Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Klassisk ridning

 Grundtræning
Forfatter: 
Dato:  19-03-2014 06:59

Jeg overvejer at købe en 2 et halvt årig, som jeg så vil arbejde med fra jorden af indtil den er klar til rytter. Hvad er jeres erfaring i bøjning og voltearbejde, skal de helst være omkring 4? Har læst at nogle traditionelle ryttere siger, at man skal vente med voltearbejde og bøjning, men det kan jeg jo ikke få til at hænge sammen med den måde vi arbejder med bøjning fra jorden af.

 

Vil være glad for at høre om jeres træning af ungheste :-)

 

Mange hilsner Trine

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  19-03-2014 11:37
Bøjning og volte er som sådan ikke et problem, der er hvor ofte og hvor længe man træner :-)

At introducere en 2,5 års for kapsunen og træne 5-10 min 1-2 gange i ugen er ikke er problem.


Jeg ville dog prioritere gåture ud og se verden højere.

Det kommer meget an på deres mentalitet, hvor moden den er i hovedet. Nogle 2,5 års er færdige efter 2 min, andre tager en time uden at blinke.

Vh Githa Clausen

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vi starter dem normalt
Forfatter: 
Dato:  19-03-2014 16:18

med at ride ud i naturen et halvt til et år,især hvis de ved start kun er 3-3.5 år, dvs de får rytter på i ridehus en 5-8 gange, så går vi ud med hjælper til fods 5-10 gange og så rides hesten på lette ture ca 3-4 gange / uge det første årstid, både alene og med andre heste. Derefter banearbejde et par gange om ugen, samme med at turene fortsættes (rigtig meget dressurtræning laves næsten bedre i terræn end på tur).

Den model forudsætter jo så, at hesten ikke får en hjerneblødning af at være ude i terrænnet og at rytteren er en fornuftig een der er tryg for hesten at være sammen med.....ellers kan man ikke gøre det sådan.

 

De eneste hvor banearbejdet starter tidligt, er unge hingste, da de gerne skal have en endnu mere bundsolid-lydigheds-indlæring, inden de vågner og bliver hormon-kække. Dvs de går tur ud og ser verden et antal gange når de er 1 og 2 år (kunne gå væk fra flokken, trafik, at mennesket er chef, forskelligt vejr og halløj) og så ved 2,5 år har vi startet akademisk grundarbejde i skridt med lydighed, bøjning, overtrædning, ned-og-frem-søgning, versade og traversade, longekommandoer, alt på kapsun......bare i skridt, IKKE longerings arbejde i trav.

Det kan man godt hygge sig med et halvt-et år, inden man vil kravle på ryggen...derefter følger så ridning i terræn og så dressuruddannelse.

 

Så ja, man kan godt starte i det små tidligt, bare man undgår egl. longering og holder sig i skridt, går over bomme, vænner til halløj og simple lydighedsting som overgange op og ned i trav, men ikke egl. travarbejde på volte hos de unge.

Vi laver ikke meget egl. longearbejde og først fra 4 år, generelt.

 

Vores er altid tjekket tænder og kiro, inden de laver noget udover at gå tur i terræn og på vej.Sadel/lammepude får de først på, når de skal trave med rytter..............eller rides alene ud.

Rækkefølgen og mængden af træning afhænger jo også meget af hestens mentale kapacitet og dens bygning, modenhed og forhistorie.

Vi har to knapt 2 års hingstebasser som skal ud at gå tur i år (de er siamesiske tvilinger, så det er det egl arbejdspunkt), trailertrænes og det er det for sommeren. De lærer rigeligt hurtigt.....

Min 5 års hoppe har fået føl og når føl-ungen på nu 9 mdr. er kastreret, stopper vi patteriet og så skal hun lidt igang. Hun er en vågen lady, trafiksikker, vant til at gå tur, har været i byen en gang og skal så gå lidt alm venligt arbejde fra jorden, let longe i skridt og trav, basis-aka´sk + tilvænnes rytter i sommer/efteråret i år.


 

Opstaldning Sorø;gode og sikre forhold.

Working Equitation bane, ridehus og masser af terræn.

0
0
Svar på denne tråd
 
 tak for svar
Forfatter: 
Dato:  21-03-2014 08:14

 

 

Tak for svarene, det er meget inspirerende :-) Jeg glæder mig til at komme i gang ...

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider