Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

 Hønseintegration
Forfatter: 
Dato:  20-07-2016 18:53

Jeg har for 2-3 uger siden fået et par eks-burhøns.

I forvejen havde jeg 2 brune - i gamle dage hed de egland, tror det hedder Havanna nu - og de MADAMMER styrer altså for hårdt. Også så jeg ikke tør lukke dem sammen. Jeg har prøvet lidt, men turde ikke fortsætte.

De to små hvide - den ene næsten uden fjer - har så også haft problemer sammen.

Den fjerløse blev gumpehakket. Jeg fandt ud af, at det handlede om fedt, så det har begge fået udover ALT hvad høns ellers skal have. Men de går adskildt indtil sårene er lægt.

Hende der hakkede, åd sit første æg hun lagde her. Siden har der ikke været problemer. Så helt klart et fedt/protein spørgsmål.

Men, hvad skal jeg gøre ??? Jeg ved godt de Brune æghøns kan være nogen 'bavianer' når de har haft et helt år HELT alene på hele grunden (1200 kvm).

Tidligere har jeg aldrig haft problemer med at lukke nye høns ind til de 'gamle' høns.

MEN - nu kommer spørgsmålet - jeg har tidligere ALTID haft hane her - Er det derfor ? Og vil det være en idé at få en hane ?

Burhønsene er meget små, så en stor hane er ikke ok. Vil en dværghane kunne styre de to MADAMMER, så jeg kan få harmoni i flokken ??

Håber nogen kan hjælpe mig her.

Karen

0
0
Svar på denne tråd
 
 Skiderikker!
Forfatter: 
Dato:  20-07-2016 19:42

 

Høns kan være nogle skiderikker!

 

Det er vores erfaring, at en hane kan holde sammen på en hønseflok, men igen det afhænger af hvilke race dine høns er.

 

Vores første 4 høns blev supleret af 2 Königsberger som gik deres egne vege. Det var underligt at se de 4 gå sammen med hanen og de 2 drønede ud i stik modsat retning.

Hanen prøver at holde sammen på flokken, men han lægger sig ikke imellem, hvis der er optræk til slagsmål.

 

Siden vi fik supleret med nye høns for ca. 6 uger siden så er flokken, for første gang siden vi fik høns for 4 år siden, blevet angrebet af ræven adskillige gange. 3 x har han haft held til at fange en af voers elskede høns (ja, de er som en del af familien og de har navne og de kommer når man kalder og, og, og...) Det var også et hårdt slag da én stod med en såret ryg og ingen fjer, men den overlevede og i Søndags gik det ud over fantastiske Fru Grøn.. midt på dagen kom ræven i vores egen indkørsel... (det er den ultimative krigserklæring!)

Da havde ræven ædt Mirabella dagen før til aftensmad. Fru Grøn overlevede mirakuløst, efter at have været væk i flere timer, men hun så uskadt ud men, ligner mest en hund der har været i nakose... De andre høns gik så til angreb på hende og hakkede hende til blods, så hun er kommet i isolation ind til videre.

Billede

Så nej, jeg tror ikke en hane vil gribe ind i hakkeordenen.

Måske lidt hjortetaksolie på ryggen af hønsedamerne når de er raske kan få dem helskindet ind i flokken.

 

Høns er fantastiske, men det er træls når de giver så mange problemer.

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Buckskin farvet, Eventyr hest på 2 år sælges.

 

Vindott, Islænder hoppe, sælges evnt. bytte.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hønseintegration
Forfatter: 
Dato:  21-07-2016 15:34

Åh ja Anette. Piv piv, du fortalte om dine høns som du havde mistet til ræven

Faktisk tror jeg heller ikke det hjælper med en hane.

Hende der blev hakket er nok en svag høne, men der er ved at komme fjer frem på ryg og bug. Ikke på gumpen. Hun kan rent faktisk heller ikke skrabe. Når hun forsøger, er hun ved at falde på rumpen. Jeg har løsnet noget jord til hende, men virker ikke som om det interesserer hende. Men ellers bevæger hun sig fint rundt, og kommer farende når der er majs i farvandet.

OG hun er så sød og klukker på den sødeste måde !!! JA, de høns er også en del af familien her !!

Jeg har også en fornemmelse af, at de 2 brune godt kan tolerere dem, MEN på afstand. Ligesom med dine. Og jeg vil jo så gerne have dem til at sidde på pind sammen - på et tidspunkt. Måske hjortetaksolie er en idé NÅR de begge er friske nok til at møde MADAMMERNE.

Jeg har haft en høne, som blev angrebet af måren. Jeg hørte det og fik den skræmt væk. MEN - efter snak med min dyrlæge - fandt jeg ud af at måren 'knalder' deres hoveder ned i jorden, så hun havde fået en hjernerystelse. Hun kunne ikke gå, men trimlede rundt. SÅ hun kom også i isolation i drivhuset i en måned. Hun kom sig FINT. SÅ, jeg må bare være tålmodig. Og så vil jeg prøve med hjortetaksolie.

Ja, de høns er nogen skiderikker !!! Og de hakker hvis de lugter blod. SUK !!

Karen

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider