Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Klassisk ridning

 Hvornår er jeg for tung?
Forfatter: 
Dato:  19-10-2019 12:54

Hej :-)

 

Jeg er ny herinde og har lidt svært ved at finde rundt, så jeg

beklager meget, hvis dette spørgsmål allerede er blevet besvaret tidligere.

Jeg skal snart købe en hest, og jeg drømmer om en araber/fuldblod på maks 165 i stang. Den skal bruges til all-round ridning (ikke noget seriøst).

Men jeg vejer 95 kg. og er 162 cm høj, så jeg er i tvivl om, om jeg er for tung til de heste?

Jeg red meget som ung (primært spring), men har ikke redet de seneste mange år. Men jeg er ret sikker på, at min balance er i orden, så jeg ikke sidder skævt på hesten (jeg vil også modtage undervisning, så jeg sikrer mig, at jeg sidder korrekt).

Jeg ved godt, at det er svært at sige noget generelt (jeg har googlet mig til, at man må veje 10-15% af hestens vægt), mem måske I har nogle erfaringer fra det virkelige liv med dette?

 

PS. Skriv endelig, hvis du har, eller kender en hest, som matcher min beskrivelse. Hesten skal opstaldes i en stald med to andre heste med foldtid hver dag :-)

 

På forhånd 1000 tak svar :-)

Dorte (som glæder sig til at blive hesteejer)

0
1
Svar på denne tråd
 
 procent
Forfatter: 
Dato:  20-10-2019 10:50

 

der er rigtig mange meninger om hest/ryttervægt.

 

en meget brugt regel hedder 20% af hestens vægt, men der har for nyligt været en undersøgelse (islænder) om at hesten først var negativ påvirket ved 30%.

de 30% syntes jeg virker af rigtig meget! der vil jeg nærmere sige at de 20 % er passende.

 

men det kommer også meget an på rytterens evner/balance.

jo dårligere rytteren er, jo sværere er det for hesten at bære.

 

hestens bygning spiller også ind. en hest med en lang og svag ryg har sværere ved at bære.

 

en hest på 165 cm vejer gerne omkring 500-550 kg.

 

30% af 500 kg = 150 kg

20% af 500 kg = 100 kg

10% af 500 kg = 50 kg

 

Held og lykke med heste-jagten!

0
2
Svar på denne tråd
 
 hest vs rytter
Forfatter: 
Dato:  20-10-2019 12:51

Det er svært at svare på, da det er meget forskelligt fra hest til hest. Men en essentiel ting er, om numsen passer i sadlen tænker jeg. Mit indtryk er Ihvertfald at araberen tit har et kort sadelleje. Alfa omega er ihvetfald at den hest du finder kan gå med en sadel der passer i str. Til dig

rigtig god "heste jagt"

2
2
Svar på denne tråd
 
 Gammel "regel"
Forfatter: 
Dato:  18-01-2020 11:28

Nu er jeg lidt ældre, og da jeg var barn hed reglen at man max måtte veje 1/7 (=14,3%) af hestens vægt.

 

Det stemmer meget godt overens med en stor engelsk undersøgelse der blev foretaget for ikke så mange år siden, der testede de max. vægte på 10-15-20% af hestenes vægt, og 10% var klart at foretrække, 15% kunne også gå, mens 20% kun kunne accepteres til kortere sjældne ture.

 

Som barn/ung havde jeg en lækker stor 3'er pony, og der kunne jeg klart mærke at han blev mere belastet da jeg nærmede mig de 20% af hans vægt.

 

Så umiddelbart skal du ned omkring 75kg for at ride en ædel hest i den størrelse.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

2
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider