Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Klassisk ridning

 Sadel-frustrationer
Forfatter: 
Dato:  11-01-2014 13:56

Hej.

Nu er jeg simpelthen nødt til at lave det her indlæg, da jeg er ved at være alt for ærgerlig.

 

Jeg købte i efteråret en sadel.

Fandt efter noget tid ud af, at jeg ikke havde fået den i den størrelse jeg havde bestilt. Den var for lang.

Henvender mig til forhandleren. Som vil tage den med leverandøren. Jeg venter med at sende den "forkerte" retur.

Venter nogle uger. Det tager jo lidt tid at fremskaffe en ny sadel. Men det er jo ikke min fejl så mener naturligvis at jeg skal have en sadel i den rigtige størrelse...

Nå. Kontakter igen. Leverandør og sælger er stadig ikke engang blevet enige om hvor fejlen ligger. Og jeg troede min nye sadel var på vej. Snydt igen! ;)

Venter et par uger. Kontakter igen idet jeg ikke har hørt fra dem og endvidere har fundet ud af, at sadlen også glider frem. Og at det nok er dét der får hesten til at reagere så kraftigt.

Der er nu gået et par uger og jeg har stadig ikke hørt fra dem. Jeg tænker at jeg snart skriver til dem igen...

 

Jeg har iø ikke lyst til at hænge dem ud med navn - endnu.

 

Men jeg vil rigtig gerne have nogle råd til hvordan jeg får fat i en sadel der passer.

Jeg er bange for at jeg slet ikke kan få en klassisk sadel.

Hesten blev tilredet i en BB gammel model der var for smal og lidt for lang - uden problemer. Men jeg har ikke råd til den nye BB.

Min egen er til den brede side for plads til at vokse og er jo så også for lang. Men den glider frem på manken og klemmer skuldrerne. Til trods for at jeg har en varmblods type, som er markeret.

Jeg har overvejet at købe et antiskrid underlag, men synes det er et skråplan.

Hvad gør i andre?

 

Tingene kompliceres af at jeg SKAL have en sadel der passer. Han er så følsom at nuværende sadel, før vi fandt ud af problemet sendte mig på skadestuen. Det var en rigtig grim oplevelse som helt sikkert udelukkende skyldes sadlen. Dvs. at vi skal bruge lang tid på at bygge tilliden op. Fra begge sider. Men vi kan ikke engang rigtig komme i gang før jeg får den nye sadel. Som ikke engang er på vej...

 

Jeg har overvejet at købe en lammefætter sålænge. Men igen, hvor længe? Og jeg har heller ikke råd til at bruge flere tusinde på det.

 

Så altså:

- Hvad gør man ved en sadel der glider frem?

- Hvordan speeder jeg forhandleren op?

- Hvad gør jeg i mellemtiden med ridningen?

- Har i nogle gode tips til at få tilliden tilbage?

 

Hold nu op hvor er det her en ærgerlig start.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  11-01-2014 19:47
Til en start så er epona ganske nem at udvide, koster 1500,-. Laves af to her på Sjælland.
Det hjælper selvfølgelig ikke på længden. Hvor meget er den for lang?

Jeg har selv og kender flere der har trænet sig til flere cm anlægsflde. Hvor langt er hesten i træningen?

Forhandleren ville jeg nok gå lidt mere til, du har umiddelbart været mere end rimeligt tålmodig. Ellers må du have pengene retur. De har jo ikke leveret den vare du har købt og betalt.

Ang lammefætter så er de vældig hyggelige og bredt anvendelige, men den er dyr som nødløsning i x mdr. Jeg ville heller aldrig tilvælge den på bekostning af en ordentlig læderbomssadel. Den invitere ikke ryggen op som en god sadel kan gøre.

Sadler kan være svære, men når man finder en god en, så er det al bøvlet værd 😊

Vh Githa Clausen

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mange tegn
Forfatter: 
Dato:  12-01-2014 10:21

Tak for dit svar!

 

Jeg må hellere lige udrede en misforståelse med det samme: Den sadel hesten blev tilredet i er ikke min og jeg kan heller ikke købe den. Pt. kan jeg jo kun ride i skridt, så hvor lang dyret er i træningen kan jeg ikke sige noget om. Uanset så har jeg ikke lyst til at satse på en sadel der er for lang. :)

 

Fint forslag med at levere den tilbage og få pengene retur. Det kunne faktisk godt være, at det blev "enden" på det, så jeg slipper for mere besvær og ventetid. Hvis de så bare går med til det... Det har bare været så svært at finde en der kunne passe i længden, så jeg frygter lidt at jeg så skal over i en traditionel sadel. Så meget er der desværre heller ikke at vælge imellem i ved de klassiske sadler.

 

Og tak for opmundringen. Jeg håber dælme det lykkes. Gerne snart, så vi kan komme i gang igen. :(

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  12-01-2014 17:20

Hvor kort er den da?

Spørger fordi jeg da kender til en 5-6 stykker omkring 44-46 cm


Vh Githa Clausen

0
0
Svar på denne tråd
 
 Retur til forhandler
Forfatter: 
Dato:  12-01-2014 20:01

Jeg ville sende retur til forhandler. Hvis du har haft den siden efteråret. Hvorfor har du så ikke leveret retur for længst.

hvilken model er det?

 


Part søges til min oldenborg hoppe. Skriv for mere information.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Aaaargh
Forfatter: 
Dato:  12-01-2014 21:55

Nu åd den mit lange svar!

 

Der er kun 42/43 cm pga stor skulder. Mener i at en smallere bredde vil kunne hjælpe på at den glider? Den har jo siden tabt muskler, så nu er det ligesom kun skuldrerne der stopper. :(

 

Mette, jeg er også ved at nå dertil. Men fordi der gik noget tid før jeg oldagede fejlen - jeg kunne jo se at sadlen var "min" og så først numrene efter halvanden mæåned - føler eg jo lidt det er min skyld. Og så er jeg bok bare for konfliktsky og god af mig. Men vil i mene at det er fair at sende den retur nu og forlange alle sine penge tilbage?

 

Jeg vil helst ikke opgive firmaet nær jeg ikke kan slette igen :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nu er det jo
Forfatter: 
Dato:  14-01-2014 12:39

de færreste sadler der findes ned til 42-43 cm og om det er nødvendigt den er så kort, kommer ret meget an på hestens bygning, så jeg kunne rigtig godt tænke mig at se et billede af mulen lige fra siden.

 

Der er 3-4-5 sadler der kan fåes "små nok" til en ryglængde på 42-43 cm, men meget kommer an på bygning, bevægemønster, uddannelsesniveau osv; altså om man kan tillade sig at gå et par cm længere bagud. De gamle Epona er 44-47 cm og generer sjældent i tilridningsstadiet.Ligeså kan kopfjernene i Epona og Diva udvides og ændres i det uendelige, MEN faconen på det jern sadlen er født med er jeg dybt uenig i (jeg har to Epona som begge er ændret, ligeså den tredje, som jeg har solgt).

 

Jeg vil til hver en tid hellere have en lidt for bred sadel og så et underlag med paneler til at bygge op, det er meget sundere for hesten.Og jeg ville aldrig bruge en for lang sadel.....

 

Synes godt du kan levere den anden sadel tilbage, hvis ikke problemet er på vej til at blive løst nu.En hest med meget markerede skuldre befinder sig som regel ikke topgodt i en stiv sadel

 

De der fåes ned i 42-43 anlægsflade er Diva, Zenobia, gammel Epona 16",Sensation, Baloun og måske kulfiberbom Pessoa+Trainers i 15-16 ".

 


 

Opstaldning Sorø;gode og sikre forhold.

Working Equitation bane, ridehus og masser af terræn.

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  26-01-2014 23:25
Jeg ville os kæmpe for at få pengene tilbage hvis jeg var dig og så starte forfra i sadelhelvedet... Jeg købte et ride-on pad mens jeg ledte efter sadel. De kan fås brugt til 6-700 kr eller 800 fra ny. Den er uden stigbøjler, men man får forbavsende meget støtte og tryghed med det. Det er let trykfordelende så man ik belaster ryggen så meget som uden sadel.
Jeg har selv købt en sensation og er rigtig glad for den og den ligger fantastisk på hesten, men den ser ik så klassisk ud ;-)
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider