Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

 Hvidlig væske i øje
Forfatter: 
Dato:  28-07-2011 12:49

Hej jeg har en kanin på 5 år. Han er udekanin, og her til sommmer har han fået noget mælkehvidt væske i øjenkrogen. Jeg har forsøgt at tørre det af, men det kommer igen efter et par dage. Hvad er det og hvad kan jeg gøre ved det? :O :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 123489
Forfatter: 
Dato:  28-07-2011 14:58

prøv at bade det i noget kamille the, hvis ikke det hjælper så ring til dyrlægen, ved ikke lige 100 hvad det er, men kunne være noget betændelse, det er meget normalt på denne tid. Men i hvert fald plejer det at hjælpe :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 væsken
Forfatter: 
Dato:  29-07-2011 12:54

Tusind tak for dit svar! Det prøver jeg. :D

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nej nej ikke kamillete
Forfatter: 
Dato:  29-07-2011 15:06

Til øjne! Der er små partikler i, der kan irritere øjet og forværre tilstanden.


På apoteket kan man købe sterile saltvandspapler, til at rense øjne med. Make-up pads er fine til dette, da de modsat vat ikke fnokker.

Ren pad dryppes med paplen- og skift, altid ren til hvert øje, så man ikke hiver snask og betændelse fra øje til øje. Rens fra ydre øjenkrog og indad.


Man kan selv lave sterilt saltvand: Kog vand og opløs 1 strøget tsk salt (10 gram) i 1 liter. Hældes på kogte (sterile) syltetøjsglas, der kan opbevares i 1 uge i køleskab. Tag lidt fra i en ren (kogt) kop eller andet, når der skal renses.

Vær omhyggelig med hygejne (vask hænder!), og dyp aldrig en snavset pad i den sterile væske. Skift tit!

Det er billigere, men mere besværligt end apotekets papler.


Vask hænder bagefter- øjenbetændelse er meget smitsomt.


Men der er betændelsen gullig og klistrer øjet til. Jeg synes, du skal få dr. dyr til at se på kaninen! Hvidlig væske fra øjet, har jeg ikke oplevet- og det kan være en beskadigelse i øjet (en ridse i hornhinden), det skal man absolut ikke rode med selv.


Dyrlægen hælder noget væske i øjet, der i speciel belysning ser grøn ud, når de tester for hornhinde skader.



Mvh Pinny
"En lille fjer kan sagtens blive til overhovedet ingenting."
Rune T. Kidde
0
0
Svar på denne tråd
 
 Ligner det betændelse?
Forfatter: 
Dato:  29-07-2011 21:41

Prøv at tage et billede at ligge herind. Jeg synes tit man oplever kaniner der ikke selv fjerner søvnen..


- Sofie.

† Chela †

24/5-95 - 17/10-07

Avl af løvehovedkaniner

0
0
Svar på denne tråd
 
 arg er det så slemt
Forfatter: 
Dato:  01-08-2011 12:21

Okay, jeg vil se hvor dyre de er på apoteket.


Billede følger.....

0
0
Svar på denne tråd
 
 billede af væsken
Forfatter: 
Dato:  04-08-2011 19:43

Hej igen


Så er der billede af den berygtede hvidlige væske i øjet, der er lidt mere i det ene øje end i det andet.

Billede
Billede
Billede

0
0
Svar på denne tråd
 
 hvidt snask i øjnene
Forfatter: 
Dato:  04-08-2011 20:52

Er det kun det hvide snask i øjene? ellers er de helt friske som de (du viser billeder af to kaniner, så regner med der er to?)plejer?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Damdamdam
Forfatter: 
Dato:  04-08-2011 22:27

Nu er jeg selv på smådyrshospital, og en ting man ALDRIG må kimse af er kaniner, der begynder at få "øjenproblemer" - eller i starten bare øjenflåd, ligesom din! Der er faktisk mange, der slet ikke ved det (også dyrlæger!), men problemet stammer ofte fra munden. Kaniners tænder vokser uafbrudt og skal slides naturligt. Desværre får rigtig mange kaniner "gnaver-blandinger" og lignende, som slet ikke slider tænderne. Dette kan resultere i, at tænderne i kaninens mund begynder at vokse ind over tungen, så tungen fikseres og kaninen ender med hverken at kunne drikke eller spise, så den langsomt sulter og tørster ihjel. Der er mange der aldrig opdager dette, før det er for sent, da folk normalt ikke lige går og checker kaninens tænder (hvilket heller ikke er særlig nemt grundet den lille mundåbning). Tænderne kan også begynde at vokse ind i hinanden, og når de så ikke kan vokse mere "ind" i munden, begynder de så at vokse baglæns, så at sige, så de enten bryder igennem kæben på et tidspunkt og tilstopper tårekanalerne (!), så kaninen begynder at få øjenflåd.

DERFOR: smut til dyrlægen, og få ham lige til at kigge den i munden. Tit kan en tandslibning i narkose redde kaninen, hvis man fanger det hurtigt nok, men i nogle tilfælde, kan få dage altså være afgørende for kaninens liv.

Prøv at skulle forestille sig, at ens tænder langsomt presses mod hinanden, så kæberne tvinges ud af led, eller man ikke kan bevæge sin tunge, da der er vokset en "bro" ind over af tænder, så man langsomt sulter ihjel..... :(

Jeg håber selvfølgelig ikke, at det er tænderne der er din kanins problem, jeg vil bare gøre dig opmærksom på, hvor vigtigt det er, at du får den checket hurtigst muligt - helst for at udelukke ovenstående selvfølgelig :) Vi ser desværre bare, at størstedelen af kaniner med øjenproblemer står med et tandproblem, som er det virkelige problem

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mikki...
Forfatter: 
Dato:  05-08-2011 19:33

Hej Mikki


Det er kun den sorte kanin der har dette flåd fra øjet(den anden så bare så sød ud der). Den sorte kanin er lige så frisk som han plejer at være.


Hilsen Line

0
0
Svar på denne tråd
 
 Schmolsen
Forfatter: 
Dato:  05-08-2011 19:38

Hej Schmolsen


Udflådet fra min sorte kanins øje stammer helt sikkert ikke fra tandproblemer. Han har altid fra tre måneders alderen fået grene som dyrlæger anbefaler, som hver dag skiftes, hvilket betyder han har et almindeligt slid på tænderne. Jeg har kigget ham i munden, og tænderne er fine og korte, er hverken skæve eller lange, og han kan spise sig igen næsten alt.
Siden du arbejder på et smådyrshospital, ved du så hvad baggrunden for udflåd i øjnene er, hvis det ikke er konstateret tandproblemer?


Håber på svar. :)

Mvh Line

0
0
Svar på denne tråd
 
 tralalalala
Forfatter: 
Dato:  05-08-2011 20:46

Hvis ikke det er pga. tænderne, så kan det jo selvfølgelig være øjenbetændelse af en slags eller en ridse på hornhinden, der kan være skyld i det. Uanset hvad, så ville jeg da få den checket hos dyrlægen, da de heller ikke må udlevere medicin/salve uden at have stillet en diagnose først (jeg ved dog godt, at nogen gør det alligevel!). Nogle gange vokser tænderne "baglæns" uden de er begyndt at vokse ind i hinanden i munden, og så er det, at de kan tilstoppe tårekanalerne. Så igen, et check ved dyrlægen er at anbefale - så kan du jo forhåbentlig også få stoppet flådet (uanset hvad det stammer fra), da det jo er til gene for kaninen.


Held og lykke, og håber på en opfølgning :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 kaniner
Forfatter: 
Dato:  10-08-2011 19:51

Man kan ikke selv tjekke kaninens kindtænder, så det kan sagtens være dem der er problemet...det lyder som en go ide at få dyrlægen til at tjekke tænderne som Schmolsen siger...


Dejlige marsvin sælges ved Århus - granstedet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider