Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

 Hvalpe
Forfatter: 
Dato:  22-03-2016 22:26

Vi håber at vores dejlige golden retriever er med hvalpe. Efter vores udregninger (hvis hun er drægtig), har hun termin ca. d. 11/5.

Vi har ikke før prøvet at få hvalpe. Har i gode råd ang. drægtighed, foder, fodertilskud, vacciner, dyrlægetjek af både drægtig tæve og hvalpe, fødsel, fødekasse, den første tid med hvalpene, salg af hvalpe osv.?


MVH Britt


med dressurhesten "Camelina Kilen" :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvalpe...
Forfatter: 
Dato:  31-03-2016 18:57

Først og fremmest, vil jeg jo nok være kedelig og sige; Alle de spørgsmål, er jo nogle man skulle have undersøgt FØR man fik hunden parret! ;)

 

Først og fremmest, har I styr på forældrenes sundhed? Er ikke sikker på hvad der skal tjekkes for ved golden, men må vel minimum være HD?

 

I skal ved salget af hvalpene yde 2 års 'garanti', på at der ikke opstår arvelige fejl og defekter, dvs. sygdom - som f.eks. HD, kryptochisme og deslige.

- Også selvom det er uden stamtavle, bare et hyggekuld etc.

 

Drægtighed; Vi får tæven scannet 3-4 uger henne, for at se om hun er drægtig eller ej. Ved 7-8 uge får vi lavet røntgen, for at fastslå hvor mange hvalpe der ventes.

 

Man vil ca. halvvejs i drægtigheden begynde at opleve vægtøgningen, men ellers vil dievorterne være let lyserøde og hævelsen i skeden efter løbetiden falder ikke helt ved drægtighed - begge dele er ikke sikre tegn men en indikator.

 

Foder; Vi skifter over til hvalpefoder ca. halvvejs i drægtigheden. Nu er jeg foder-fanatiker i forvejen, så vælger blot hvalpevarianten af det mærke jeg bruger - jeg bruger Essentials, de har også en hvalpevariant til store hunde.

 

Foderet er kornfrit og består af rene råvarer, først og fremmest kød!

 

Afhængig af tæven og appetit, så skal hun selvfølgelig ikke blive fed af det, men skal også have lov til at få det hun har brug for til hvalpene.

 

Tilskud; Jeg giver ikke som sådan nogle tilskud undervejs.

 

Vaccinationer m.v.; Ormekur tildeles ved 8. uge i drægtigheden, til tæven, samt hvalpe og tæve når hvalpene er 3 uger gamle og så får hvalpene som 5 ugers og 7 ugers.

 

Vaccination og chip får de ved 7-8 ugers alderen.

- Chip er lovpligtigt at hunden/hvalpen har ved 8 ugers alderen.

(Mine hvalpe rejser først som 9 ugers, og som oftest bliver de chippet ved 7 ugers alderen)

 

Dyrlægetjek; Der er jo så det med røntgen i drægtigheden. Ellers får vi tjekket kort efter fødslen, hvor tæven får kalk m.v. og lige et generelt tjek - er man ny i det hele, er det også rart lige at få en til at kigge at hvalpene er som de skal være og moren ligeså etc.

 

Hov - herpes vaccination! Vi giver herpes vaccination ved parring og så sidst i drægtigheden.

 

Fødekasse; En fødekasse i en god passende størrelse - men man siger hundens længde + højde, dvs kassen er ligeså lang som hunden og bred som hundens højde, og så lige + lidt. Vi har faste kanter rundt, fremfor rundstokke, det foretrækker jeg.

- Stil fødekassen op 2-3 uger før forventet fødsel, så tæven har tid til at blive fortrolig med den.

 

Vetbed i bunden, som skiftes en del - vetbed er genialt, det suger fugtigheden ned i bunden og giver en tør og lun overflade til hvalpene.

- Jeg køber mit i 10M ruller i England via eBay, og klipper til så det passer til fødekassen.

 

Det er generelt super til hundene, giver en god tyk bund at ligge på og god temperatur - vores er glade for deres vetbed tæpper.

 

Samtidig kan det vaskes ved 60 grader, hvilket især med hvalpe er rart - jeg foretrækker den slags med gummi i bunden, så det er skridtsikkert.

 

www.ebay.co.uk/itm/VET-BED-NON-SLIP- ROLL-PRO-WHELPING-FLEECE-DOG-CAT- ANIMAL-PUPPY-KITTEN-BEDDING-/ 330980320680?var=&...4d0ff6e5a8: m:m50jiPfTRpUImAl9-x9aC_Q

 

Jeg bruger også "tisseunderlag", til f.eks. fødslen, det er nemt og hurtigt at skifte, suger godt al væske m.v. der kommer ved en fødsel, og gør så man nemt og uden det store stress for tæven, kan sørge for et rent og tørt underlag.

 

www.zooplus.co.uk/shop/dogs/ dog_grooming_care/dog_toilet/ training_pads/191265?rrec=true

 

Nogle gange har jeg til fødekassen brugt en varmelampe, men egentligt foretrækker jeg mere en varmepude og det fungerer bedre, så kan hvalpene selv møfle til/fra efter behov og tæven "koger" ikke under varmelampen.

 

Fødsel; Jeg har en bog som word dokument, jeg evt. gerne sender pr. mail, hvis du sender en pb med mailadr.

- Den hedder "Hvalpe på vej" og der er en masse god information om fødsel, drægtighed og ja, det hele :-)

 

Men, nogle holder øje med temperaturen på tæven, når den falder 1 grad er fødslen nær.

 

Vi har kunne mærke det på vores tæver, de bliver urolige, rastløse, først har de "ædeflip" og så går de fra foderet og kan ikke rigtig finde ro. De føder ikke altid "på dagen" som forventet, så hold kalenderen fri omkring forventet fødsel og sørg for ro omkring tæven.

 

Fra vandet er gået og til første hvalp skal være kommet, skal der max gå mener 2-3 timer. Mellem hver hvalp ca. det samme.

- Ser man grøn fostervæske uden en hvalp kort efter, så er det dyrlæge! (Vi havde i sommers en tæve som 2-3 dage før vi ventede fødsel, klattede lidt grønt - babu til dyrlægen, og kejsersnit blev det til)

 

Jeg sørger for lige at få hvalpen pakket ud, og har sådan en til at suge snot ud af næsen på babyer, til lige at forsigtigt tage det værste slim for næse/mund på dem. Nogle lader tæven sørge for det hele - jeg vil godt lige deltage og det tager mine tæver pænt.

- Hold øje med at der kommer samme antal efterbyrder, som antal hvalpe! Tæven må gerne spise nogle enkelte stykker men sørg for at hun ikke spiser hele baduljen - det giver rigtig dårlig mave og det har man ikke brug for.

 

Evt. kan man sørge for at få klippet navlestrengen, ikke for tæt - giver den vel ca. 5cm, sytråd to steder godt bundet og så klip i midten.

 

Jeg har sådan nogle hvalpehalsbånd her de får på næsten med det samme;

www.ebay.co.uk/itm/ 261409938926?var=560303216444

 

Så noterer jeg ned, hvem er født hvornår, hvad køn og hvad farve og hvad de vejer.

- Så sørger vi for at veje løbende og holder øje med at de tager korrekt på.

 

Tæven får tilbudt vand, evt lidt mad, undervejs - mest vand. Bagefter, så er de sultne og skal have mad - har gerne fx lidt godt dåsemad hjemme, det er nemt for dem og det giver lidt ekstra appetit.

 

Hvalpetiden; I starten laver de ikke så meget andet end spise, prutte og sove ;) Nyd det :P Vær obs på at alt går som det skal i starten - tager de ordentligt på alle sammen, kommer de af med noget, hvordan tager moren det osv. - vær opmærksom på feber eller lignende ved tæven, så hun ikke får kalkchok.

 

I takt med at de bliver større, skal der til at ske mere og mere.

- Ved 3-4 ugers alderen kan man begynde at tilbyde rigtig mad. Vi har noget dåsefoder fra Royal Canin vi starter op med;

 

www.zooplus.co.uk/shop/dogs/ puppy_products/milk_and_supplements/ supplements/217004

 

Lidt blandet med lidt lunt vand - de første par gange er det næsten ren "fodbad" og de bliver dejligt snaskede :P Men så begynder de at fange idéen.

 

Så går jeg gerne over til at bløde hvalpefoderet godt op i vand, evt. blander det op med A38.

- Nogle blander fx torskerogn og andet i.

 

Lad bare morhund "rydde op" når hvalpene er færdige.

 

Ved 5-6 ugers alderen har vores tæver en periode hvor de ikke gider hvalpene ligeså meget, og de begynder at vænne dem fra "mælkebaren" og tænderne er godt og grundigt på vej ud, og alting skal testes med dem!

 

Jo ældre de bliver, jo mere varieret får vores også med mad - udover hvalpefoderet, så rå ben (kyllingehalse, okseben, hesteben etc.), gulerødder og lidt andet grønt de kan tåle etc. - forskellige godbidder af tørret art.

 

De skal også opleve en masse, i et ordentligt tempo - de skal lære en hel masse lyde at kende, får besøg af store og små mennesker, møder andre hunde, øver sig lidt i at have sele på og gå i snor, vi kører i bil, når de er store nok kører vi fx til stranden og kigger, og vi øver en masse leg udenfor - skal være så de er trygge i situationen, og får fyldt en masse på, så de er godt rustet til de skal ud i deres nye hjem, så det ikke bare er en masse nyt de bliver "kastet" ud i.

 

Salg af hvalpene; Vi annoncerer primært på gipote, evt. på guloggratis/dba. Det gør vi fra hvalpene er små.

- Hos os må man besøge hvalpene fra de er 3 uger gamle, indtil da er der ro på herhjemme for tævens skyld og også af hensyn til sygdomme.

 

Hvalpene kan reserveres fra de er 5-6 uger og man kan se personlighederne, så man får et godt match mellem hvalp og ny familie.

 

Men vi har også en hjemmeside + facebookside og især facebooksiden er så smart, så poster vi en masse når der er hvalpe og det er så dejlig nemt at hapse billeder med mobilen og smide op med det samme :-) Så kan folk nemmere følge hvalpene.

 

Hvalpene sælges på en kontrakt, - der laves en kontrakt til reservation og så en endelig salgskontrakt når de skal rejse.

 

Ved reservation betales 1/3 af købssummen og ved afhentning resten.

 

Vores hvalpe får et tæppe med, noget legetøj og foder + snacks til lidt tid (Vi får hvalpepakker via Essentials).

 

Oh hvad er der ellers?

 

Jo, "nødkit" og mælkeerstatning - gode ting at have hjemme! Man håber ikke man får brug for dem, men just in case...

 

greendog.dk/shop/start-kit-til- 1442p.html

 

www.hooked4pets.dk/shop/esbilac- maelkeerstatning-6070p.html

 

Der er også nogle gode ting, til lige at give hvalpene i starten eller hvis en er lidt bagud etc. - eller tæven.

 

Det blev en lang smøre og jeg har sikkert glemt noget.

 

Men som sagt, vil du prøve bogen "Hvalpe på vej" - så send en pb med mailadr, så får jeg den sendt til dig, den har i hvert fald en masse god info.

 

Vi har haft 7 kuld hvalpe nu, og kan stadig godt lide lige at læse den igennem inden en fødsel for lige at få det genopfrisket og være klar! :-)

 

Pøjpøj med det!


Rollo

 

Rollo's Dyr

Hjemmeside | Facebook

West Highland White Terriers

Dværgvædder kaniner i Satin og Rex

4
0
Svar på denne tråd
 
 Hvalpe på vej
Forfatter: 
Dato:  07-09-2016 07:29

Hej jeg har læst dit indslag og vil rigtig gerne om jeg må få tilsend " hvalpe på vej " tak. Vi har også hvalpe for 1. Gang til 6 små dejlige labrador. 1 tæve og 5 hanner. Hvornår er det en god ide at begynde at tage dem med ud og lære at tisse undenfor. Uden det skader hvalpen og vi tager noget fra modereren.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Helle (19)
Forfatter: 
Dato:  08-09-2016 13:05

Kan du ikke sende mig en mail på rollo@rollos.dk - så sender jeg bogen til dig :)

 

Når hvalpene er 4-5 uger ca begynder vi at tage dem med ud korte ture, selvfølgelig obs på vejret, det skal ikke være for koldt eller vådt, især i starten.

 

Moren skal bare med - tit synes jeg det kommer af sig selv hvornår de er klar til at komme ud, når de tumler rundt omkring i huset og følger med de voksne udenfor, når de går ud.

- Vi har en trappe ned, med to trin, så vi har købt en rampe, hvalpene kan bruge.


Rollo

 

Rollo's Dyr

Hjemmeside | Facebook

West Highland White Terriers

Dværgvædder kaniner i Satin og Rex

0
0
Svar på denne tråd
 
 [HUND] Diegivende tæve
Forfatter: 
Dato:  21-09-2016 09:12

vores labrador tæve giver mælk til sin 6 hvalpe på 4 uger. Men kan jeg pleje hvalpe mor. Hendes patter er der bidt hul på men vil stadig gi mælk.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider