Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

 Kvæg vil kun spise græs/wrap
Forfatter: 
Dato:  10-04-2018 22:47
Hej alle,
Min kæreste og jeg har i weekenden fået tre dexter kvier hjem til marken, vi har efterfølgende fundet ud af at de bør få nogle miniraler (magnesium) som vi har fået købt - men de vil ikke smage/spise det. Nogle der ved hvordan man får dem til at smage på nye ting/retter?

Vi har ligeledes forsøgt at give dem æbler og gulerødder som de heller ikke vil spise.

Kvierne er ca 1 år og har tidligere levet af græs og wrap, men har de seneste måneder gået på stald og kun fået hestewrap. Derfor tænker vi at det er hårdt for maven at komme på fuldtidsgræs - vi har ikke muligheden for at tage dem på stald.

Håber nogen kan komme med råd og/eller vejledning eller ved hvor man kan findr mere om emnet (vi har endnu ikke fået noget brugbart ud af google).

Mvh Janne
0
0
Svar på denne tråd
 
 Tillykke med nyanskaffelsen
Forfatter: 
Dato:  11-04-2018 09:00

Jeg ville spørge sælgerne. De kender jo dyrene, og må om nogen, vide hvad i kan gøre..


Sort havre sælges 100 kg/200 kr.

Vårbyghalm, småballer fine. 10 stk./100 kr.

4470 Gl. Svebølle - Ring 4014 3480

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Æde alt?
Forfatter: 
Dato:  11-04-2018 21:39
Jeg er vokset op på en kvæggård.

Jeg ved ikke hvor gammel jeg var, da jeg lærte at give kalve af flaske. Halv højde af min farmor, lavere end en spædkalv. Er man så 4 eller 6?

Men jeg har ikke så meget teoretisk viden.

Køer er normalt nysgerrige, glade og altædende. Fraset agurk... Men inklusiv alt fra salmiak bolsjer til en tabt kylling...
Hvis dyrene aldrig har smagt andet, skal de bare have mulighed for at smage. Deres naturlige nysgerrighed skal nok få dem til at snuse, pille ved og æde det, når de har set ting lidt an. Men de skal jo lige have tid til at lære at man kan æde andet end wrap og græs.
Hvis dyrene ikke vil røre ved noget, er de enten overraskende stressede over flytningen - eller har nedsat appetit og nysgerrighed pga sygdomme/orm.

Men jeg tænker lige - hvorfor dette hastværk med magnesium?
Hvis dyrene er fx 1/2år gamle, gør det på lang sigt ingen forskel om de æder tilskud i morgen eller om 3 uger.
Og hvordan har I konkluderet at x tilskud er meget vigtige??
1
1
Svar på denne tråd
 
 Få dem til at smage
Forfatter: 
Dato:  11-04-2018 21:43
Hvis i bider i gulerødder og æbler stiger saften ud til overfladen. Så dufter det mere lækkert.

Men ellers, tilbyd dem nogle ting.
Brød, rester af wienerbrød, grød, bolsjer (hvis de er håndtamme), kraftfoder - de bør gerne pille i det, nippe til det, vrænge næse fordi det er ukendt, tøve, smage igen, måske tage en mundfuld.

Er dyrene håndtamme?
Hvor længe har I haft dem?
0
1
Svar på denne tråd
 
 Nysgerrighed
Forfatter: 
Dato:  12-04-2018 08:47

Nu er jeg vokset op på en kvæggård, og jeg synes ikke køerne var specielt ivrige efter at smage noget de ikke kendte. Der var dog en ting der kunne lokke dem, nysgerrighed!

 

Vi havde på et tidspunkt en syg ko der stod i en boks ved siden af hestene, de fik gulerødder. Koen fik længere og længere tunge dag for dag i et fortvivlet forsøg på at nå de forjættede gulerødder, så vi forbarmede os over hende.

 

Hun blev rask og kom tilbage i løsdriften, det blev forår og vi havde problemer med at få brugt gulerødderne hurtigt nok, så vi læssede en trillebør og kørte i kostalden. Den eneste der spiste af dem var netop hende, men i løbet af nogle dage begyndte hendes skiftende naboer også at spise med. Så til sidst spiste hele flokken. Men forsøgte vi at give dem på den anden side af staldgangen, så lå de tilbage.

 

Så jeg vil sige at de skal lære af nogen som er vant til at spise, ellers kan det tage rigtigt lang tid.

 

Mht mineral, så lyder magnesium lidt ensidigt, de skal have en mineralblanding, typenummer kan man nok få oplyst på foderstoffen eller hos en konsulent.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Godt trick
Forfatter: 
Dato:  12-04-2018 12:36

Vi har selv en lille Angus-besætning, og jeg kender problemet når jeg køber noget nyt mineralfoder, men så fandt jeg et godt trick :)

 

Mine heste får jævnligt mash, som de er helt vilde med og det er angusserne bestemt også!!! Så jeg laver en blanding af ca. 25% mash (altså tørt) og ca. 75% mineralblanding. Jeg justerer blandingsforholdet efter hvor meget de æder af mineralerne.

 

Og jo, som I også har fundet ud af er magnesium er bestemt vigtigt - især forår og efterår. Og markerne i DK mangler næsten alle magnesium. Kreaturer kan simpelthen dø hvis de kommer i for stort magnesiumunderskud !!!! Vi var for mange år siden ved at miste en ko pga. magnesium-mangel, men heldigvis nåede dyrlægen at redde hende - og når jeg skriver "nåede", så er det fordi det går meget hurtigt, fra man ser symptomerne til de dør !! Så det er rigtig godt at I er opmærksomme på det. Jeg går ud fra at det er en mineralblanding til kødkvæg som I har købt ???

 

Men du skriver at de ikke kommer på stald, så hvis du ikke kan udfodre mineralerne tørt, så er en slikspand (sat i et gammelt bildæk) også en mulighed. De plejer at være tilsat melasse, så de smager bedre :)

 

Nu er det så kun få dage siden I har fået dem, og de skal jo også lige have tid til at falde til og føle sig hjemme :)

 

Mht. æbler og gulerødder er det som andre har beskrevet: som udgangspunkt mener kreaturer som regel at alt nyt er farligt og uspiseligt !!! men går blot en i gang følger de andre som regel hurtigt efter. Vores er f.eks. blevet helt vilde med æbler, men gulerødder står stadig på deres "no-go"liste :)

 

Held og lykke med Dexterne :)

1
0
Svar på denne tråd
 
 Danske marker
Forfatter: 
Dato:  12-04-2018 13:00

Danske marker mangler næsten alle mikro-næringsstoffer, da de er sparet ud af de gængse gødninger. Vi døjer også med selen-mangel, som også kan være dødelig.

 

Vi havde da jeg var barn en ko der elskede rugbrød, den havde set at vi havde med til hestene og blev lidt nærgående overfor min mor en dag, så hun stak den en skive brød. Siden den dag kom den løbende hver gang vi skulle hente en hest.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider