Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Klassisk ridning

 at stille kontra
Forfatter: 
Dato:  11-02-2014 11:20
Jeg var ude og se undervisning for nylig, alm berider, hvor rytteren blev bedt om at stille hesten kontra. Som gymnasticerede øvelse, virkede det ikke ulogisk i situationen.

Selv er jeg da også af den holdning at der ingen grund er til at udelukke versade i kontra, som akademisk rytter. Jeg kan ikke se hvordan det skulle forstyrre uddannelses stigen.


Men er det aka korrekt? Ville man stille kontra? Står der noget for/imod i nogle af bøgerne? Har nogen oplevet at det er blevet brugt/berørt teoretisk.


Jeg synes fx ikke at det giver mening med kontra eller versade i kontra på buet spor, kun på lige spor.

Vh Githa Clausen

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det kan du da sagtens
Forfatter: 
Dato:  13-02-2014 22:48

...det er da brugt allevegne med kontraversader og iø verdens bedste øvelse til at forberede changementerne, altså at man skifter en 5-10 gange pr langside mellem retvendt og kontraversade, først i skridt, siden i trav.

Det går også fint på buet spor.


 

Opstaldning Sorø;gode og sikre forhold.

Working Equitation bane, ridehus og masser af terræn.

0
0
Svar på denne tråd
 
 akademisk
Forfatter: 
Dato:  16-02-2014 20:45

Tak

Men ville man kalde det akademisk korrekt? Mener da at BB meget specifikt kun snakker om versade, travers og renvers.

Ikke at det er så vigtigt om det er aka, undrede mig bare over at det virkede som en udbredt øvelse at ride kontra, når jeg ikke havde set det før


Er der en anden gymnasticerende tanke bag eller?


Vh Githa Clausen

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg har et bud...
Forfatter: 
Dato:  19-02-2014 20:02

Branderup definerer "indvendig" som "den side, hesten er bøjet til" og "udvendig" som "den side, hesten er bøjet væk fra".
Med den definition bliver det irrelevant, hvor barrieren/ridebanehegnet måtte befinde sig.

Branderup bruger ikke meget krudt på at skelne mellem "indvendig bagben-øvelserne" versade og kontraversade. Der kan være et højre-indvendigt bagben eller et venstre-indvendigt bagben. Det er selvfølgelig teknisk mere udfordrende at ride en venstre versade end en højre versade højre om på en ridebane, men øvelsen hedder stadig "versade".


Modsat med "udvendig bagben-øvelserne". Der kan stadig kun være enten et højre-udvendigt bagben eller et venstre-udvendigt bagben, men man kan forfine skolingen af udvendige bagben ved at arbejde med pirouetter. Og så giver det mening at tale om "almindelig" dvs. traversal pirouette, hvor udvendig bagben træder til tyngdepkt, i en vending om bagparten og "omvendt", dvs. renversal pirouette, dvs. udvendig bagben træder til tyngdepkt i en vending omkring forparten.
Udtrykkene "travers" og "renvers" kan selvfølgelig også bruges i galoparbejdet. Det er ikke lige så let at ride højre om på ridebanen i venstregalop som det er i højregalop

 

Så det er muligvis fordi, BB har tænkt sit system som brugsridning, der ikke nødvendigvis skal foregå i en indhegning, men gerne lede frem mod galoparbejde, at han ikke taler om kontraversader.

 


Der Vorteil der Klugheit besteht darin, daß man sich dumm stellen kann - umgekehrt ist es schwieriger!

 

www.sausau.dk

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 men han laver dem tit
Forfatter: 
Dato:  20-02-2014 00:09

og bruger piruetterne meget, i begge de versioner som Tanja beskriver.

 

VOLTE er opr. italiensk og beskriver en cirkel hvor bagbenene træder i forbenenes spor, men på fransk i Guerinieres tid, er en ordinær volte en firkant med runde hjørner, hvor bagparten er nærmest centrum (dvs traversalt), og en revers-volte har forpaten nærmest centrum (altså versade-agtigt).

 

Der advares mod at lade hesten læne sig forståelsesmæssigt op af hegnet/barrieren, fordi den så måske lærer udenad (dvs bruger den fysiske afgrænsning som indlæring) snarere end at forstå hjælperne fra rytteren.

 

Der var allerede dengang en diskussion om det fornuftige i at lave sidebevægelser på cirkel vs. langs hovslaget/ på lige linier - risikoen på cirkel, er at sende hesten på forparten, gøre den tung fortil.


 

Opstaldning Sorø;gode og sikre forhold.

Working Equitation bane, ridehus og masser af terræn.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider