Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 Opskrift på den lidt billigere ridebane
Forfatter: 
Dato:  14-12-2016 07:41

Hej Orakel

 

... hvis der kunne have ligget en 20*60 ridebane under vores juletræ så var det lykken, men desværre er træet for lille eller banen for omkostningsfuld

 

Vi er nået til projekt ridebane og det giver en del udfordringer økonomisk, derfor arbejder vi på at finde opskriften til den lidt billigere og funktionelle ridebane, der passer til mit behov som hygge-rytter.

 

Vores budget er på ca. 20.000 kr.
Det er helt udelukket at vi vil ofre 80 eller 100.000 kr. på en bane, så det er en bane til ovenstående budget eller ingen bane!

 

Placeringen til ridebanen er valgt ud fra, at det er det højeste punkt på ejendommen (ligger faktisk højere end hovedhuset) og stykket afvander sig selv i begge ender/kortsiderne.
Hvilket vi mener må være rette sted til en bane uden selvstændigt drænlag.

 

Vi arbejder med følgende opskrifter og netop her søger vi jeres erfaringer...?

 

Opskrift 1.

20*50 bane, da de sidste 10 meter har for stor niveauforskel.
Lade muldjorden ligge og plane 5-7 cm. 04 vasket grus ud.
Leve med banen ikke er helt plan. Naturligt fald på 63 cm. (ca. 1 cm. pr. m. på den ene langside)

 

Opskrift 2.
20*60 bane, rette banen af. Trække en pukkel ud i hjørnet hvor niveauforskel er værst. Muldjorden graves ikke af, men rettes ud.

Lægge 5 cm. p-sand ud. (Jeg er ikke helt klar over hvad P´et står for, men der er ler i sandet så det skulle ikke støve)

 

Opskrift 3.

Grave alt muldjorden af og rette råjorden op. Lægge 5-7 cm. 04 vasket grus ud. Jeg er usikker på om banen kommer op i niveau med resten af grunden.

 

Opskrift 4.

...... hvad har I andre gjort?

 


Team Dandanel

"Hva folk ikke ved, har de ikke ondt af :-) "

Med hestene
Yatzie Dandanel 28-05-10 e. De Noir
High-Line Dandanel 08-04-08 e. Hotline

Yesica 18-05-95 e. Red Fern - Schwedengruss

1
0
Svar på denne tråd
 
 billige baner
Forfatter: 
Dato:  14-12-2016 12:25

Vi brugte 36000 kr ( tror jeg ) på vores bane.

Vi bor på fed ler. Ja, jeg vil ikke engang kalde det lerjord, men bare ren ler.

Vi rettede af og vinklede banen med hæld fra lang side til langside.

Så kørte vi knust beton på og overnpå kørte vi ca. ti cm ler på igen. Ikke den mest optimale løsning, men det var hvad der var penge til.

Tilsidst kom der 5cm. grus på.

 

Så gik jeg ellers igang med at harve, harve, harve og harve til alt leret og sandet var blandet.

Banen er nu 4 år gammel, tror jeg, og den fungerer fint.

Det er ikke en helårsbane, men den bliver aldrig dyb.

 

Jeg er glad for banen, men havde jeg en masse penge ville jeg da gerne ringe til et firma og sige " lav en helårsbane og send regningen" men jeg har ikke lige en masse penge, som brænder i lommen.

held og lykke med projektet.

 


 

www.staldlauenborg.dk

Salg af smukt designet pandebånd

Smuk palomino hoppeplag sælges ( se profil )

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stald Lauenborg
Forfatter: 
Dato:  14-12-2016 14:30

Tak for dit indput, 36.000 kr. er desværre over vores budget.

 

Når du skriver I rettede af, flyttede I så rundt på muldjorden og lagde knust beton oven på?

 


Team Dandanel

"Hva folk ikke ved, har de ikke ondt af :-) "

Med hestene
Yatzie Dandanel 28-05-10 e. De Noir
High-Line Dandanel 08-04-08 e. Hotline

Yesica 18-05-95 e. Red Fern - Schwedengruss

0
0
Svar på denne tråd
 
 rettet af
Forfatter: 
Dato:  14-12-2016 14:40

Nej, vi tog kun "muld" af og kom ned til leret og det flyttede vi ikke på.

Så beton på, ler på igen og tilsidst sand.

Jeg tror det vil kunne gøres billigere hvis i lejer en rendegraver og kender en som kan køre den.

Det afhænger også af hvilket jord i har - ler eller sand?

 


 

www.staldlauenborg.dk

Salg af smukt designet pandebånd

Smuk palomino hoppeplag sælges ( se profil )

0
0
Svar på denne tråd
 
 ridebane
Forfatter: 
Dato:  14-12-2016 18:39

Jeg prøver også at finde en billig ridebane og vil følge denne side: www.hest.no/blog/?blid=314511

Her laver man først fald i ridebanen, kører stenmel på, rider på den, når den sætter sig, kører man flis af kernetræ på. Når den sætter sig med flis, kører man en smule sand på, flis igen. osv. Jeg tror det er smart man bygger banen op løbende, så den når at sætte sig, og så er det heller ikke en kæmpe udgift på en gang:-)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Billigste?
Forfatter: 
Dato:  15-12-2016 12:15

Den billigste metode, som virker, må vist være den vi har brugt her.

Vi bor også på fed lerjord og har et let naturligt fald til den ene ende af banen.

Vi har skrabet muld af til fast bund (ikke helt ned til leret) og har derefter fyldt ca. 5 cm. skarpt vasket sand på. PUNKTUM!

 

I en anden forbindelse har vi fået lavet en grøft nedenfor den laveste ende, og det hjælper jo ved skybrud

Den kan se våd ud og være våd på overfladen ved hård regn, men den bliver aldrig dyb eller smattet. Og den er hurtig brugbar igen efter regnskuýl.

Den bliver kun planeret og ALDRIG harvet!

Jeg gider ikke at have ler op i min bund. Det støver gevaldigt hvis man ikke vander i tørre perioder...

 

Den har fungeret rigtig godt i 20 år nu, så den er vist gennemprøvet

 


Mvh

Gitte

 

Bedækning ved ultra velgående Welsh sec. C

Avlgodkendt og B-pony i dressur

 

Jo mere jeg lærer, jo mere går det op for mig hvor meget jeg ikke ved

 

Opstaldning med ridehal. NY bund!!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gitte...
Forfatter: 
Dato:  15-12-2016 13:40

Hej Gitte

 

Tak for svar.

Da du skrabede af, har I så kun skrabet 5 cm. af så banen kom op i niveau igen ved påfyldning af toplag eller har I fjernet mere?

 

Vi har skam også meget kraftig lerjord og jeg er itvivl om en afretning af banen til være nok, om jeg kan rette muldjorden op, lade den ligge på arealet og blot fylde grus/sand på?

Eller banen går hen og bliver for blød efterfølgende.

 


Team Dandanel

"Hva folk ikke ved, har de ikke ondt af :-) "

Med hestene
Yatzie Dandanel 28-05-10 e. De Noir
High-Line Dandanel 08-04-08 e. Hotline

Yesica 18-05-95 e. Red Fern - Schwedengruss

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ridebane
Forfatter: 
Dato:  31-12-2016 08:10
Vi har fået lavet bane i sommer og ente på cirka 35.000 vi har så ikke selv haft maskiner plus vi har meget dårlige tilkørselsforhold så grus mv skulle leveres af mange gange hvilket blev halvpebret.

I materialer har vi brugt cirka 20.000.

Vi har gravet 5 cm af for at slippe af med beplantning og muldjord og derefter er der lagt 5 cm vasket 04 grus og så 15 m3 ridebaneflis. Vi har lige fået efterfulgt med 10 m3 flis da der var et par steder den ikke ville sætte sig.

Den har fungerer fint indtil nu og virker også i mild frost og meget regn.

Banen ligger højt og stykket dræner sig selv så der er næsten aldrig vand på banen.

Den er knap 20×40 da det ville blive dyrt at lave den større grundet terrænet.



M.v.h. Camilla



0
0
Svar på denne tråd
 
 ikke anbefale
Forfatter: 
Dato:  30-01-2017 22:31

1 opskrift, det har jeg prøvet, billig løsning, men der kom meget hurtigt græs og ukrudt op gennem sandet og det var ikke nemt at holde nede.
Banen var da fin det 1 år, men blev så dårligere og dårligere, og nu 5 år senere kan man slet ikke se der har været sand lagt på, og den blev også hurtig ujævn.
Dog aldrig glat pga sendet, før nu i år.

 

jeg har heller ikke et stort buget at gøre godt med og overvejer at få skrabt af, og lagt sand på, men ville gerne have et eller andet imellem, for ikke at risikerer der kommer alt muligt op gemmem bunden igen.

 

Så jeg følger spændt med her, efter gode ideer.


Konflikt Fri Træning.

Arbejde fra jorden, undervisning med fokus på rytterens opstilling og ridning for lette hjælpere. Trailertræning, adfærdsproblemer.

Kører ud til dig/hesten.

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider