Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

 en gammel labrador
Forfatter: 
Dato:  15-07-2017 16:43

Hej!

Jeg har 2 dejlige labradorer, mor og datter. Sidste år fødte moren 7 dejlige hvalpe,og vi beholdte en af dem. Datteren har altid boet her, og vi holder så meget af hinanden, at vi nogle gange kommer til at lukke moren ud. Datteren får lov til at ligge på sofaen og bliver altid kælet med, og det er det modsatte af moren. Det er især min far der lukker moren ud, det ved jeg ikke hvorfor.

 

Her på det sidste, hvor jeg gerne vil lege eller kæle med moren, er hun ligeglad. Hun har ingen livsglæde længere, mener jeg. Dens appetit er også faldet langsomt, og den har ikke lyst til at lege længere. Hun går gerne ture og får gere godbidder, men det er det. Det hele begyndte efter at vi fik den nye familiemedlem, så jeg går ud fra at hun er lidt ked af, at vi holdt så meget af datteren. Hun er også taget mere på. Hun er 5 år gammel. Fejler hun noget? Hvad skal jeg gøre for at gøre hende aktiv, livsglad og generelt en lykkelig hund?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Funktionstab kan være udtryk for sygdom
Forfatter: 
Dato:  15-07-2017 23:06
Jeg synes, at I lige skal vende med dyrlægen, om der er noget galt med moderhunden.
Appetit som svinder, mindre energi og så videre kan være tegn på sygdom.

Hvis I mener, at det kan være jalousi eller den gamle bærer sorg over at være tilsidesat, så kan I nemt afprøve det.
Set tid af til at lufte/motionere / træne hundene hver for sig. Og brug mest på den gamle. Det bør give pote på få uger.
Lær hende at gå spor, eller hvad der nu vil tvinge jer til at bruge tid på hunden, og giver hunden kvalitetssamvær, og selvtillid af at arbejde for og med sine mennesker.

Og jeg ville af princip nok mene, at medmindre der er en rigtig god grund til andet, skal der grundlæggende gælde samme regler for hundene. Især hvis i fysisk lukker den ene ude fra fællesskabet, imens årsungen må komme i sofaen? Det sender et meget stærkt signal for en hund at blive lukket ude...
6
0
Svar på denne tråd
 
 giver Dr. Who ret
Forfatter: 
Dato:  21-07-2017 21:21

 

 

Helt enig med Dr Who. Få tjekket helbredet, og brug tid på mor.

 

Desuden. Det er i min verden helt uhørt at give unghunden fordele frem for senior hund. Det ødelægger fuldstændigt den naturlige rangorden, hvor den gamle hund er alfa hund. Det skal man understøtte den i. Ikke modarbejde. En unghund må ikke komme op i hirakiet før tid.

Her hjemme har vi far og søn. Og sønnike er en bastant gut, tre kg tungere end sin far (16,5 vs. 19,5 kg) Han er desuden meget frembrusende og goofy agtig. Og far er meget overbærende, næsten bange for at sætte klumpen på plads. Vi understøtter far i at han er alfa han ved, at han får mad og godbidder først. Han får lov til at komme først ind af døren, og han har sin egen stol, hvor sønnike har forment adgang. Og når han siger fra, så blander vi os ikke. Med mindre det ender i regulær kamp, hvilket aldrig er sket. Vi kan enddog være så "onde", at vi tager et stykke legetøj fra sønnike og giver til far. Bare for at vise, at han ikke bestemmer. Det kan virke uretfærdig set med menneskesyn. Men hunde lever altså ikke efter samme regeler som vi.

 

Så hvis mutti ikke fejler noget fysisk, så må I igang med at pleje hendes ego og rang.

 

venlig hilsen

Mia F.

 


Do not corner something that you know is meaner than you.

...

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider