Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 foder. hjælp
Forfatter: 
Dato:  22-06-2011 18:37

hej.


jeg har en DV hoppe.


hun har termin 26 juni.


hun er meget tynd.


men hun får masse af foder, hø, græs og halm.



hun får i foder:

majs

lucerne

olie

travo performance

3 gange om dagen


hø 2 gange om dagen.


halm, kan hun bare tag når hun vil.


græs 3 timer over 2 gange



hvad giv i jeres heste?


er nemlig meget træt af folk siger at min hest har det dårlig, men det har hun ikke.

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg ville få
Forfatter: 
Dato:  22-06-2011 18:42

fat i noget foder der er beregnet til drægtige hopper.

syntes ikke det lyder som en fornuftig foderplan du holder dig.


sørg for at give hende alt det hø hun kan spise. udover græs og så få fat i noget drægtighedsfoder.


har godt set billederne inde på hg. og hun er altså ikke noget kønt syn. kan ikke forstå dine alarm klokker har ringet.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Mager hoppe
Forfatter: 
Dato:  22-06-2011 19:55

Så vidt jeg kan læse, så er Travo Performance beregnet til drægtige hopper, så jeg kan nu ike se at foderplanen er så dum, som du antyder Jane.

Har du ikke allerede fået taget gødningsprøve, så gør det, så du kan udelukke orm. Derudover synes jeg du skal lade hende gå på græs, så meget som overhovedet muligt. 3 timer er alt for lidt. Hvis du har en god, velpasset græsmark, er det absolut det bedste du kan tilbyde hende på nuværende tidspunkt. Men du slipper ikke for at fodre ved siden af, når hun er så tynd. Når hun skal i gang med at laktere, så pas på med at give hende foder der indeholder meget stivelse, da det sætter ekstra gang i mælkeproduktionen og måske piller ekstra huld af hende. Men der skal hældes rigtig mange foderenheder ind, så jeg synes du skal få en professionel til lave et forslag til, hvad du kan fodre med ved siden af græsset. Men græs skal hun ha' og masser af det.


Mine egne får kun græs og Salvana OK og jeg har det modsatte problem. De bliver let for runde


Held og lykke med hoppe og foling.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hej igen
Forfatter: 
Dato:  22-06-2011 20:02

rusla har været tyk, men for en måneden siden blev hun tynd.


ingen orm


jeg har haft mange mennersker og dyrlæge til at hjælpe mig.

men de siger at jeg skal giv hende mere foder og majs.


nu får hun tre gange så meget foder som står på hendes foderplan.


1 balle hø på en dag


en masse halm.


og græs



dyrlæge tror at rusla bare er sådan en hest. jeg ved snart ikke var jeg skal gøre mere


men hvad giv du din hest i foder?

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmm.....
Forfatter: 
Dato:  22-06-2011 20:06

mælkeproduktionen eller piller.


hvad er det for nogle?


for så vil jeg købe det imorgen

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mælkeproduktionen
Forfatter: 
Dato:  22-06-2011 20:24

Hvis du giver foder, som indeholder meget stivelse (det gør majs), vil det sætte ekstra gang i hoppens mælkeproduktion, når først hun har folet. Det er ikke nødvendigvis en god idé, når din hoppe er så tynd. Mit bedste råd er at sætte din hoppe på græs mange flere timer. Men det skal være godt græs, der er passet med gødning. Af foder kan jeg anbefale Linamix fra Equifirst evt. suppleret med deres foder til drægtige hopper. Hvis du skifter foder, så husk at gøre det gradvist.

Mine egne hopper får som sagt kun græs og Salvana OK, når det er sommer, men der er heller ikke nogen af dem, som er magre.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Uden at have så meget forstand..
Forfatter: 
Dato:  23-06-2011 07:49

...mener du bør erstatte halmen med mere hø - hun har mere brug for hø end halm, hvis hun skal tage på. Halm fylder uden at give meget andet end struktur til maven. Der er ikke så meget plads tilbage i maven, så du skal nok tænke foder som ikke fylder så meget, men indeholder meget f.eks. supplere med olie. Jeg har glæde af at bruge olie - der skal bare nogle kg. på din hest :O) for når føllet begynder at kræve, så kan du risikere at hun taber sig meget hurtigt.


Vores hoppe er pt. som hun skal være, men må ikke tabe sig - har et føl på 14 dage, udover fuld græs fodres hun 3 x dagligt med Brogårdens Fase 2 til drægtige og diegivende hopper, får lucerne, olie og mindst to trillebører wrap. Hoppen virker mega sulten hver gang vi fodrer hende, trods det at hun plejer at være en småtspisende hest, heldigvis tager hun godt fra og elsker sit foder. Det skal så også siges at hun har fået et meget stort føl, som bestemt kræver en del mælk.


Held og lykke med din hoppe og snarlige følbasse :O)


0
0
Svar på denne tråd
 
 hej igen
Forfatter: 
Dato:  23-06-2011 08:33

hun får også masse af foder, hø og græs.

men hun kan bare selv bestemme om hun vil have halm eller hø.


men tak for hjælpen. :)


jeg vil lukke hende på græs hele dagen :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Malene
Forfatter: 
Dato:  23-06-2011 09:03
Hvad er masser af foder og græs? Du skriver jo tidligere at hun får tre timer græs, det er jo ikk masser. Mine får 24 timer græs. Så er der jo også stor forskel på græsset bare. Er det noget godt grønt græs med masser af næring, eller er det en halv ukrudtsmark hvor de kan finde lidt græs i hjørnerne? Du er nød til at skrive hvor meget den får af hvad og hvilken kvalitet for at der er nogen der har en chance for at hjælpe dig. Husk at når først hoppen har folet og begynder at være diegivende så er det næsten umuligt at smide flere kilo på hende, så går det kun en vej hvis ikk hun er i passende huld. Så syntes bestemt ikke du skal være tilfreds med dyrlægen siger hun bare er sådan en der ikke kan tage på.

Hilsner fra Stald LGM

v/ Michelle Larsen


Tjek vores nye hjemmeside

www.123hjemmeside.dk/staldlgm

0
0
Svar på denne tråd
 
 hej igen
Forfatter: 
Dato:  23-06-2011 09:33

jeg har lavet en foderplan til hende.

foder

1 kg Lucerne

ca 300g Varmebehandlet majsflager

220 g travo performance

6 dl olie

1 balle hø på en dag



men hun går på en mark hvor der er græs, dog ikke meget. men den er grøn

hun kommer bare på en mark hvor der er græs op til maven 3 timer om dagen.

det er nyt græs.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg fodre med
Forfatter: 
Dato:  23-06-2011 10:42

Hej

Jeg har en del følhopper

og de ser alle hamrende godt ud i huld!

Både før og efter foling

Jeg fodre med et tysk fuldfoder i pilleform

det køber jeg direkte hjem fra Tyskland.

Før jeg "mødte" dette foder var mit foderbudget på

det dobbelte og foderstanden ikke så ensartet som nu.

Så jeg er bare en glad hesteejer.


VH Tine og god sct.hans aften til alle



www.stutterietkirsebaergaarden.dk




Lækre føl sælges deriblandt et hingsteemne

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fodring!!
Forfatter: 
Dato:  23-06-2011 14:56

Ja det er en videnskab med fodring og mange forskellige meninger..


Jeg har selv en halvblods hoppe på 17 år, som går med et stort hingsteføl. Hun tabte sig også i starten da hun havde fået føl, men ser nu rimelig godt ud igen..


Jeg fodre pr. dag med:


Lucerne m/ olie 1 kg.

Havre valset: 1 kg.

Linamix: 1/2 kg.

Suregrow: 1.8 kg.


Og alt det græs og wrap hun vil æde...

PS. Hun er inde om natten lidt endnu, men ryger på døgnfold efter denne weekend, så er følskue overstået!


Føl 2011:

BH Romanov - Lauries Crusador xx (Hingst f. 11/2) Til salg.

Tailormade Temptation - Crelido (Hoppe f. 23/5)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tja...
Forfatter: 
Dato:  23-06-2011 16:47

...for det første skal halmen væk, den optager plads for det hø hun kunne have spist i stedet!


Den skal have hø/wrap ad libitum samt græs, lucernen er som fin nok, der er godt med protein i hvilket hun har brug for. Jeg ville desuden tage majsen væk.


Hvor mange kg får hun af det travo performance dagligt?


Hvor mange gram lucerne?



Mvh Nina Nielsen & Plethesten


* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *


http://rasmine.skysite.dk/


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  23-06-2011 18:33

Jeg ville umiddelbart sige at 6 dl olie dagligt er for meget. Mener de kun må få 3 dl og at det er en god ide at give E-vitamin for bedre optagelse (ret mig hvis jeg husker forkert).


Ellers ville jeg forsøge skift til et reelt drægtighedsfoder.


Nu ved jeg ikke hvad der forhandles der hvor du bor, så det er svært at sætte navn på et produkt.


Selv bruger jeg TM Hors Balance + wrap ad libitum


Hors Balance, pilleversion
20 kg sække, 1000 kg Bigbag eller løs vægt.
Pris per sæk incl. moms: 152 kr.

Udvalgte indholdsgarantier (vejledende):



Energi

Protein

Fedt

Fibre

Stivelse

Lysin

91 Fe

25,5 pct.

8,2 pct.

6,9 pct.

7,0 pct.

14,7 g/kg



Som du kan se er stivelsesindholdet ret lavt, så du kan sagtens give lucerne, havre, byg eller majs ved siden af. Selv jeg er jeg ikke den store tilhænger af korn, men mine hetse har heller ikke brug for det, så flipper de baglæns tror jeg. Men du kunne evt. finde en god lucerne med olie og give noget korn ved siden af sammen med 3 dl olie.


Men find ud af ville produkter du har tilrådighed og snak med producenterne om hvordan en foderplan bedst hænger sammen.


Desuden vil jeg nok lade hene gå på GODT græs mere end 3 timer og når hun går på sparsomt græs, ville jeg sørge for hø/wrap til hende.


Er hun tjekket for orm, tænder og med blodprøve???


Lille hus sælges, se præsentation.


Venter Sunny Boy føl juni/juli.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hej...
Forfatter: 
Dato:  23-06-2011 21:15

halmen er væk nu. hun har bare halm i boksen.


lucerne: 1,5 kg

travo performance: 220 g



jeg har bare fået lavet en foderplan.


men jeg vil tag op og snakke med dem imorgen.



hun har ingen orm

december fik hun ordnet tænder


0
0
Svar på denne tråd
 
 havre????
Forfatter: 
Dato:  23-06-2011 21:26

er havre godt for hende?

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  23-06-2011 21:44

Det er vist generelt en smagsag og et spørgsmål om hvilken hest man har om man skal bruge korn (havre, byg, majs).


Vi har aktuelt 6 heste hjemme, ingen af dem har behov for det. Min tidligere låne/ridehest, overvejede jeg en overgang om hun sku ha noget havre for at få lidt mere krudt, men så kom kong vinter og vi fik ikke redet meget og hun fik derfor heller ikke behov for det.


Lille hus sælges, se præsentation.


Venter Sunny Boy føl juni/juli.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hej...
Forfatter: 
Dato:  23-06-2011 22:20

hvad tager hun så på af?



hun vil ikke spise warp

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  23-06-2011 22:38

Hvis hun ikke vil spise wrap skal hun jo bare ha hø.


Men som jeg skrev længere oppe, så vil jeg smide hende mere på godt græs og når hun går på sparsomt græs, sørge for at hun har hø.


Obs om det er for meget olie hun får...


Hvis du har mulighed for foder fra Brogaarden kunne fase II være en mulighed.



Fase II 2,5 kg/dag

Lucerne 1-1,5 kg/dag

Hø min. 9 kg/dag

Evt. olie 2-4 dl/dag


Lille hus sælges, se præsentation.


Venter Sunny Boy føl juni/juli.

0
0
Svar på denne tråd
 
 tak :)
Forfatter: 
Dato:  23-06-2011 22:42

tak for hjælpen

0
0
Svar på denne tråd
 
 Foder fra Tyskland
Forfatter: 
Dato:  25-06-2011 21:48

Jeg har tidliger haft problemer med at holde hul på en noget ældre hoppe,vi var fra a til z med dyrlægen og ingen orm eller noget andet kunne der findes på hende.

Men vi gik i gang med drægtigheds foder til dem alle langt før vi plejer med vores hopper denne gang og det hjælpe hende meget hurtig..Måske et råd til en anden gang ?


Trine hvad er det for noget foder du får hjem fra tyskland og hvor kan man evt se hvad der i.evt pris og en hjemmeside ?


mvh Jeanette


j.priis
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider