Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 Løsdrift skur
Forfatter: 
Dato:  23-01-2022 09:09

Hej

 

Har løsdriftskur. Tager klatter og vådt halm dagligt. Strøer med nyt. Mit spørgsmål går på....læser at folk tømmer hele skur årligt eller oftere..... skal man det? Vores "madras" fungerer fint ift at vi dagligt ligger tørt på osv., falder sammen om man må så må sige i takt med at nyt konmer ind. Mulighed for at tømme helt ud er temmelig besværlig, men bliver som skrevet i tvivl om, hvor ofte folk gør det 😊

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det afhænger af... Men ja
Forfatter: 
Dato:  24-01-2022 13:18
Det afhænger af så meget, men ja.

Jeg har to løsdriftskure med et tykt lag halm. Der er ikke støbt bund. Jeg har ingen mødding, overhovedet.
Jeg planlægger at der skal muges x1 årligt. Jeg muger ikke løbende.
Klatter osv får lov til at være klatter.
Faktisk er jeg så ultra doven at min Grandfætter kommer og sætter nye bigballer ind ved behov.
Jeg fjerner et par snore.
Dyrene leger med halmen, kløer sig, æder halm og splitter en bigballe ad med tiden.
Dvs auto strøelse. Går det for langsomt fjerner jeg flere snore.
Indtil videre fungere det upåklageligt.
Jeg bruger seriøst 20 min pr halvår eller deromkring på at passe bunden...

Det koster 500 kr pr time for den lokale maskinstation muger med deres maskiner. Dilemmaet er - skal møget køres væk eller lægges i en kule til at dyrke græskar i højbed? Jeg elsker græskarsuppe...
0
0
Svar på denne tråd
 
 Det afhænger af... Men ja
Forfatter: 
Dato:  24-01-2022 13:19
Det afhænger af så meget, men ja.

Jeg har to løsdriftskure med et tykt lag halm. Der er ikke støbt bund. Jeg har ingen mødding, overhovedet.
Jeg planlægger at der skal muges x1 årligt. Jeg muger ikke løbende.
Klatter osv får lov til at være klatter.
Faktisk er jeg så ultra doven at min Grandfætter kommer og sætter nye bigballer ind ved behov.
Jeg fjerner et par snore.
Dyrene leger med halmen, kløer sig, æder halm og splitter en bigballe ad med tiden.
Dvs auto strøelse. Går det for langsomt fjerner jeg flere snore.
Indtil videre fungere det upåklageligt.
Jeg bruger seriøst 20 min pr halvår eller deromkring på at passe bunden...

Det koster 500 kr pr time for den lokale maskinstation muger med deres maskiner. Dilemmaet er - skal møget køres væk eller lægges i en kule til at dyrke græskar i højbed? Jeg elsker græskarsuppe...
0
0
Svar på denne tråd
 
 Eksempel
Forfatter: 
Dato:  24-01-2022 13:24

Billede

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Møg i skur
Forfatter: 
Dato:  01-02-2022 08:57

Min hest står i en form for udeboks/hestehus - ikke løsdrift, men et form for halvtag med lukkede sider og én åben ende, hvor der er lidt "paddock" uden tag.

 

Her har vi en tyk og varm madras af halm. Dagligt fjernes klatter (og muligvis lidt vådt halm, især i kanterne), og der strøes et godt lag ovenpå. Hvert forår/forsommer, når hestene begynder at gå ude om natten, fjerner vi ALT og lader jordbunden ligge og trække hele sommeren. Til efteråret strøes der så op med et ordentligt lag halm igen.

 

Vi fjerner det hele, fordi sådan en gammel, halvt komposteret madras er et paradis for rotter og mus - og SÅ pjattede er vi altså ikke med dem ;)

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider