Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Klassisk ridning

 Lange liner
Forfatter: 
Dato:  30-08-2013 12:33

Jeg ved faktisk ikke om det hører til her, men det er nok jer der ved mest om emnet i hvert fald.

 

Sagen er den at jeg træner min shetlandsponyhingst i lange liner, det er planen at han skal bestå sin materialprøve i dem. Han er 4 år og har ikke prøvet en hel masse. Træningen er faktisk gået rigtig fint og han gør alt hvad han kan for at forstå hvad jeg beder ham om. Problemet nu er at han er begyndt at skyde skulderen ud lige så snart vi forlader hovslaget. Hvordan kan jeg bedst muligt støtte ham, lige nu bliver det sådan noget zigzag og det ser dels forfærdelig ud og dels aner han jo tydeligvis ikke hvad det er jeg ønsker af ham.

 

Håber nogen af jer kan komme med nogle tips til hvordan jeg kan komme videre. Det skal ikke ende med en tilkørsel, det skal udelukkende bruges til at bestå den s.... materialprøve.


Sjetmandspony - den var go' :-D


Ellinges Argo SH710, står til avlsrådighed for registrede shetlandsponyhopper!

 

Flere shetænderplage m. papirer sælges til gode hjem, kontakt mig for nærmere info.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvordan gør du?
Forfatter: 
Dato:  30-08-2013 12:47

Hej,

 

Nu er lange liner ikke det jeg har gjort allermest i, men jeg har et par tips:

 

Hvordan kører du ham i linerne - går du bagved eller ud for hans hofte, bruger du en køregjord med ringe eller ingen gjord?

 

Hvis du går bagved ham, bør udvendige line støtte hans udvendige siden på f.eks. en volte og den indvendige bør ikke have kontakt med skulderen, når han er bøjet. P.g.a. hans størrelse kan det blive et problem, så du skal nok holde dine hænder ret lavt for at kunne bruge denne teknik.

 

Træn ham evt. først i at vige for trykket af line eller træktov, så han flytter den legemsdel væk fra linen, som linen berører, hvis det altså er muligt. Når han reagerer rigtigt på dette, bør du kunne bruge det til at holde skuldrene på plads, når du kører ham i linerne.

 

Hvis du bruger køregjord med ringe, har du ikke den mulighed. Så kan du evt. bruge en kørepisk eller en lang dressurpisk til at markere på skulderen, at den ikke skal falde ud, men det giver jo bare en ekstra ting for dig at holde styr på, så det er nok rarest at undgå.

 

Og pas godt på den faldgrube, der er alt for nem at falde i, når man arbejder med lange liner - nemlig at have for meget fat i dem fortil. Det er SÅ let at komme til, det har jeg selv opdaget...

 

God arbejdslyst.

 

MVH
Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar!
Forfatter: 
Dato:  30-08-2013 13:31

Tusind tak for dit uddybende svar!

 

Det er desværre et krav til prøven at de skal bære køregjord, men jeg vil helt sikkert pille den af nogle gange nu og forsøge at træne med tryk for linerne. Det er også et krav at vi skal medbringe pisk så den har jeg med, men forstår nok ikke at bruge den optimalt.

 

Jeg går bag ham lige nu, men det var måske en fordel at gå ved hoften af ham. Nu har jeg i hvert fald fået lidt at arbejde videre med det er jeg meget glad for :)


Sjetmandspony - den var go' :-D


Ellinges Argo SH710, står til avlsrådighed for registrede shetlandsponyhopper!

 

Flere shetænderplage m. papirer sælges til gode hjem, kontakt mig for nærmere info.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Opdatering
Forfatter: 
Dato:  14-10-2013 10:02

Min lille, smukke hingst bestod i lørdags sin materialprøve i lange liner med glans. Dagens 3. bedste :)

 


Billede

 


Billede

 



Billede




Billede




 


Sjetmandspony - den var go' :-D


Ellinges Argo SH710, står til avlsrådighed for registrede shetlandsponyhopper!

 

Flere shetænderplage m. papirer sælges til gode hjem, kontakt mig for nærmere info.

 

7
0
Svar på denne tråd
 
 Til lykke!
Forfatter: 
Dato:  14-10-2013 14:05

Hej,

 

Stor til lykke til jer - det var flot! Og hvor er han dejlig :-)

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tillykke :)
Forfatter: 
Dato:  23-10-2013 15:12

Hvor ser i flotte ud! Tillykke med det :D


Med venlig hilsen

Katrine

og Irish Cob'en Anthony

1
0
Svar på denne tråd
 
 tillykke
Forfatter: 
Dato:  23-10-2013 20:13
Sikke en skøn dreng du har der!

Venlig hilsen

Ditte

 

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider