Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 yes mine 5,1 ha er landbrug
Forfatter: 
Dato:  10-09-2019 07:33

Jeg købte min ejendom i efteråret 2015 af en storbonde, der tog det meste af jorden fra ejendommen, men "efterlod" 5,1 ha til mig..

jeg vidste godt at den ville SKAT vurdere til beboelse på et tidspunkt.. og ganske rigtigt jeg fik brev fra SKAT at jeg havde da ikke landbug men en beboelse, medfulgt af en klagevejledning.. jeg klagede med argumenter, som hestehold der betragtes som erhverv, jeg har dyrkningspligt, jeg laver hø til dyrene osv.

men nej skat mente at heste er hobbydyr, så den duede ikke og de holdte fast, og igen en klagevejledning.. jeg påklagede (fandt mange § og lovforordninger fra EU omkring heste er konsumdyr, og da mine heste ikke er taget ud af konsum brugte jeg dem som nogle argumenter) og betalte 400 kr i klagegebyr.

Så fik jeg brev fra skatteankestyrelsen at de havde kigget på min sag og gav MIG ret i jeg har landbrug.. de vægtede at: hestene går på marken, jeg laver selv hø til dyrene, høet opbevares i laden, stalden bruges af dyrene, jeg har græs i omdrift og så oplyste de at der er tale om vurdering af den enkelte ejendom, så man ikke bare kan overføre det direkte til en anden ejendom..

Jeg sparer hermed den dyre grundskyld, men ved salg (og overskud) skal jeg så betale skat af overskudet som det jo er ved landbrug (der kan jo ikke kun være fordele når man sparer et sted ), men jeg forventer ikke at forlade min ejendom foreløbig, så vil hellere spare en slat årligt.

Jeg har lavet denne tråd som inspiration og jeg kan huske de mange tidligere tråde omkring frustrationerne for ejendommene under 5,5 ha og de dyre ejendomsskatter.


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

7
0
Svar på denne tråd
 
 Landbrug vs. villagrund
Forfatter: 
Dato:  10-09-2019 10:22

Så fedt, du fik ændret din ejendoms status til landbrug!!

Synes det er så frækt, at SKAT kan gå ind og kalde en ejendom for en villa, bare fordi den har under 5,5 hektar.

Vores ejendom er desværre kun på 2,3 hektar, så den får vi nok svært ved at ændre, men håber på sigt at kunne tilkøbe noget mere jord af godset, der har jorden omkring os, og så forhåbentligt på et tidspunkt få ændret vores ejendoms status..

 

Tak for inspiration til at kæmpe..!! :) :)

 

Mvh Gitte

0
0
Svar på denne tråd
 
 det kan
Forfatter: 
Dato:  30-10-2019 11:33

ja det er dejligt at det kan betale sig..

men et af mine argumenter var også at SKAT behandler sager ud fra en vejledning og jeg fandt forordringer og bekendtgørelser..

 

det betyder jo også der kan være en fordel i ikke tage sine heste ud af konsum.. så besværligt er det nu heller ikke, det er primært papirnusseri, hvilket jo kan være rigeligt..

men jeg var med fødevarestyrelsen på tilsyn i forbindelse med mit arbejde, og så længe ejer kunne fremvise fodersække og hvad der blev fodret med var de tilfredse.. (det var så hos køer)..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  06-11-2019 07:43

Pengemæssigt hvor meget forskel er der fra status landbrug og beboelse

0
0
Svar på denne tråd
 
 Økonomi
Forfatter: 
Dato:  06-11-2019 12:38

Det kan vist være en ret stor del at spare.

Vi giver omkring 14-15.000 kr. i ejendomsskat pr. år for vores "villa" ejendom med 2,3 hektar. Mine forældre, der har en ejendom med ca. 10 hektar giver lige omkring det halve altså ca. 7.000 kr. pr. år..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sejr dans
Forfatter: 
Dato:  07-11-2019 07:04
Vrik med røven uden tøven - og sejrsdans!
0
1
Svar på denne tråd
 
 1123456
Forfatter: 
Dato:  25-11-2019 10:27

Kan læse at der vil komme nye regler med om status om det er landejendom eller beboelse. At der ikke vil være nogen regel om hvor mange ha man har at det er det der afgør men at de nye regler vudere fra sag til sag og at det gælder fra de ejendomme der bliver solgt fremover kan ikkelige huske om det er fra 2021 der træder ikraft

0
0
Svar på denne tråd
 
 flere ting
Forfatter: 
Dato:  10-12-2019 13:44

jeg sparer faktisk noget der ligner 8000 kr om året i ejendomsskat (hvilket det ikke helt hedder, for det er grundskyld når det er beboelse)..

 

Jeg synes også det er meget bedre at det er den faktiske benyttelse og ikke størrelsen.. at en ejendom har masser af jord, der blot bliver bortforpagtet viser jo ikke man driver landbrug, men dyrker man selv jorden lugter det mere af landbrug.

 

Men hvis jeg sælger og får overskud skal jeg jo betale skat af overskudet, så træerne gror jo ikke ind i himlen, og der er heller ikke pligt om tilstandsrapport for landbrug, men jeg hyrede en byggesagkyndig, der lavede en rapport for mig, og den synes jeg næsten var bedre, da han var jo på "min side", men nu handlede jeg direkte med sælger, da han vidste jeg kiggede ejendom.


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider