Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Klassisk ridning

 Traversader - hvordan?
Forfatter: 
Dato:  14-01-2014 12:30

Hej derude :)

Jeg har besluttet mig for, at min pony og jeg skal til at lære traversader. Vi trænger til noget nyt at rive i

Jeg har læst i BB's bog, men der er ikke mange fif til selve indlæringen af traversaden.


Jeg vil også gerne lære ham øvelsen fra jorden først.
- Problemet er, at jeg ikke kan finde ud af at placere mig ordentligt - står jeg på indv. side, går han "bare" versade - og prøver jeg at rykke hans forpart ud til hovslaget, ryger bøjningen, og han ender med at gå lige ud på hovslaget i stedet for at traversere.

I samme stil sker det, hvis jeg prøver op af midterlinjen til skiftevis den ene og den anden side - så rykker han ikke bagparten ud, men forparten - så han går versader op af midten istedet for traversader...

Hvordan har I gjort?

Mon det er en god idé at lære ham at rykke bagparten for berøring med pisken? Så jeg kan gå foran ham og dirigere bagparten ud hvor jeg vil have den?
(Jeg ville bare så gerne lære traversader uden at behøve røre ham - så det udelukkende var mit kropssprog, der fortalte ham, hvordan han skulle bevæge sig - som vi gør i versaden.... Men jeg kan simpelthen ikke gennemskue, hvordan jeg i så fald skal placere mig! )

Måske skal jeg bare væbne mig med tålmod - vi har kun trænet det én dag..
Men derfor er det jo altid rart at høre andres erfaringer alligevel

 


MVH Kristine

 
0
0
Svar på denne tråd
 
 Videoer
Forfatter: 
Dato:  14-01-2014 17:07

Jeg mindes engang at ha set nogle gode videoer på you tube. Om indlæring af traversade. Prøv evt at Google det eller søg på you tube.

Det er næsten hurtigere;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 traversade
Forfatter: 
Dato:  14-01-2014 19:05

Jeg kan huske, jeg synes det var rigtig svært at lære, fordi jeg ikke forstod hjælpen i starten - indtil det lykkedes, så gav det pludselig mening.

Jeg havde underviser på, da jeg lærte det, og hvis ikke jeg havde haft det, havde jeg nok aldrig lært det. Synes helt klart du skal få hjælp af én der ved noget om det. Det behøves jo ikke være den allerdyreste og allerbedste, sålænge du bare skal undervises i basis. Der findes mange akademiske ryttere rundt omkring, der vil kunne lære dig det (billigt) så det ville jeg gøre :)


"The difference between the show-horse and the school-horse is that the show-horse remembers the exercise the school-horse understands the aid."
Bent Branderup

0
0
Svar på denne tråd
 
 fra ryggen
Forfatter: 
Dato:  14-01-2014 20:52

Malene - jeg tror egentlig, at jeg har forstået hjælperne fra ryggen. Så måske skal jeg bare prøve fra ryg - jeg ville bare gerne lære ham øvelsen fra jorden, inden jeg sætter mig op.
Jeg kan bare ikke få min egen placering på jorden til at give mening

Så jeg skriver mere for at høre, hvordan andre indlærer fra jorden.
Det kunne jo være, at der var én, der havde et fabelagtigt tip (eller link til en undervisningsvideo).


MVH Kristine

 
0
0
Svar på denne tråd
 
 kaprioledk
Forfatter: 
Dato:  14-01-2014 21:55

Som en nævner kan du på youtube søge på kaprioledk, så finder du en masse videoer med hvordan bl.a. traversade udføres fra jorden og på hesten.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg gør det at
Forfatter: 
Dato:  15-01-2014 21:56

1. Stiller hesten langs barrieren, med næsen ligefrem, men stillet ind i nakken.Står selv med næsen mod bagparten.

2.Toucherer med pisken på udv del af bagparten/krydset ...tut-tut, og roser når den svinger måsen inden for sporet. Samtidig løfter jeg pisken lodret.

3.Går et par skridt frem og gentager....roser osv.

4. Når hesten er rolig og fornuftig med at svinge måsen ind, bakker jeg og hesten følger med i traversalstilling...laaangsomt og få skridt i starten.

5. Der går ikke mange gange, før hesten går sine traversader for en lodret pisk en hel langside.

 

Det er svært hvis den er 180 cm, ham den søde kæmpe måtte vi være to om...men alt op til 165 cm (hvor det er nemt at nå udvendig med pisken) har lært det på en 3-5 trænings-sessioner a 10-15 min.

 

Hvis den er stiv i lænden, kan den ikke.


 

Opstaldning Sorø;gode og sikre forhold.

Working Equitation bane, ridehus og masser af terræn.

0
0
Svar på denne tråd
 
 travers fra jorden
Forfatter: 
Dato:  21-01-2014 14:19

marije de young har disse gratis videoer m forklaring på hvordan man gør, hun er super

 

straightness-training.kajabi.com/sp/ 2225-fe2225

1
0
Svar på denne tråd
 
 Traversade
Forfatter: 
Dato:  25-01-2014 20:29

Jeg gør på samme måde som Eva. Dog skulle der mange gange til før mine lidt langsomt opfattende older, forstod det. :-))

 


Part søges til min oldenborg hoppe. Skriv for mere information.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Stop indvendig skulder
Forfatter: 
Dato:  06-02-2014 09:44

Et lille trick... Stop indvendig skulder og hesten vil fortsætte sit momentum ved at svinge numsen ind. Tadaaa!

 

Gå på indvendig side foran hesten langs barrieren. bøj hesten til indvendig og løft indvendig tøjle og før den ind på halsen lige over skulderen. Hold tøjlerne i een hånd og pisk i den anden. rør hesten foran på spidsen af skulderbladet med en finger eller håndtaget af pisken.

Dette skulle gerne få hesten til at svinge numsen mod indvendig = Tag fingeren/pisken væk og giv tøjle.

 

Min hest går traversalt i det øjeblik jeg løfter indvendig tøjle og lægger den på halsen af hesten.

 

Rikke


"The aim of the art is not only to ride a well conformed animal, but to get the very best out of those that have been less gifted by nature..."

(Ludwig Hünersdorf)


0
0
Svar på denne tråd
 
 evas metode..
Forfatter: 
Dato:  06-02-2014 11:57

den bruger jeg og den virker på mine to.

Syntes det var nemt at få hesten til at lære det, når jeg brugte evas metode.

 


 


IMC nu med ny PROP.

 

 

 

 

 

 

 

SORT HAVRE SÆLGES 4370 ST.MERLØSE

.

 

 

 

Spansk-klassisk trense sælges.

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=9&i=398396&t=398396

0
0
Svar på denne tråd
 
 ligesom eva
Forfatter: 
Dato:  12-02-2014 12:24

Jeg har indlært traversaden ligesom Eva. Dog havde jeg stor hjælp af, som du selv skriver at jeg havde lært min hest at indparkere, hvilket vil sige at han havde lært kun at flytte numsen ved tap af pisken på modsatte side af hvor jeg selv stod, så kunne jeg ligesom stille mig foran hesten og "hente" numsen ind og så derfra gå baglæns og så fulgte hesten efter i traversade form :)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider