Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Klassisk ridning

 Akademisk vs. engelsk
Forfatter: 
Dato:  12-11-2014 20:12

Hej.

Jeg er blevet nysgerrig på akademisk ridekunst, og ville derfor hører hvorfor begyndte i at træne ud fra dette? I stedet for klassik engelsk ridekunst?

 

Og er der nogen af jer som starter dressur stævner? Selvom i rider efter de akademiske principper. :-)

 

Mvh. Mie

0
0
Svar på denne tråd
 
 Aka vs engelsk
Forfatter: 
Dato:  13-11-2014 00:45

Jeg begyndte at træne efter de akademiske principper efter at have fået nok af den " almindelige ridning".

Havde en hest i træning der gik Intermediere dressur. Fik undervisning af en meget "dygtig" prof. rytter med hvad dertil hører af træningsmetoder. Det fik mig til at stoppe den ridning!!!!!!!!

Havde længe gået og spekuleret på om der dog ikke var andre tiltalende træningsmetoder som tilgodeså hesten mere.

Det var der:-) og jeg har ikke et fortrudt et sekundt:-))))

 

Tænk at have den samme hest i flere år selvom den har et par skavanker som skal tages hensyn til i den daglige ridning:-)))At juble over et par perfekte skridt:-))

Det er vidunderligt, intet pres, ingen stress, bare nyde hesten og samhørigheden på en helt anden, for mig, livgivende måde. Vi er jo begyndt at TALE sammen. Jeg kender alle mine tre heste 100%.

 

Jeg starter ikke stævner. Er ikke medlem af nogen rideklub.

 


Mie

Bastian/perfect/pamina

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Klassisk
Forfatter: 
Dato:  14-11-2014 17:09

jeg begyndte at ride klassisk, efter min ryg ikke kunne holde til det, samt min hest var gået hen og blevet sur og ked af det. Han var ikke glad mere, syntes ikke mange underviser tager hensyn til hesten. Så jeg sagde stop og prøvede en klassisk dressur undervisere, hvilket passede os begge meget bedre.


Med venlig hilsen

Anita

0
0
Svar på denne tråd
 
 Øjenåbner
Forfatter: 
Dato:  14-11-2014 21:25

der ville noget............

Min veninde sagde for ca. 13 år siden;

Jeg har læst om en mand...vi skal på kursus....

Manden hed Bent Branderup, (det hedder han nu stadig)

Havde redet Prix St. George for et par år siden på det tidspunkt, min hest var nu 23år, (blev 28) .........men hold nu op, røg da fuldstændig tilbage til børnehaven.....BENT RED HAM..... og det gjorde han ikke normalt,

fik jeg fortalt.

Jeg havde jo lært at bære hesten mellem hånd og sæde i 25 år!!!!!

Puuuh jeg var træt når jeg havde trænet.....eller redet to klasser til et stævne...

 

Der er sket meget siden da, jeg vil bare sige;

 

VÆR ALTID ÅBEN OG SE PÅ ANDRE FORMER FOR TRÆNING END DU ER VANT TIL!!!

MÅSKE KAN DU LÆRE NOGET NYT.

 

Skal på 3-dages kursus i næste uge med Ejner som Bent så som 4-års, han er nu 16, så er meget spændt.........

 

Spørgsmål: hvor mange sommerfugle kan man ha´ i maven?????

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Bent B
Forfatter: 
Dato:  15-11-2014 11:42

jeg har også været på kursus hos Bent Branderup som tilskuer for mange mange år siden og har altid været fascineret af ham, tog så på kursus hos hans elev, og hun fortalte at hun først galoperede når de var 8 år trænede primær fra jorden, der forsvandt interessen lidt, da jeg gerne vil ride og ikke kun træne for jord, men i dag mange år efter kombinere jeg det akademiske ind i det klassiske. ?


Med venlig hilsen

Anita

0
0
Svar på denne tråd
 
 akademisk
Forfatter: 
Dato:  18-11-2014 20:49

Jeg har redet middelsvær dressur og spring da jeg var yngre og været hygge/skovtursrytter i en del år og da jeg fik min første "barokke hest" for snart 10 år siden, begyndte jeg at lede efter andre måder at træne/ride på når min unghest blev gammel nok til arbejde.

Jeg søgte efter en "skånsom" måde at træne på, hvor hesten lærte at bruge sig korrekt og blev i stand til at bære rytteren på den bedste måde uden at få skader af det. Jeg havde altid været fascineret af ridningen i Spanien, Portugal, Wien osv hvor der rides "Den Høje Skole" og var klar over, at hvis jeg skulle fokusere på dressuren, så skulle det være klassisk/akademisk.

Jeg var desværre nød til at sælge min frieserhoppe (efter 5 års venskab), da jeg skulle rejse noget kapital for at starte firma og har siden da været meget uheldig med syge heste (en med bronkitis og en med handelsfejl) samt jeg selv der for 5 år siden fik en slem arbejdsskade der ligeledes har bremset mig meget.

Nu har jeg købt en fuldblod i sommers -bestemt ikke ideel til ridning generelt, da fuldblod er lavet til høj fart (fortrinsvis bærende på forparten) fremfor ridning med korrekt bæring på bagparten. Så det er noget af en udfordring med ham -især fordi han har nogle meget stive steder i kroppen fra naturens hånd. Vi er på begynderstadiet for hånd, hvor vi koncentrerer os om stilning, bøjning, smidiggørelse og styrkning af overlinie og bagpart gennem versader og traversader.

 

Heste er jo ikke ligefrem "lavet til at ride på" selvom man gennem koncentreret avl har forsøgt at avle bedre og bedre rideheste. Desværre er bevægelsesmønsteret hos "den moderne ridehest" præget af afskub fremfor bæring og kommer meget nemt til at gå på forparten pga deres bygning og bevægelsesmønter og skader er udbredt.

Uanset hvilken hest vi har med at gøre, så er det vores ansvar at lære hesten at bære sig korrekt således at den i det hele taget er i stand til at bære os på sin ryg. Det er dog en meget lang proces -ifølge de gamle mestre tager det gerne 10 år fra tilridning til den høje skole og desværre er processen blevet speedet meget op gennem den periode, hvor hesten blev mere og mere populær blandt "almindelige folk" og flere og flere havde mulighed for at have hest som hobbdyr og stævner er blevet så udbredt.

Nu er det ikke unormalt at se 8-9 årige heste i fx grand prix klasserne og der er ikke noget at sige til at så mange heste går til indenfor ridesporten.

 

Som du nok kan fornemme så er tempoet indenfor AKA noget helt andet end indenfor den "gængse ridning" og den kan godt virke lidt langsommeligt i starten og der er en del "selvstudium" i aka. Der er selvfølgelig nogle der gør tingene MEGET langsomt og jeg har da også set ekvipager der nærmest har lullet sig i søvn og ligesom stavnerer i deres træning og laver det samme om og om igen istedet for at rykke lidt fremad igen. Men jeg tror nu ikke at det er reglen fremfor undtagelsen med disse typer, men i forhold til "moderne dressurryttere" ser det nok ud som om vi aka-ryttere står stille.

 

Jeg synes det er en meget spændende forvandling som både hest og rytter gennemgår. Man bliver som "rytter" -eller måske rettere "træner" (da meget foregår fra jorden i starten) virkelig bevidst om hvad der sker i hestens krop, når du træner dressur for hånd, da du vil få øje på detaljerne og de små, fine nuancer i øvelserne når du har hesten foran dig.

Når først man kommer op på ryggen efter et grundigt stykke forarbejde fra jorden, så er det en fantastisk følelse at sidde på en hest der arbejder godt gennem hele kroppen og føles stærk og smidig!

 


Næsten ny Wintec Pro med garanti og ekstra kopjern -NEDSAT til 3800 kr!

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=56&i=3459&t=3459

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Klassisk dressur
Forfatter: 
Dato:  20-11-2014 20:53

Hej Mie

 

Jeg red i mine teenage år hos nogle af de dygtigste beridere i dk og stod med en syg hest. Det blev jeg træt af så jeg flyttede hesten på landet og stoppede dressur træning og havde de efterfølgende 12 år sunde heste, hvor jeg primært red i skoven.

 

Så løb jeg ind i min nuværende hest som jeg har haft i 10 år, og hun forlangte noget mere.

 

Jeg havde en fornemmelse i maven af hvad jeg ville lære. Hesten skulle trænes til at være et glad og sundt dyr i balance.

 

Så efter at have besøgt mange mange MANGE forskellige trænere, fandt jeg Pia Madsbøll og Anja Beran som har været og er mine mentorer. De er begge uddannet i Portugisisk klassisk dressur.

 

 

Jeg starter ikke ridestævner da det aldrig har sagt mig noget. Jeg startede i sin tid 2 stævner som teenager. Det første blev jeg nummer sidst i, og det andet blev jeg nummer et, men det sagde mig ikke noget. Træningen af hesten og se den vokse psykisk og fysisk er det jeg brænder for.


Lea Grove

Kommunikation er grundlaget for rytter og hest imellem

http://www.hesteinstituttet.dk

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 spørgsmål - hvordan træner I jer selv?
Forfatter: 
Dato:  07-01-2015 19:23

Jeg kom sådan til at tænke på. Når nu i går så længe og arbejder fra jorden (som jeg drømmer om at komme igang med), hvordan forbereder I så jer selv fysisk på at komme op på hesten? Alle ridemusklerne er jo lost og balancen i mindre træning.

 

Jeg forstår godt, at en hest i rette bæring er lettere at ride på, men alligevel.

 

Hvis jeg kommer igang med akademisk, hvordan forbereder jeg så sideløbende mig selv, så min fysisk kunnen er mest optimal, inden jeg hopper op på min hest igen.

 

Pt rider jeg slet ikke, da jeg ikke ved hvad jeg vil med det og med min hest.


 

 

Kilden

Heste er en dyr hobby, men billig terapeuter.

 

Opdræt af mikroheste.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Klassisk dressur
Forfatter: 
Dato:  09-01-2015 12:07

Min hest er endnu ikke tilredet, men jeg vil gerne ride klassisk dressur - af den type, hvor der er fokus på ligeudretning, takt, funktion (f.eks. bæring) fremfor form - Jeg har fundet dette i Kirsten Hansens undervisning (kirstenalexahansen.wordpress.com/). Jeg har ikke fundet andre undervisere, der har den samme erfaring med remonteridning, som Kirsten har.

 

Jeg svarer ikke helt på dit spørgsmål, det beklager jeg, men jeg ville nok egentlig bare sige, at jeg føler at jeg har fundet en træner, som kan give mig det, som de øvrige begrunder deres valg af akademisk ridning med. OG jeg kan ride stævner, hvis jeg ønsker det en dag :)



Med venlig hilsen
Mette

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kom til longe/ridekursus
Forfatter: 
Dato:  09-01-2015 14:53

med Christoffer Dahlgren

kig under arrangementer.....

håber det er i orden at jeg henviser fra denne tråd,

netop pga. ovenstående debat.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Xxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  09-01-2015 20:06

Jeg kan ikke finde det kursus. Kan du give en ledetråd?

mvh. Dorte


Klinik For Kranio Sakral Terapi.

kraniosakralterapi.eu

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider