Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 Løsdrift...men hvordan?
Forfatter: 
Dato:  17-08-2006 10:40

Jeg har tre heste. Om vinteren står de helt traditionelt opstaldet i hver deres box, kommer på fold mindst 5 timer om dagen og fodres 3-4 gange om dagen i tidsrummet 7-22. Umiddelbart synes jeg selv, at de har det okay og måske endda bedre end så mange andre heste.

Men alligevel oplever jeg noget mærkeligt hvert eneste år. Hestene går nemlig ude på græsfold døgnet rundt fra 1. juni til 1. september. Der falder simpelthen en anden ro over dem, når de tøffer rundt derude, selvom jeg er ude og kigge, nusse, strigle, ride, longere osv. mange gange om dagen. Så er det jo, at man begynder at tænke sit . Kunne det mon have noget at gøre med, at de går sammen, har masser af plads og selv bestemmer, hvornår de vil spise, hvem der skal gnubbe hvem osv.

Som gammel stævnerytter har jeg altid sværget til den traditionelle form for opstalding (altså seperate boxe), men jeg begynder alligevel at have mine tvivl. De sidste 4 år, hvor hestene har stået her hjemme, kan jeg jo se, at der er en forskel hvert eneste år, når de kommer ud på sommerfolden.

Da vi skal til at bygge stald (og egentlig har tegnet den med seperate boxe) er jeg alligevel begyndt at overveje løsdrift som en mulighed. Jeg ved, at det også blandt konkurrenceryttere praktiseres i England, så helt umuligt kan det ikke være.

Men hvordan gør man???

Hvilke systemer fungere, hvordan med foder, udmugning, vand osv.

Kender I nogle links, har egne erfaringer eller andet, der kan hjælpe? Hvad med bunden i folden, det bliver jo noget værre smat i vinterhalvåret osv.

Kort sagt, hvor finder man nogle "gør-det-selv-løsninger", så jeg ikke skal bruge svimlende summer på færdige løsdriftsystemer.


På forhånd tak.


Mange hilsner


Nathasja


Om du tror at du kan - eller om du tror at du ikke kan. Så har du ganske givet ret. Henry Ford


Medlem af klubben for manipulerende, hjernevaskende, talentløse ponymødre.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Løsdrift
Forfatter: 
Dato:  17-08-2006 11:03

Du kan sagtens lave en god løsdrift.


Du skal dog sørge for også at indrette en boks, så der er et sted, hvis en af hestene skal tages ud f.eks. pga. sygdom.


Vedr. fodring så sætter du bare krybber op og kæder ved. Hestene lærer lynhurtigt hvilken plads, der er deres.

Smattet kan undgås på flere måder. Du køber plastriste, som skal lægges ned mens det er tørt. Forhandlerne reklamerer i diverse hesteblade.


Eller du graver jord af rundt om selve løsdriftbygningerne og fylder op med byggeaffald (murbrokker) og så stabilgrus ovenpå. Endelig kan du også lægge SF-sten rundt omkring bygningen. Så er der altid tørt et sted.


Løsdrift er nemt og godt, og selv klippede dækkendyr trives godt.


*** Små gule, der kan og vil - team Anton Romeo - vinder af Grand Prix 2006 ***

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tusind tak
Forfatter: 
Dato:  17-08-2006 11:07

Mange tak for svaret, det hjalp da i hvert fald på nogle af mine spørgsmål. Jeg har læst den der nye rapport om lov vedr. hestehold, så jeg nærmest kan den i søvne, men den refererer jo kun til pladskrav og ikke så meget til det praktiske, som jo egentlig er udfordringen for mig.


/Nat


Om du tror at du kan - eller om du tror at du ikke kan. Så har du ganske givet ret. Henry Ford


Medlem af klubben for manipulerende, hjernevaskende, talentløse ponymødre.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det lyder spændende..
Forfatter: 
Dato:  17-08-2006 11:18
Hej Vi har et pragtfuldt løsdrift system. Det er en HIT aktiv stald. Det er måske en lidt stor mundfuld til tre heste, men jeg tror at noget af det bestemt kan bruges. Prøv at kigge lidt på www.superheste.dk . Vi er i hvert tilfælde glade. Det der er vigtigt er at få lagt et fleseområde udenfor selve løsdriften, det er nemt at holde og tørt hele året. Og sørge for at få lagt områder med grus hvor der er drænet, så går de dejligt tørt. Held og lykke med det!
0
0
Svar på denne tråd
 
 15 hestestalde
Forfatter: 
Dato:  17-08-2006 21:35

Bogen "15 hestestalde" af Erik Clausen er god at lade sig inspirere af.

Den kan bestilles på www.landscentret.dk/netbutikken og koster vist omkring 100 kr. Den kan også lånes på biblioteket.


Anne-Marie


Oldenborg Avlshoppe sælges

Oldenborg Hingsteføl sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 sdtgryturtuty
Forfatter: 
Dato:  18-08-2006 09:36

Jeg vil anbefale at du laver nogle seperate foderspiltove, men en fodergang foran, så hestene selv går ind, og du så forfra kan fodre dem og evt binde dem hvis nødvendigt, (og lad dem spise lavt), lav gerne foderspiltovene udenfor løsdriften, sådan at løsdriften kun er et hvilerum, aldrig foderstres som kan forekomme. (ved foderspiltove er det vigtig at hestene ikke kan nå hinanden, så væggen imellem dem, fortsætter forbi krybben - kan du følge mig...)

- hav altid mindst 2 udgang

- ekstra boks til syg hest.

- udfra hver udgang kan det være en god ide at lave en fast bund

- hos mig fungerer det fint med dybstrøelse, den blir tømt 2 gange årligt, de sidste par gange blev den tømt med en bobcat, så tænk over strørelsen på indgangene.

Lav det sådan at du kan lukke for udgangene, hvis vejret er rigtig slemt.


Det var lige hvad jeg umiddelbart ku komme i tanke om.


Jeg har for et par år siden skrevet et opgave, hvor jeg bla også beskrev og tegnede en stald, måske det kan give en ide, kig her: www.vindskovgaard.dk/opgave.pdf


www.vindskovgaard.dk

Vi arrangerer i år kurser i Rytterpsykologi, fodring, cirkustricks og Akademisk Ridkunst. I er velkommen til at kigge forbi vores hjemmeside.

0
0
Svar på denne tråd
 
 prøv og søg
Forfatter: 
Dato:  24-08-2006 00:50

Prøv og gå ind og søg på ordet løsdrift herinde. Der har været utallige tråde om netop det her emne, og der er rigtig mange gode ideer og råd som du nok kan bruge nogle af.


Helle



Medlem af DÅHM-sønderjylland

0
0
Svar på denne tråd
 
 løsdrift
Forfatter: 
Dato:  21-06-2011 21:00

Hej!


I islandshesteverdenen er løsdrifte meget benyttet. Og jeg er ikke et eneste sekund i tvivl, det milde sind, og det tilfredse temperament hos de heste jeg har været i berøring med, skyldes denne opstaldningsform.


Ja, jeg vil anbefale flere høhække indendørs og en udendørs - så man kan spise udendørs og indendørs. Indendørs kan der til 4 heste være 2 lange høhække på hver side af staldrummet med en opbindingsmulighed for hver ende, så de ikke kan nå hinandens foder. Vi har brugt løse spande til kraftfoderet, så man kunne blande om aftenen og blot binde hesten og sætte spandene om morgenen fx. de grønne krybber med et håndtag der hænges over stalddøren kunne være en løsning, eller de helt billige runde spande ;-)


Vores heste har blot stået en halv times tid for at spise, mens vi fejede opsadlingsområdet, fyldte høhække, fyldte vand i karret, tjekkede hegn osv. Evt. ryddede op udendørs, men igen der var aftenfodring eneste fodring ud over hø ad libitum.


Jeg vil ikke nødvendigvis anbefale spiltove. De er ikke nødvendige, uden siderne kender hestene altså også deres foderplads ;-) Så jeg synes de er for dyre i forhold til de få minutter de behøver stå der. hestene kan jo dreje bagenderne ved at være bundet med en panikhage - siderne i et spiltov forhindrer hesten i at bevæge sig andet end frem og tilbage.



Hvis man nu forestiller sig en stald i en længde på 7 og en bredde på 8 meter alt i alt og nærmest inddelt i 4 firkanter der ikke er lige store, så kan man få 7x5 meter løsdriftstald (omtrent nok til ca. 4 heste ifølge de nye lovkrav, islændere skal have ca. 31m2 hvis de er 4 så vidt jeg husker), og yderligere en boks på 3 meters bredde og den påkrævede længde, fx 3,5 meter i bunden af den anden halvdel af stalden i modsatte side som løsdriften. Gulvpladsen foran sygeboksen som så vil være 3,5 x 3 meter kan så bruges til foderspande, opbevaring af et par minibigballer og der kan hænge sadler, grimer osv. langs væggen.


mange taler om i større løsdriftstalde at man enten skal have en ret bred åbning til hestene eller også 2 ind og udgange. men er der tale om heste, der går godt i spænd er det nok med 1. det har alle de stalde min hest har stået i haft. Og i de to af hesteholdene gik de omkring 12 heste i alt i løsdriften uden at det resulterede i spark og bid hyppigt og uden at dyrlægen måtte tilse skrammer, slag osv.



I nogle hestehold har jeg set en synes jeg smart løsning, hvis man meget sjældent har behov for en sygestald og hvis hestene alligevel helst opholder sig udendørs det meste af dagen på fx jordfold/græsfold/sandfold. De havde simpelthen ladet sygeboksen indgå i selve løsdriften i dagligdagen, så hestene fik gavn af de ekstra kvadratmeter. Boksen sad på den aflange stald som fx den lille streg på et L. og hvis så en hest blev syg, kunne man separere hesten fra flokken ved at lukke af med en skydeport. Hvis den fx er halvanden meter bred, kan den lige akkurat skubbes til side i det daglige og være gemt væk langs væggen, og hestene kan nemt passere og udnytte de ekstra kvadratmeter.



Fordel: man kan nøjes med en mindre stald hvis pladsen er trang. Boksen er fuld af strøelse i forvejen når hesten bliver syg.


Andre skriver, de laver åbningen til hestene så høj og bred så en maskine kan gå ind og forårstømme boksen... bare et tip ;-)


Ellers synes jeg det er væsentligt at have en løsdriftstald med en slags staldgang, så man kan stå og betragte hestene inde i stalden uden at stå ude hos dem alle sammen, f.eks. med godt arbejdslys til beslagsmed og dyrlæge.



Det lyder til at være et spændende projekt du har gang i.


Held og lykke!


0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-06-2011 23:52

Åhhh ville ønske det var mig der skulle lave min egen løsdrift allerede


Nå, men udover de gode råd der er kommet allerede, vil jeg sige at jeg har været ekstra glad for betongulvet i den ene løsdrift jeg har stået i.. Der var 8 meter med træpiller ovenpå betongulvet og så var der 12 meter kun med beton, hvor de i den ene ende havde deres hø.. Super godt om vinteren især, for så er der i det mindste et sted der altid er 100% tørt og så er det sundt med fast grund under hovene, så de ikke altid går på blødt underlag, det er ikke sundt for senerne osv...


Foderkrybber i gulvhøjde kan kun anbefales, det formindsker risikoen for spiserørsforstoppelse og de tygger derved korrekt med tænderne


Husk endelig en "staldgang" med godt lys og plads, så der altid er ordentlige arbejdsforhold for smed og dyrlæge



Er der noget bedre end at se sine heste græsse i solskin og fulgene synger? :)

Lykkelig ejet af Bøf, Big, Peffe, hundene og kattene :)

Har mine heste i løsdrift, aldrig boks til dem . ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  22-06-2011 18:55

det vigtigste er at være alsidig,- hurtigt at kunne lave om/tilpasse hvis man har en syg hest, mht sygefold eller sygeboks.


også flere udgange, høhække med halvtag, ordentligt lys er vigtigt.


det behøver ikke være drøndyrt og en større videnskab at få smatfrit område: læg blot 20 cm knust asfalt ovenpå jorden/mudderet.

vi gjordet det for over 2 år siden i den mest mudrede periode,- efter ca en mdr. var det helt hårdttrampet, og det kan nu gå tørskoet gennem muddert.

det er let at fjerne klatter på, og fungerer både sommer og vinter,- og så slipper man for at grave af først.


automatiske ledåbnere kan også være et hit hvis der ikke skal være ubegrænset adgang til alle folde.


vi fik speciallavet én lang boksfront med to låger til vores løsdrift,- det var ikke dyrere end en standardløsning


hvis du får behov for at lukke alle hestene inde fx i tordenvejr el.lign. vil det være en fordel hvis du har en aflang løsdrift, du kan dele op til bokse med brædder,- især hvis du har en dominerende hest der herser rundt med de andre.


hos os bruger vi halmpiller blandet med easystrø,- fjerne klatter dagligt, og tispletter i weekenden


0
0
Svar på denne tråd
 
 løsdrift
Forfatter: 
Dato:  24-06-2011 10:25

Jeg kunne ikke forestille mig andet end løsdrift.


Har 2 døråbninger, som vender ud til overdækket "terasse" i hele løsdriftens længde.


I den ene ende, inden i løsdriften, 1 stor box, i den anden ende, 2 store "arbejdspladser" med ekstra lys til smed og lign.


I midten "soveareal" og modsat døråbningerne, foderspiltove.


Derudover er der sadelrum og foderrum.


Jeg strør med groft hampstrøelse, som jeg køber lokalt og det er genialt godt .


Jeg fodrer separat. De 2 små shettere i foderspiltove, 1 islænder i box (dobbelt så meget wrap som den anden) og 1 islænder står ca. midt i sove-arealet med sit hø-net og spand, det vil hun helst.

Førerhoppe og har så stadig styr på det hele .


En god og harmonisk flok, der går ind og ud som de har lyst. Ofte sover til formiddag på "terassen" hvor solen står lige ind.


Folden som er i tilknytning til løsdriften, er med sand/grus, så aldrig mudder, men det er nu også for at kunne styre græsindtag.


Græsfoldene ligger så i forlængelse af løsdriften og der lukkes til og fra forår og sommer. Vinter får de, hvis de kan tåle det, lov at gå på 2 hk. Den ene HK er udelukkende til Solfaxi-wrap og er fredet mod "hestepære" .


Jeg er sikker på, at man får meget mere harmoni af løsdrift og færre forvridninger om vinteren, da man aldrig lukker en overkåd hest på fold, men har heste, som lærer at gå forsigt når det er påkrævet, som ikke får hævet ben af at stå stille. Ja, jeg kan KUN se fordelene ved løsdrift

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  24-06-2011 12:41

orv ja,- jeg glemte da også at nævne det med den overdækkede terasse som Rosenholm også nævner. vi har lavet den med halvvægge på ca 120 høj, så den ikke er helt åben.


det ER virkelig genialt,- de kan stå i tørvejr, og spise stråfoder som ikke bliver vådt, og de kan samtidig stå og holde øje med pumaer på foldene.


om sommeren er skyggen fra halvtaget også dejligt


hos os bliver terassen brugt helt enormt meget, året rundt.


desuden forhindrer det hestene i at slæbe sne osv. med ind i løsdriften,- samt det fungerer som vindbryder, når blæsten står lige ind på lamellerne, som så flagrer rundt om ørene, og gør den ene hest lidt nervøs.

0
0
Svar på denne tråd
 
 nemlig
Forfatter: 
Dato:  24-06-2011 23:50

Nemlig, terassen er nok det mest populære ved hele løsdriften.


Og der bliver halmnettene hængt op, så er de i frisk luft men tørvejr


Iøvrigt, så er der fliser i hele bunden af min løsdrift, det glemte jeg.

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  25-06-2011 10:45

vi har beton i bunden indenfor, og i den overdækkede terasse har vi knust asfalt, som er så hårdt at man kan feje overfladen på det.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-06-2011 03:40

www.performancebarefoot.co.uk/ inde på denne hjemmeside er der grundigt fortalt hvordan de har en løsdrift/døgnfold til at fungere.


Min egen går i løsdrift/døgnfold hvor der er 3 heste ialt. ved fodring bliver den ene hest "hegnet" ind for sig og får sit foder imens de to andre sagtens kan fodres samtidig (de går ikke i hinandens foder).


Min egen fik en foldskade for en måned siden (spark over forbenet) og fik at vide af dyrlægen at hesten skulle have ro. Så jeg fik lavet en slags "sygefold" ved bare at sætte en tråd op imellem det areal hvor jeg træner/fodrer/ordner heste og det øvrige græsareal. Det fungerede rigtig fint.


Har erfaret at jo mere simpelt det er, jo bedre :)


Held og lykke med projektet!

0
0
Svar på denne tråd
 
 gammel tråd
Forfatter: 
Dato:  28-06-2011 15:21

Mon ikke Nathasja allerede har bygget sin stald om, eftersom at tråden er fra 2006...



It is better to aim for the stars and hit the moon, than to aim for the trees, and hit the ground



Walking faster will not get you there quicker,

if you are heading in the wrong direction.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider