Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 Nyt Hus og ny stald - stald separat?
Forfatter: 
Dato:  27-12-2019 18:18

Hej Alle

Jeg håber nogen erfarne læser med herinde stadigvæk - jeg kunne godt tænke mig lidt råd og inspiration.

Min kæreste og jeg står i den situation at vi, hvis alt går i orden med lokalplan osv., kan komme til at købe ca. 6,5 hektar og derpå bygge et hus og en stald.

Stalden skal have plads til 4 store heste.

Hvis I stod i den situation, ville I så vælge at bygge hus og stald sammen, eller ville I foretrække afstand mellem de to bygninger?

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at kunne gå tørskoet fra hus til stald, men ved ikke om huset kan blive generet af larm og lugt fra stalden?

Dertil ved jeg heller ikke endnu om stalden skal fuldmures ligesom huset, eller om den skal være af andet materiale, og bygningerne skal vel også passe sammen, hvis de skal sammenbygges.

Hvad ville I gøre?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Adskilt...
Forfatter: 
Dato:  27-12-2019 21:29

men gerne tæt - så kan man næsten smutte tørskoet frem og tilbage, uden evt. gener fra nabobygningen.

 

Og i øvrigt, tillykke med fundet - det må næsten være drømme scenariet, at kunne designe det hele starten!

 

PS. Ud over at prioritere logistik mellem beboelse og stald, vil jeg kraftigt anbefale at indtænke direkte forbindelse mellem fold og stald - det hjælper jo ligesom ikke ret meget, at man når tørskoet over i stalden, hvis man efterfølgende skal ud i regnen for at lukke heste ind eller ud...

 

/Dorte

3
0
Svar på denne tråd
 
 Behov til bolig - og behov til stalden
Forfatter: 
Dato:  27-12-2019 23:50
Før du vælger om det skal være 1 eller 2 bygninger, så ville jeg finde ud af, hvad du har af behov til en beboelsesbygning.
Størrelse, antal værelser, udsigt, opvarmning og så videre.

Så find ud af, hvad du vil med stalden.
Bokse, løsdrift, hvordan kommer du hjem med hø og strøelse, skal du have egen ridebane, hvad gør du med møddingen??

Min mand og jeg har lige købt et gammelt husmandssted.
Totalrenovering af bindingsværk fra 1820 vil nogen mene ikke er økonomisk rentabel - men det ser sgu ud til at blive godt!

Vores staldbygninger fra 1820 kan ikke bringes til at overholde nuværende lovgivning.
Vores løsning bliver, at vi har forhåndsgodkendelse til at bygge 2 løsdrift skure ude på marken og så en ridebane.
Så er der plads til et par heste og lidt kødkvæg. Og man kan have dyrene i det ene skur i starten af vinteren, får man for meget regn, så kan de flyttes til den anden fold, hvor skur II står og måske undgå det værste mudder... Det er hvertfald drømmen.

Husk, at hvis det er landzone må du bygge skure og lignende under langt mere liberale regler end ved byzone.
Dvs du kan langt lettere fortryde og udvide ved fx at sætte et skur op hvis du senere vil udvide, hvis det er landzone.

Jeg forventer at skurene bliver strøet med halm mhp dybstrøelse i løsdrift - så slipper jeg nok for mødding og tilhørende fluer...?

...
Find ud af, hvad du har brug for og ønsker dig, så tror jeg at det giver sig selv -
Jeg satser på stier af barkflis i græsset, så har jeg også tørre fødder. Og så vil jeg gerne gå 50 meter, og håber at fluer ikke gider flyve så langt.
Hellere have god plads til at sætte bigballer af hvor de skal bruges, end stald tæt på dør og bøvl med at få foder, strøelse og dyr rette sted hen...
2
0
Svar på denne tråd
 
 Dejligt...
Forfatter: 
Dato:  28-12-2019 11:09

Dejligt at der stadig er gode råd at hente herinde, tak Jeg kan godt se at der er flere grunde til ikke at bygge det sammen fra starten.

 

Det er muligt for os at lave stalden med åbninger direkte ud til det jord, der kan blive vinterfold. Og med indkørsler til halm mv. fra øvrige sider.

Jeg overvejer bokse med (halv)døre på langside mod vinterfolden og hvor der så er strigle- og opbevaringsplads indenfor også.

Tung lerjord på marken, jeg tror det bliver mudret på vinterfolden.

 

Det er heldigvis (lige akkurat) landzone.

 

Mødding er det sidste man har lyst til at tænke på men dog noget af det vigtigste. Jeg har haft god erfaring med spåner og tørv tidligere, da jeg synes det var nemt at håndtere og ikke fyldte så meget. Hvis I har gode råd til mødding, modtager jeg med kyshånd.

Jeg modtager også meget gerne mere inspiration 😊

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Selv tak! :-)
Forfatter: 
Dato:  28-12-2019 15:16

Bokse med halv-døre og direkte udgang er højt på min ønskeliste, hvis jeg engang skulle designe stald fra scratch - og flytbare skillerum mellem boksene, så de kan slås sammen og fungere som løsdrift efter behov.

 

Og så ville jeg med lerjord fra starten etablere jordarmering - Vi lagde for 3 år siden TTE riste (billeder i denne tråd) på området nærmest porten, hvor der blev mest mudret og det har i den grad været pengene værd. Faktisk bliver resten af jordfolden mærkbart mindre våd og optrådt nu, selv efter årets rekordnedbør, hvilket jeg tilskriver fraværet af den primære mudderpøl...

I år har vi så kombineret med heavymats, de steder hvor der ellers bliver trådt op.

 

Her har vi brugt tørv de sidste 17 år - det giver ud over et godt staldklima væsentlig mindre mødding, og med kompostorm reduceres den yderligere. Vi har ikke selv jord til at kunne anvende den, så har en aftale med naboen om at han henter den forår og efterår, og der er sjældent mere end max. 20 m3 fra 3 heste.

 

/Dorte

4
0
Svar på denne tråd
 
 Bygge stald
Forfatter: 
Dato:  18-02-2020 11:12

ALTD stalden separat fra stuehuset - ellers har I mus overalt ;)

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 Overdækket sti
Forfatter: 
Dato:  19-02-2020 09:16

Hvis jeg selv skulle bygge nyt, så tror jeg at jeg ville lave 5-10 meter mellem hus og stald, og så lave en overdækket flisegang imellem, så man kan komme tør og tørskoet frem og tilbage, når man fx skal fodre til natten i regnvejr.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

Besøg os på Stutteri Lund

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 To bygninger
Forfatter: 
Dato:  03-04-2020 22:10

Jeg skal bygge nyt hus og ny stald, alt er tegnet, landzone givet, så mangler blot byggetilladelsen

 

jeg har valgt at skille stald og stuehus ad, i dag hænger det sammen. Jeg bygger nyt på nyt fundament. Så når det nye er klar rykker jeg der over og så brækkes det gamle ned

 

Held og Lykke med projektet

0
0
Svar på denne tråd
 
 Yes do it
Forfatter: 
Dato:  21-06-2020 19:03

Jeg har en gård fra 1890.Og kan gå direkte i stalden. Det er guld vær. Elsker at kunne gå,ud og fodre give hø, nusse osv tørskoet. Specielt når der har været snestorm 😉😄 Jeg går fra vores gildesalFør var det en lo)ind i vores sadelrum og derfra i stalden. Jeg har aldrig haft mus i huset. Jeg har kun 1 staldkat. Jeg har nu heller aldrig mus i stalden.


Fellponyer tilsalg

kik ind på min hjemmeside eller ring 22380462

Hilsen Malena

http://www.fellponyertilalt.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider