Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 Maling af stald og inventar
Forfatter: 
Dato:  13-07-2011 09:56

Kære erfarne ænder.


Vi købte i november vores eget lille sted og vil nu vaske stalden ned og male den - jeg tror ikke den er blevet ordnet siden opførelsen i 2004.


Jeg har brug for jeres erfaringer - den bliver vasket ned med højtryksrenser (hvis vi kan skaffe sådan en).


Væggene skal males hvide - umiddelbart er de bygget op af Leca blokke og derefter malet hvide.


Boksene er oprindeligt træ men de er malet med grå maling med sandkorn i. Jeg er meget i tvivl om hvad det er for en slags maling - jeg ville egentlig helst fjerne al den maling så man kunne se træet men jeg tror det bliver for stor en mundfuld.


Hvad kan I anbefale af maling til:

- De hvide vægge (indendørs)

- Boksene hvis de stadig skal males

- Boksene hvis jeg vælger at fjerne malingen og beholde "trælooket"


I må meget gerne komme med alle jeres erfaringer omkring at vaske og male stalden.


Lige et billede af boksene til "inspiration":



Hilsen Trine


*** Lånehest søges af dressurrytter ***

*** optimale opstaldningsforhold ***


Se min annonce via min profil

0
0
Svar på denne tråd
 
 stalden
Forfatter: 
Dato:  13-07-2011 10:43

Min stald bliver også højtryksrenset om sommeren og så bliver væggene malet med kalk, hvilket jeg tror er mest almindeligt at male sine vægge med i stalden.

Mht. træet, så ville jeg vælge at slibe dem ned og give dem en gang olie. det bliver rigtig flot og holder godt. Men det kræver nok lidt arbejde at slibe malingen af :-)

Men god arbejdslyst.

0
0
Svar på denne tråd
 
 cempexo
Forfatter: 
Dato:  13-07-2011 10:58

mange maler med cempexo eller lignende produkt i stalden, hvis man altså ikke er til kalk.


Jeg vil holde træværket i gråt, for sort eller lignende mørk farve vil gøre hele stalden mørk, og hvidt er for sart.

Jeg tor ikke på du kan fjerne al malingen uden der kommer skjolder.


NB man kan ofte leje en højtryksspuler evt varmtvandsspuler i det lokale byggemarked.

Sæbe til staldvask: tjek P-lindberg


Vi har selv en for kan slet ikek undvære den til rengøring af traktor, trailer, stald osv.



God arbejdslyst.



Karina




0
0
Svar på denne tråd
 
 Input..
Forfatter: 
Dato:  13-07-2011 12:50

Tak for input.


Kalk er udelukket - jeg vil have det malet.



Hvis ikke vi kan finde en højtryksrenser blandt vores bekendte er planen også byggemarkedet - jeg er dog i tvivl om de har en der er kraftig nok?


Jeg har godt hørt om cempexo før - vil man kunne vaske det ned næste år uden at skulle male ovenpå igen?


Jeg har også fået anbefalet "gårdmaling" fra P. Lindberg.


Planen er også at male boksene grå eller sandfarvede - her er jeg bare igen i tvivl om hvilken slags maling jeg skal bruge....


Hilsen Trine


*** Lånehest søges af dressurrytter ***

*** optimale opstaldningsforhold ***


Se min annonce via min profil

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  13-07-2011 12:58

Hos os kalker vi også væggene, træværket bliver malet med en vandbaseret træmaling til ind/udvendigt træ og metal fra Dyrup's og metaldelene bliver malet med en rustgrunder, også fra Dyrup's.


Dette er stalden blevet ordnet med i mange år og vi vil helst ikke skifte da det fungerer rigtig godt. Har nemlig hørt om nogen som brugte maling hvor hestene fik en allergisk reaktion i form af nældefeber efter at stalden var blevet malet.



Med venlig hilsen

Sanne

&

Skærgårdens Blue Boy

...............................


** Boks til pony/lille hest udlejes i god stald 6 km fra næstved.

Se præsentation **

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kalk/maling
Forfatter: 
Dato:  13-07-2011 13:05

Så vidt jeg er bekendt, så kan man ikke male oven på kalk uden at det vil skalle af indenfor kort tid. Det vil sige at kalken på væggene skal fjernes for, at malingen vil kunne binde til væggen.


Desuden er det også bare meget nemmere at kalke end at male :-)


Bare så man er obs på, at det hele ikke går i kludder fordi de to typer materialer ikke kan fungere sammen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kalk??
Forfatter: 
Dato:  13-07-2011 13:19

TSIkon - hvor ser du at der er kalket? Jeg skriver at jeg IKKE vil bruge kalk.


Solskin 82: Hvis først noget virker så skal man ikke begynde på nyt Træmaling durer desværre nok ikke når der er maling på i forvejen.


Hilsen Trine


*** Lånehest søges af dressurrytter ***

*** optimale opstaldningsforhold ***


Se min annonce via min profil

0
0
Svar på denne tråd
 
 trine det er
Forfatter: 
Dato:  13-07-2011 14:01

jo netop lige det TSIkon skriver. at hvis dine vægger er kalk malet nu. så kan du kun bruge kalk til dem igen.


da normal uddøres vægmaling ikke binder særlig godt på kalk.


så ergo skal du finde ud af hvad væggen er malet med. du skriver bare hvid maling!


og så tag hen til der hvor du vil købe maling og spørg dig til råds for der findes et hav af udendørs maling.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Kalk...
Forfatter: 
Dato:  13-07-2011 15:01

Det er nok forskellig opfattelse - i min verden er kalk ikke maling Men helt forståeligt at kommentaren kommer.


Væggene har IKKE fået kalk - det er maling der er brugt. Man kan umiddelbart se alle konturerne igennem så jeg tror det er elm maling eller murmaling.


Hilsen Trine


*** Lånehest søges af dressurrytter ***

*** optimale opstaldningsforhold ***


Se min annonce via min profil

0
0
Svar på denne tråd
 
 Maling af vægge
Forfatter: 
Dato:  13-07-2011 17:08

I min stald har vi også malede vægge....De er malet i maling fra Flugger der er diffusionsåbent og på den nederste del af væggen er der malet med en der både er diffusionsåben og ekstrem vaskbar.


Stalden stod færdig i 07 og jeg har hvert år efter vintersæson (når de er kommet på sommergræs) vasket stalden ned i en kraftig klorin opløsning....Væggene kan tåle det og de kan også tåle at jeg skrubber med en skurebørste. De bliver helt hvide igen og stalden bliver dejligt desinficeret, så den er helt frisk når de igen skal bruge den...


Jeg kan ikke lige huske hvad de to malinger hedder, men det er til at finde ud af hvis du vil vide det...


Al træværk er lærketræ i min stald, men vi har givet det en rødbrun træbeskyttelse og derover tonkinlak..det holder og kan også skrubbes og lakken giver en flot overflade (og hestene kan ikke lide at tygge i det :-) )


Lillefis

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  13-07-2011 20:46

Hvad kan I anbefale af maling til:


- De hvide vægge (indendørs)

Uanset hvilket produkt du benytter skal du male disse vægge hvert år. I hvert fald der hvor hestene står og gnubber. Derfor ville jeg benytte et billigt produkt som fx skalcem 100 eller cempexo. Og måske overveje et lidt mere kvalitets produkt alla almindelig maling med glans til de vægge hvor menneskene kun opholder sig. Husk korrekt grunding.


- Boksene hvis de stadig skal males

Boks fronten kunne jeg godt finde på at male sort. Det samme gælder selvfølgelig træsider mellem boksne.


- Boksene hvis jeg vælger at fjerne malingen og beholde "trælooket"

Først vil jeg sige god arbejdslyst og så vil jeg sige at du skal ud at have noget godt værktøj og en frygtlig masse sandpapir. Når du så har fået alt malingen renset af kan du give en lasserende træbeskyttelse i evt teakfarve/maghonifarve.


Måske du kan kombinere sort og maghoni/teak farven. Så skillevæggene bliver sorte og fronten bliver maghoni/teak farvet. Måske ovenikøbet male sort på lågen indvendig i boksen så hele boksen er sort på træfladerne indvendig. Giver det mening.


Og så skal vi lige have det på det rene mht kalk og male over...

Man kan godt male oven på kalk uden at det er vasket HELT af. Det kræver bare at man grunder korrekt og eller bruger den rigtige maling. Der skal renses af til fast overflade = ingen flager der hænger og andet afskalning skal også skrabes af. Fordi det smitter af når hånd køres over væggen gør ikke noget. Her efter skal der grundes med fx microdispers. Og så kan man påføre en maling (nogen siger plastik maling, vi profesionelle kalder det for acrylmaling). Man kan også benytte en olieemulisionsmaling. Den holder på alt.



Med venlig hilsen

Lena


0
0
Svar på denne tråd
 
 min stald
Forfatter: 
Dato:  13-07-2011 21:33

Jeg renser ned her om sommeren med højtryksrenser.

Har slet ikke tænkt på at bruge sæbe til dette, det skal da lige overvejes..


Jeg har malet men cempexo murmaling, og er glad for det. Det kan nemt højtryksrenses uden det "falder" af, men det er ikke sikkert man kan få en helt hvid stald bare ved vask. Jeg maler hvert år, for det synes jeg er det pæneste.


Træværk har fået GORI. Det drejer sig kun om en stolpe. I år skal der laves nye låger, og de skal også males iden stalden tages i brug igen.


Pernille

0
0
Svar på denne tråd
 
 TSB.....
Forfatter: 
Dato:  13-07-2011 22:56

"Uanset hvilket produkt du benytter skal du male disse vægge hvert år. I hvert fald der hvor hestene står og gnubber."


Det passer altså ikke det du skriver..vi malede i 2007 og har overhovedet ikke haft en pensel på de vægge siden....


De kan vaskes kridhvide med en omgang klorin ( det gør jo samtidig det at stalden desinficeres).......og det er de blevet hvert år når hestene kommer på sommergræs. En omgang klorinvask kan tage alt på den maling..det er både gnubbesteder og lortepletter og hvad der ellers måtte være på væggene.

Malingen kan tåle en skurebørste og når jeg har tømt boksene for spåner og går igang med nedvask, så er stalden pinlig ren og hvid efter et par timer.....så det er hurtigt gjort :-)


Det er selvfølgelig en dyr maling, men efter som der ikke skal gøres mere ved det fremover (jo måske om 10 år) så er det billigere på længere sigt....


Lillefis

0
0
Svar på denne tråd
 
 Maling
Forfatter: 
Dato:  14-07-2011 06:47

Hvorfor er kalk udelukket, det er det billigeste også desinifer det også, mailig er dyre det lukke for murværket så det det ikke kan ånde og der med går det til

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-07-2011 09:17

Lillefis: jeg vil meget gerne vide hvad det er for en maling du bruger til væggene. Hvad består dine vægge/underlaget af? Er det pudset eller?



Sonja: Jeg syntes ikke kalk er optimalt - jeg har en hest som altid plasker vand og mash ud over boksvæggene og der må kalken som regel give op og det bliver grimt. Desuden er væggene allerede malet af gamle ejer.


TSB: Mange tak for input. Boksene bliver dog ikke sorte da de så vil syne mindre - jeg vil gerne holde det i en grå eller mellembrun nuance. Kan du anbefale et produkt til at male ovenpå den eksisterende grå maling? Der er som sagt "sand" i men jeg ved ikke hvad det er for en slags maling der er brugt.


Hilsen Trine


*** Lånehest søges af dressurrytter ***

*** optimale opstaldningsforhold ***


Se min annonce via min profil

0
0
Svar på denne tråd
 
 Trine (Godset)
Forfatter: 
Dato:  14-07-2011 10:53

Mine vægge er legablokke og de er så blevet pudset op, så der er en pæn nogenlunde lige overflade....Der er et billede af min stald på min profil, der kan du se nogenlunde hvordan den ser ud :-)

Det der var vigtigst for os, var en nem mulighed for at rengøre, ikke at skulle male/kalke hvert år og så at væggen kunne "ånde" dog var det jo lige meget med vaskbarheden på hele det øverste stykke...


Den øverste del af væggene er malet med denne maling:


www.bolius.dk/alt-om/mure-og- facader/artikel/silikatmaling/


Den kan ikke skrubbes men kan dog godt tåle vand, så den er kun malet med ned til hvor hestene kan nå......

Den vi malede med resten af vejen ned, kan jeg ikke huske hvad hed men var i samme kaliber, dog mega vaskbar...


Jeg får lige fat i husbonden i aften, for han ved helt præcis hvad malingen hed....Det eneste jeg kan huske er det jeg har skrevet :-)


Lillefis

0
0
Svar på denne tråd
 
 Input her fra
Forfatter: 
Dato:  14-07-2011 21:07

TSB: Mange tak for input. Boksene bliver dog ikke sorte da de så vil syne mindre - jeg vil gerne holde det i en grå eller mellembrun nuance. Kan du anbefale et produkt til at male ovenpå den eksisterende grå maling? Der er som sagt "sand" i men jeg ved ikke hvad det er for en slags maling der er brugt.


Du kan jo som farve altid vælge en maghoni/teak farve som en heldækkende maling i stedet for en lasserende maling. Det giver lidt visuelt varme i stedet for en grå farve. Der er jo også den gode gammeldags røde farve. Kender den fra staldvinduer mm fra ældre landejendomme. Dog en stor flade i mine øjne at male rød. Af produkt ville jeg nok personligt vælge en oliemaling til træværk. Den giver en lidt mere hård overflade. Vil du male med en vandbasseret maling så hold dig til træbeskyttelse som benyttes udenfor. Det er hip som hap om du benytter Dyrup, Flügger eller ???


Det at der er sand i den tidligere maling. Er det en bevist handling eller kan det være skidt som ikke har været fjernet før nyt lag maling er påført? Synes ikke det er logisk at komme sand i malingen, da det giver en overflade der er svær at få rengjort igen.



Med venlig hilsen

Lena


0
0
Svar på denne tråd
 
 Min erfaring
Forfatter: 
Dato:  14-07-2011 23:40

med cempexo oven på kalk er klar:


- Det hænger FINT fast

- Det kan godt ske det BURDE være diffusionsåbent - men det er det IKKE! Jeg har i hvert fald haft vand drivende af væggene - med "spændende" mugvækst til følge - blandet andet en fin lyserød langhåret type

- Hvis hestene har det med at gnubbe sig - eller skide på væggene så skal der som regel vaskes ned hvert år hvis det skal være pænt.

- En højtryksrenser af de dyrere fra Silvan tager altså Cempexoen hvis man arbejder seriøst nok med det (Suk!).


Jeg skal aldrig mere male med cempexo i min stald - den får kalk når vi altså er færdige med at fuge og pudse væggene op igen


Jeg vil altså ikke anbefale dig at male væggene - der har ingen forskel været på om de var kalket eller om de var malet i forhold til hvor længe væggene var pæne


Dine bokse kan du male med en vandfast hvilken-som-helst-maling af en god kvalitet.


/Trine T =)
What We Do in Life Echoes in Eternity.

If opportunity doesn't knock, then build a door.


2-års palominoplag udlån eller salg.

4-års kat II pintovallak udlån eller salg.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-07-2011 11:00

TSB: Da vi overtog fortalte de at de havde blandet sand i for at forhindre hestene i et bide i træet. Så det er en bevidst handling


Kan jeg godt bruge en oliemaling til træværk selvom den gamle sand maling sidder der?



Min smed kiggede på væggene i stalden idag og mener at det er cempexo der er brugt. De bruger det selv og har ikke malet i 3 år - blot højtryksrenset. Så jeg tror jeg prøver det igen. Når så stalden skal have nye bokse inden 2020 så kan det være vi laver noget om når boksene alligevel tages ned.


Hilsen Trine


*** Lånehest søges af dressurrytter ***

*** optimale opstaldningsforhold ***


Se min annonce via min profil

0
0
Svar på denne tråd
 
 Du maler bare.
Forfatter: 
Dato:  15-07-2011 19:54

Du maler bare oliemalingen oven på det andet maling. Selvfølgelig skal du fjerne skidt og snavs som kan vaskes af. Og hvis den eksisterende maling er meget blank kan det være en god idé lige at grunde med noget mat maling inden du giver den færdige oliemaling. Og husk ikke for tykt et lag oliemaling ad gangen. Det krymber lidt sjovt så når det tørrer op.


Med venlig hilsen

Lena


0
0
Svar på denne tråd
 
 Træværk
Forfatter: 
Dato:  17-07-2011 07:43
Har jeg ingen erfaring med. Til væggene højtryksrenseren jeg først. Så bruger jeg sadolin stærk murmaling i superhvid. Første gang malede jeg to gange. De efterfølgende år får det bare en gang. Jeg vil helst male hvert år men det kan holde to år uden problemer. Mvh Camilla
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider