Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 Hvor meget jord til hestehold?
Forfatter: 
Dato:  06-09-2019 10:38

Hej alle,

 

Hvor meget jort som minimum vurderer i at man skal have til ejendommen hvis man skal have et lille hestehold der skal have fint med foldplads?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hestehold
Forfatter: 
Dato:  06-09-2019 11:28

En tommelfingerregel siger en tønde land pr. hest :)

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hvor meget jord til hestehold?
Forfatter: 
Dato:  06-09-2019 13:29

Tak Sif, det var en god huskeregel :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tommelfingerregel
Forfatter: 
Dato:  08-09-2019 08:09
En tønde land pr hest.
Men vær opmærksom på, at det er til folde.

Skal der også stå hus, gårdsplads, have og en lille ridebane, så skal det jo trækkes fra.

Vær opmærksom på, at der er en sweetspot rent skatte og låneteknisk.
Så jeg anbefaler 4-10 hektarer.
Landzone.

Over 4 hektarer må man gå på jagt, og tage gæster med. Det betyder måske meget for dem, der køber jeres ejendom, når I skal videre.

Små landejendomme kan kommunen "komme til" at konvertere til parcel. Så mangedobles ejendomsskatten = kommunens indtjening.
Jeg talte med en af mine venner om det i går.
Han bor i et parcelhus i det sydligste Sønderjylland. Jeg mener at han betaler 6000 kr pr halvår. (eller år?) Jeg har lige købt et husmandssted på østsjælland. Værdien af min ejendom er nok mindst +1 million.
Jeg skal betale 1700 kr pr halvår.
Tankevækkende, ikk?
Hvis ejendommen er over 4 hektarer kan kommunen ikke omregistrere fra landejendom til parcel. Dvs du betaler lavere landejendom takster.

Når du skal låne, vil du altid kunne låne 80% af salgsprisen via realkredit, hvis ejendommen er under 4 hektarer. (Håndteres af realkredit som parcelhus)
Hvis det er over 10 hektarer, så ser realkredit på det, som var det landbrugsejendom. Dvs du kan låne 60%.
Hvis det er 4-10 hektarer kan man næsten altid låne 80% hos realkredit!

Hvis det er byzone kan det være svært at få tilladelse til større husdyrhold.
Hvis det er landzone må du bygge et udhus under 30 m2 uden at søge, hvis det er i umiddelbar relation til eksisterende bygningsmasse.
Tjek kommunens regler for ridebane. Men de er ret large i landzonen.

Så.
4-10 hektarer.
Helt klart.
Fordi du gerne vil kunne låne 80% og ikke gider betale skat af parcelhus.
Og fordi at du gerne vil kunne gøre det som skal til, uden at spørge om for meget.
2
0
Svar på denne tråd
 
 Hvor meget jord til hestefold?
Forfatter: 
Dato:  08-09-2019 09:03

Tusind tak for meget brugbart svar! :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det afhænger...
Forfatter: 
Dato:  10-09-2019 11:41

i nogen grad også af definitionen på "et lille hestehold der skal have fint med foldplads"...

 

I vores tilfælde udgøres "lille" af 3 stk (størrelse WM, småhest og hest); de har tidligere haft ca. 1,2 HA folde, men som en konsekvens af, at især den ene kun tåler græs i begrænset mængde, har vi omlagt til vandrefold, så deres samlede areal nu vel udgør max. 3000 m2...

 

Til gengæld kan de nu, ud over et par opholdsarealer med stråfoderpladser, færdes på knap 1 km stier og vælge hvor de vil gå i forhold til læ, skygge, tørvejr og vind - oppe ved løsdriften, nede i lavningen, under træerne osv.

Der er stadig græs i et eller andet omfang på det meste af stisystemet, så de har noget at pille i - og gå efter - men ikke mere, end at ponyen også kan være med.

 

Det resterende græsareal anvendes til slet, og til græsning efterår og vinter, i det omfang de kan tåle.

 

Så det er ikke udelukkende arealstørrelse, der afgør hvad "fint med foldplads" er...

 

/Dorte

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvor meget jord
Forfatter: 
Dato:  10-09-2019 11:57

Hej Dorte,

 

det er jeg også helt klar over og afhænger bestemt også af hestene og forholdene i det hele taget.

 

Jeg er bare helt grøn på det område, så et lille fingerpeg var alt jeg behøvede og så kan jeg selv modificere udfra resten :)

 

Tak for dit svar

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider