Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 Gode råd - elhegn
Forfatter: 
Dato:  07-01-2007 17:52

Her har i en stak af mine gode råd om opbygning af Elhegn


vi har lige lavet os et hegn rundt engen og vinterfolden ved gården som består af 3 tråde der er hængt op på trykimprg. pæle på 70x1800 mm., der er banket ned så der står 115 cm over jorden, i hjørnerne er der telefonmaster der er savet af i stykker så de er lige så langt i som over jorden, de er spidset med motorsaven, og boret/gravet ned til de manglede 20 cm, og så banket for resten af pengene med bagarmen på rendegraveren, herefter rettet op og stampet til


trådene er øverst i 110 cm en 5 mm elreb med 9 ledere, og sat på med skrueisolatoere, og i hjørnerne samlet med en alm blød tråd, så den knækker her hvis en hest skulle sidde fast i tråden


Desværre var den mest tydelige ved et led hvor vi har brugt en købt stolpe


de to andre tråde i 75 og 40 cm højde er en blød dobbelt galvaniseret ståltråd fra poda som er hængt op efter deres principper med hjørnerør og de specielle knuder, og samlere, ude på linjen på de små pæle har jeg brugt en billig isolator fra norup-silva til at sømme på


alle led er lavet af 3 reb og poda ledhåndtag i samme højder som det øvrige hegn, og disse hænger på nogle isolatorere med mulighed for strømtilkobling fra norup-silva, de har også den fordel at skal et led så åbent hele tiden, så kan man lige snuppe trådene med hjem så hestene ikke blever filtret ind i dem


ved alle led er der gravet en tråd nedenunder, så det ikke er ledet der skal bære strømmen vidre ud af linien, dette kan gode give problemer ved meget lange hegn med mange led, da kontakten i mellem et ledhåndtag og ankeret nemt bliver dårlig


hele herligheden fik i sommer strøm fra en Lacme batterihegnsapperart og en stor varta akkumulator, jeg kunne holde 6500 volt på tråden med 6 uger mellem hver opladning, jeg vil sige at det er meget godt klaret for et sådant hegn, jeg har dog fået gravet et 200 meter langt kabel ned over marken og koblet en elephant m115 til i den anden ende.


vinterfolden er opbygget efter samme model, og får støm fra en oldgammel elephant tw18x


ang jordforbindelse så er det meget vigtigt at denne er af en sådan størrelse at den kan trække hegnet, dvs at det er ikke her man skal spare, og gere et spyd for meget i stedet for et for lidt. jeg har brugt nogle gamle meget kraftige galvaniserede vinkeljernshegnspæle der er 120 cm lange, og svejset en plade med et hul i ovenpå til en trådsamler, så der blir ordentlig kontakt, og trykket 4 af disse ned til sommerfolden og 1 til vinterfolden. det virker optimalt


Det er vigtigt hvis man har galvanisert jerntråde, ikke at anvende kobberledning til andet end at koble hegnsapperatet til lysnettet eller et batteri, da der så kan ske et eller andet kemisk når tråden er våd, der gør at galvaniseringen ikke holder ret godt


en anden god ting er at slække af på tråden om vinteren, så evt sne ikke trykker den ned og derved strækker den for meget, jeg har monteret de runde trådstrammere fra poda og lavet et håndtag hertil af en gammel skraldenøgle, et stykke ½ tommer vandrør og et par lapper fladjern, fungere meget tilfredstillende og var gratis at lave








Venlig hilsen kristian


Hvis du skal handle så husk altid: tingene skal være bedre end nye og må ikke koste noget


JHN RS Moderator

medlem af
AHNA og FNK

stifter og formand: klageklubben
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvorfor ...
Forfatter: 
Dato:  14-01-2007 15:24
skal denne tråd låses (eller hvad det hedder når den forbliver i toppen) ???

Føl ventes efter Don Juan / Lauries Crusador i marts - tilsalg

0
0
Svar på denne tråd
 
 Undren
Forfatter: 
Dato:  17-01-2007 18:54

Ligesom Metjen undrer jeg mig en anelse over hvad det er der gør lige netop DENNE tråd så meget mere informativ end så mange andre?


Man må vel forvente at det er derfor en tråd bliver låst...


Begrundelse ønsket fra HN!!!


Trine (Faxa)


PS Der er IKKE noget i vejen med indlægget - rart at få info om andres måde at lave hegn på - meeen det berettiger vel i sig selv ikke til en låsning?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Måske fordi Kristian kan???
Forfatter: 
Dato:  11-03-2007 23:24

TRINE: Hvis du tjekker Kristians præsentation ud, kan du se der står JHN MODERATOR hvilket betyder at han er moderator på junior heste nettet.

.

Så mit bud for den fast låsning er FORDI HAN KAN.


Med venlig hilsen

Lena








PART SØGES

I 8464 OMRÅDET

se min præsentation




www.minimule.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 Mon ikke
Forfatter: 
Dato:  20-03-2007 12:35

det er tænkt som et oplæg, hvor I alle kan lægge råd ind omkring hegn. Så der var et lidt længere nede med noget lysstofrør og noget.

Det er da en fin ide at få lavet en samletråd her syns jeg. Det varer jo ikke længe før sommerfoldene skal ses efter og tages i brug (forhåbentlig )

0
0
Svar på denne tråd
 
 det er da
Forfatter: 
Dato:  09-05-2007 09:33

godt at låse sådan entråd istedet for vi skal lede side op og side ned...


god ide

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kristian kan ikke nej
Forfatter: 
Dato:  15-04-2008 08:38

Nu er jeg også JHN mod, og vi har KUN rettigheder til Junior - så nej, Kristian gjorde det ikke fordi han kan.


Og Kristian, når du nu er så skide god til at lave hegn - så vil jeg altså godt klage over det skæve hundehegn jeg har til at stå du har lavet, tsk




Mvh. Julie Rollo

- Jeg ved ikke alt, jeg har bare en mening om alt...


| Krogens.com - opdræt af marsvin | RolloPigen.dk - min hjemmeside |

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nye ting til...
Forfatter: 
Dato:  18-07-2008 22:16

Jamen så vil jeg da også lige viderbringe et par råd eller 2...


Næ egentligt ikke, men jeg vil linke til en hjemmeside hvor man bla. kan indtegne sin mark, fold ect. og derefter vælge hvor stort et område og få vejledning i hvad ov der skal bruges, hvor man selv kan vælge matrialer...


Der er også råd og vejliedninger i hvordan man samler tråden/snoren osv...


Leg med den, opdag nye ting eller bare lad dig inspirere, og kom gerne med tilbage meldinger om hvordan DU synes den fungere !?





Sara ;-) Står ALTID ved min mening..


FOLK MENER HVAD DE TROR OFFENTLIGHEDEN MENER..!



Hesteejendom m. ca. 4 HA jord sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 hvor er linket?
Forfatter: 
Dato:  21-09-2008 20:01

Hvor er linket i dit indlæg Grodahl??

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ups ups
Forfatter: 
Dato:  21-05-2009 21:10

Har lige fået en besked om at jeg har misset linket... det undskylder jeg !


Men her skal i få det www.horizont.dk herfra kan i gå ind under de forskellige punkter i venstre side, bla "tegn og beregn" og produktguides over hegnstråd og strømgiver.




Sara ;-) Står ALTID ved min mening..


FOLK MENER HVAD DE TROR OFFENTLIGHEDEN MENER..!

0
0
Svar på denne tråd
 
 http://www.hegn.dk/
Forfatter: 
Dato:  03-07-2009 13:42

http://www.hegn.dk/


Er en rigtig god side at starte på. Vi printede den ud og havde den med på vognen, da vi lavede hegn ;-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Batteri til hegn
Forfatter: 
Dato:  06-07-2011 18:03

Jeg har en langside på min fold, som er lukket af med vild tjørn - dejlig uigennemtrængelig for heste... Og strøm. Men der er selvfølgelig et par huller, og nu har hestene fundet ud af, at der ikke er strøm på den side af folden.


Det drejer sig om 2 x ca. 10 meter - i hver sin ende af folden selvfølgelig. Jeg har ledt og læst efter batteriløsninger, men for mig ser det ud til at man skal have sådan en spændingsforsyning eller hvad de nu hedder tilsluttet til batteriet. Hvis jeg skal gøre det to steder plus batterier, synes jeg at det er meget at gøre ud af så lidt hegn.


Jeg har ikke en klap forstand på strøm, så med risiko for at spørge dumt: Kan man slutte et batteri direkte til hegn eller...


Er der andre der kan finde på nogle gode løsninger til dette?


Hilsen


Dorte - uden h

Og uden sin elskede Prins
:{-(


Men med den skønne sorte Azano

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider