Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Klassisk ridning

 Samlet skridt for hånden - hvordan?
Forfatter: 
Dato:  24-03-2016 13:22

Jeg vil gerne vide noget om hvordan man træner sin hest i samlet skridt for hånden/fra jorden.

 

Når jeg googler får jeg noget om indgangen til piaf ..... og intet der forklarer HVAD man skal gøre for at komme i gang med det - altså samle i skridt.

 

Så forklaringer og links vil være velkomne.

 


Mvh. Sanne

 

Pt. er det mest arbejde fra jorden .... INDE ;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sådan gør jeg
Forfatter: 
Dato:  09-05-2016 11:14

Hej,

 

Jeg har eventlig ventet på, at andre ville byde ind med svar, som jeg også selv kunne lære noget af, men i mangel af dette, kan jeg da fortælle, hvordan jeg selv arbejder.

 

I øjeblikket er min hest i gang med optræning efter et stunt på folden, så jeg arbejder rigtig meget fra jorden. Jeg tager trensen på og arbejder med løsgørende volter, versader og traversader. Vore pirouetter fra jorden går også ganske fint. Vi sysler lidt med skoleparade, men det er på meget lavt niveau endnu. Når hun så er løsgjort og gymnasticeret, tager jeg tøjlerne, som om jeg sidder på hende med en hånd på hver side af manken (hun er heldigvis ikke så høj). Derpå beder jeg hende om skridt i skiftevis kort og lang form, og når jeg med lette anholdninger korter hende ind, går hun på en god dag helt ind i en meget samlet skridt. På en supergod dag går hun selv i gang med tilløb til halve trin, og at dømme efter nogle skarpe øjne, der nogle gange kigger på, gør hun begge dele til UG, så heeeelt galt er det vel ikke.

 

Hvis de lette anholdninger ikke virker, er hun ikke klar til samlingen. Så laver jeg endnu nogle øvelser og prøver igen. Hvis hun ikke er afspændt, skal dette først på plads. Jeg skifter jævnligt plads fra venstre side til højre side for at undgå, at hun kun stiller sig til den ene side. Jeg er ikke kommet så langt, at jeg har helt styr på, hvor hendes stilling og bøjning er henne undervejs, men det håber jeg kommer inden så længe.

 

Det er sådan, jeg arbejder. Det kan sikkert gøres bedre og smartere, men min hest og jeg hygger os med det

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

0
2
Svar på denne tråd
 
 Arbejde for hånd
Forfatter: 
Dato:  29-07-2016 08:38

Nu er arbejde for hånd et vidt begreb, men jeg vil gerne forklare hvordan jeg gør og hvorfor. Jeg går ved siden af hesten og holder tøjlen i én hånd, men jeg bruger ikke tøjlen til anholdning eller samling. Derimod bruger jeg min ryg og muskeltoning som hesten af sig selv tuner ind på når man ikke forstyrrer den i munden eller prøver at "rette den ind" med forskellige hjælpere. Formålet med dette er at hesten begynder at tænke over sin egen kropskoordination og efterligner rytterens muskeltoning (som går ved siden af). Dermed kan man styre samling, tempo, og balance fra jorden med sin krop alene. Hvis man bruger tøjlen til anholdninger m.m. vil hesten miste fokus på sin egen koordination og blot efterligne den korrekte øvelse. Afskubbet vil ikke gå igennem rygsøjlen som det skal.


Følg mig på facebook. Blog, artikler om biomekanik og korrekt træning, skadesforebyggelse og meget mere:

www.facebook.com/Biomekanisk- B%C3%A6redygtig-Ridning- 1803039203250552/

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 At spejle
Forfatter: 
Dato:  29-07-2016 10:51

Hej,

 

Tak til Lisette for den gode beskrivelse. Det er faktisk også den oplevelse jeg får, når jeg træner for hånd. Altså, at når jeg først har hesten afspændt og "lyttende", så er det min krop og mine bevægelser, den reagerer på - det som jeg kalder, at den spejler mig. Når det lykkes, giver det altid et bedre resultat end de dage, hvor den kun næsten "er der".

 

Jeg ønsker bestemt ikke at samle hesten for hånden - det ved jeg godt ikke er muligt. Jeg har en MEGET reaktiv hest, og nogle dage bliver det til en del kvarte, halve, trekvarte og hele parader, før hesten er i den rette "stemning" til at lytte for alvor. Min hest er fuld af turbo og elsker at bruge sine mange kræfter, og så er det ikke altid, det lykkes for mig at få os tunet rigtigt ind på hinanden, må jeg indrømme, sukkk . Men de dage, hvor det så rigtig lykkes - wauw!

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

NU FÆRDIGUDDANNET EQUINE TOUCH PRACTITIONER!

0
1
Svar på denne tråd
 
 halve parader
Forfatter: 
Dato:  29-07-2016 12:16

Jeg laver ikke halve parader for hånden for at sænke tempoet, da det igen vil forstyrre koordinationen og skabe fokus på biddet i stedet for mig. Jeg bruger kun halve parader for tøjlen hvis hesten lægger sig på biddet for at få den til at slippe - intet andet. I starten er det en kæmpe opgave bare at aflægge vanen med at bruge tøjlen til at regulere tempoet med, for det er en indgroet vane hos næsten alle ryttere - det er jo sådan vi lærte at ride Tøjlen er for mig en sensor hvor jeg kan mærke hvad der foregår i hestens krop, jeg bruger den ikke engang til at dreje med.

Hvis man har en hest der trækker meget i tøjlen, lægger sig hårdt på biddet eller stæser derudaf er der forskellige ting man kan gøre. Man kan montere en alm. longeline på forskellige måder så hesten hiver i sig selv i stedet for i din hånd, da det automatisk vil få dig til at hive igen. Ligeledes hvis man har en meget livlig hest der hopper lidt rundt eller gerne vil løbe kan man montere den så man har hold på hesten uden at der er et konstant pres i munden på den.

 

De fleste heste har brug for at komme heeelt ned i tempo for at fange den korrekte rygkoordination, men samtidig er det vigtigt at man ikke bare sænker farten kunstigt f.eks. ved hjælp af tøjlen da vi så har samme problem som før. Det skal gøre via muskeltoningen i de abdominale muskler (mavemuskler). Hesten opfanger og reagerer på bittesmå ændringer i vores holdning og muskelarbejde og justerer sig selv efter det, og vi justerer os selv efter hestens reaktioner. Det er ligesom en samtale der forgår kontinueligt i arbejdet. Jeg kan mærke hvor hesten evt. kompenserer, er skæv, træder for kort, svinger bagparten ud osv. igennem biddet, og justerer mig selv og øvelserne efter det.

 

Jeg har vært igang med at lære dette de sidste 2 år og jeg finder det stadig temmeligt svært nogen gange :-)


Følg mig på facebook. Blog, artikler om biomekanik og korrekt træning, skadesforebyggelse og meget mere:

www.facebook.com/Biomekanisk- B%C3%A6redygtig-Ridning- 1803039203250552/

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Youtube
Forfatter: 
Dato:  26-08-2016 22:05

det Kunnne være en ide at prøve og søge på youtube

 

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider