Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 Maling til hus
Forfatter: 
Dato:  26-05-2019 16:16

Hej alle,

 

Håber dette er det rigtig sted at poste. :)

 

Vi har overtaget et gammel landbrugsejendom, og i den forbindelse skal vi igang med et større renoveringsprojekt. Er der nogen af jer som har erfaring med Beck & Jørgensen maling fra DecoFarver.dk?

 

Det er første gang vi skal til at renovere, så alle gode råd og tips modtages med kyshånd. :)

 

De bedste hilsner

Foxy

0
0
Svar på denne tråd
 
 OBS originale farver!
Forfatter: 
Dato:  26-05-2019 18:14
Argh!
Åhh!
Gisp!

Før I køber maling osv så stop lige er halvt sekund.
Gå ud og kig på bygningen.

Hvilke byggestil er det?
Hvad er der tidligere anvendt?

Og så - oldies but goldies...
Følgende materialer er brugt gennem hundredevis af år. Og hjælper jeres bygninger til at holde et par hundrede år.

Hvis der er gamle vinduer og kitten falder ud - så er linoliekit genialt. Nemt at bruge, mildt mod huden. Men nogle småfugle kan lide smagen og derfor skal der kittes op igen med mellemrum. Og det tager kun uger til måneder at hærde helt op.
Linolie maling vil jeres træ elske jer for. Men smør så tyndt ud som overhovedet muligt, for det tørre ikke, det hærder... Smører man for tykt på ligner malingen en krøllet dug... Men, man kan altid give et lag til et par dage senere.
Kalk skal måske gentages hvert år. Men det er skinnende hvidt, det virker og så er det hurtigt. Kan du ikke lide hvid, så kan det farves.
I sidste weekend har jeg kalket et helt husmandssted på en eftermiddag. Det er hurtigt, hurtigt.
Er der steder, der tidligere har fået tjære, så brug tjære. Det virkede for vikingerne og det virker for os i dag.
Vær bare opmærksom på, at tjære har en unik konsistens - der skal være en del på penslen for at få det på træværket. Og er der for meget på penslen drypper det af. Og rør man ved det, så får man pletter som skal slides af. Men, til gengæld virker det. Og er træet træt og gammel lukker tjære videre vandindtrængen ude.

-krakerer murværk, så er det fordi en klaphat af en narrøv har brugt de forkerte materialer. Eller der kommer vand til muren. Eller, noget andet er galt. Find årsagen - og reperer bagefter
Maling ovenpå kalk - målingen kan ikke binde på kalk. Malingen skaller af i store grimme flager eller nærmest bobler efter et halvt år. Virkelig grimt. Maler du igen gentager det sig. Lad være med at male på kalk - eller rens fuldstændig op, fjern alt kalk og mal bagefter.
Ellers, der er en vis skønhed i dovenskab. Hvorfor ikke bare gøre det rigtige fra starten - er det kalket så køb kalk?
Hvis man har ældre murværk (100 år plus) er det måske ikke egnet til, at du ukritisk pudser op med cement baseret moderne mørtel. Det moderne mørtel er for hårdt. Ved frostvejr vil det gamle murværk "arbejde", dvs udvide og trække sig sammen afhængig af temperatur, fugt mv, men cement er helt stift. Derfor vil cementen rive sig løs og tage store flager af puds og mursten med. Virkelig grimt, mere reparation næste år. Jurakalk er et mærke som laver "blødt" mørtel med de gammeldags egenskaber. Skide godt mærke til småreparation af gammelt murværk.
Hvis du du bruger korrekte materialer og der skal repareres gentagne gange samme sted, så kig efter årsagen til at murværk går itu. Er der fx en flækket tagsten? Andet, der tillader vand at trænge ind?

Argh. Jeg er en nørd!

Hvad ved du om dit murværk? Hvilke materialer? Hvad har det fået tidligere?
2
0
Svar på denne tråd
 
 Selvfed hjemmeside?
Forfatter: 
Dato:  26-05-2019 18:23
Personligt kan jeg ikke lide deres hjemmeside.

Der står høje procenter rabat - men literprisen er også høj nok til at starte med - sådan ved hurtig gennemsyn.
Pensler til flere hundrede kroner - øh, jeg fik en pensel der løste mit problem i går til en brøkdel af prisen.

Der står en masse buzzwords, såsom "høj kvalitet" - men man kan intet finde om dækkevne eller nogen som helst andre fagtermer? Øh, jeg kan virkelig ikke lide den hjemmeside.

Løb min ven - løb skrigende bort og brug nærmeste byggemarked.
2
1
Svar på denne tråd
 
 Hvis du ikke kan se
Forfatter: 
Dato:  26-05-2019 18:56

Om, det er kalket eller malet- og om det er skalkræmm eller sådan noget, så ville jeg få en rigtig maler ud (konsulenthonoar)- o så få et bud på det rigtige.

 

Hvis du maler plastmaling ovenpå på noget uegnet- bliver det grimt på meget kort tid. Og husmaling er dyr, så brug hellere det rigtige fra start.

 

Nu kan jeg ikke rense pensler, medmindre ALT de er renset i går til genbrugsstationen. Så jeg er også gået over til køb og kassér.

 

Maling er dyr- så hellere bruge det rigtige- evt kan din malermester give lidt rabat?

 

Sidst jeg malede min stue- hvid højglans- kostede det 2400 kr, og det er en lille stue. Men der kom så meget mere lys i den! Gode penge!


Mvh

Tine

1
0
Svar på denne tråd
 
 Decofarver
Forfatter: 
Dato:  27-05-2019 09:35

Hej Foxy

Tillykke med ejendommen :)

Jeg har gennem det sidste halve år fået malet indendørs, fra top til tå i hele huset. Selv og det inkl et rum der blev tapseret (miljøvæv)g

Jeg er ikke en handy(wo)man og det var første gang jeg prøvede at male andet end et par bomme etc.

Nå, men jeg bor i nærheden af Decofarver og kørte der op og forklarede mit projekt og de har bare været så hjælpsomme og gode vejledere. Jeg startede med et rum ad gangen og har været forbi og købe maling/remedie fra rum til rum og har fået vejledning til hvordan det har skulle gribes an hver gang. Inkl hvilke materialer og maling der har været velegnet.

Det har så været B&J maling der har været brugt hele vejen igennem i forskellig glans. Resultatet er blevet så fint (lidt selvfed må man være).

Jeg tror noget af det vigtige har været at jeg har brugt kvalitetsmaling og kvalitetsremedier som pensler og ruller etc. Jeg har IKKE dækket af udover malertape ved paneler, karme og stuk og der er intet der har fået sprøjt, stængt mm. Hverken gulv eller andre flader.

Jeg kan kun sige at jeg har været tilfreds med både Decofarvers service og deres produkter. Og jeg synes faktisk ikke det var dyrt. Jeg har dog heller ikke sammenlignet priser eller lign. Det gad jeg ikke. Jeg er typen der skal rykke på ideen når den kommer

Held og lykke med jeres projekt :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Maling af ældre ejendom
Forfatter: 
Dato:  21-06-2019 14:05

Allerførst stort tillykke med jeres ejendom - det er fedt at få lov til at sætte sit helt eget præg på sit kommende nye hjem (omend det kan være hårdt til tider).. ;) :)

 

Jeg vil tilslutte mig Doctor Who i forhold til at kigge godt efter, dels hvilke konstruktioner jeres ejendom er opført med og dels hvilke materialer og overfladebehandlinger, det har fået.

Med en ældre ejendom vil jeg sige, at det er vigtigt at anvende så diffusionsåbne og naturlige materialer som muligt både udvendigt og indvendigt. Murværk, mørtler og generelt de forskellige bygningskonstruktioner fra før 1950 er bare ikke egnet til cementbaserede eller akrylbaserede produkter, fordi disse materialer lukker fuldstændig af for muligheden for, at de enkelte bygningsdele kan arbejde med temperatur og fugtighed.

 

Som der også bliver skrevet i flere indlæg - hvis ejendommen er kalket udvendigt - så fortsæt med kalk.. Kan I ikke lide kalk, eller synes, det er for besværligt, så kan der anvendes kalkmaling (det skulle have længere holdbarhed end kalk og fås i utallige farver). Er murværk eller nuværende pudslag for dårligt, så få det renses af og pudset/filtset op igen med hydraulisk kalkmørtel (dette kan også indfarves).

Indvendigt ville jeg anvendes enten en god silikatmaling (Keim og Caparol har rigtigt gode produkter, og sidstnævnte fås også i Beck & Jørgensen) eller kalkmaling direkte på de pudsede vægge (altså ingen filt/tapet) - Ældre ejendomme er ofte bygget på enten kampesten eller fundament uden vandret fugtsikring, og der vil derfor være en risiko for opstigende grundfugt. Hvis dette lukkes inde med tapet og akrylmaling kan det give anledning til større fugtophobning og skimmel. Derfor er det vigtigt, at fugten kan dampe ud af af væggen, så det hele tiden holdes på et minimum.

Ligeledes kan der være kuldebroer ved hjørner o.l., hvor kondens kan sætte sig - tapet, tapetlim og akrylmaling indeholder organiske materialer, og i kombination med lidt fugt er der igen risiko for skimmel.

Vær ligeledes obs på, om der skulle sidde cellutex-plader eller forsatsvægge på ydervæggene.. Disse er som regel opsat for at mindske evt. kuldepåvirkning fra ydervæggene, men rent fugtteknisk er de ikke nogen særlig hensigtsmæssig løsning. Der skabes nemlig et "rum" bag plader eller forsatsvæg, hvor den oprindelige ydervægs overflade nu bliver meget koldere end før. Kommmer der så fugt enten nedefra fundament eller fra rumluften via små utætheder i opbygningen, er der stor risiko for fugtophobning eller kondensdannelser med skimmelvækst til følge (og det der er værre, hvis det er rigitg slemt). Ønskes væggene efterisoleret, så tjek først og fremmest, om det er muligt at hulmursisolere (helt klart den billigste løsning), og ellers kan der anvendes mineralske kalciumsilikatplader indvendigt, der fuldklæbes til vægoverfladen. Derved kan der ikke trænge fugtig rumluft bagom pladerne, og pladerne i sig selv er diffusionsåbne, så skulle der være indtrængende fugt i den oprindelige ydervæg, kan det passere igennem og ud i rumluften, hvor det så ventileres bort. På den måde opnås en tør overflade, hvor der ikke kan gro skimmel. Igen vigtigt at anvende diffusionsåbne malinger..

 

I må endelig ikke lade jer skræmme af ovenstående - jeg er selv i fuld igang på 5. år med renovering af en ældre landejendom fra 1870 med både opstigende grundfugt, gamle forsatsvægge og et-stensvægge uden isolering. :) Men ved at vælge de rigtige løsninger fra starten af, slipper I for bøvl senere..

 

Rigtig god fornøjelse.. :)

 

Mvh Gitte

1
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke enig med "Doctor Who"
Forfatter: 
Dato:  10-09-2019 11:59

Jeg har handlet maling 3-4 gange hos decofarver.dk og kan kun anbefale dem herfra.

 

Jeg kan ikke genkende det du skriver "Doctor Who", deres priser er ret indlysende og pensler af god kvalitet koster knaster :(

 

Måske du bare er bitter over at de har lavet lækker shop der virker, jeg er i hvert til fald ganske fint tilfreds med deres priser og især deres serviceniveau.

 

Jeg bruger dog selv Jotuns produkter både på job og i min fritid :)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider