Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

 Trofæjagt vs naturbevarelse
Forfatter: 
Dato:  22-08-2016 13:20

Trofæjagt og dyrebeskyttelse/naturbevarelse er sjældent noget som generelt betragtes at kunne gå hånd i hånd..

Der har været en tråd herinde om den lokalberømte naturpark løve, Cecil, som måtte ende sine dage som nedlagt trofæ. Den sag trak nogle ret kraftige holdninger op også herinde, men mest af alt skabte det en s##t storm via de sociale medier. Dette gav genlyd videre op gennem systemet og virksomheder og politikere blev presset til at lave tiltag imod jagt og indførsel af de deraf nedlagte trofæer for at imødekomme den politiske korrekthed.

 

Jeg deltog i debatten og argumenterede for jagt, da dette i mine øjne gavner naturen overordnet set. Med andre ord, er der en god økonomisk gevinst ved at kunne sælge gode jagter til jægerne, så betyder det, at man plejer og passer naturen. Altså bibeholdes biotopen, og det betyder alle de dyr, planter og insekter der lever der. Altså en win win situation.. Bortset fra det dyr, der lige nedlægges. Det skal dog siges, at hos mange vildtforvaltere vælges de gamle avlsdyr til trofæjagt, som allrede har givetsine gener videre i avlen, og alligevel skal "ud". Nu kan man så bare tage penge for det.. Usmageligt for nogen. Jeg kan sagtens leve med, når det betyder at naturen også nyder godt af det.

 

Anyway, jeg faldt over denne artikel/kronik og kom til at tænke på den gamle ophedede debat. Tingene er ved at ændre sig til jægernes fordel. Og dermed også naturen. Selvfølgelig kan jagt ikke stå alene som vildtforvaltning og bibeholdelse af dyrearterne. Men de er et vigtigt supplement og en medspiller. Ikke en modspiller.

Det kunne være skønt, hvis alle, der ønsker at bevare naturen kunne spille på samme hold. Tænk alt det der kunne opnås.

 

Og for en god ordens skyld. Dette er jo HN! Så er ikke alle jægere moralsk velforvarede og ja, nogle pløkker alt. "Ikke en skovsnegl kan røre på sig, uden at den får blæst koppen af."

Ligesom nogle aktivister er lige så langt ude på den anden side. Det er ikke dem, som jeg forsvarer.

Men læs selv, og dan din egen mening. :-)

jyllands-posten.dk/debat/kronik/ ECE8937999/trofaejagt-er-noedvendig/

 

Venlig hilsen

Mia F


Do not corner something that you know is meaner than you.

...

2
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad der er politisk korrekt..
Forfatter: 
Dato:  22-08-2016 20:50
... Er ikke nødvendigvis helt korrekt...

Det er sagen om trofæjagt et godt eksempel på.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-08-2016 13:12

Det der med at jagt er ren naturbevarelse er jeg ikke enig i.

 

Min mening:

 

1. Opdræt af fasaner som så lukkes ud efter at de er gjort halvtamme for at de så derefter så skal skydes er ikke natur bevarelse, tværtimod, så stammer fasanen ikke fra DK og vilde rovdyr så som Ørne må lade livet da jægerne ikke vil risikere at deres halvtamme dyr bliver spist af et vildt dyr. Fasanjagt er en sport og generer andre bl.a fordi fasanerne er uegnet til at rende frit rundt, de er ikke så kvikke, og lyden fra geværene generer også. Man kunne opdrætte dem og så slagte dem ligesom man gør med høns, men næh det er sjovere at jage og skyde dem.

 

2. En nabo bestilte en jæger da han var træt af at rådyrene spiste af hans kofoder som stod i kanten af en mark helt ubeskyttet, han kunne sagtens ´have taget det ind i sin lade for der kunne rådyrene jo ikke komme ind, men det gad han åbenbart ikke, og da det var i den vinter med rigig meget sne og kulde så kunne rådyrene ikke modstå at spise af hans kofoder. Jægeren skød hele flokken..

 

3. Det er ufatteligt at så mange erhverver jagttegn når de ikke kan ramme...

 

4. Jeg synes at det kun burde være jægere ansatte af staten, som må skyde vildtet i dk, hvor folk så kan købe kødet af staten bagefter. Jeg har mødt mange fulde jægere i optog igennem årene, og alkohol og skydevåber er en dårlig ide...

 

5.Med hensyn til naturparker, så er de kun nødvendige pga mennesket overbefolkning og indflytning på dyrenes territorier og krybskytteri.

 

6.Hvis man virkelig går ind for naturbevarelse burde man lægge sine kræfter i at udbræde prævention på planeten,og bekæmpe forurening så der både er plads til dyr og mennesker, det ville have en langt større effekt end at plaffe dyr ned som der ikke er plads til længere pga menneskets ego.

 

Mvh og så videre

 


Heste lyver aldrig

1
0
Svar på denne tråd
 
 Prævention?
Forfatter: 
Dato:  28-08-2016 11:17

Desværre er prævention ikke nok, det bliver nok noget med at alle ældre over 70 skal aflives og alle familier med mere end 2 børn skal ofre hvert andet barn. Så er der en chance for at vi kan redde kloden. Dette med et gran af ironi, for selvfølgeig er det ikke en mulighed. Men vi skal have bragt jordens befolkning ned på 3-4 mia i stedet for de 6 mia vi har nu.

 

Nu er det jo ikke danske jafttrofæer vi snakker om, men jagttrofæer hentet i verdens fattige lande. Der er det da bedre for landet at gamle individer som har spredt deres gener, bliver udpeget og kan skydes af rige amerikanere som betaler ved kasse 1 for fornøjelsen end at de unge dyr som skal bidrage til de kommende generationer blive skudt ulovligt og uden af der går penge i statskasserne.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

3-års Hannoveranervallak til dressur/military sælges

 

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider