Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 Højde på hesteboks
Forfatter: 
Dato:  02-01-2017 17:20

Hej alle her på HN.

jeg har altid drømt om en hest/pony men har ik haft pladsen, så nu er jeg i gang med en stald, det er ik så stor den har en størrelse på 6,5 * 6,5 meter.

jeg vil rigtig gerne have en fjordhest men jeg ik haft sådan en før, så jeg virkelig gerne høre hvor stor jeres bokse er, både i længe og i brede og i højden, vil mest af alt meget gerne vide højen.

 

har også tænkt på hvilken bokslåge i har, stalden som jeg vil lave er i træ, så boksen vil også blive lavt i træ.

 

tak på forhånd?

0
0
Svar på denne tråd
 
 En fjordhest?
Forfatter: 
Dato:  02-01-2017 21:14
Hej Trådstarter.

Jeg kan ikke helt gennemskue, om du har et hjørne på 6,5 m x 6,5 m til en ekstra boks - og resten af ejendommens dyr er i resten af stalden, eller om du har tænkt dig at have en og kun en hest?

Hvis jeg forstår dig rigt, har du ikke mere "stald" end 6,5 x 6,5 og du spørger os om hvor meget plads der skal sættes af til et hest str fjordhest - så du kan regne ud hvad du har tilbage til selskabshest, foderrum, sadelrummet osv??

Jeg har sikkert misforstået oplægget, men jeg er altså blondine og det er hvad jeg forstår på teksten.
Vil du præcisere oplægget?? Så kan vi bedre svare ordentlig.

PS Godt nytår
0
0
Svar på denne tråd
 
 En fjordhest?
Forfatter: 
Dato:  02-01-2017 21:21
Hej Trådstarter.

Jeg kan ikke helt gennemskue, om du har et hjørne på 6,5 m x 6,5 m til en ekstra boks - og resten af ejendommens dyr er i resten af stalden, eller om du har tænkt dig at have en og kun en hest?

Hvis jeg forstår dig rigt, har du ikke mere "stald" end 6,5 x 6,5 og du spørger os om hvor meget plads der skal sættes af til et hest str fjordhest - så du kan regne ud hvad du har tilbage til selskabshest, foderrum, sadelrummet osv??

Jeg har sikkert misforstået oplægget, men jeg er altså blondine og det er hvad jeg forstår på teksten.
Vil du præcisere oplægget?? Så kan vi bedre svare ordentlig.

PS Godt nytår
0
0
Svar på denne tråd
 
 doctor who
Forfatter: 
Dato:  02-01-2017 21:41

Hej doctor who.

jeg forstår du er forvirret, den stald jet vil bygge bliver 6,5 * 6,5 meter, og jeg vil gerne have en fjordhest i denne stald, men hvor stor skal boksen være og hvor høj skal den være, også har jeg også en shetlænder, hvor stor skal dens boks være og hvor skal

dem være så de kan se på hinanden og måske klø hinanden.

0
0
Svar på denne tråd
 
 En lille ting til jeg skrev før
Forfatter: 
Dato:  02-01-2017 21:53

I mener at jeg har en stald, den er 6,5 * 6,5 meter og der skal være en gang i og der skal være tre bokse og et sadelrum/foderrum, men hvor stort skal alle de ting være og hvor høj skal voksende være. Der er snak om to shetlænder og en hest på størrelse med en Fjordhest.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stald med bokse
Forfatter: 
Dato:  03-01-2017 07:06

pt. er hesteloven ved at blive revurderet, og med mindre du ikke har nogle problemer med din bygning, hverken med m3, lysindfald eller loftshøjde, så ville jeg klappe hesten, og vente med at gå igang, til den var på plads.

 

Men som lovkravet er nu, skal boksen som minimum være:

(2,0 x hestens stangmål)2

Og den korteste side skal minimum være (1,7 x hestens stangmål)

 

Hvis vi siger at dine shettere er 105 i stg., og din fjordhest 145 i stg., betyder det at du som minimum skal have 2 bokse på hver 4,41 m2, hvoraf den korteste side minimum skal være 1,79 m, og 1 boks på minimum 8,41 m2, hvoraf den korteste side minimum skal være 2,47 m.

 

Jeg har lavet stald i en eksisterende bygning på 100 m2, med 3 bokse. Jeg har godt nok lavet relativ store bokse, der er et smalt vandspiltov, og en dejlig bred staldgang, men hverken sadelrum, foderrum eller plads . Jeg mangler plads! Jeg mangler plads til hø, til strøelse, til trillebør. Pt. bruger jeg den ene boks til det, men når den engang skal i brug, kommer det hele til at blive lidt mere besværligt og det vil unægteligt se lidt mere rodet ud.

Så gør op med dig selv, hvad der er vigtigt for dig, at der er nemt. Er det vigtigt at du har dit udstyr derude, eller kan det være et andet sted? Har du det fint med at spænde en trailer på og hente hø/halm etc. en gang eller 2 om måneden, eller er det ikke noget du har mulighed for, eller tid til, og derfor skal have hele vinterens forbrug i hus, i sensommeren?

 

Jeg har mit sadelrum i en tilbygning, hvor der er varme om vinteren, og for mig er det ikke et problem at tage sadlen på armen og gå de 20 meter. Så jeg prioriterede derefter, da stalden skulle indrettes.

Da jeg valgte opbevaringsplads til hø fra, var det fordi halmloftet er på en tilbygning 5 meter fra stalddøren, og jeg derfor ikke så det store problem i at tage hø og halm direkte derfra. I bagklogskabens klare lys, og efter at være igennem en sæson, hvor høet har stået i en boks, og været lige til at gå til, så må jeg indrømme at en daglig tur, op og ned af en stige, i alt slags vejr, måske ikke er så attraktivt, om end det er ladsiggøreligt. Og ved varslet storm bliver jeg nødt til at tænke lidt frem, og tage ned til flere dage = igen rod i stalden.

 

Du spørger ind til bokshøjde. Nu har jeg en hest på 167 i stg og en pony på 138 i stg., men jeg har 1,60 mellem boksene og 1,40 ud mod staldgangen. Det er en fin tanke at de skal kunne nusse hinanden, men med tanke på dine begrænsede m2, så skal du måske overveje om de skal nøjes med at kunne se og snuse til hinanden, når de er i boks, og så lade nusseriet foregå på fold, hvor de har mulighed for at komme væk fra hinanden.

Husk at tykkelsen på bunden er med til at gøre boksvæggen lavere, så hvis du går efter 1,10 i højden, så læg lige 10-15 cm til, når du bygger.

 

Min store hest stikker tit halsen ind over til ponyen, drikker af hendes vand, og spiste af hendes hø, indtil vi flyttede det, og ingen tvivl om at hun til tider benytter sig af at trække sig lidt tilbage, når det store skrummel "kommer på besøg", og ingen tvivl om at det giver mere ro i deres fodring, at krybberne er placeret i hver dere ende, så de spiser helt uforstyrret. Mine bokse er ca 4x4, så hun har mulighed for at vælge til og fra, på kontakten til den store. Var boksen kun 2,35 i bredden, som er minimumskravet, så tror jeg at hun ville blive sur på ham.

 

Jeg har som sagt en meget bred staldgang. Det syntes jeg var vigtigt. Særligt i forbindelse med dyrlæge- og smedebesøg. Jeg har stået et sted, med en staldgang så smal, at smeden var nødt til at stå på en udendørs strigleplads og der er man ikke yndlingskunden, når det stormer, sneer eller står ned i stænger.

 

Nu har jeg lidt svært ved at forstå om bygningen eksisterer eller om den skal bygges, men er der lagt vand ind? jeg tror det vil blive en sur tjans at vande dem, især om vinteren, hvis der skal hentes vand fra en anden bygning. Alting er bare nemmere og sjovere, når det er lyst og lunt. Så når du tænker i indretning, og alt hvad du tænker omkring pasning af dem, skal du forestille dig, at du skal gøre i mørke, i regn og i blæst. Virker det overkommeligt, så er det nok meget fint indrettet.

 

Held og lykke med projektet


Hilsen Nana

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hesteloven....
Forfatter: 
Dato:  03-01-2017 07:09

...indeholder ret mange krav til opstaldning. Nogle af dem, fx loftshøjden, er blevet modificeret hen ad vejen, men langt de fleste følger stadig denne guide: www.landbrugsinfo.dk/Heste/Sider/ GuideLov.pdf?download=true

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fremtidssikring
Forfatter: 
Dato:  03-01-2017 11:39

Hej,

 

Mine tanker er, at du lige så godt kan sørge for,at der er bliver plads til 2 lige store bokse eller 1 stor løsdrift i din stald, så den er fremtidssikret til 2 lige eller næsten lige store heste. Det vil sige 2 bokse på hver 3,5 x 3,75 m, så du eller en senere ejer af stedet kan få plads til 2 heste, hvis det behov opstår senere. Du kan også lave en løsdrift (hvis hestene er gode venner, og den kan jo senere ændres til 2 bokse) på 3,5 x 6,5 m.

 

Derved får du en staldgang på 3 m bredde, hvilket er OK til smede- og dyrlægebesøg. Desværre er der så ikke plads til særligt meget andet - foder, hø, strøelse, redskaber, rideudstyr o.s.v.

 

Jeg vil tro - uden at kunne hesteloven på fingrene, at du med de to heste du har nu vil kunne lave løsdriften en smule kortere i længden og så bruge den plads til f.eks. foder eller redskaber, men hø og strøelse bliver du nødt til at opbevare et andet sted.

 

Et par tips: Husk vand - både i bokse og på staldgang og evt. en hane udenfor. Husk godt med lys, så du selv på den mørkeste vinterdag kan se til at muge ud i den bageste krog og så smed og dyrlæge har godt lys at arbejde ved på staldgangen. Husk en god bund på staldgangen, så hestene ikke skrider - heller ikke, når gulvet er vådt. Husk masser af luft, så dine heste altid har frisk luft at indånde og dermed undgår luftvejsproblemer.

 

God fornøjelse med staldindretningen!

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

NU FÆRDIGUDDANNET EQUINE TOUCH PRACTITIONER!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svarende
Forfatter: 
Dato:  03-01-2017 12:14

Tusind tak for alle de finde tips, jeg har ik bygget min stald endnu, men kun støbt de yderste stolper. Der hvor stalden skal stå er der ren betongulv. Det er meningen at der skal være:

- en boks til shetlænder.

- en boks til en anden shetlænder.

- en boks til en hest på størrelse med en fjordhest.

- en foderrum/sadelrum.

 

mit hø og halm er på et høloft, lige ved siden af den stald jeg vil bygge.

 

jeg har en vandpumpe (hvis man kan kalde det det) lige ved siden af.

Og vaskeplads udenfor, på et beton stykke.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider