Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 Dræn på langs eller tværs?
Forfatter: 
Dato:  21-04-2017 16:15

samt nogle supplerende spørgsmål omkring baneopbygning.

 

I tilfældet af, at der på mirakuløs vis sniger sig en ekstra dag ind i ugen, i løbet af sommeren, vil min ægtemand gerne have at jeg er helt klar på vores ridebaneprojekt.

 

Banen bliver 20x60, med træhegn omkring.

Planen er at grave muldjorden af, lægge drænrør med filt i render for hver 4. meter, fylde renderne op med drængrus, lave et bærelag af komprimeret stenmel på 10 cm, og afslutte med 3 cm 0/4 vasket grus.

 

Så først og fremmest, går mit spørgsmål omkring drændelen på:

  • er nogle fordele eller ulemper, ved at lægge drænene enten på langs eller på tværs?
  • hvor langt ud over banen skal drænene ligge?
    Min tanke var at ligge dem på langs, startende helt ude ved den ene side. Med 4 meter mellem hver, så ender den sidste helt ude ved den anden side, hvilket i alt giver 6 render. Og så en på tværs i bunden som samler dem, og kører dem til faskinen.
  • hvor dybt er det nødvendigt at lægge dem?
    Umiddelbart var planen at køre dem med et fald fra ca 40 cm dybde og så slutte i 60 cm. dybde i den anden ende. Men er det dybt nok?
  • Vil det være en god ide, at koble rensebrønde på, i den modsatte ende af faskinen, så man kan komme til drænene? Hvis de eksempelvis sander til? Eller er det ligemeget? (vi har matrialerne, da der i forvejen er drænet på stykket)

Bærelag

  • ingen tvivl om at 15-20 cm stenmel vil være ideelt, men er det et håbløst projekt, hvis man kun nøjes med 10 cm?

Størrelse på banen

  • laver man banen i 20x60 og så sætter hegnet rundt om, eller laver man banen 21x61 og sætter hegnet i banen? Giver det nogen forskel?
  • Jeg skal have lys på banen (der er givet tilladelse til scotlamper i højden 1,20).
    Hvordan placerer man dem bedst muligt, så man ikke kommer i kambolage med dem, når man rider? Jeg vil rigtig gerne se billeder af jeres løsning.

Omkring banen

  • er det nødvendigt at omkranse banen, for at undgå flugt af ridebanematriale? Med sten, brædder, sveller?
    Jer der ikke har noget.... Fungerer det som det er, eller ville i, i bagklogskabens klare lys, have gjort det anderledes?
    Jeg ville helst undgå det, for jeg har svært ved at forestille mig det blive pænt, sammen med hegnet.
    Hvis man graver af, så stenmel + toplag ikke kommer over jordniveau, så burde jorden vel holde det inde?

Hvis det har relevans så skal banen bruges til 1-2 heste pr. dag. Primært dressur, men også gymnastikspring, i ny og i næ.

Den skal som udgangspunkt kunne bruges året rundt, men jeg har verdens sødseste genboer med ridehus i baghånden.

 


Hilsen Nana

0
0
Svar på denne tråd
 
 ridebane
Forfatter: 
Dato:  21-04-2017 19:57

Her kan du se min naboes ridebane med hegn og lys, jeg synes den fungere fremragende. Da hegnet står udenfor svellerne der omkrandser ridebanen, betyder det at men ikke er nervøs for at slå knæet eller hænge fast med foden.

 

 

Ridebane (scroll lidt ned på siden)

 


Ejendom med 1ha jord og mulighed for hestehold ved Fuglebjerg.

 

 

Caroline
Heste er født med en fri vilje og nogen gange gør de brug af den.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 ridebane
Forfatter: 
Dato:  24-04-2017 15:33

Tak for linket Caroline.

Det ser rigtig flot ud.

 

Sveller er bare en virkelig stor ekstraudgift, ved etableringen (både køb og transport), så jeg ville rigtig gerne være foruden, hvis det kan lade sig gøre.

 

Derfor kunne jeg rigtig godt tænke mig at høre erfaringer fra folk, der ikke har afgrænset banen med sveller eller lignende. Er det dumme penge at spare?

 

Er unghesten nogenlunde til at styre rundt på banen, hvis banen hegnet står en halv meter derfra?

Og bliver ridebanen hvor den skal, hvis man vel og mærke passer den, eller forsvinder materialet ud i græsset, når der rides og planes?

 

For ikke at komme i karambolage med lyset, var min tanke noget i stil med dette:

Billede

 

Tværsnit:

Billede

 

Men er det muligt, uden en indre fysisk afgrænsning?

 

Og er der slet ingen, som har en holdning til dræn på langs kontra på tværs?

Det er dette jeg mener:

Billede

 

Gør det nogen forskel, og er det ene at foretrække frem for det andet?

 

Jeg ville blive taknemmelig, hvis nogle af jer, der har lavet ridebane, har lyst til at dele jeres erfaringer.

 

 


Hilsen Nana

0
0
Svar på denne tråd
 
 min ridebane
Forfatter: 
Dato:  16-06-2017 19:20

Hej Nana

 

Min ridebane er opbygget uden dræn. Den hælder naturligt 100 mm på hver led (på kort og på langs).

Vi fik skrabet græslaget og lidt jord af og lagt knust beton iblandet asfalt på. Det blev tromlet et par gange og så satte vi hegn op med 2 lag brædder i bunden (hævet ca. 2 cm fra jorden) og dernæst brædder som man normalt gør til hegn. Jeg har altså en stor sandkasse bygget ovenpå jorden.

Ovenpå det knuste beton er der lagt 6 cm ler-sand og indtil videre ser det ud til at banen er tør når det har regnet meget, den er dog for blød og derfor skal der inden længe noget mere stabiliserende i.

Men du kan se opbygningen af min bane på billedet herunder og du kan lige se øverste banekant:

Billede

Alt hegn (og fold stolper) er malet i teakfarve og lågen til banen i stål.

Hvis jeg skulle ligge dræn i min bane ville jeg klart foretrække at ligge dem på tværs og det er pga. afstanden.

 

Christine

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min ridebane....
Forfatter: 
Dato:  16-06-2017 22:35

Jeg kan fortælle, hvordan min ridebane er blevet opbygget.

 

Vi havde et område, hvor der var megen terrænfald, men som lå hvor banen skulle være. Samtidig havde vi 1,5 staldlænge som skulle rives ned, og derfor kunne bruges som brokker.

 

Terrænet blev hævet ved jordpåfyld hvor det manglede. Der blev lagt dræn på tværs for hver 5 meter i filtersand og med fald ( ukendt cm). Drænene er ført ud gennem en skrænt, og ligger bare fri ud til et område med "ukrudt træer og vilde blomster" bag banen.

 

Så lagde vi et brokkelag på ca 1 meter tykkelse. Jeg bad om og fik 1 % fald - jeg hader nemlig baner hvor man rider op/ned af bakke :-) Min entrepenør kørte med en gravmaskine koblet op på satellitter, så han fik nøjagtigt fald.

Herefter knust beton 15 cm tykkelse, som er tromlet på plads.

Derefter 5 cm stenmel tromlet x flere.

Toplag er 4 cm pudsesand og 3 cm soldaffald.

 

Så er der sat hegn - og det er sat så selve banen er 20x40 meter.

 

Banen ligger lidt hævet over terræn, men toplaget forsvinder ikke - heller ikke selv når det stormer fra vest/nordvest, og min bane ligger udsat for det hjørne.

 

Jeg har lys sat på gavlene af de to staldlænger jeg har tilbage, så vi kan kører rundt om bygningerne. LED-arbejdslamper fra Xl byg på tilbyd til 150 kr stk/4 stk i alt.

 

Banen er super god - men absolut bedst, når det regner med jævne mellemrum. Det er jo heldigvis ikke noget problem i dk generelt :-)

Forleden dag med skybrud og 55-60 mm på 6-7 timer, det var første gang jeg så vandpytter på banen til aftentid. Næste morgen var de væk, og banen var super at ride på :-)

 

Mine heste går på rimelig højt niveau, så jeg har ikke problem med hegnet. Men havde jeg planer om at skulle ride ungheste i større stil, så ville jeg vælge et mere solidt proff hegn, end mit billige hjemmelavede jem&fix hegn.

 

Og så skal du bare glæde dig :-) Jeg har altid været "ridehuspige", og troede at jeg ikke ville bruge banen mellem oktober og marts - men jeg ELSKER at ride ude i mørket og gerne i let frost, nøj det er fantastisk. Og hestene som ellers godt kan være lidt vimmer, ja de går udenfor uden at blinke med øjet - selvom jeg både har katte og høns der pusler rundt langs banen :-)

 

Jeg prøver at sætte nogle billeder ind af banen - de oploader mærkelig på siden...så jeg beklager du må se sideværts på billederne :-)

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Vi har planer om at plante noget lavt og blomstrende langs banen, men da vi stadig arbejder på de tilbageværende staldbygninger, og kører med store maskiner M.m, så har vi valgt at vente til efteråret før vi begynder at plante "lidt pynt" :-)

 

Mvh Charlotte

1
0
Svar på denne tråd
 
 ridebane
Forfatter: 
Dato:  19-06-2017 06:16


Christine

Tak for både indput og billeder.

Hvad mener du med at du ville foretrække på tværs frem for langs pga afstanden?

 

Charlotte

Ja jeg glæder mig også. Når jeg tænker tilbage, så har mine fedeste rideture, hvor tingene har fungeret og gået op i en højere enhed, været på bane i vejrforhold, hvor man normalt ikke ønsker at ride ude.

 

Vi har fået lov til at sætte lys op på banen, og så monterer vi en arbejdslampe på gavlen af stalden, til eksempelvis undervisning.

 

Det er skægt, for jeg har i den grad også planer om beplantning rundt om banen, men jeg har søgt vidt og bredt på nettet efter inspiration, uden held. Måske bruger jeg forkerte søgeord på google, måske er det bare ikke normalt. Vi skal i hvert fald have beplantning. Man kan lige så godt ride i smukke omgivelser.

 

 

 

Vi har haft en entreprenør ude, der var enig i dræn på langs, på grund af ridebanens og brøndens placering. Men nøj hvor er det et stort projekt.... der skal virkelig mange m3 på, og vi skal have lagt køreplader ud, da lastbilerne desværre skal over vores belægning, for at komme om bag stalden. Håber dog stadig på at det bliver i år.

 


Hilsen Nana

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja det er.....
Forfatter: 
Dato:  19-06-2017 20:48

Ja det er et stort projekt, og megamange m3 - utroligt hvor mange lastbiler man skal have besøg af.

 

Vores entrepenør måtte bruge nogle af hestefoldene for at kunne få sin 26 tons larvefodsmaskine ned på "ridebaneområdet" - han kunne ikke dreje om hjørner på vores gårdsplads, og vores flotte alle-træer var blevet kvadrer af maskinen, hvis den var kørt den vej :-)

 

Nu havde vi jo så også bygninger, som skulle tømmes og rives ned - det tog lige fra marts til august, at gøre det i de ledige timer kombineret med fuldtidsarbejde.....!!!!

Selve banen tog kun en månedstid at få lavet, fordi vores entrepenør skulle gøre det i hans fritid fra sit eget arbejde :-)

 

Beplantning langs ridebaner kan du lurer lidt på fra fx blue horse, katrinelund og andre steder med penge. Jeg formoder jeg skal lede efter lidt forholdsvis lavt, vindført, frostsikkert og idiotsikker - så måske noget spirea lignende, selvom fx rododendron er meget flot.

 

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 min ridebane
Forfatter: 
Dato:  24-06-2017 12:57

Jeg har faktisk en rettelse til det jeg skrev tidligere og som du også spørger til, hvad jeg mener med at grave på tværs i stedet for på langs, for egentlig tror jeg det bedste man kan gøre, er at vælge at grave drænrenderne den vej som jorden i forvejen hælder og hos mig er det jo på tværs.

 

Hvis jorden ikke hælder skal man kigge på terrænet der ligger uden for banen og derved finde ud af hvor vandet skal rende hen, så det ikke skaber unødige problemer andre steder. f.eks har jeg lavt liggende terræn i bunden af den fold, der støder op til banen og mit vand fra banen render (naturligt) den vej.

 

Mit bane projekt startede med udgravning i november 2016 og først i februar 2017, var alt sand kørt på, dog skal det lige siges at det blev kørt på med en have traktor og en lille ladvogn af os selv og vi kørte ca. 430 gange frem og tilbage, fra sandbunke til baneområdet. Et kæmpeprojekt og lidt sindsygt men nu er det heldigvis snart slut, for vi mangler bare at ligge det stabiliserende lag på/i og det er bestilt i dag og jeg tror banen er færdig i slutningen af næste weekend, hvis ellers materialerne leveres i løbet af den kommende uge!

 

Christine

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider