Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Klassisk ridning

 Nogen gange..
Forfatter: 
Dato:  12-10-2013 09:56

.. ja nogen gange må man indse, at ens hest bare ikke vil være med mere til det hele.

 

 

Planen var jo, at gamle shila igen skulle igang med det klassiske for alvor, nu hvor jeg havde mistet min den store ridehest.

 

 

Jeg startede stille og roligt op og normalt, har shila altid været med på alt hvad jeg har budt hende, både når det gælder træning og nye oplevelser.

Min datter har jo brugt hende til almindelig dressur og redet stævner på hende, så jeg mente at vi sagtens kunne kombineret både hendes ridestil og mine ønsker om det mere klassiske/akademiske. Det har ført kunne lade sig gøre uden problemer.

 

 

Men desværre er gamle shila ikke mere med på ideen.

Hun laver hverken bukke spring eller forsøger at smide mig af. Hun er jo bare så velopdragen den lille dejlige hest, men jeg kender hende jo og kan mærke, at hun bare ikke mere gider det hele.

 

Kan jo se hvor fint og med hvor stor ivir hun arbejder med min datter og i forgårs, da jeg valgte at vi lige sprang det klassiske over og istedet for red som min datter plejer, da var det igen en glad og tilfreds hest jeg havde med mig under hele træningen.

Hun havde stor iver, ørene fremme og var slet ikke til at stoppe i hendes iver på mer mer mer.

 

 

Så nu må det blive lille Prop der trænes med i det kalssiske/akademiske og jo kun fra jorden af, da han jo er en bette fyr på kun 125.

 

Rimeligt øv, da jeg jo havde glædet mig til at komme igang igen for alvor med gamle shila. Men nogen gange vælger hesten for os og så må vi følge med, hvis vi vil ha glæde under træning både fra rytter og hest.

Min veninde spurgte mig om jeg så ville købe en ny hest, men nej. jeg syntes jeg har for travlt i øjeblikket til at starte forfra med en ny hest. Måske om et par år, når shila ikke kan mere og lille prop har sagt farvel grundet alderen.

 

Så mine planer om undervisning og en masse kurser, er lige her og nu lagt væk. Lidt ærgeligt, men skal jeg træne min hest, skal den også ha lyst til det jeg byder den.




IMC nu med ny PROP.

 

 

 

 

 

 

SORT HAVRE SÆLGES 4370 ST.MERLØSE

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Tjae, sådan har jeg det ikke
Forfatter: 
Dato:  16-10-2013 23:17

...hestene her er rideheste, de fleste af dem...og de har altså godt af det arbejde som jeg/vi byder dem...ældre hopper der ikke har lavet andet end føl i årevis, kan da godt mukke/fjante lidt over nye ting, vi beder om, men der er jeg ikke altfor følsom:

 

De har bedst af korrekt gynmasticering og sådan er det bare, når føl-karrieren er forbi, enten pga alder eller fordi vi pauser et par år.

 

Vallakkerne er altid med på hvad som helst, også når det er svært, nyt, ukendt...aldrig noget der.De passer bare deres arbejde.

 

For at jeg synes det er sjovt, skal jeg altså have en hest der matcher. Jeg indretter mig gerne efter eventuelle begrænsninger hos hesten, ex. har jeg et plejebarn med spat og han skal måååske ikke lave galoppiruetter, men piaffe synes han er smadder-sjovt...så det træner vi da.

 

Jeg ville ikke opgive efter kort tid, men give det lidt vedholdenhed og se om hun ikke kommer over sin modstand, som jo KAN skyldes alt muligt andet.


 

Opstaldning Sorø;gode og sikre forhold.

Working Equitation bane, ridehus og masser af terræn.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Al begyndelse er svært
Forfatter: 
Dato:  17-10-2013 07:39

Jeg tænker, at du måske skal sætte niveauet og forventningerne ldit ned?
Nu ved jeg jo ikke, hvordan du er startet, eller hvordan du forestiller dig man starter. Personligt starter jeg altid med noget nemt, og så en masse godbidder og ros. Jeg lærer hesten en ny øvelse momentvist. Eks, hvis jeg vil lære den versade, så starter jeg jo ikke ved en hel langside. Jeg starter bare med at lære hesten at forstå, at når jeg ligger indvendige schenkel til, så skal den træde ind med invendige bagben. Jeg kigger overhovedet ikke på kvalitet i starten - den skal bare forstå og gøre med kroppen. Så kan samling og balance komme senere, når hesten har FORSTÅET hjælpen.

 

Uanset hvad du træner, handler der jo om, hvordan hesten oplever træningen. Hvis det bare er svært på svært på svært - så kan jeg godt forstå, at din hest er umotiveret. Især hvis den tidligere har fået at vide, at én ting var godt nok, og du så pludselig kræver noget helt andet - så ville jeg nok også blive lidt mukken.

Så du må jo indkoorporere det ligeså stille i din almindelige træning, og så tage meget små bidder ad gangen. Og så tror jeg det er vigtigt, at du og din datter koordinerer træningen og bruger lidt af de samme teknikker, så hesten ikke bliver snotforvirret.

 

Jeg synes i hvert fald det er ldit tidligt at give op, bare fordi I har haft nogle halvkedelige træningspas. Sådan er det jo også for mig, hvis jeg beder hesten om noget, den ikke fysisk eller mentalt er moden til. Så bliver hun sur og siger fra, og så må man lige træde et skridt tilbage og spørge sig selv: "hvad var det lige for en fejl jeg lavede her?" og så må man i en periode gå tilbage til noget af det, man har let ved, og så kan man tage fat på det svære igen når hesten og man selv er klar til det.


"The difference between the show-horse and the school-horse is that the show-horse remembers the exercise the school-horse understands the aid."
Bent Branderup

0
0
Svar på denne tråd
 
 nu kender jeg min hest..
Forfatter: 
Dato:  17-10-2013 18:55

jeg ved når hun mener at det er tid for at stoppe.

 

Nej jeg har ikke budt hende noget svært, tværdigmod, men når hun ikke arbejder med lyst, ja så skal hun knagmer da ikke tvinges, udelukkende for at tilfreds stille mine ønsker.

 

Hun har ført været med på det hele, men hun bliver ikke yngre, tværdigmod og når jeg skal arbejde med en hest jeg kender så godt som jeg netop gør med hende her, ja så skal hun også være med i det. Har hun meget stører lyst til den form for træning min datter bruger, ja så er det da det de skal fortsætte med og så må jeg bare være lidt med på sidelinjen og ride lidt skovture.

 

Lille Prop har lysten, han vil meget gerne og er villig til at arbejde sammen med mig. Så vi arbejde stille og roligt der ud af. Om han skal med på lidt kursus, ja det må tiden vise.




IMC nu med ny PROP.

 

 

 

 

 

 

SORT HAVRE SÆLGES 4370 ST.MERLØSE

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Det samme her.
Forfatter: 
Dato:  17-10-2013 23:20

Jeg har selv tre heste i stalden to oldenborgere mor og datter.

Plus en irish cob.

Den gamle hoppe synes heller ikke om dette klassiske halløj. Hun fungere bedst på konstant tøjlehjælp og god støtte med ben.

Den unge fungere fint i det akademiske, med støtte udvendig og løs indvendig, og med meget lette hjælpere.

Irish cob'en synes alt det voltearbejde er det mest syge. Så hunner blevet turhesten. Selvfølgelig skal hun lære basis også, men det bliver gjort på tur.

Er det ikke ligegyldigt hvordan du rider, bare hesten er tilfreds. Jeg er glad for mine tre meget forskellige damer. Hver hest til sin ting. :-)


Part søges til min oldenborg hoppe. Skriv for mere information.


0
0
Svar på denne tråd
 
 vanedyr?
Forfatter: 
Dato:  08-01-2014 10:24

Mon ikke heste, ligesom mennesker, er vanedyr, som kræver tid til at vænne sig til nye arbejdsformer?


Hvis hun før er redet "normalt", bliver hun ganske givet belastet på en ny måde gennem det klassiske? Måske er hendes utilfredshed "bare" et udtryk for at "hey, det her er sgu da svært" eller "manner, jeg er jo nødt til at bruge de her muskler som jeg ikke har brugt i hundrede år"...? En utilfredshed, der vil gå sig sig selv, efterhånden som hun vænner sig til arbejdsformen?

 

Da jeg i sin tid omskolede min Chili (han var kørt sur i den alm. dressur og var blevet til en zombie) - tog det godt et halvt år før han fik gnist i øjnene igen...

Men jeg var sikker på, at jeg var på rette vej, så jeg blev ved - uagtet at han fandt al træning dødhamrende sygt i den periode. Jeg flyttede træningen ud i det fri, ud på folden - gik lange ture og hundrede tusind andre ting - for at få ham til at forstå, at jeg - og træningen - ikke var en sur pligt, men noget spændende og rart, Og efter et års tid lykkedes det

 

Jeg tror bare, at jeg med min lille anekdote vil sige, at selvom hesten ikke altid er med på det, du vil, kan det godt være rigtigt alligevel.
Men selvfølgelig, hvis du virkelig kan mærke at dét her holder ikke, må du jo lytte til det. Det er da bare pokkers ærgerligt!

 



MVH Kristine

 
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider