Logo used for printing

HN afstemning
Køber du dyrt udstyr for hestens eller din egen skyld?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

Min første hund
Forfatter: 
Dato:  09-01-2018 09:18
Hej alle, :)

Jeg går og overvejer at købe min første hund. Jeg har kigget meget på Golden Retriever og Engelsk Cocker Spaniel.

Jeg vil have tid til at gå med hunden 10 min om morgenen, 30 min om eftermiddagen og 10-20 om aftenen.

Jeg er i gang med at studere, så enkelte dage, vil den komme til at være alene fra kl 9-16. Det kommer ikke til at være fast rutine for den, men situationen kan og vil opstå enkelte gange.

Mine overvejelser går dog på, vil en golden retriever kunne trives på de 65kvm, som lejligheden lyder på? Eller kommer den til at mangle plads?
Og vælger jeg den Engelske, vil den så få undertrygt dens behov for at blive aktiveret?

Det skal dog siges, at jeg opvokset med en Engelsk Cocker Spaniel, hvor jeg er vant til, at den skulle luftes 1-2 timer om dagen, men nu har jeg læst meget om racerne det sidste stykke tid og læser, at man kan 'nøjes' med helt ned til 30 minutter om dagen. Nogen der ved, om racen trives med den mængde luftning om dagen? - ikke at jet ville lufte hunden den mængde, men om det kan lade sig gøre i praksis?
0
0
Svar på denne tråd

det er ikke meget motion
Forfatter: 
Dato:  09-01-2018 13:40

Nu har jeg ikke specielt forstand på hvilke racer der vil passe til dig. Men de eksemplare jeg har mødt af de nævnte racer synes jeg har været nogle relativt livlige/ aktive hunde.

Jeg synes godt nok ikke at det er meget tid du kan tilbyde til lufteture. Specielt ikke når du oven i købet bor i lejlighed og ikke har mulighed for at den kan løbe rundt i en have og aktivere sig selv.

Havde du tænkt at hunden skulle være med når du er ude af huset (ud over skole) eller er den "henvist" til at være alene hjemme.

At hunden enkelte dage skal være alene fra 9-16 ville jeg ikke være så bekymret for, så længe den selvfølgelig er vændet til det.

Og ikke mindst -hvad tænker du skal ske når du er færdig emd at studere. Vil du så fortsat have mulighed for at opfylde en hunds behov (den skal jo forhåbentlig være der i mange år)

Cand. Agro.

1
0
Svar på denne tråd

Min første hund
Forfatter: 
Dato:  09-01-2018 18:16
Hej KM,

Tak for svaret.
Den mængde tid jeg har angivet, jeg vil lufte den er en tid, jeg er sikker på den vil få hver dag. Så det kan godt løbe op i mere alt efter lysten de enkelte dage.

Når jeg ikke er/skal i skole, vil hunden helt sikkert komme med. Den kommer til at blive en del af familien, så ja, den kommer med rundt.

Når jeg er udlært, kommer jeg kun til at have mere tid til den, da jeg ikkr har lektier for længere, men ksn hygge mere om den.
Jeg går nemlig også og overvejer, om en hvalp er det rigtige valg for mig eller om en voksen hund, der er faldet mere til ro er den mere rigtige løsning. :)
0
0
Svar på denne tråd

Dejlige hunde
Forfatter: 
Dato:  10-01-2018 06:43
Du nævner nogle dejlige hunde.

Men tidsangivelsen er helt hen i vejret.

En hvalp skal ud hver gang den har spist, drukket, leget, sovet.
De første dage kræves mandsopdækning. Man sover i det rum hunden skal sove i.
Dyret har aldrig været alene før, kan gå, kortvarig styre blære, kan klare sig uden mælk.
Du starter med en baby på 4 ben.

Men set med hundens øjne bliver du dens mor, fører, verdens navle. Og den vil altid elske dig. Det forpligter. Du køber dig til den bedste ven.
Hunde sover meget mere end mennesker, så når den er voksen kan den godt lære at sove om natten, være lidt vågen om morgenen, og så sove igen til du kommer hjem.
Men det er en voksen hund med nem adfærd. Ikke en hvalp. Den skal lære det.
Nåja.
Og hunden skal aktiveres så hovedet bruges efter job.

Jeg har en spsniel/retriever blanding.
Jeg lukker hende ud i haven, når jeg er i bad. Og så kommer hun ind, jeg kører, sover indtil jeg/ min mand kommer hjem. Hvis jeg har fri, går hun fra soveplads til soveplads I dagtimerne.
Kort luftet tur når vi kommer hjem.
Blandet hygge i sofa, leg med mennesker. Vi spiser aftensmad.
Min mand og jeg har skiftende arbejde, det varierer hvor meget hun er alene pr uge.

Jeg bruger at gå to korte (2xhalv time?) eller en lang tur. (1-3 timer) efter arbejde. Så lægger jeg træning ind der.
Og hunden er med alle steder fraset arbejde.
Min mor, som har opdraget 5 børn og har 8 børnebørn påstår at der er mere arbejde i min hund af jagtblod end en baby.

Hvis du har så kort tid, så vil jeg anbefale en bamse? Eller måske en engelsk moppe? De er grimme, snorker, ikke for kloge, men med stor forkærlighed for at putte. Den kan måske som voksen klare sig med den aktivitetsmængde?
2
0
Svar på denne tråd

Doctor Who
Forfatter: 
Dato:  10-01-2018 09:47

Mange tak for den gode respons.

Jeg tænker om I har misforstået mig. Den mængde jeg har angivet er udelukkende tidsangivelsen på gåturene. Jeg kommer nogle dage til at gå mere med den end angivet, men dette er dog et minimum.

Jeg kommer til at aktivere hunden udover dette. Dvs., lege og opdragelsen af hunden såsom: gemmelege, sit, dæk, rul rundt og andre. Alt dette kommer ikke til at være inkluderet i dens gåture.

Men som jeg nævnte tidligere overvejer jeg kraftigt ikke at anskaffe en hvalp, da den skal overvåges hele tiden, som I også skriver, men mener I stadig jeg vil være i tidsbegrænsning i forhold til hundens behov? :)

0
0
Svar på denne tråd

Tid på tur alene er meningsløst?
Forfatter: 
Dato:  10-01-2018 11:12
Tidsangivelse på tisseture er meningsløst.
Det kan vi ikke forstå, for det giver os intet indblik i hundens hverdag.
Vi tror jo, at det er eneste dedikerede hundetid du har.

Beskriv evt din hverdag.
Hvad er dine omgivelsers holdning til en hund?

Hvis din hverdag fx tillader at du har den med til alt andet end lige forelæsninger 10-15 timer pr uge, kan du nok godt have hund.
Især hvis du bor i gå afstand til studiested / læsemakker / indkøb osv og hunden luftes igennem transporttid. Kan du have hunden med på job, hvor der er mange dejlige folk man kan snuse til, er det jo også godt.

Der er meget andet end gåture, der kræver tid.
Og hunden skal have et par timers meningsfuld aktivitet dagligt. (Meningsfuld for en hund)
Kan og vil du tilbyde det?

Ellers får du problem adfærd.
0
0
Svar på denne tråd

Valg af hund
Forfatter: 
Dato:  10-01-2018 15:01

Vi har en cocker spaniel på 8 måneder. Fantastisk lille hund, klog, kærlig og FULDSTÆNDIG UMULIG uden aktivering.

Her går vi 30 minutter om morgenen, 1 time om eftermiddagen og 30 min igen om aftenen. Indimellem dette lægges der min. 30 min søgning eller lydighedstræning.

Jeg studerer og arbejder ved siden af, min kæreste arbejder fuldtid. Dvs. at hunden sjældent er alene mere end 5 timer maks. Hvis hun ikke er aktiveret ordentligt kan hun nå at smadre et rum på under 1 time. Det lærte vi på den hårde måde. Men godt aktiveret er hun en super fornuftig og velafbalanceret lille hund som fungerer fantastisk både alene hjemme, når hun er med på besøg hos andre og i omgang med både børn og andre hunde.

Jeg bliver nødt til at understrege at en cocker spaniel er en jagthund. Den trives ikke med korte tisseture og i en lejlighed. Det ved jeg fordi det har vi prøvet!

Før vi fik hende havde vi en ældre fransk bulldog. Han var glad for at komme ud men han var også det tætteste man kan komme på en lejlighedshund som ikke kræver meget mere end en kat gør. Han sov 23 timer i døgnet og var 100 % tilfreds med at vi bare var der.

Sidst vil jeg sige, lad være med at få en hund før du er 100% villig til at tage ansvar for et andet liv. Vi behandler ikke vores hund som et barn, men hendes behov og krav til vores livsstil svarer til at have et barn. Der er ikke noget med ikke at have "lysten", når det lille liv har brug for en, så gør man hvad man kan, ikke hvad man har lyst til.

Mvh. Sally

Bombesikker og meget veltrænet 4 års hoppe på 138 cm til salg.

0
0
Svar på denne tråd

Doctor Who
Forfatter: 
Dato:  10-01-2018 15:07
Okay. Bare for at få det hele på det rene, så er det udelukkende gåturene, som kommer til at tage gennemsnitligt 1 time om dagen.

En typisk hverdag vil være hunden bliver luftet ved 8 tiden i de cirka 10 minutter. Derefter tager jeg afsted ved 9 tiden og kommer hjem igen kl 15, hvorefter den bliver luftet i de cirka 30 minuttee. Der fra og så til næste morgen, vil enten jeg eller min kæreste være hjemme sammen med hu nden til lege og nærvær. Så den kommer til at få meget mere opmærksomhed.
Jeg er bare bange for, at hunden ikke vil få nok aktivering gennem gåture? Der er også en lille have, men det er ikke noget at råbe hurra for. :)
0
0
Svar på denne tråd

Aktivering
Forfatter: 
Dato:  10-01-2018 16:20

En tur på 10 min om morgenen er bare ikke nok. Ikke for en cocker spaniel. Måske et ældre MEGET roligt eksemplar. Men ikke for de fleste.

Tænk hvis du selv fik 10 min underholdning/socialt samvær/aktivitet hver morgen og så måtte sidde og kigge ind i en væg indtil kl 16..

Mvh. Sally

Bombesikker og meget veltrænet 4 års hoppe på 138 cm til salg.

2
0
Svar på denne tråd

Uhh... Det bliver dyrt...
Forfatter: 
Dato:  10-01-2018 20:15
I ædte sofaer, med den mængde aktivering...

Hvis integrerer hunden i din hverdag, så den er aktiv med sit menneske kan du måske komme igennem med at nøjes med en time daglig gåtur.

Jeg kan nøjes med 1 time enkelte dage - men jeg bor i et parcelhus med indhegnet have, hun kan løbe frit i.
Men der er straf ved kasse 1. Finder jeg ikke på noget meningsfuldt, så gør hun det bedste for selv at finde på noget.
Hun gør fx meget mere. Jeg kan høre på hendes stemme, om det er de søde børn fra genboerne hun vil invitere ind og lege (og de kloge børn kan også høre det, og henter deres hund og kommer "Saga kaldte, må vi komme ind?"), eller om det er den kæmpe leonberger, som burde bides bagi, fordi den er for stor og altid har været det! Eller om det er naboens kat, smeltevand der drypper osv.
Men det værste er, når hun vågner midt om natten og gør for fuld hals af ovenstående. Og det er selvhenter, hvis hun har sovet hele dagen...
Det er nemmere at aktivere nok, end håndtere en underaktiveret hund.

Det, at du bor i lejlighed bør ikke være et problem. Hunden bør kun slappe af hjemme.
Men lov mig, at du sætter 2-4 timer af til hunden, før du køber hund. Plus lidt ekstra fordi du bor i lejlighed
Og næsten døgnvagt de første dage, er meget hjemme de første uger med hvslp.

😀
Jeg tror sgu at min mor har ret i, at en hund kræver lige så stor indsats som et lille barn.
Men, hvis man køber en lille hvalp, opdrager den godt, så er det verdens bedste ven, og mængder af kærlighed du får tilbage!
Livet med hund er bare godt!
... Hvis man er indstillet på at indrette livet efter det.
1
0
Svar på denne tråd

Førstegangshundeejer
Forfatter: 
Dato:  11-01-2018 11:16

Jeg siger mange tak, for de gode svar alle sammen.

Jeg har fået det ud af tråden som jeg havde håbet.

Som førstegangshundeejer bliver det ikke en Cocker Spaniel, men jeg må overveje andre alternativer. Om jeg er i stand til at tilbyde hunden den opmærksomhed, den kræver og fortjener.

Mange tak :)

1
0
Svar på denne tråd

Det er godt du tænker over
Forfatter: 
Dato:  12-01-2018 14:32

Dit evt hundehold igen.

For den tid, du angiver er for lidt, som andre også har nævnt.

Desuden, du skriver du bor i lejlighed, hvis det er noget med trapper, skal du bære hunden til den eret år eller mere (afhængig af størrelsen). Og små hunde holder ikke op med at tisse, mens man bærer dem ned ad trappen... (Det gør kattekillinger heller ikke!).

De gange, jeg har haft hund, var det luftetur ½ morgen, med ud at handle oa, mindst 1 time med mulighed for at løbe frit og to lufteture aften á ½ time. Desuden cyklede jeg en del med hunden (der skal den også være udvokset), gik til træning. Og trænede altid med hunden. Lydighed kommer ikke af sig selv. Det var med unge voksne hunde!

Hvalpe skal luftes meget mere, men i kortere tid.

Mvh

Tine

0
0
Svar på denne tråd

Aktivering mm.
Forfatter: 
Dato:  14-01-2018 22:23

Jeg er indehaver af en engelsk bulldog på 1 år (en race som jo ellers har ry for at være dovne), og hun får min. 1,5-2 timers aktivering/gåture hver dag, ellers kravler hun på væggene. Nogle dage kan hun godt klarer sig med mindre, men ikke flere dag i træk.

Alle hunde har brug for at blive aktiveret, uanset race. Så jeg tænker du må justere den tid du kan bruge på aktivering. :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider