Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Klassisk ridning

 Skoleparadens udvikling
Forfatter: 
Dato:  26-12-2013 19:48

Ville lige dele dette billede med jer, af vores lang-fra-perfekte-arbejde, men som viser vi da ikke går baglæns ihvertfald, og selvom det har taget mange år at komme der til, så bevæger vi os fremaf, i snegle fart En dejlig reminder til mig selv, når jeg føler vi ingen vejne kommer!


Billede



og her det nyeste billede i stor størrelse


Billede



 


Sagde Maya

Med den talentfulde charmetrold, Vito

 

 

"..my horse will dance for me, just for a kiss.."

www.facebook.com/VitoSaelberck

7
0
Svar på denne tråd
 
 Hvor er I altså
Forfatter: 
Dato:  27-12-2013 23:54

seje og søde......


 

Opstaldning Sorø;gode og sikre forhold.

Working Equitation bane, ridehus og masser af terræn.

1
0
Svar på denne tråd
 
 jamen...
Forfatter: 
Dato:  29-12-2013 23:31

tusind tak


Sagde Maya

Med den talentfulde charmetrold, Vito

 

 

"..my horse will dance for me, just for a kiss.."

www.facebook.com/VitoSaelberck

0
0
Svar på denne tråd
 
 skoleparade
Forfatter: 
Dato:  30-12-2013 09:32

Hvor er han dygtig:-)

Det har du gjort godt:-)

 

Dejligt at se dit fantastiske arbejde med Vito.


Mie

Bastian/perfect/pamina

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Super gode
Forfatter: 
Dato:  31-12-2013 14:04

Hvor er i gode. Dejlig at have en af de små pelstrolle, som også gider laver noget. Har haft en. Hun tænkte ikke på andet end mad. :-))

 


Part søges til min oldenborg hoppe. Skriv for mere information.


1
0
Svar på denne tråd
 
 tak skal
Forfatter: 
Dato:  01-01-2014 17:27

Tak skal i have ham her tænker heller ikke på andet end mad, men har bare lært at kende forskel på spisetid og arbejdstid


Sagde Maya

Med den talentfulde charmetrold, Vito

 

 

"..my horse will dance for me, just for a kiss.."

www.facebook.com/VitoSaelberck

0
0
Svar på denne tråd
 
 Flot - flot
Forfatter: 
Dato:  19-01-2014 11:58

Hvor ser det godt ud, og uden at have forstand på 'skoleparader', så kan jeg i hvert fald se en pony, der bliver bedre og bedre til at sætte sig og lægge vægten bagud. Forbene står jo tydeligt mere og mere lodret - og til sidst endda en smule fremad.

 

Jeg var nysgerrig og fandt forskellige videoer om skoleparaden. Det jeg ser er heste, der går fremad, bremses op, træder ind under sig og får et let bagud-rettet signal så de lægger vægten mere og mere på bagparten.

 

Så tænker jeg: hvad med tilbagetrædningen? Bruger man overhovedet tilbagetrædning i klassisk akademisk dressur? Og hvis ja, hvordan lærer I hestene at skelne mellem signalerne til at træde tilbage og at lægge vægten bagover?

 

Jeg ved jo at Vito godt kan gå baglæns - også op i en trailer

 

Hvis jeg laver en parade mens jeg rider min hest, så bliver jeg glad, hvis han træder nogenlunde ind under sig i paraden. Hvis jeg så giver ham signal til at træde baglæns forventer jeg, at han løfter sine bagben og træder et skridt bagud. Hvis han i stedet begyndte at lægge vægten bagud ville jeg opleve, at jeg havde problemer med tilbagetrædningen.

 

Derfor min undren og så er jeg også 'bare' nysgerrig. Hestetræning i enhver form er et interessant emne, som jeg gerne vil lære mere om.


Kh NinaSt

1
0
Svar på denne tråd
 
 Nina ...
Forfatter: 
Dato:  21-01-2014 22:36

Kan kun tale for mig og folk jeg kender, hvor vi har et fysisk signal enten pisken over bagpart, eller spm

vito ved lårene. På gode dage er pisken kune pege bag ud, ellers kan jeg duppe lidt :) dog kan han godt forveksle men så forstærkes bak signalet bare ;)

 

og her et helt nyt:

Billede

 


Sagde Maya

Med den talentfulde charmetrold, Vito

 

 

"..my horse will dance for me, just for a kiss.."

www.facebook.com/VitoSaelberck

0
0
Svar på denne tråd
 
 Baglæns - men ikke alligevel
Forfatter: 
Dato:  22-01-2014 12:02

Tak for svar, Maya.

 

Hvis jeg har forstået dig ret:

- tilbagetrædning: signal med tøjle til at gå baglæns

- skoleparade: signal med tøjle til at gå baglæns samtidig med signal med pisk til at 'gå frem med bagben' - i betydningen 'bagben må ikke gå tilbage'

 

Det kan jeg godt se en slags logik i, hvis hesten kan lære at skelne og ikke bliver forvirret - og det ser det jo ud til, at Vito håndterer helt fint. Men jeg tænker også, at man skal passe RIGTIG MEGET PÅ, at man ikke forvirrer hesten med nogle signaler, som for hesten kan virke helt og aldeles modsatrettede, indtil den finder 'løsningen'.

 

Når jeg har lidt bedre tid, skal jeg igen have googlet skoleparaden og kigge nogle videoerne igennem for at se, om jeg også der kan få øje på signalet, der skal forhindre tilbagetrædingen med bagbenene. Jeg så det ikke sidst jeg kiggede, men vidste heller ikke at det var det, jeg skulle kigge efter.


Kh NinaSt

0
0
Svar på denne tråd
 
 I den AKA´ske
Forfatter: 
Dato:  23-01-2014 14:35

terminologi betyder pisken jo ikke fremad, bagud-afskub eller fart på, men "altid" (jeg har ihf ikke mødt andet) "vær mere aktiv hvor jeg peger", "sæt måsen ind.....", "sænk hoften" olign.

 

Heste der er bygget til at sætte sig, bliver ikke forvirrede for i deres krop er signalerne ikke modsatrettede, de har en fjeder i måsen over ryggen, som man bare skal pege på.

 

Så er der de andre heste, som nok skal lære det mere grundigt.....men en af faldgruberne i al indlæring man ønsker skal komme videre end absolut basis;er jo hvis man bliver FOR grundig med signal-indlæringen for signalindlæringens egen skyld = det bliver mejslet i beton og meget sværere at bygge videre på i sammensætningen til mere komplekse kommunikationsforløb.

 

Det er også vigtigt at skelne mellem at bakke og så den dressurmæssigt korrekt tilbagetrædning som er en sat øvelse over ryggen. Hvis hesten kan den dressurmæssige tilbagetræning, så er skoleparaden ret nem at gå til. Men hvis man starter fra et almindeligt bak = at hesten sætter bagbenene bagud, så er vejen lang.

 

Forskellen illustrerer meget godt, hvorfor skoleparaden ikke er en "begynderøvelse" til ungheste; jeg vil mene den hører til i omegnen af den korrekte tilbagetrædning og de halve trin.


 

Opstaldning Sorø;gode og sikre forhold.

Working Equitation bane, ridehus og masser af terræn.

1
0
Svar på denne tråd
 
 der...
Forfatter: 
Dato:  23-01-2014 14:53

Der fik du vist din forklaring ^^

 

 

Og det præcis den face vi kom igennem hvor vi først "bare bakkede" og prøvede at lave den, og hvor vi her efter begyndte og bruge "fjederen" og jeg kan mærke SÅ stor forskel på hvad han gør... Fx idag var han for træt og bakke bare tilbage og løftede et forben og giver mig den "er det ikke fint nok"


Sagde Maya

Med den talentfulde charmetrold, Vito

 

 

"..my horse will dance for me, just for a kiss.."

www.facebook.com/VitoSaelberck

0
0
Svar på denne tråd
 
 Interessant og tak for svar
Forfatter: 
Dato:  24-01-2014 14:48

Mange tak for et interessant og tankevækkende svar, Eva

 

Især finder jeg det interessant at du skriver: ...men en af faldgruberne i al indlæring man ønsker skal komme videre end absolut basis;er jo hvis man bliver FOR grundig med signal-indlæringen for signalindlæringens egen skyld = det bliver mejslet i beton og meget sværere at bygge videre på i sammensætningen til mere komplekse kommunikationsforløb

 

Jeg har flere steder læst i 'gode råd' til klikkertræning af hunde, at man skal være opmærksom på at øge sværhedsgraden, når øvelsen er 80% indlært. Jeg prøver at bruge princippet selv i min træning med hestene, men jeg har aldrig været så heldig at falde over en forklaring - og ikke rigtig gjort noget aktivt for at opsøge en. Jeg forestiller mig, at det nok er fordi at øvelsen, hvis den bliver for grundigt indlært, så vil være svær at ændre på, og hvis det man så var nået til kun var 'et skridt på vejen' men ikke målet så er man jo på den.

 

Det er ikke helt det samme som du skriver, Eva, men jeg ser nogle paraleller.

 

Et enkelt opfølgende spørgsmål, Eva: hvis du træner en hest fra jorden, er det så også pisken, der peger eller ikke peger mod bagpart/hofte/bagben, der er forskellen på signal til tilbagetrædning eller skoleparade?


Kh NinaSt

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pisken eller hånden
Forfatter: 
Dato:  24-01-2014 20:14

peger....de mest følsomme heste skal bare have een ellet to meget små berøringer med pisken og så er hånden nok, det kommer jo an på hvor god forståelsen er...og det afhænger jo igen meget af bygningen hos hesten.

 

Vi har en hoppe og hendes afkom, som laver skoleparade,nærmest bare du renser hove...og kommer man til at rose det med en guf og et signal, så er det forstået......sådanne heste er meget lette i fronten og derfor skal man passe på utilsigtet læring der kan rejse dem fortil.De laver piaffe, levader eller den mindre version: Skoleparaden, for et godt ord.

 

Andre skal ligefrem tappes bagpå/ på låret for at forstå tingene.......og hvis hesten tror den skal gå freem, ved et tap/prik/peg, så har man jo et problem; også ift piaffearbejde/halve trin senere......så pisken skal helst ikke betyde frem.Hvis man vil arbejde på den måde.

 

' Nu er jeg ikke verdens største fan af skoleparaden, så den er ikke noget vi træner en masse: Mine to mest-uddannede heste er bygget så den del / de piaffe-relaterede lektioner/ er rigtig svær for dem, så jeg har prioriteret andre ting højere.

 

De to unge synes det er pærelet, så det er ikke noget vi går op i.Ikke endnu ihf.

 

Indlæringsmæssigt synes jeg det er meget vigtigt at man holder tingene flydende...jeg arbejder af samme grund ikke med klikker, så det har jeg slet ikke forstand på/erfaring med.

 

Som eksempel: Her i butikken rider vi ikke "få skridt" af hverken sidebevægelser eller fx piruetter, for så tror de at en piruette er en kvart omgang eller en versade to-tre skridt. Istf bibringer jeg ALLE forudsætninger i forstadierne og så laver vi en hel.....eller to......eller en langside....og jeg iagttager selvfølgelig hvor kiks og besværligheder kommer frem...og går så tilbage til at pudse på forudsætningerne nogle gange og gør det igen, indtil den er på plads.

 

Men det afhænger RIGTIG meget af hestens hukommelses-struktur og koncentrationsevne, hvilken strategi for indlæring, der er bedst.

 

Jeg er mest vant til heste der kan blive ved og ved, de er på og mere på med alt hvad de har...= en times træning er i den korte ende.

 


 

Opstaldning Sorø;gode og sikre forhold.

Working Equitation bane, ridehus og masser af terræn.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Spændende
Forfatter: 
Dato:  25-01-2014 00:00

Tak for uddybningen.

 

Jeg synes, at det er rigtig spændende at høre om andres træning og de tanker, der ligger bag - både når andre træner på måder, der ligner mine egne, og når de ikke gør


Kh NinaSt

0
0
Svar på denne tråd
 
 ja lige...
Forfatter: 
Dato:  28-01-2014 10:58

Ja lige som hest var begyndt og sætte sig bare ved at pege, blev den lidt for "doven" og fjedrede ikke længere, back again, og så er det her jeg er nødsadigt til piske prik på låret så han fatter han ikke bare skal bakke tilbage uden at bakke :-)

Men lige det med pisk ikke betyder frem har vi kæmpet SÅ meget med!! i starten før akademisk lærte han at pisk på låret var frem, @!#$ det tog bare lang tid at komme af med, og gør at han stadig kan gå ind i hånden! Det kan igen mærkes når han skal taktes i trav, der havde han svært ved at forstå det ikke bare betød LØØØØØØØØØØØB, men efter skoleparaden kunne jeg tage det op igen efter en pause og BANG så kunne han takte i trav

 

 

Det simpelthen så vigtigt at gemmetænke alle signaler


Sagde Maya

Med den talentfulde charmetrold, Vito

 

 

"..my horse will dance for me, just for a kiss.."

www.facebook.com/VitoSaelberck

0
0
Svar på denne tråd
 
 Super relevant konklusion
Forfatter: 
Dato:  29-01-2014 01:10

Det var da en særdeles relevante konklusion, Maya:

Det simpelthen så vigtigt at gemmetænke alle signaler

 

Der er ikke noget galt i at indlære at berøring med pisk betyder 'gå frem' - HVIS DET ER DET MAN VIL HAVE!

 

Udfordringen er, at vi ofte ikke rigtig har gjort os helt klart, hvad det præcist er, vi vil have, eller at vi senere opdager, at vi alligevel ikke helt ville have det, som vi ønskede - selv om vi troede det.

 

Desuden opdager vi ofte, at vi er kommet til at indlære noget, vi ikke havde regnet med. Eller vi får måske brug for nogle nuancer i signalerne, som vi ikke havde forudset fra starten.

 

Og det er nogle af de ting, som gør, at jeg bliver ved med at synes at træning af heste er utrolig interessant, udfordrende og lærerigt

 


Kh NinaSt

1
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  04-02-2014 11:46

 

Spurgt fra en fuldstændig uvidne inden for den akademiske verden:

 

Hvordan lære man så det ved en hest der fx hvis den fik en pisk lagt på låret eller bagdelen enten ville gå frem, for at komme af med presset eller sparke/slå med halen/været irriteret igen for at komme at med presset?

 

Jeg er helt med på indlæringsteori alla bliv ved til den ønskede reaktion opnås og stop så.

 

Min bette araberblanding er møg følsom, også over for pisken som hun mest bare finder møg irriterende, hvis man bliver ved med at "kilde" fx. Kan ikke se for mig, at hun ville finde på og sænke bagparten/bagbenene.


Nu meget eget ponydyr

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 MRJN................
Forfatter: 
Dato:  06-02-2014 12:02

Jeg tror du skal finde en underviser der kan hjælpe dig. Det er jo som flere nævner, uhørt vigtigt at du fra starten laver de rigtige signaler og har sat dig ind i hvilken signaler du vil benytte, især når du har en følsom hest.

 


 


IMC nu med ny PROP.

 

 

 

 

 

 

 

SORT HAVRE SÆLGES 4370 ST.MERLØSE

.

 

 

 

Spansk-klassisk trense sælges.

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=9&i=398396&t=398396

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvor let kropsforståelsen
Forfatter: 
Dato:  07-02-2014 16:29

indfinder sig, afhænger af bygningen hos hesten og dens villighed til at tåle pres, dvs til om den bliver irriteret, bumlende osv og prøver at gå ud af hjælperne.

 

Med en araber der ofte vinkler omvendt bagi ift hvad man ønsker for at kunne sætte sig, skal den derfor være meget- meget mere gymnasticeret vhja alm arbejde med overgange, tilbagetrædninger og sidebevægelser, før man kan forvente at den kan honorere arbejde med skoleparaden (og andre forstadier til piaffen).

 

Jeg kan vise dig en her, som man bare prikker på måsen/låret, så er den der (en 2 års) og en meget mere redet hest, som er bygget så det er ret svært, så den er som 10 års ikke igang med den slags arbejde endnu.


 

Opstaldning Sorø;gode og sikre forhold.

Working Equitation bane, ridehus og masser af terræn.

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  09-02-2014 16:50

 

Det var ikke noget jeg selv ville begynde og rode med, da min hest pt. ikke rides andet end skridt tur pt ;) Bare nysgerrighed.


Nu meget eget ponydyr

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Undervisning
Forfatter: 
Dato:  12-02-2014 12:15

Eva: lige et spørgsmål til "en times træning er i den korte ende" hvis du så rider en hest hvor du fx har haft problemer med at få gode versader og så i løbet af de første 10 min får to rigtige gode versader til hver side, ville du så ikke stoppe efter det? eller ville du fortsætte med at ride? :)

 

MRJN: Jeg har også en araber selv og jeg arbejder med skoleparader og piaff nu, så det kan godt lade sig gøre - selvom jeg er stor fan af undervisning, tror jeg det er vigtigt en gang i mellem selv at begive sig ud på dybt vand og prøve ting som man nødvendigvis ikke har fået undervisning i, det gjorde jeg med skoleparaden, og ja der har været nogen ting senere hen som jeg har været nødt til at afinstallere eller ominstallere, men det betragter jeg bare som en del af processen og det sjove ved at have heste, og jeg synes det er den måde man udvikler sig mest, og rykker sig mest, netop for ikke at "køre fast" i det samme for længe.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nej, generelt ville jeg
Forfatter: 
Dato:  13-02-2014 22:00

ikke stoppe helt med at ride den dag....jeg ville give en skridtpause og så lave noget andet.Vi kommer som regel alle tre gangarter igennem i hver ridetur med hver hest.

 

Men nu rider jeg (og de andre i stalden) også meget i terræn, så det bliver ALDRIG så enformigt for hverken hest eller rytter, som baneridning og der er heller ikke den risiko med ensidigt, gentaget arbejde, når man træner alsidigt....hvilket betyder at man kan træne længere tid og kun få gevinst ud af det.

 

Jeg er af den opfattelse at heste har godt af at lave noget, så generelt er vi i en arbejdsmængde, hvor hesten bliver både forpustet og svedt, nææsten hver gang.

 

Undtaget de helt unge og hvis det er en genoptræningshest/tilridningshest i træning.

 

Eksempelvis påbegyndte jeg changement under rytter med den ene youngster igår og det var fordi han gik en galop med en kvalitet, hvor han var fint regulerbar med stabil bæring, så vi prøvede lige og bingo...ponyen changerede rent for minimale hjælpere tre gange hver vej, på en volte tilbage. Så gik vi ud af ridehuset og tog en landevejstur på en 3-4 km, hvor vi dels skridtede, dels lavede galopanspring i vejkanten, med biler om ørerne (god koncentrationstræning, pony kan være lidt flyveøret). Sluttede af på WE- banen med en lille times træning af let arbejde, mest i skridt (det var første gang han så banen for alvor)....han var noget klaustrofobisk ved lågen, så den mulede vi noget med.

 

Idag tog vi så en kortere tur,til gengæld iført kandar for første gang, kun lidt ridehus, changementerne gik ligesom i går og så på banen en god halv time: Den der låge-ting der æder små lipizzaner-ponyer (altså ) og gå tværs over pind (pyha ), samt nogle små galopvolter rundt om alle tre tønder(men uden changementer, det var buldermørkt).

 

Imorgen kommer massøren, Niels Poulsen/ M-touch, og giver ham en tur, så da får han ridefri.

 

Jeg har altid en 3-4-5 arbejdspunkter med hver hest,som jeg rundt regnet gerne vil igennem....men mine heste ER også arbejdsnarkomaner, så de fleste er skruet sammen: Jo mere arbejde, jo bedre. Fraset een som går en time, basta- så er han mæt for den dag.


 

Opstaldning Sorø;gode og sikre forhold.

Working Equitation bane, ridehus og masser af terræn.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider