Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 Fundament og frostfrit vand i udebokse??
Forfatter: 
Dato:  18-11-2013 12:43

Hej alle :-)

 

Vi skal til at sætte nogle udebokse op (6 bokse på række), og er naturligvis stødt på et par "udfordringer" undervejs i planlægningen

 

Fundament:
Hvordan har I lavet fundament til udebokse...? Er man nødt til at gøre det "rigtigt", dvs. grave rende helt ned i frostfri dybde osv? Vi vil støbe gulv i boksene...

 

Vand:

Vi snakker om at grave vandet ned, og så sætte varmekabel på den del der går fra jorden og op til vandkoppen. Hvordan gøres det rent praktisk...? Eller er der en anden løsning der er bedre?

 

 

Andre generelle erfaringer er også meget velkomne - vi behøver jo ikke opfinde den dybe tallerken selv :D

 

Ihh... Jeg glæder mig til min stald er færdig


- Cat -

BBH Basisinstruktør

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-11-2013 19:42

En af mine venner har 4 udebokse fra travdiscount. Han har støbt gulv i sine bokse. Jeg ved at han har lavet en pude af først knust beton og så sand ovenpå, præsist hvor tyk ved jeg ikke, men kunne forestille mig at han bare har fjernet muldlaget. (hos ham er der ca 60 til 70 cm muld og nedenunder det bare strandsand). Vand er en udfordring. Jeg ved at min kammerart bare har baljer som fyldes med spande fra stalden. Man kunne godt grave slangerne ned, men det vil være en udfordring hvis kablet uheldigvis skulle gå i stykker. Jeg ville hvis det var mig lave hovedforsyningen ind ved det ene hjørne, lave en lille kasse udvendigt på boksene lægge slangen heri med både rørskåle omkring og rockwool udenomkring. I toppen ville jeg sætte en overgang til 3/4 tommme galvaniseret rør og lave forsyningen ud til hver enkelt kop i jernrør self med kabler og skåle. Der hvor hestene kan nå rørene er det en fordel at stætte et stykke nedløbsrør udenover inden man skruer rørene sammen da det kan beskytte isolering og kabler mod hestere. Jernrør fordi de for det første kan lede varmen fra kablerne, det kan plastslanger ikke. For det andet: Skulle det alligevel gå hen og fryse er det noget nemmere at tø jernrør op igen. Man sætter bare svejseværket til og et øjeblik senere er der hul igennnem.


Hilsen Kristian

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ville..
Forfatter: 
Dato:  19-11-2013 08:15

lave et ordentligt fundament.. Det skal jo forhåbentligt stå i mange år..

 

Jeg har stået i en stald, hvor vand var gravet ned og med elvarme på.. Uheldigvis var varmen blevet slået fra og rørerne sprang.. De var nød til at grave hele staldgangen op igen for at ligge nye rør ned.!

 

Så mit råd vil være at holde så meget som muligt over jorden eller få sat elvarmen så i er 110% sikker på at det ikke kan blive slukket..

 


 

Prima hø i minibig sælges

Befinder sig i 7330, Brande

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fundament
Forfatter: 
Dato:  19-11-2013 12:23

Har I tjekket, om de er høje "nok"?

 

De fleste færdige udebokse, jeg har kigget på, var ikke høje nok, til at der kunne stå en stor hest i dem.

 

Af den grund og for at forlænge træværkets levetid ville jeg lave et fundament i fundablokke eller mursten (nok som minimum svarende til dybden af strøelsen), så træværket får masser af luft.

 


Festen slutter først, når du går hjem...

0
0
Svar på denne tråd
 
 vand..
Forfatter: 
Dato:  30-12-2013 23:42

Jeghar lige købt en vandkop med varmekabel i, så den ikke fryser.

og min stald bestilte vi ved scanwood, vi valgte ikke at støbe fundament, men købe en "ramme" man ku' lægge under væggene, så de ikke suger fugt. Men det skriver de meget mere om på deres hjemmeside :)

god fornøjelse :)

 

Hilsen Aino


Solen skinder altid,

-oven over skyerne.

Frøgårdens rideterapi.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  31-12-2013 14:44

Fundament kan jeg ikke hjælpe med, men vi har en lille lade, vi bruger som løsdrift. I den har vi en vandkop fra land og fritid med varmekabel, og det fungerer super!

 

Vandet er grave ned fra stalden og ud til laden. Fra gulvet og op til koppen er der lavet en kasse, som er isoleret og med en varmetråd, der kan tændes ved hård frost.

 

Løsnigen har klaret de meget hårde vintre vi har haft de seneste år.

 


Mvh

Mette

 

 

Skøn hestevenlig opstaldning i Kolding

 www.lille-hovgaard.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  01-01-2014 13:15

Tusind tak for jeres svar so far :-)

 

Jeg tror at løsningen på vandet bliver at grave det ned i ca. 100 cm dybde, og havde varmetråde og isolering omkring det der stikker over jorden. Vi har meget kraftigt overvejet vandkopper med varme i, men da vi har nogle gamle kopper liggende, tror jeg vi prøver med dem i første omgang. Så kan vi købe nye kopper med varme i, hvis ventilerne fryser i de nuværende.

 

Aino, tak for din erfaring :-) Det lyder spændende. Jeg vil se nærmere på hvad skandwood skriver...

 

Jeg er ikke bekymret for højden, de er 268cm ved væggen og med åbent til kip..

 

Jeg er heller ikke så bekymret for træet. Boksene har galvaniserede jernprofiler, så træet er ikke mere udsat end på de alm. bokse i vores nuværende stald, og der har vi ingen problemer med holdbarhed :-)


- Cat -

BBH Basisinstruktør

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider