Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

 genetik pels
Forfatter: 
Dato:  10-08-2021 16:52

Skal en af forældrene være langhåret for at killingen bliver det, eller kan genet for lang pels bæres skjult?


0
0
Svar på denne tråd
 
 Teori eller?
Forfatter: 
Dato:  11-08-2021 10:26
Jeg husker desværre ikke teorien bag kattepels og genetik.

Men, jeg er vokset op på landet med gårdkatte.
Og indimellem dukker der langhårskatte op, selvom moderen og alle kendte hankatte er korthårs.

Så, jeg tror at det er muligt, men med forbehold for, at man ikke altid ved det om kattes forældreskab, som man troede man vidste.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Recessivt vs dominant
Forfatter: 
Dato:  11-08-2021 20:21

Nu har jeg så søgt mig frem til, at genet for korthåret er dominant og det for langhåret recessivt. Så det er vel at sammenligne med røde heste og blå øjne hos mennesker? Altså det kan bæres skjult, og der skal to til for at katten bliver langhåret. Så kan det alligevel være genboens korthårede hankat, der er far til killingerne. Dens mor fik en langhåret året efter hankatten blev født. Der har været en langhåret hankat i byen, men den har jeg ikke set i flere år.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Recessiv - ja
Forfatter: 
Dato:  11-08-2021 22:41
Jeg er enig i, at det er recessiv, men mere... Jeg tror at pels er polygen arvegang, og så bliver det jo lynhurtigt kompleks.
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider