Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 Robinie eller tæpperør til folden?
Forfatter: 
Dato:  30-04-2017 09:40

Jeg skal i år have nye foldpæle på helårsfolden - vi har i 11år haft trykimprægnerede pæle, men det har været en stor skuffelse da de første allerede begyndte at knække efter kun 6år trods en diameter på 12cm!!!

 

Så nu bliver der tænkt i nye baner - robinie eller tæpperør!

 

Robinie er i den lidt dyre ende, men umiddelbart et produkt der virker troværdigt/holdbart - men jeg ville skulle gå på kompromis med både tykkelse og højde på hegnet. Jeg har pt 12cm trykimp. i en højde af ca 150cm og ved Robinie ville jeg pga økonomien skulle ned i en en diameter på 8-10cm og en højde på 130cm (banket 70cm i jorden. Det ville ikke være en katastrofe, da jeg kun har to små ponyer og en hest på 156cm, men i mine øjne alligevel et kompromis..

 

Den anden løsning ville måske kunne være tæpperør (med rigtige pæle i hjørner) - her ville jeg kunne få den ønskede højde og diameter, men min mand udviser stor bekymring omkring holdbarhed og jeg forstår ham da også.. Jeg tænker umiddelbart at de måske vil vride sig i temperatur skiftene og på sigt måske blive skøre!?

 

Er der nogen der har noget erfaringer og meget gerne BILLEDER af de to ovennævnte typer pæle, så jeg kan få taget beslutningen og komme i gang med arbejdet! :-)

 

 

Mvh Sanne

0
0
Svar på denne tråd
 
 min erfaring..
Forfatter: 
Dato:  02-05-2017 11:07

jeg har prøvet både de billige trykimprægneret og A pæle, samt Robbia (eller hvordan de nu staves) og tæpperør..

 

tæpperør dur ikke i en eng med våd blød jord, medmindre du har nogle særdeles gode hjørnepæle.. de begyndte at stå mere og mere skæv med årene og de blev "skøre", så de røg altså op igen efter 4-5 år.

 

Hård træ pælene har jeg nogle af og de står endnu.. MEN så vil jeg anbefale de runde medmindre du har en traktor til at trykke pælene ned.. de er ikke gode at banke ned i jorden.. trykkes de ned står de rigtig fint.. husk at bore et hul før du sætter isolering i..

da de er sværre at skrue i..

 

de billige trykimprægneret pæle rører jeg ikke med en ildtang igen.. det var nok den dårligste investering nogensinde..

 

nu bruger jeg hovedsageligt trykimprægneret A pæle.. fordi.. tja fordi jeg har lavet så meget hegn med disse pæle at det helst skal se ens ud..

jeg har både 200x10 og 175x6 og flere af dem er over 10 år. Jeg har lige flyttet nogle og sat i jorden igen.. de er stadig næsten så gode som nye, bortset fra de er blevet mørkere i farven.. ingen tegn på råd..

 

så mit råd er enten pæle af hårdtræ eller A pæle.. jeg slår pælene i jorden med en pælehammer, hvorfor jeg vil have runde pæle..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Holdbare pæle
Forfatter: 
Dato:  03-05-2017 19:25

Vi har forsøgt os med lidt forskelligt og er endt på pæle i genbrugsplast i ø 8. Det er ikke en billig løsning, men det er holdbart og hestene bider ikke i dem, hvilket er et stort plus, når man har andres heste stående. Det kan nemlig blive dyrt hvis man får sådan en der går igang med træpælene :-(

 


Mvh

Mette

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 mindre detalje
Forfatter: 
Dato:  05-05-2017 10:46

nårh ja glemte lige jeg har nogle der synes hegnspæle er gode at gnave i grrr..

men hårdtræs pælene æder de ikke..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 ROBINIE
Forfatter: 
Dato:  10-05-2017 19:05

Vi har robinietræpæle, de har stået i 10 år uden problemer.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Plast rør
Forfatter: 
Dato:  11-05-2017 14:20

Vi lavede folde sidste år og her valgte vi at bruge plast pæle til tråd fra Kinnerup, netop pga holdbarhed. Vi har i hjørner og lede sat telefonpæle i - men ulempen er at det er alle! hjørner da pælene kun må stå i lige strækninger, hvilket er meget godt hvis man har firkantede folde og ikke buede og kringlede folde som vi har. Det positive er at de er SÅ nemme at udskifte hvis en hest lige synes de skal løbe gennem hegnet og bukker en pæl. og pælene har ikke rørt sig ud af flækken i stormende vestenvind. og selve udtrykket er vi rigtig glade for :) forhåbentlig skal det aldrig skiftes og kun lappes i tilfælde af udbrydder konger.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider