Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 Låge der er åbner på et klokkeslet
Forfatter: 
Dato:  11-03-2017 22:52

Hej

jeg vil lave en låge, som er elektrisk styret, så den åbner på et bestemt tidspunkt. Så hestene kan komme ind til en bunke hø selvom at vi ikke er hjemme. Dette for at tilbyde oftere og mindre måltider.

De færsige styringsystemer koster kassen og det er vel bare et par dippedutter, som skal til? Er der en her der har bygget det selv. Så er jeg meget taknemmelig for en byggevejledning.

På forhånd tak.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ledåbner
Forfatter: 
Dato:  17-03-2017 21:02

Jeg har lavet 2 stk - den ene ses her, og videoen er taget dagen efter den er monteret. Rulle-elastikledet er gik hurtigt i stykker, og er nu blot erstattet af et alm. elastikled.
Den mindste hest fandt hurtigt ud af at åbne det inden der kom strøm i.

www.youtube.com/watch?v=v92R9i6KZZM

 

Den første kører på 12V, og består af en timer, en gearmotor, lidt kontakter og et kontaktur - samlet pris ca 150 kr.

Jeg har et batteri stående indenfor - lader det op hvert halve år, og det har efterhånden kørt et par år uden problemer.

Den anden udgave jeg har er en spjæld-motor og et kontaktur - og lidt sager.
Alt i alt intet dyrt, og bygget ud fra brugte stumper, samt hvad der har været "på lager", eller er blevet bestilt billigt på ebay. Det kræver blot lidt teknisk snilde og lidt opfindsomhed at få samlet et system der passer til ens fold og forhold.

 

Mvh. Andreas

0
0
Svar på denne tråd
 
 Teknisk snilde...
Forfatter: 
Dato:  29-03-2017 16:53

Hej Andreas,

 

vil du mene at man nemt kan lave en, som ikke er koblet på elektricitet i f.eks. Stalden, og I så fald, vil du ikke fortælle hvordan man helt præcist gør?

 

Mvh. Signe

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nemt og nemt...
Forfatter: 
Dato:  21-04-2017 22:09

Hej Signe

Beklager det sene svar.
Nemt og nemt - jeg syntes det var nemt, men har en baggrund som nørd, nærig og maskinmester.
Det kan laves på flere forskellige måder, men det kræver nok lidt forstand på "teknik" og el at strikke sådan et system sammen. Har man det (eller kender en der har) så er det muligt at få lavet noget til en rimelig pris - f.eks. med komponenter fra Ebay/Kina.
Jeg kan desværre ikke give en detaljeret opskrift på en model, men hvis ordene gearmotor, SPDT-relæ, timer, og kontaktur giver mening, så bør man også kunne strikke et system sammen.
Mvh. Andreas

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider