Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

 Skravlede killinger
Forfatter: 
Dato:  04-09-2018 17:34

Jeg kender et sted, hvor man har haft generationer af staldkatte og ofte killinger, som har været som killinger skal være - legesyge og livlige. Dette års killinger var ret skravlede og voksede ikke rigtig til. De voksne katte ser heller ikke helt så godt ud, som de plejer, selv om de får rigeligt med foder (der er altid noget tilbage i skålene). Jeg har før hørt tale om bestande af gårdkatte, som "alle sammen havde kattesyge". Det lød, som om det var en sygdom, som kunne være kronisk hos kattene, noget som gjorde dem svagere, selv om de overlevede. Nu har jeg søgt på nettet om kattesyge og andre grimme sygdomme hos katte; her får jeg imidlertid det indtryk, at kattesyge er noget, som giver et akut forløb, og som katte og især killinger med stor hyppighed dør af; men de, som kommer sig skulle være immune.Der står ikke noget om, at de, som kommer sig, bliver sunde og raske, eller om de vil være skravlede resten af livet.

Disse staldkatte kommer ikke rutinemæssigt til dyrlæge, og ejeren af stedet har af forskellige forståelige årsager ikke haft det store overskud. Jeg kender det godt selv fra mine egne inde-ude-katte, at det kan være svært at bestille tid hos dyrlægen og så være sikker på faktisk at have fanget dyret/dyrene, så man kan komme af sted til den aftalte tid.

Jeg tror godt, at jeg kan få lov at hjælpe, men jeg ville gerne vide lidt mere om, hvad der kunne være galt, så jeg kan argumentere på et bedre grundlag end nu, hvor jeg bare kan sige, at "her er vist noget galt".

Indvoldsorm er en nærliggende mulighed. Ejeren siger, at han ikke har set nogen "riskorn" bagi kattene. Men mig bekendt kan de godt have orm alligevel.

Gode råd og erfaringer er velkomne!

 

PS: af en eller anden grund optræder der nogle store Aer med en snølle over i teksten. Jeg har forsøgt at fjerne dem.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 desværre nok ikke det bedste
Forfatter: 
Dato:  05-09-2018 17:57

umiddelbart tænker jeg sygdomme som katteadis og leukæmi. især når du skriver at især killingerne er dårlige.Og især fordi de er små i forhold til hvad de plejer. det er oftes en af advarelserne

 

det kan man teste for hos dyrlægen. desværre er der intet at stille op overfor disse sygdomme. her hjælper kun aflivning

og man skal da også sørger for at få neu kattene så det smittere videre

 

man kan prøve at få testet en killing, og så se hvad man skal gøre

 

kattesyge har jeg oplevet på internattet hvor jeg arbejdede i flere år. og det går stærkt - endna meget stærkt.



0
0
Svar på denne tråd
 
 killinger til dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  06-09-2018 16:52

Tak for dit svar, Anja. Jeg har taget de to killinger til dyrlæge. Hun var ikke optimistisk, men jeg fik dem med hjem med ormekur og øjendråber og besked om at komme igen, når de har fået en uge med ekstra forplejning. De bliver holdt for sig indtil videre. Jeg vil netop gerne have dem undersøgt for de sygdomme, man normalt ville teste for i sådan en situation, fordi det vil sige noget om resten af bestanden. Det vil godt nok være sørgeligt, hvis de har katte-AIDS og leukæmi, men det vil være godt at have vished.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Men...
Forfatter: 
Dato:  17-09-2018 08:56

Dyrlægen testede dem vel for katte-aids og leukæmi?

0
0
Svar på denne tråd
 
 sørgeligt...
Forfatter: 
Dato:  21-09-2018 20:56

Det var meningen, at killingerne lige skulle have en uge med foder, ormekur og omsorg, før der blev taget blodprøver og tests for diverse sygdomme. Men de vejede alt, alt for lidt i forhold til deres alder, og led formentlig af alvorlige kroniske sygdomme. En døde i løbet af natten, og den anden måtte aflives efter en uge, hvor den først havde taget lidt på, og så tabte sig igen.

På det sted, hvor de kommer fra, er man nu indstillet på sterilisation og vaccination af kattene. Det var jo altid noget.

Men det var dæleme en trist historie.

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider