gå i gang igen til næste år,tror ikke på det her forsætter.Men tror på at rytter i dag kræver meget mere af deres nye heste...så derfor har vi/jeg valgt kun at avle på hopper der selv har gået i sporten og alle er fri for ocd.Dette er blot vores udgangs punkt til at lave føl af høj kvalitet ..uden at vide noget men sikkerhed før føllet er der,og sådan er livet jo.


Derudover har vi valgt at samarbejde med andre avler,hvilket gør os mere stærke.


Dette var blot vores måde at gøre det på.


forsat god dag alle sammen


j.priis
0
0
Svar på denne tråd
 
 Slagtet pga OCD
Forfatter: 
Dato:  28-09-2011 19:52

Nej, den var langt fra invalideret, det var bare avlers valg. En hest med OCD skal være af ekstrem god kvalitet før det kan betale sig at operere og efterfølgende sælge.


Men det grundlæggende i den sag var egentligt at køber havde købt 2 billige plage og skrevet under på at de var købt med de skavanker de evt kunne vise sig at have. Men køber valgte alligevel at reklamere, sælger fravalgte at holde på sin ret og refunderede pengene.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Slagtet pga OCD
Forfatter: 
Dato:  28-09-2011 19:55

Nej, den var langt fra invalideret, det var bare avlers valg. En hest med OCD skal være af ekstrem god kvalitet før det kan betale sig at operere og efterfølgende sælge.


Men det grundlæggende i den sag var egentligt at køber havde købt 2 billige plage og skrevet under på at de var købt med de skavanker de evt kunne vise sig at have. Men køber valgte alligevel at reklamere, sælger fravalgte at holde på sin ret og refunderede pengene.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jamen...
Forfatter: 
Dato:  28-09-2011 20:07

Så er det du fortæller jo netop et eksempel på, at sælger ikke har sikret sig forsvarligt i kontrakten. Forstår ikke hvorfor, han fravalgte sin ret i henhold til kontrakten og i stedet bare rettede ind...

Men der er vist så meget, jeg ikke forstår

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bevare sit gode navn
Forfatter: 
Dato:  28-09-2011 20:27

Eftersom det er en meget kendt avler, så betød det mere at bevare sit gode navn og rygte end at stå fast på sin ret. Og som erhvervsdrivende er det svært at fraskrive dig dit ansvar uanset HVAD du skriver i kontrakten.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Åbenlys urimelighed
Forfatter: 
Dato:  28-09-2011 21:01

Det kan der være noget om - på den anden side var køber åbenlyst urimelig - men det var så sælgers valg, så fred med det.


Nu er der jo mange der følger med her og flere med egne eller andres dårlige erfaringer - er der ikke nogle af jer, som har solstrålehistorier omkring det med at sælge (billigere) og få det helt rigtige ud af det?


Nu er jeg jo lidt blødsøden - men der må da også være mange eksempler på at alt bare er gået som det skulle, og man som avler er glad for situationen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Etik...
Forfatter: 
Dato:  28-09-2011 21:31

Jeg synes at det er interessant, at der altid i disse debatter bliver fremhævet, hvor irrelevant det er at sammenligne heste med f.eks. kvæg eller svin.


Jeg synes da, at det er super relevant. I sidste uge var jeg på diverse besætningsbesøg. En kalv med store brune øjne, en grisling på størrelse med en westie.... Hov - og kalven (såfremt af malkerace) får ikke lov at gå med mor, som et føl gør.


Jeg kender så udmærket til den sociozoologiske skala (og dem som ikke gør, skulle gøre sig selv den tjeneste at google) og følgerne af denne. Og jeg har SÅ svært ved at acceptere den! I min verden er det nøjagtig lige forfærdeligt hvis et levende væsen lider. Vi er forpligtede til at beskytte dyret mod smerte og sørge for et godt liv.


En hest ved ikke, at den er mere værd end en ko. Kyllingerne (som ved gud ikke har bedt om det liv, som de lever!!) ved ikke at de er mindre værd end en hest. Og hvorfor skulle det være sådan? Fordi en flok kvinder vælger at disneyficere deres heste? Fordi man har besluttet, at det er mere synd for en hest at dø?


Come on :-)


Mvh Katharina

Si vis pacem, para bellum



0
0
Svar på denne tråd
 
 Endeløst
Forfatter: 
Dato:  28-09-2011 21:38

Nu er dette jo et heste-forum, så det er vel ikke irrelevant at holde sig til at diskutere heste.


Ret beset kan jeg personligt da være ligeglad med, at der er mennesker, der vælger at slagte deres plage, sådan at de med garanti ingen reklameværdi eller præstationer for ikke at tale om kroner bringer retur til deres avlere.


Jeg mener bare, at det er grusomt spild af liv og talent.


Debatten om urimeligheder overfor grise og køer må vi så føre videre på grise-nettet og ko-nettet, ik?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rebekka
Forfatter: 
Dato:  28-09-2011 22:06

jeg tror der er heste der aflives netop pga den kære købelov..


Jeg må tilstå, at jeg vil absolut ikke sælge en hest hvis jeg ikke mener den er egnet som ridehest, sæt nu jeg får kræet retur med krav om diverse kr og øre for træning, foder, retssag og hvad der ellers kan komme..


Så vil jeg ved gud hellere aflive kræet...


jeg står faktisk med en unghest, som frygtes at være strubepiber.. dyrlægen har anbefalet mig at tilride ham, for sæt nu han ikke har problemer ud over lyd.. MEN hvis han har, så har jeg da klart planer om at undersøge hans bentøj inden han bliver opereret... for er han ikke ren i bentøjet vil han blive aflivet.. han går og hygger sig pt.. men hvis han ikke kan være ridehest, og jeg ikke skal have ham.. så skal han af med hovedet.. og det er fordi jeg mener at tage ansvar for at sikre mig, han ikke vil blive budt ting, som han ikke evt ikke kan holde til.. men sikke en smuk foldhest at have *SS*

men inden jeg maler fanden på væggen, må jeg lige starte på hans tilridning til foråret.. så om måske et års tid er jeg klogere..


og jeg tror enhver sælgers frygt i disse dage er at nogen man tror sælges som sund og rask, har et eller andet, der kan have betydning = måske retsag..

så jeg forstår udemærket hvorfor folk hellere afliver en ellers sund og rask rengående hest, end at sælge til foræringspris..


hingsteføl efter Prinz K3/BH leredo til salg.


Billig Citroen Xantia fra 2000 sælges, synet jan 2011.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Priserne er lave
Forfatter: 
Dato:  28-09-2011 22:26

Priserne ER lave. Men at sælge en sund og rask 3 års, tilredet, velopdragen, og smuk vallak til 8-10.000. Det synes jeg bare er for lidt!


Så han er til salg til 23.000 (hvilket jeg jo selvfølgelig ikke tjener på) og han får da bare lov til at stå til salg, indtil der er en der forelsker sig i ham :-) Så har jeg glæde af ham i mellemtiden .. Men som markedet er nu, var det nok mere realistisk at sætte ham til 10.. Men jeg vil bare ikke være med til at presse priserne yderligere. Bliver han ikke solgt inden jeg får tilredet min nye ridehest, så ville jeg i hvert fald overveje at låne ud ! :-)


Mine to gamle hopper er ifolet igen i år og jeg håber at situationen er vendt når de små engang er tilredet - ude i fremtiden :-P


Slagtet bliver de hvert fald ikke - Trods jeg er er studerende og forsørger hyppierne med min SU og mit fritidsarbejde ;-)

Hvordan jeg får fremskaffet de 7-10.000 hver måned er mig en endnu uløst gåde. Men der er da (næste) altid plus på kontoen, selv sidst i måneden :-)


Jeg skal dog ikke ifole igen næste år, hvis tingene ikke ser bedre ud. Så tror jeg at jeg forsøger at finde en låner til de gamle hopper :-)



Guldheste haves og laves :-)


Dårligt temperement findes ikke, kun dårlig opdragelse


Hingsteplag Amadeus sælges

Unik vallak Marco 4 år sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 Solstrålehistorie.
Forfatter: 
Dato:  29-09-2011 05:52

Jo jeg har en. Jeg solgte min fuldblodsplag meget billigt. Jeg kan så trække et føl på hende på et tidspunkt. Og hun har det super godt hos sin ejer. Hun er lige blevet kårede i RDH.


Så det kan absolut lade sig gøre at finde gode og søde køber også selvom man sælger alt for billigt. Det er tros alt lagt fra alle som mishandler heste/dyr.


Knus fra Lene


Studiejob søges.


Mangler du en passer (Evt. part på et tidspunkt) til din hest/1´ere pony i Helsingør eller nærmeste omegn. Så er jeg intresseret.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Synd for...
Forfatter: 
Dato:  29-09-2011 09:02

For lige at aflive det med, at det er synd for en hest at blive slagtet. Jeg mener ikke, det er synd for hesten at dø eller mere synd for den, end det er for produktionsdyrene. Mener heller ikke at have givet udtryk for dette på noget tidspunkt. Forhåbentligt er hesten ikke klar over, hvad der skal ske, og når den er væk, er den væk - det er ikke spor synd.

Som man siger: "det eneste sikre her i livet er døden".


Men det afholder mig ikke fra at mene, at det er uetisk og spild af liv og talent.


Selvom nogle opfatter heste som konsumdyr, så er disse heste jo ikke avlet til det formål, og det er alene grundet den omkostning, der har været på at producere hesten, da også et enormt ressourcespild at slagte fremfor at få hesten ud til nogle mennesker, som kan få glæde af den. Ressourcer kan defineres på mange måder, bl.a. penge, talent, muligheder mmm., ja alle de værdier, man selv tillægger sådan en dejlig plag.


Jeg kan sagtens se, at købeloven kan sætte hindringer i vejen og sagtens forstå, at man som sælger helst kun vil sælge de dokumenteret sunde plage for ikke at ende i en erstatningssag, hvor man ender med selv at blive taberen rent økonomisk.


Jeg siger bare til jer, der står med heste, I ikke kan sælge, at der kan være mange andre muligheder end at slagte, hvis man tænker utraditionelt, og at man bl.a. kan sikre sig temmelig godt i en købekontrakt mod uforudsete hændelser.


Det undrer mig faktisk meget, at kontrakter på heste ofte er relativt simple. Når jeg sælger en hvalp har jeg MANGE krav på samt bod, hvis kravene ikke overholdes, og indtil nu har jeg kun oplevet et par gange, at køber gjorde indsigelse mod kontrakten. Heste er generelt meget dårligt sikret, og det er sælger også - så det var måske et sted, hvor man kan ændre nogle ting for at føle sig mere tryg ved at sælge.


Som sagt: verden ER af lave - spørgsmålet er, hvad vi kan gøre for at få det bedre med situationen, mens krisen står på...


TAK til jer som har gode eksempler på salg - kan vi få nogle flere af dem?


0
0
Svar på denne tråd
 
 solgt til spotpris
Forfatter: 
Dato:  29-09-2011 09:10

Selvfølgelig er der da eksempler på at der fundet salg af ungdyr sted, til spotpriser...jeg vil nu ikke kalde det en solstrålehistorie.

Jeg synes stadig det er meget ærgeligt at sælge til en pris der er langt under det halve af enten den oprindelige købspris eller produktionsprisen.


Jeg har fx lige solgt min store dejlige fuldblodshoppe for kr 14.000,- Hende jeg gav over 4 gange så meget for som føl..! DET kan man da kalde for verdens dårligste investering..!!

Solstrålehistorien kommer ind dér hvor man ikke mere skal betale de daglige omkostninger ved at have dyret stående.... Jeg synes det er sørgeligt..!!










Stald-Amazing, sydfyn

26134242


Sælges : 2 helbrødre, vallakker 1 og 2 år

BH Zack/ Natiello xx/ Bolero.

Det dejligste sind og suveræne gangarter.




0
0
Svar på denne tråd
 
 Solstråler el. ej
Forfatter: 
Dato:  29-09-2011 09:23

Jamen, gu er det da surt - jeg var heller ikke selv superglad for at sælge min dreng til det halve af, hvad jeg havde forventet, men det må da også tælle, at dyret har det godt et andet sted og andre får glæde af det.

Det tæller så meget for mig at min ærgelse over de tabte penge gik meget hurtigt over. Til gengæld for den billige pris, har jeg sat flere krav på ham, og det har jeg det godt med, fordi jeg bl.a. har sikret mig, at han ikke er købt til videresalg.


14.000 kr. havde du jo aldrig fået i alagtepris under alle omstændigheder.


Selv købte vi sommerhus i 2006 og hus i 2007 - he-he, ikke just det rigtige tidspunkt set i bakspejlet, selvom vi fik begge huse til en god pris på det tidspunkt. Men sådan er livet - uforudsigeligt.


Jeg kan godt få øje på solstrålerne alligevel - penge er dejlige af have, men ikke alt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kald det hvad du vil.
Forfatter: 
Dato:  29-09-2011 13:36

Men man kan sagtens sælge billigt uden at hesten får det dårlig at den grund. Har i øvrigt også selv en gang fået en fuldblodshingst forærende og den fik det da super godt. Jeg behandlede den da ikke dårligt af den grund.

Men ja gu er det da brænd ærgeligt at man skal sælges til så billige penge.

Men jeg er stadig af den mening at det bliver de forkerte heste der vil blive aflivet og at det er uetisk.


Knus fra Lene


Studiejob søges.


Mangler du en passer (Evt. part på et tidspunkt) til din hest/1´ere pony i Helsingør eller nærmeste omegn. Så er jeg intresseret.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmm.....
Forfatter: 
Dato:  29-09-2011 14:12

Tjae.. En ret spændende debat i dér har igang..


- Jeg vil starte med at sige at jeg på en eller anden måde godt kan følge trådstarters indlæg, at man hellere vil aflive end sælge "for billigt", var det mig ville jeg argumentere med at jeg ville være bange for at det ville blive en boomeranghest som aldrig ville få et godt hjem FORDI vi her de sidste mange år har set at det er de billige heste som desværre lider under folk som ikke har råd til dem og derved ikke bliver passet ordentligt.


Hmm.. men nu synes jeg tiderne har ændret sig en del. JA det er krise og JA folk er blevet mere bevidste om hvad de bruger penge på, markedet er gået lidt tilbage, der er UTROLIG GODE HESTE til UTROLIG GODE priser, og det er man som køber vel også opmærksom på..

Jeg har personligt selv lige købt mig en Oldenborg hoppeplag med rigtig fine papirer. Jeg skulle ikke have haft hest før til næste år når jeg ikke var på su længere, men pludselig var hesten der bare.. Jeg måtte derfor jo også sande at jeg pga. studie ikke havde flere millioner til en hest, men det er ikke ensbetydende med at jeg ikke passer min hest på alle leder og kanter.. Hvis det er nødvendigt får den dyrlæge, også selvom det gør ondt i pengepungen, den blir passet med smed, godt foder, og alt man kan komme i tanke om. At jeg ikke har 40.000 til indkøb af en hest (da jeg NÆGTER at låne penge), men lige nøjagtigt kan skrabe nok penge sammen hver måned til at jeg kan have en hest gående, det vil jeg ikke mene kvalificerer mig mindre til at købe hest. Jeg kan stå inde for at alle mine heste ALTID har haft det rigtig godt, der mangler ikke noget, eller jo jeg går da ikke hver måned ud og spenderer penge på fancyt udstyr, det er nemlig sådan noget jeg vælger at spare væk!! (det var der i mine øjne mange som kunne lære af...)


Det er min opfattelse, at der i disse tider, kald det krise eller ej, at der faktisk er rigtig mange gode fornuftige købere som står i samme situation. Netop fordi det er svært at overbevise bankerne om at man lige skal bruge 50.000 til en hest. Derfor tror jeg ikke at man som trådstarter og flere herinde skal se det som et nederlag, eller at man er til grin, NEJ se hellere og tag en beslutning, vil man beholde dyret til det måske er lidt mere værd eller vil man sælge til den pris man nu engang kan få for den. Så må det væsentligste vel være, at den får et godt hjem... Selvfølgelig er det ærgerligt at have sat næsen op efter et stort pengebeløb men undskyld mig, en varmblodsplag skal VIRKELIG være ringe, hvis man som avler kun kan få 5000 kr for den.. - Jeg tror også på, at gør man noget ud af sin annonce og sætter en realistisk pris i forhold til det hesten er værd i 2011, uden de sidste par års tilførelse af følelsesmæssige gebyrer, så tror jeg altså sagtens på at man kan sælge..


Glemmer aldrig at jeg her for et par år siden så en 10 års vallak, den kunne INGENTING, havde ingen papirer, og var ikke imponerende, men ejeren var glad for den, 55.000, bare fordi man ku! Den tid er forbi.


At aflive et par friske plage, den kan jeg ikke tilslutte mig, hvis det er for ikke at tabe ansigt!! Det er levende dyr vi har med at gøre. Så vil jeg tilhænge mig at man måske som avler skulle have været en lille smule mere forudsigende og ikke sætte så mange heste i fol i forhold til hvad man har af plads i sin stald.


Mvh. Maria



Hestetrailer udlejes! 61667955

0
0
Svar på denne tråd
 
 Udbud & eftersp. - det skal passe sammen
Forfatter: 
Dato:  29-09-2011 15:03

Det lyder som om i alle tror, at krisen er en midlertidig tilstand, som snart vender til det mere positive?


Hvad får jer til at være så optimistiske?


Er der måske noget der tyder på, at det kommer til at gå bedre lige om lidt?

Huspriserne er stadigt faldende, danskerne har deres huse maks-belånt, bankerne er (forhåbentligt) holdt op med at låne til folk der ikke har råd, der er ingen udsigt til mere kreditværdighed i hverken USA eller Europa og inderne+kineserne bliver stadigt kun dygtigere og dygtigere.


Har i måske hørt om virksomheder der flytter deres prouktion til Danmark, for at få den omtalte "højuddannede arbejdskraft", som skal sikre flere arbejdspladser og dermed den velstand, som skal danne grundlag for at købe dyre "nice-to-have-ting" såsom heste.


Hvad nu hvis krisen er en langsigtet regulering af de (tidligere) tårnhøje huspriser, sikring af, at folk ikke låner flere penge end de har råd til, at låne og at udviklingen generelt forbliver, som den er nu i længere tid end blot et par år frem?

Skulle vi ikke bare få tilpasset udbuddet efter efterspørgslen, få sat prisen på et niveau som passer til "krisen" og samtidigt få sorteret de dårligste heste/gener fra? (Læs som: drop alt om, at alve sunde heste på heste med slid og skavanker)


På det marked der er nu, er der bare ikke plads til så mange avlere - gode heste eller ej! Men når der ikke er nogen tegn på, at markedet kommer til at vende lige nu, så forstår jeg ikke, at der sådan en afventende situation fra alvernes side??

Samtidigt kunne vi også begynde, at spise lidt mere hestekød - det ville da være rigtig godt for kiloprisen. Og så kunne vi da have lidt bedre samvittighed hver gang vi spiser kød. Vores heste har det trods alt langt bedre end produktionsdyrene!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er os grædefærdig over at må aflive
Forfatter: 
Dato:  30-09-2011 08:43
Min hoppe midt næste måned jeg kan ik betale mine regninger da jeg nu er studerende i ska være velkommen med bud på hende er åben for alt bare hun blir hentet inden en uge, de calinka. Har os en pony til salg det er dog ok min men en jeg rider og den ska os bare væk hurtigst muligt, Mvh steph
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Steph.
Forfatter: 
Dato:  30-09-2011 13:48

Hvad koster det at få kiler under bagskoene?


Og hvad med at prøve at sælge nogle af de andre heste? De er nok nemmere at sælge.


Knus fra Lene


Studiejob søges.


Mangler du en passer (Evt. part på et tidspunkt) til din hest/1´ere pony i Helsingør eller nærmeste omegn. Så er jeg intresseret.

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg har været meget uheldig
Forfatter: 
Dato:  30-09-2011 21:49

med skadet heste, og nu har jeg for et år siden købt en hoppe der har lavet mange raske super ridelige afkom derfor valgte jeg hende, hendes ene afkom udtagfet hingstekåting tyskland og andet på taf ranglisten som nr et pt, jegh ar fået et super fint føl som ska være min fremtidige ridehest som han kommer aldrig ytil salg, udover det fik jeg mulighed for at få en af de her trakehner i broget skimmel til en pris jeg kunne betale derfor er disse to mine stjerne da jeg jo gerne vil ride og ik kun være pensionat for skadet heste sorry men jeg vil gerne videre med min ridning.


mvh steph




kat 1 pony hoppe 6 år sælges

se stephaniehansen.minisie.dk

under Mulan

pris 28.000 incl alt udstyr









0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Steph.
Forfatter: 
Dato:  01-10-2011 07:49

Helt ok. De andre ser nemlig rigtig intresante ud.


Knus fra Lene


Studiejob søges.


Mangler du en passer (Evt. part på et tidspunkt) til din hest/1´ere pony i Helsingør eller nærmeste omegn. Så er jeg intresseret.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Måske...
Forfatter: 
Dato:  01-10-2011 08:23

Måske du kan få Calinka ud til nogle velmenende mennesker, hvis du vælger at forære hende væk.

Det er jo en chance at tage, som også kan koste penge, hvis hun nu aldrig kan anvendes til ridning eller kåres bedre pga. benene.


Men vil du give hende en chance - eller rettere håbe at der er andre der vil gøre det - så forær hende væk og skriv en kontrakt, hvor der står, at hun er foræret væk mod at være "købt som beset" og med de fejl, der er på hende på købstidspunktet.


Det er ikke så ligetil med en hest, som har problemer... måske hun retter sig, og så er hun uden tvivl en kvalitetshest, men gør hun det ikke, kan det stadig ende med en aflivning.


Hvad siger dyrlæge, smed mm. om hendes ben?
Hvad er prognosen på hende - og hvordan bør hun behandles?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nu har jeg
Forfatter: 
Dato:  01-10-2011 13:01

ikke læste alle indlæg, men tror da bestemt ikke at nogen som helst af dem der overvejer at slagte deres heste synes det er en rar beslutning.


Men jeg kan bestemt godt følge dem.


Og giver Charlotte (Stutteri Lund ) ret, hvorfor tage chancen og forære en hest væk for så at tvinges til at tage den tilbage mod en ubehagelig erstatning ? Og man kan nu en gang ikke se fok længere en til tænderne.


Nu er jeg selv en af de der hyggeryttere som ikke har evnerne til at komme særlig langt i dressur eller spring, og har bestemt heller ikke lysten, så jeg ville jo bestemt ikke kigge efter en unghest. Heller ikke selv om den var billig, da jeg ikke har evnerne, tålmodighesen og lysten til at gå i gang med en unghest. Men vil nu heller ikke bare købe en billig ældre hest som har diverse skavanker, dem der har disse heste til salg, forstår jeg jo så ikke hvorfor de ikke vælger at slagte/aflive. For det ville bestemt være mere humant for hesten i det lange løb.


Så jeg synes til jer der vælger at slagte. Og jo her spiser vi også hestekød :-)


vh Vipse


Nu med privat dagpleje :-)


www.pamhuledagpleje.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Solstråle historie og ikke...
Forfatter: 
Dato:  01-10-2011 22:42

Reekka S/ Vi stod for år tilbage med 2 plage som vi ikke kunne sælge. Jeg foreslog endda min bedre halvdel at vi kom den ene i fryseren, men han vil ikke spise hest! Æv.


På et tidspunkt køber vi en hest i udlandet og dem der hjælper med handlen, bl.a. fordi de kender stutteriet den nye hest kommer fra får den ene plag som "betaling" for deres arbejde.


Det var ved gud ikke det bedste sted en ung hest (eller gammel) kunne havne, men den var ung og klarede sig. Senere blev den solgt og solgt igen. Jeg mistede kontakten med den, men en dag dukkede den op igen på resultat lister rundt om på DRF's lister.


Den grimme ælling var endt som en af landets bedste i sit felt. Det er mange år siden og den er en gammel hest nu. Kun en dygtig rytter (og knap så pengegrisk ejer) forhindrede et internationalt gennembrud! Den blev passet godt og gik feks. med en sadel der havde kostet mere end hesten selv...


De mange gode resultater gav mig ingen reklame og om hesten skulle være slagtet som plag ved jeg ikke, set i bakspejlet!



Det jeg syntes der ligger i de fleste indlæg er: Hvornår kan vi igen leve af at avle rideheste i DK?


Jeg har i 4 år haft en rigtig dejlig plag nu ridehest til salg til ml.20 og 30.- Den bliver både passet og redet, men vi passer bare ikke sammen da den er alt for stor til mig og mit behov. Desværre er der ingen interesse for hesten, måske fornemmer jeg endda, at folk tror jeg lyver når jeg fortæller om hvilken fantastisk hest det er og den "ikke koster mere"...

Selvom jeg har opgivet at sælge den så håber jeg (naivt nok stadigvæk) på at finde en ny ejer til hesten og i stedet at få en lille "konehest" at nusse rudt på i stedet!



~ Anette


Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!



Kåret og ridevant shetlandspony hoppe, sælges.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  02-10-2011 09:29

Tak for dit in-put, Anette. Den plag du forærede væk, som klarede sig godt, bar den ikke dit stutteri-navn?

For så burde den havde givet dig reklame.


Desværre har jeg ingen spådomskugle, og det er netop et godt spørgsmål, hvornår folk får råd til de dyre forbrugsgoder igen...


Det virker som om krisen på mange mennesker har den følge, at man "skærer ind til benet" og kun satster på det, som virkelig betyder meget for én, sådan at alt det overflødige sorteres væk, enten af valg eller af nød.


Det medfører for hestemarkedet at endnu flere heste kommer til salg, så der er ingen tvivl om, at udbudet er ALT for stort i disse år.


Men på et tidspunkt må det udligne sig, så der igen kommer en balance på markedet, og forhåbentligt klinger krisen også af. Så det er vel det, der skal til for, at heste igen kan sælges til en rimelig pris. Men jeg har en anelse om, at de priser heste blev solgt til for 5-8 år siden aldrig kommer igen for langt flertallet af hestefolket.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Resultater
Forfatter: 
Dato:  02-10-2011 11:14

Rebekka S/ Jo, den hed også Mon Ami som alle andre afkom (på nær de 2 første), men ejer valgte at undlade at bruge navnet ved stævne start og deraf også resultater

Ydermere så lykkedes det ofte, at undgå at stave navnet korrekt. Den var opkaldt efter en af datidens populære tv-serier..


Jeg brokkede mig den gang og det hjalp lidt, men ingen forbinder os med den hest..



Fordi jeg har stået i den situation den gang, så er jeg også ret fokuceret på at jeg har mulighed for at beholde afkomene når de er født. Et salg, yes super, men ingen salg, ok.


Indrømmer blankt at vi har for mange heste vi ikke har nok glæde af! Skal vi forære dem væk til ZOO og tage nogle temperaments- tvivlsomme individer ind, bare for at de så skal have lov til at leve???


De senere år har jeg forsøgt at lave en islænder til, hver af børnene, men det er åbenbart "hammer svært" at få vores hoppe ifol.



~ Anette


Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!



Kåret og ridevant shetlandspony hoppe, sælges.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Kære Anette.
Forfatter: 
Dato:  02-10-2011 12:09

Ja det er rigtig svært. Har selv avlet et par føl og det ville jo være dejligt hvis Kronlykkes Freja kom på konkurrencebanerne. Hun er så fjordhest. Mit andet afkom Elagant Spotlight er så fuldblod, men hun kommer næppe til at starte på væddelløbsbanen da det er en dressuravler der har købt hende. Men det ville da være dejligt.


Og det der med at få en hoppe i fol, som ikke vil, det kender jeg også. Har selv prøvet det i år og har smidst 25000kr. efter en hoppe der ikke ville ifol. Det er rigtig øv og rigtig mange penge for ingen ting. Men jeg tror det er på grund af klimaforandringerne at der er flere og flere der ikke vil. Er i hvert fald sikker på at det har en årgesag og støre end vi aner.


Det hele er bare rigtig øv for mange med heste idag.


Knus fra Lene


Fritidsjob søges.


Mangler du en passer (Evt. part på et tidspunkt) til din hest/1´ere pony i Helsingør eller nærmeste omegn. Så er jeg intresseret.


0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  02-10-2011 18:22

jamen jeg solgte saa mit hingstefoel i gaar til kostpris + en smule, det var under hvad jeg havde annonceret ham til, men koeber er paa wales and west holdet i distance, saa haaber at penge tabt paa salget vil vaere penge vundet i reklame paa sigt, jeg har ydermere kraevet at han SKAL kastereres inden 2013... jeg havde en god foelse i maven og hesten var glad for koeber, selv da mor gik 200meter vaek stod han bum stille og hyggede med koeber.


Havde jeg stadig boet i DK med den taabelige koebelov (om ikke andet er dette min mening naar vi taler koeb/ salg af levende dyr) saa havde jeg aldrig turdet at goerre ovenstaaende, men havde istedet selv beholdt ham eller smidt ham i fryseren... I DK kan du ikke engang foraere den vaek og skrive den er "overtaget som beset" der vil satdig vaere mulighed for at faa en retsag og skulle daekke omkostninger paa opstaldning mm.... herovre ER ALLE heste koebt som beset med mindre andet er skrevet i kontrakten.


jeg kan godt se en sandhed i den med vi risikere at hele midterklassen af heste forsvinder, det er kun serioese avlere der overvejer at slagte, disse har i forvejen stoerstedelen af de bedste avlsdyr... mens hyggeavler med lotte og musse med spat, OCD eller andre grimme skavanker ikke slagter da de syntes det er helt fint at musse/ lotte kan lave 5000kr om aaret med naboens klaus som kostede 1000kr "saa har hun jo et godt liv og bidrager til hendes hold" .... det er soergeligt...


jeg er helt enig i at krisen ikke er ovre imorgen eller for den sags skyld meget utaenkligt ovre inden for de naeste par aar... det jeg goer er at her laves ikke flere end jeg har raad og LYST til at beholde hvis de ikke skulle saelge... jeg har et par gamle damer, den ene SKAL ifoles til foraaret men den anden bliver muligvis holdt tom da jeg har en aarings hoppe som afloser, saa skulle hun ikke komme i fol om nogle aar, tjaa saa er det ikke et problem.


lene, saadan en havde jeg ogsaa engang det kostede mig 60000kr inden jeg gav op og slagtede hende.


vh Jane


Little Arabians

Passion for classic Polish


http://www.littlearabians.com


0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke læst hele tråden
Forfatter: 
Dato:  04-10-2011 10:24

Jeg har nok bare lidt svært ved at læse at man vil aflive sunde og raske dyr. Det kommer meget tæt på, fordi jeg har kæmpet for at holde en gammel hoppe på 23 gående, og igår måtte jeg sige farvel til hende. Jeg har heldigvis 3 afkom af hende. Men så virker det lidt paradoksalt af aflive bare for at slippe for udgifterne.


Nå, men det må hver enkelt jo gøre op med sig selv. Som det første man overvejer når man avler er da om det føl skal sælges ved fravænning, eller om den kan blive indtil tilridning. Kan den ikke det, så skulle man måske lade være med at avle. Har man så fået føl, som ikke blev solgt, så må man jo stoppe der, og det er der nok også mange som vil. Hvorfor så fortsætte?


Det jeg egenlig ville med dette indlæg var, at sige at jeg står i stald med en voksen pige, som mistede sin pony sidste år. Ponyen havde hun haft i 31 år, ja den blev 35. Hun købte en ung pinto, som hun er blevet glad for, den blev tilredet, men har aldrig fungeret godt, tit halt, var tvær og sur. Den blev undersøgt i røntgen og der blev fundet 4 mus, en i hvert ben, samt begyndende spat i begge bagben. Nu kæmper hun for at få handlen til at gå tilbage, men det trækker ud. Der er p.t. ikke penge til at købe en ny hest oven i alt det her, da manden er ved at være stået af. Han er ikke hestemenneske. Så hvis der er nogen som vil af med en god hest, så skriv til mig, for min veninde passer og plejer dem til ug, og hun beholder hesten for altid. Det er der ingen tvivl om. Hun er en af dem som godt kunne trænge til en hjælpende hånd, da det virkelig har taget hårdt på hende, først med den gamle hest og nu med den unge. Bare en tanke.....








Lil Chief No White


født d. 21. maj, 2008. Quarter Horse Gelding
Far: Satchmo Design
Mor: Great Shawnee Pine


0
0
Svar på denne tråd
 
 greatpineimage
Forfatter: 
Dato:  04-10-2011 11:26

din veninde behandler helt sikker hestene godt, men hun er jo netop en af dem som der er flere der er bange for at sælge til. Hun har købt en unghest og ikke taget billeder af den, nu viser det sig den har mus og nu vil hun lade handlen gå tilbage. Havde hun fået taget billeder da hun købte den så var musene blevet opdaget og hun kunne ikke reklamere over dem siden. Hun vinder sikkert sagen (i hvert tilfælde hvis sælger i prof), selvom den tager lang tid, og så skal sælger betale dyrlæge, opstaldning, undervisning etc på den unghest som køber ikke undersøgte grundigt nok da hun købte den. Er sælger ikke prof så er det noget andet, men mange af dem der klager sig herinde er jo netop momsregistrerede og altså proffesionelle i salgsøjemed.


Din veninde har sikkert købt denne unghest billigt og så er der blevet sparet på handelsundersøgelsen. Til både sælgers og hendes fortrydelse. Men som skrevet tidligere, hvem skal betale en handelsundersøgelse på 10.000 hvis hesten skal foræres til en der ikke har råd til at købe den? sælger skal ikke, for så bliver der alligevel problemer i en eventuel retssag.





Med venstre hånd
Line og Calano


GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste


Wenn Fliegen hinter fliegen Fliegen, Fliegen fliegen Fliegen nach

0
0
Svar på denne tråd
 
 krise tider
Forfatter: 
Dato:  10-10-2011 23:12

Du har fulstændig ret, det løser ikk krisen ved at slagte unge raske dyr, derimod må man være forudseende, jeg har feks kun en hoppe ifol i år, da jeg nødig vil have samme problemer som andre, med for stort heste hold, og dyre er de jo at fodre på,kan sagtens se det er et stort problem for dem der skal leve af heste opdræt, jeg er kun på hobby plan,bare træls når der er så mange kanon gode dyr derude som ikk får en chance for at vise det.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider