Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

 Thyroid problemer
Forfatter: 
Dato:  05-10-2017 01:41

Min kat er gået helt fra foderet og har tabt sig rigtig meget. Det viste sig at han har problemer med en overaktik skjoldbruskkirtel- og det er normalt for lidt ældre katte. Så hvis katten taber sig- på trods af øget appetit- eller den går fra foderert og taber sig, så kan det være problemer med Skoldbruskkirtlen.

 

Min taber sig selvfølgelig, og piller i leverpostej- gider han ikke. Nå, jeg har da 8 finge igen. Men det blødte da en del, da jeg tvang pillen i ham.


Mvh

Tine

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kræsne katte
Forfatter: 
Dato:  06-10-2017 22:12

Der er ikke noget værre end kræsne katte, vores ene hunkat elsker tørfoder og intet andet. Dåsemad og godbidder kan vi godt stikke et vist sted hen eller give til en af vores andre katte. Ret belastende når hun skal have piller.

 

Håber du får overbevist din om at leverpostej og andet godt smager godt, så du lidt nemmere kan få piller i ham.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Avs...
Forfatter: 
Dato:  06-10-2017 22:23

Jeg håber ikke, at din kommentar om de resterende otte fingre er fordi din kat har bidt dig?

Kattebid er farlige og skal tages MEGET alvorligt. Jeg har en kollega, der aldrig kommer til at bruge sin hånd rigtigt igen efter et kattebid, der ikke blev behandlet med korrekt antibiotika.

 

Jeg synes selv, at pilleindgivning bliver lidt lettere med sådan en pilleindgiver, som på dette link:

www.dyrenesbutik.dk/pilleindgiver

 

På den måde kan man holde nallerne ude af kattens mund. Pak eventuelt katten ind i et stort håndklæde, tag fat med tommel- og pegefinger og klem blidt kæberne op og stik pilleindgiveren godt langt ned. Hvis pillen kommer ned at ligge på tungeroden bliver den stort set altid slugt. Luk kattens mund og gnid forsigtigt på struben (og hold godt øje med, at den ikke spytter ud, når du slipper dens mund igen - jeg havde en kat, der var ekspert i at se ud som om den havde sunket. Kun for at spytte den mere og mere opløste pille ud af mundvigen, så snart jeg havde sluppet hende!).

Og så giv godbidden bagefter, så I forhåbentlig kan blive gode venner igen . Det kræver lidt øvelse, men tit finder katten det mindre irriterende med den der smalle plastiktingest i munden, end en menneskefinger.

 

Venlig hilsen Mitte (også en hårdt prøvet katteejer!)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pillerne glider ned nu
Forfatter: 
Dato:  08-10-2017 15:47

Men kun fordi, jeg har ham mellem lårene (ligger på knæ), så han ikke kan gå baglæns, og jeg kan smutte pillen ind i siden af hans mund, så holder jeg hans mund lukket, masserer let på struben til han har sunket. Vi er blevet bedre til det- begge to...

 

Jeg frygter dog lidt, at det kun går- sålænge han er så dårlig. For æde, det er et problem! Han virker dog lidt kvikkere, men det er svært at se... Der ryger lidt foder ned (ikke tørkost medmindre, der er vand på- katteguffer? Glem det).

 

Og jeg har stadig alle mine fingre, han har kun kradset/lavet et par små klohuller, og sår renser jeg straks. Men jeg tror, det vil være en god ide at få fornyet stivkrampevaccinationen snart. ;-)

 

Men hvem h*lvede har designet bøtten til hans piller?! De burde brændes på bålet. Den er simpelthen umulig at få op. I dag spildte jeg mindst 7 piller ud over det hele, det er så besværligt at få af! Hvorfor?

Jeg overvejer at hælde dem i et krydderiglas, selvom jeg har lært, at man aldrig må ompakke medicin (eller andre ting, der kan være farlige).

 

Pilleskydere har jeg dårlige erfaringer med, og at pakke katten ind, så går han først bananas! Men jeg roser ham meget efter pillen er sunket. Og så vil han gerne have lidt at æde. ;-)

 

Tak for Jeres svar! Og gode ønsker. (Y)

 


Mvh

Tine

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kræsen er han nu ikke
Forfatter: 
Dato:  08-10-2017 16:08

Normalt! For et års tid havde jeg ham til dyrlæge fordi, han var for tyk! Han vejede 7 (!) kg, så jeg troede hans kur med aktivering og gåture virkede- til han så lige pludselig var for tynd og gik helt fra foderet.

Leverpostej elsker de normalt- og makrel/tun. Men se om han vil nu. Jeg fik lokket noget af det foliebakke fidus vådfoder i ham. Og hakket hårdkogt æg (han åd ½).

 

Han snuser til det, men... Spise- nej. Jeg har før haft en kat med kvalme, så da jeg strøg til dyrlægen troede jeg, at ham her fejlede det samme.

 

Jeg har læst mig skeløjet på nettet, men er kun stødt på: Enten æder kattene som en tærsker- eller de får anoreksi. Men hvad man så gør i det sidste tilfælde, er pt uopklaret.


Mvh

Tine

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det går lidt bedre
Forfatter: 
Dato:  13-10-2017 21:22

Med katten. Han fik dog prikket mig med en klo i andet led på indersiden af min højre pegefinger. Mikroskopisk hul, der blev renset, men av! Det gjorde godt nok ondt og hævede op efterfølgende. Så sæbevand.

 

Nå, jeg har investeret i et par pilleskydere, og han æder sådan set godt nok- i betragtning af- at han nok har spyttet hver anden/tredje pille ud. (Jeg har i dag samlet to op! Der lå, hvor, jeg troede, de var ædt- men den var spyttet ud.) Heldigvis har ingen af de andre ædt dem. :-P

 

Jeg har kigget lidt på behandlingen af hans sygdom, (noget KU-life papir), og det er nok, det nemmeste at han behandles med radioaktiv jod. Hvis min dyrlæge kan dette. Men så skal han være stabil i sin medicin (hvad han ikke er!) Og indlægges. (radioaktive sager er ikke for sjov!).

Han er kun 8 år- og derfor "midaldrende". Jeg vil foretrække, at han ikke skal aflives, men flere år med pilleindgivning to gange om dagen, kan jeg heller ikke forestille mig.

 

Han stresser ved dyrlægen- og jeg stresser så meget ved pilleingivning- at jeg står og blævrer med puls 210- og ikke ryster- men nærmest blævrer. Det er jo noget møg. Mit blodtryk kan heller ikke holde til det. FÅÅK!


Mvh

Tine

0
0
Svar på denne tråd
 
 Så er han så rask
Forfatter: 
Dato:  19-10-2017 23:06

At han gider æde piller i sit foder.

Det var også godt, da jeg kun havde fire fingre tilbage. Nu æder han dem i sit foder.

 

Mvh

Tine


Mvh

Tine

0
0
Svar på denne tråd
 
 dejlig update
Forfatter: 
Dato:  20-10-2017 22:31

Godt I har fået lidt styr på det - håber du får ham så stabil at han kan få nogle gode år endnu :) - MED alle fingre i behold :)


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Takker for svar
Forfatter: 
Dato:  21-10-2017 19:45

Jeg havde helt opgivet det, men nu er han så rask- at han mobber to af de andre katte (som han hader- det er gensidigt!). Men han kan ikke beholde sin mad, så han må ud på badeværelset og æde det med pillen i.

Han er heldigvis vant til, at han skal æde sit (levende desværre) bytte på badeværelset, og at jeg åbner døren på klem: Er fuglen nu død? Er den nu ædt?!

 

Han er også begyndt at stjæle de andres bytte, hvis han kan!


Mvh

Tine

1
0
Svar på denne tråd
 
 Og så gider han ikke
Forfatter: 
Dato:  23-10-2017 21:55

Pillerne i foderet. Nej, men så lille Blå, må jeg stoppe dem i gabet på dig.

Han er fgm træls!

Og jeg har 8 fingre tilbage.


Mvh

Tine

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pillerne og Blå
Forfatter: 
Dato:  14-11-2017 21:03

Det går nu, så jeg stopper pillerne i gabet på ham. Hvis jeg er fiks, så skærer jeg ikke min tommelfinger på hans hjørnetand. Den er skarp! Han bider eller kradser ikke, men hans tænder er skarpe.

Men pillerne med 12 timer imellem, går det ikke supergodt. Jeg stresser og sover dårligt, så der går mere end 12 timer.

Og så får de allesammen dåsefoder, da Blå gerne vil have dette efter pillen fremfor "Dreamies". Kattegufferne.

 

Men: Jeg ryster ikke mere! Kun hjertebanken...


Mvh

Tine

0
0
Svar på denne tråd
 
 Behandling
Forfatter: 
Dato:  03-12-2017 21:12

Hej

 

Det er korrekt at behandling med radioaktivt jod er den bedst mulige anbefaling til katte med forhøjet stofskifte. Der er bare pt ingen der tilbyder det i Danmark mig bekendt.

 

Piller er nok det mest sikre (for katten), man man kan justere pricist.

 

Man kan også give særligt foder uden jod. Uden jod, kan katten ikke lave det hormon, der er for meget af. Hvis katten i ny og næ snupper en mus eller spiser et andet sted, for den rigelig med jod, til at skabe problemer.

 

Endelig kan man operere kirtlen væk. Man skal være meget omhyggelig og vide hvad man laver, men det bestemt også en mulig.

 

/Søren


//

0
0
Svar på denne tråd
 
 Opdatering og svar
Forfatter: 
Dato:  05-12-2017 16:35

Hej Søren!

Det, dyrlægen i dag oplyste var, at det med radioaktivt jod gør de kun på Universitet i København. Så øv! Men jeg har så også læst det i et "paper" fra KU. Jeg troede, at behandlingen måske var mere almindeligt forekommende.

 

Men i dag fik katten øget sin medicin, han er ellers kommet sig vældig godt iflg dr. dyr, og han vejer nu 5,85 kg- og må ikke tage mere på. Han har altså taget 1 kg på, og hun mente bestemt at han var meget mere kvik og så langt bedre ud. Hans levertal er normale, det samme med nyrene, men lidt lavt UREA, men det er nok fordi, han er lidt muskelfattig. Han vil gerne lege med sit legetøj, men bliver hurtigt træt. T4 er faldet pænt, men er ikke i normalområdet endnu.

 

Men kun ros fra den dyre doktor!

 

Og gys: 2 piller x 2 hver dag...

Nu har han lige vænnet sig og åbner munden næsten selv, bare han får dåsemad bagefter. Han spiser også sit vante tørfoder, men en smule dåsemad- ER guf. Og han går og glor på mig til han får pillen og vådfoderet. Han har også regnet ud, at når jeg vasker hænder i køkkenvasken- så er det pille- og vådfodertid. Dum er han ikke!

 

Han hader fortsat transportkassen inderligt, men tier faktisk stille mens vi kører. Min søde nabo kører- og jeg må finde på en pæn julegave til hende.


Mvh

Tine

0
0
Svar på denne tråd
 
 Seneste nyt
Forfatter: 
Dato:  12-01-2018 14:21

Katten er stabil i T4 (dvs det nu er i normalområdet), men er ved at blive for tyk igen...

Nu var det en anden dyrlæge, der så på ham, men hun konfererede også med den anden, så jeg kunne forstå, de ikke var helt enige om hans medicinering: Får han for meget, bliver han tyk- får han ikke nok kan han tage skade på organerne.

Men indtil videre så skal han være på den medicin dosis i 2 måneder mere, og så til kontrol igen.

 

Jeg nævnte, jeg overvejer noget mindre energitætfoder, hvortil dr dyr svarede med et smil: "Ja først medicinerer vi katten, så den tager på, og så giver vi den slankefoder bagefter!"

 

Men egentlig vil jeg ikke så gerne skifte foderet, selvom de nu får mindre og deler 2 dåser vådfoder i døgnet. (Topic fra Aldi, det er de glade for. Coops mindre- det med rejer kaster mindst to af dem op af...)

 

Til gengæld er katten blevet hankatte-irriterende (strinter) og vil slås... Så han ligner kort sagt sig selv igen.


Mvh

Tine

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det går godt med katten
Forfatter: 
Dato:  13-02-2018 15:00

Han sidder endda og mijaver efter (ikke pillerne), men vådfoderet. Han har også tabt sig lidt igen, så han nu "kun" vejer 6 kg. Han er vild med vådfoderet, som han æder alt det, de andre levner af. Men det er så mest vand.

 

Om en måned skal den dyre læge se på ham igen.

 

Jeg har købt 60 (!) dåser Topic- og slæbt dem hjem. Det er et bedre foder end Coops, og en hel krone (!) billigere pr dåse.


Mvh

Tine

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jippieyey
Forfatter: 
Dato:  23-03-2018 19:18

Katten var til kontrol i dag, og hans medicindosis er lige, hvad han behøver. Selvom han er lovlig buttet.

 

Men det er en afvejning, mellem om han er for tyk eller tynd. Han støvsuger resterne fra de andre kattesdåsemad op, og jeg kan dårligt skære de andre mere ned i tørfoder.

 

De vil helst ikke operere, da man dels kan fjerne for meget- og dels at katten kan have metastaser (det lyder jo som om det er cancer ikke!), men det betyder at unormal cellevækst, kan have bredt sig i kroppen, hvor det så fortsat vil danne hormon. Eller de kan risikere at fjerne for meget, så katten skal have piller mod nedsat stofskifte.

 

I øvrigt fik jeg at vide, at behandlingen med radioaktivt jod, kræver 14 dages indlæggelse- og kostede 11.000 kr sidst dr. dyr havde hørt om det.

 

Han kan jo få en del piller for de penge plus, det vil være et problem at få ham til Sjælland med offentlig transport.

 

Han HADER sin kasse, men affinder sig med at kradse og miiiijavve i det blideste toneleje. Miiiv? Miiiv?

I gamle dage båre rev og kradsede han i lågen til transportkassen, så han blødte på næsen...

 

Så om 6 måneder vil de se ham igen til kontrol (dvs september), medmindre han bliver akut dårlig.


Mvh

Tine

0
0
Svar på denne tråd
 
 Farvel Blå
Forfatter: 
Dato:  18-06-2019 10:55

Blå blev aflivet i går. Ikke pga af sin sygdom, men fordi han også havde FORL, og havde tabt sig- kun kunne æde sovsen af vådfoderet. Det ville han måske kunne opereres for, men da han var ret dyr i drift, og nu var lidt sølle. Så nok- er nok.

 

Han blev aflivet hjemme stille og roligt af dyrlægen.

 


Mvh

Tine

0
0
Svar på denne tråd
 
 Altid trist
Forfatter: 
Dato:  19-06-2019 08:14

Selv vi jo ved at vi har dem på lånt tid, så er det trist når det er slut. Men du kan se dig selv i øjnene og sige at du har gjort hvad der var muligt og også sagt stop da tiden kom.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Som det gik
Forfatter: 
Dato:  24-06-2019 03:53

Det var svært! Jeg troede, jeg havde taget den beslutning, og så fortrød jeg det- så mange gange!

 

Men til sidst var nok- nok. Selvom de dage fra onsdag til mandag, hvor dyrlægen endelig kunne køre ud var hårde (for mig), kattene- de var to, der kom afsted, oplevede det nu fredeligt.

 

Og det er godt for min sjælero- at dyrlægen kom ud. Det gik meget fint og fredeligt til. Dyrlægen tog dem med, så de blev kremeret sammen. Jeg kunne endda få dem i urne! Nej tak. Jeg ville heller ikke have dem i haven, så vil jeg bare tænke- at der ligger den og... blive ked af det.

 

Men tak for din kommentar!


Mvh

Tine

0
0
Svar på denne tråd
 
 Farvel Blå
Forfatter: 
Dato:  26-06-2019 22:13

Tak for opdatering - selv om det var en trist en af slagsen.

Men han fik trods alt et par gode år trods sygdommen.

 

Det er altid hårdt at skulle sige farvel til de kære dyr....


Nisha og Strejfer

TREC-rytter og pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid parryk

Himmelhesten Sorteper

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider